Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@16:15:40 GMT

سردرگمی غرب در برابر بحران انرژی

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۷۴۹۷

سردرگمی غرب در برابر بحران انرژی

همزمان با بحران انرژی در اروپا و تکاپوی غرب برای مقابله با مشکلات اقتصادی ناشی از آن، وزیر اقلیم و انرژی دانمارک در میان فشارهای فزاینده ناشی از قطع واردات گاز از روسیه، از دولت‌های اروپایی خواست در جهت تسریع روند تایید پروژه‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر تلاش کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایران اکونومیست از نشریه فایننشال تایمز، «دن یورگنسن» با بیان اینکه اگرچه اتحادیه اروپا تلاش‌های خوبی در زمینه آسان‌سازی فرآیندهای صدور مجوز که می‌تواند تا ۹ سال زمان برد، نشان‌ داده‌است افزود: اما همچنان ظرفیت برای بهبود شرایط باقی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد که زمان آن رسیده کشورهای اروپایی که به جای تمرکز بر نیازهای خود با یکدیگر همکاری کنند. 

این گزارش می‌افزاید: دانمارک که پیشینه قوی در زمینه استفاده انرژی تجدیدپذیر باد دارد قرار است فردا (سه‌شنبه) در جزیره بورنهولم (Bornholm) این کشور، نشستی با موضوع نیرو با هدف دستیابی به یک همفکری با کشورهای آلمان، لهستان، سوئد، فنلاند، استونی، لتونی و لیتوانی (کشورهای حوزه دریای بالتیک به جز روسیه) در زمینه توسعه ظرفیت‌ استفاده از انرژی باد برگزار کند.

در حال حاضر در حوزه دریای بالتیک ۲.۸ گیگاوات نیرو از انرژی باد تولید می‌شود که ۱.۵ گیگاوات آن متعلق به دانمارک است. دانمارکی‌ها معتقدند در حوزه دریای بالتیک امکان افزایش این مقدار تا ۹۳ گیگاوات وجود دارد و نسبت به درک متقابل سایر کشورهای این حوزه ابراز امیدواری کرده‌اند.

در این پیوند، در نشستی مشابه در ماه مِه (اردیبهشت ماه)، دانمارک، آلمان، بلژیک و هلند بر سر گسترش تولید انرژی باد در دریای شمال تا ۱۵۰ گیگاوات توافق کردند. بنابر این گزارش، هزینه سوخت در اروپا به دلیل قطع واردات نفت و گاز از روسیه و تحریم‌ اقتصادی مسکو پس از آغاز درگیری‌ها میان اوکراین و روسیه، با سرعت زیادی رو به افزایش است.

پارلمان اروپا قرار است در ماه سپتامبر ( شهریور ماه) درباره افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر در تامین نیروی کل مورد نیاز اتحادیه اروپا به ۴۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ میلادی رای‌گیری کنند. در حال حاضر ۳۲ درصد نیروی کل این اتحادیه از طریق انرژی باد تولید می‌شود.

این گزارش ادامه می‌دهد: با این حال بر اساس شواهد موجود دستیابی به این هدف در عمل غیر ممکن به نظر می‌آید. یکی از دلایل اصلی آن هزینه بالای واردات فلز و مواد از چین است که بر اثر قرطینه‌های ناشی از همه‌گیری کرونا تحت فشار قرار دارد.

این روزنامه اقتصادی در گزارشی دیگر با اشاره به نشست سالانه سران بانک‌های مرکزی جهان در آمریکا با محوریت بحران انرژی و تورم نوشت که سیاست‌گذاران حوزه مالی کشورهای جهان در پی بحران شدید اقتصادی در اروپا و آمریکا هشدار دادند که بانک‌های مرکزی سخت‌ترین شرایط اقتصادی که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده‌است را سپری می‌کنند.

«گیتا گوپینات» معاون صندوق بین المللی پول در این باره اظهار داشت: برای دستکم پنج سال آینده، سیاست‌گذاران بخش پولی و مالی دولت‌ها شرایطی بسیار سخت‌تر از به دو دهه پیش از همه‌گیری کرونا را تجربه خواهند کرد.

این گزارش می‌افزاید: رشد قیمت‌ها که به دلیل اختلال‌ها در زنجیره تامین کالا در زمان همه‌گیری کرونا و قرنطینه‌ها سرعت گرفته‌ بود پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین شدت بیشتری گرفته ‌که این عوامل بانک‌های مرکزی را به اعمال سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه در راستای پیش‌گیری از رسوخ عمیق‌تر تورم در اقتصاد جهانی واداشته‌ است.

با این حال محدودیت‌های موجود و ناتوانی بانک‌ها در اثرگذاری بر تورم طرف عرضه‌کننده، نگرانی‌ها را نسبت به وخیم‌تر شدن شرایط افزایش داده‌است.

«دیوید مالپاس» رئیس بانک جهانی نیز هشدار داد که ابزارهای بانک‌های مرکزی کشورها به خصوص در اقتصادهای پیشرفته، در شرایطی که فشارهای تورمی در بخش عرضه نقش مهمی در تورم حاضر دارد کارایی چندانی ندارند.

از طرفی زمان و نحوه تغییر در سیاست‌های بانک‌های مرکزی اروپا و آمریکا با در نظرگرفتن نداشتن قابلیت تاثیرگذاری بر تورم حاضر و همچنین اثر ناشی از آن بر خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی، بسیار حیاتی خواهد بود.

در همین راستا وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: کسب‌وکارها در اروپا از جمله صنایع خودروسازی، تولیدات بطری‌های شیشه‌ای و سایر صنایع و تولیدهایی که از شیشه به عنوان ماده‌ اولیه استفاده می‌کنند نیز بر اثر محدودیت ‌های ناشی از تحریم نفت‌ و گاز روسیه، برای کمبود این ماده اولیه آماده می‌شوند.

بر این اساس، در تولید شیشه به شن، کربنات سدیم و سنگ آهک استفاده می‌شود و در اروپا بخش وسیعی از انرژی مورد نیاز برای رسیدن به دمای تولید از طریق گاز تامین می‌شود.

شیشه در بیشتر صنایع کاربرد دارد از تولید پنجره‌های خودروها گرفته تا قطعات کامپیوتری و تلفن همراه؛ کمبود شیشه برای این صنایع که پیش از این برنامه جایگزینی گاز با انرژی‌های تجدیدپذیر در دراز مدت را داشتند می‌تواند اثرات مخربی به همره داشته باشد.

اتحادیه اروپا تاکنون ۶ بسته تحریم را علیه روسیه تصویب کرده است که بر مبنای آخرین مورد آن صادرات نفت مسکو به کشورهای عضو تا پایان سال ۲۰۲۲ (دی ماه) به‌طور کامل متوقف می‌شود. این تحریم‌ها تا کنون با افزایش بهای سوخت به افزایش بی سابقه تورم در این کشورها منجر شده است. حال باید دید که کشورهای اروپایی تا کجا حاضرند اقتصاد و معیشت مردم خود را قربانی حمایت‌های بی‌قید و شرط از جنگ در اوکراین کنند.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اوکراین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوکراین بانک های مرکزی انرژی باد بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۷۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان

به گزارش قدس آنلاین، رسانه‌های محلی ازبکستان نوشتند: شرکت دولتی «روس‌اتم» روسیه به عنوان پیمانکار ساخت اولین نیروگاه هسته ای در ازبکستان انتخاب شده است.

این پروژه نیروگاه هسته‌ای شامل ساخت دو واحد نیروگاهی مجهز به راکتورهای نوع VVER-۱۲۰۰ است. این نوع راکتور متعلق به نسل «۳+» بوده و بالاترین استانداردهای بین المللی ایمنی و کارایی را داراست.

انتظار می رود راه اندازی اولین واحد برق در سال ۲۰۳۰ انجام شود و راه اندازی واحد دوم برای سال ۲۰۳۳ برنامه ریزی شده است. هزینه اولیه این پروژه ۱۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

نشریه استرانا روس اتم (Strana Rosatom) خاطرنشان می کند که ساخت نیروگاه هسته ای گام مهمی در توسعه زیرساخت های انرژی ازبکستان خواهد بود و منبع انرژی قابل اعتماد و سازگار با محیط زیست را برای این کشور فراهم می کند.

قرارداد همکاری بین ازبکستان و روسیه برای ساخت این ایستگاه در دسامبر ۲۰۱۷ امضا شد. پس از آن، شرکت توسعه انرژی هسته ای اوزاتم (Uzatom) در ازبکستان ایجاد شد.

شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه «روس‌اتم» طی سال‌های اخیر به کشورهای آسیای مرکزی پیشنهاد ساخت نیروگاه‌های هسته ای با شرایط مطلوب را داده است؛ قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان چنین پیشنهادهایی را در مقاطع مختلف دریافت کرده اند و گام‌هایی را برای احداث این نیروگاه‌ها برداشته‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات امنیتی با کشور هدف پیگیری شود
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • افزایش ۴ برابری مالیات پرداختی بانک های اروپایی به روسیه
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • لیلام ۱۶ میلیون دلار در افغانستان
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده