Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-09@00:18:43 GMT

افزایش ۱۴۰ درصدی توزیع گوشت و مرغ در اصفهان

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۶۶۸۸

افزایش ۱۴۰ درصدی توزیع گوشت و مرغ در اصفهان

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی نیلفروش ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: این مجموعه به عنوان متولی تنظیم بازار نهاده‌های دامی توانسته ده درصد نیاز تولید کنندگان را تأمین کند.

وی ادامه داد: دامداران از طریق سامانه بازارگاه اقدام به خرید نهاده‌ها می‌کند و توزیع حدود ۲۴۵ هزار تن نهاده‌های دامی از ابتدای سال شامل جو، ذرت و سویا در استان انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعیین قیمت خرید گوشت و مرغ توسط کمیته استانی

مدیر کل پشتیبانی امور دام اصفهان تصریح کرد: از زمانی که طرح مردم‌سازی یارانه‌ها مطرح شد تعیین قیمت خرید توسط کمیته استانی و قرارداد با اتحادیه دامداران صورت گرفت و سه هزار و ۵۰۶ رأس گوشت گوساله وزن ۸۹۰ تن به ارزش ۱۹۴ میلیارد تومان خریداری شده است.

وی خرید قطعات گوشتی در حد نیاز خانوار حدود ۲ تا ۲.۵ کیلوگرم را از دیگر اقلام خریداری شده برشمرد و گفت: عملیات کشتار و بسته بندی در محل ۷ واحد بسته بندی و ۳ کشتارگاه انجام شده که حدود ۶ هزار و ۶۶۰ رأس بره به ارزش ریالی ۲۸ میلیارد تومان به لیست خریدار اضافه شده است.

ذخیره ۱۳ هزار تن مرغ منجمد

نیلفروش با بیان اینکه علاوه بر خرید از دامداران استان از عشایر نیز خریداری صورت گرفته است، گفت: از سال گذشته ۵ هزار رأس دام مازاد عشایر خریداری و البته به جهت حمایت از دامداران با نرخ مناسب و مصوب شده انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: طرح مردم‌سازی یارانه‌ها باعث پس زدگی گوشت و مرغ شد اما با این وجود حدود ۸ هزار تن مرغ منجمد خریداری و اکنون ۱۳ هزار تن موجودی داریم و ارزش ریالی آنها ۴۴۲ میلیارد تومان است؛ در مجموع از ابتدای سال ۲۱۴ هزار تن گوشت و مرغ توزیع کردیم که بخشی از مربوط به ارگان‌ها و نهادهاست.

واردات تخم مرغ با وجود تاکید بر خودکفایی

مدیر کل پشتیبانی امور دام اصفهان در خصوص توزیع گوشت گوساله منجمد گفت: توزیع ۱۶۱ هزار تن از ابتدای سال انجام و بخشی از آن برای تأمین نیاز هیأت و موکب‌ها بوده و ۸۰ تن گوشت بره نیز از ابتدای سال توزیع شده است.

وی ادامه داد: هرچند که دغدغه همیشگی دولت خودکفایی بوده و از سال ۸۷ تولید داخلی با نژاد مرغ آرین مطرح شد، اما حدود ۱۴۰ هزار شونه تخم مرغ عمدتاً از کشور ترکیه وارد کشور شده است.

افزایش توزیع نهاده‌ها و گوشت و مرغ

نیلفروش خاطر نشان کرد: توزیع نهاده‌ها ۶۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و توزیع گوشت و مرغ در مجموع ۱۴۰ درصد با افزایش همراه بوده است.

وی با بیان اینکه تأمین ۱۲۱ هزار تن ظرفیت انباری را انجام داده‌ایم، گفت: برای اولین بار استحصال روغن و کنجاله با کارخانه روغن گلبهار صورت گرفته که ۲ هزار و ۵۰۰ تن آن در مرحله انجام است که ۱۸ در صد روغن تصفیه نشده و ۷۸ درصد کنجاله و ۴ درصد هم افت دارد.

تأمین ۶۰ درصدی از دام سبک خارج از استان

مدیر کل پشتیبانی امور دام اصفهان در خصوص معوقه نهاده‌های شرکت آریو تجارت تصریح کرد: معوقات این شرکت را ۹۶ درصد ذرت و دو درصد سویا و چهار درصد جو را به بازار ارائه کردیم. از سویی دیگر حمل نهاده از بنادر به واسطه خطوط ریلی ۳۲ هزار و ۸۳۸ تن انجام و ما بقی از طریق جاده‌ای به استان اصفهان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد نیاز گوشت و مرغ از دام سبک خارج از استان تأمین می‌شود، تصریح کرد: ۴۰ درصد مابقی از داخل استان تأمین می‌شود؛ دام سنگین برعکس است و بیشترین نیاز در داخل انجام و حتی دام مازاد و گوساله نر هم موجود است.

نیلفروش ادامه داد: تا این لحظه خرید گوشت بره انجام شده و در مورد گوشت گوساله نگرانی وجود ندارد؛ حدود ده هزار گوساله پرواری مازاد و ۱۵ هزار بره مازاد در استان وجود دارد و پیش بینی می‌شود که حدود ۵ هزار گوساله و بره مجدد خریداری شود.

کد خبر 5576185

منبع: مهر

کلیدواژه: توزیع مرغ قیمت گوشت اتحادیه دامداران دام سبک اصفهان نهاده های دامی هفته دولت بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا اربعین حسینی اربعین 1401 افتتاح طرح عمرانی خطبه های نماز جمعه گرگان قزوین دولت سیزدهم آمار کرونا گناوه اردبیل ابتدای سال گوشت و مرغ نهاده ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۶۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم افزایش قیمت ارز در نرخ تورم چقدر است؟ / دلایل اصلی رشد تورم در اقتصاد ایران چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، در گزارشی تحت عنوان «سهم عوامل کلیدی موثر بر تورم و نهادهای متولی» عوامل اصلی ایجاد تورم و سهم هر یک از آن‌ها و سهم نهادهای مختلف در ایجاد و کنترل تورم را بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش، بررسی روند تاریخی طی دهه‌های اخیر نشان می‌دهد سه عامل اصلی ایجاد تورم در اقتصاد ایران شامل رشد نقدینگی، نرخ ارز و تولید ناخالص داخلی است؛ به‌طوری‌که هر ۱۰ درصد افزایش نقدینگی، نرخ ارز و تولید ناخالص داخلی به ترتیب ۵، ۴ و منفی پنج درصد تورم ایجاد خواهد کرد. بنابراین از متوسط تورم ۲۷.۱ درصدی در دوره ۱۴۰۲ - ۱۳۹۲، حدود ۵۵ درصد آن ناشی از نقدینگی و ۳۵ درصد آن ناشی از نرخ ارز بوده و دلایل اصلی تورم در اقتصاد ایران را باید در رشد نقدینگی و رشد نرخ ارز جستجو کرد.

همچنین تحلیل روند تورم و زیرگروه‌های آن طی دوره ۱۴۰۲-۱۳۹۲ نشان می‌دهد که از متوسط تورم ۲۷.۱ درصدی طی این دوره، گروه «خوراکی‌ها» ۱۰.۹ واحد درصد، «مسکن» ۶.۴ واحد درصد و «حمل و نقل» ۲.۵ واحد درصد از تورم (مجموعاً ۲۰ واحد درصد) را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین سه گروه خوراکی‌ها، مسکن و حمل و نقل، سهم حدود ۷۳.۴ درصدی از تورم کل این دوره را دارند.

بررسی سهم زیرگروه‌های اصلی از تورم کل سال ۱۴۰۲ نیز نشان می‌دهد گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها سهم ۱۳.۹ واحد درصد از تورم ۴۰.۷ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. در میان اقلام خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها میوه و خشکبار با سهم ۱.۸ واحد درصدی و گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن با سهم ۶ واحد درصدی بیشترین سهم را در تورم این گروه داشته اند. در رتبه های بعدی گروه‌های «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» و «حمل و نقل» به ترتیب با سهم ۱۲.۹ و ۳.۵ واحد درصدی از تورم ۴۰.۷ درصدی قرار دارند. در مجموع سه زیرگروه «خوراکی‌ها»، «مسکن» و «حمل و نقل» در سال ۱۴۰۲ سهم ۲۹.۲ واحد درصدی از تورم ۴۰.۷ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند؛ بنابراین حدود ۷۱.۷ درصد از تورم سال ۱۴۰۲ مربوط به این سه گروه بوده است.

سهم ۳۹ درصدی وزارت جهاد در تورم

در بخش دیگری از این گزارش به سهم وزارتخانه‌های مختلف در تورم پرداخته شده است. در دوره ۱۴۰۲ - ۱۳۹۲ بیشترین تورم مرتبط با سه گروه خوراکی‌ها، مسکن و حمل و نقل بوده که عمدتا مرتبط با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی هستند. بر این اساس طی دوره ۱۴۰۲ - ۱۳۹۲ از تورم ۱۰۰ درصدی به طور متوسط وزارت جهاد کشاورزی سهم ۳۹ درصدی، وزارت راه و شهرسازی سهم ۳۳ درصدی و وزارت صمت سهم ۱۸ درصدی را از تورم کل به خود اختصاص داده‌اند.

از طرف دیگر عوامل موثر بر اقتصاد ایران شامل نقدینگی و نرخ ارز بوده که عمدتاً در حیطه وظایف بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دارند. این دو متغیر دارای سهم مسلط حدود ۹۰ درصدی از تورم در اقتصاد ایران هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کاهش ۳۱ درصدی حوادث ریلی مهم/حوادث درجه یک ۶درصد افزایش یافت
  • سود سپرده‌ های حج و عمره زیاد می شوند ؟
  • افزایش ۳۰ درصدی تعداد تشکل های جامعه کارگری در دولت سیزدهم
  • در نظر داریم امسال حدود ۱۱ هزار معلم در خراسان رضوی جدید جذب کنیم
  • سهم افزایش قیمت ارز در نرخ تورم چقدر است؟ / دلایل اصلی رشد تورم در اقتصاد ایران چیست؟
  • سهم افزایش قیمت ارز در نرخ تورم چقدر است؟
  • ضرورت تامین امنیت سایبری شبکه های توزیع برق با فناوری نوین
  • آغاز طرح هوشمندسازی تامین و توزیع گوشت در چهارمحال وبختیاری
  • ۷۵ میلیون تردد بین استانی در فروردین ثبت شد؛ رشد ۱۳ درصدی ترددها
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی