Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-02@11:05:11 GMT

نشانه‌های آنفولانزای گوجه فرنگی

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۷۷۴۲

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که ویروس جدیدی با نام آنفولانزای گوجه‌فرنگی در هندوستان شایع شده است، گفت: این بیماری تهدید کننده زندگی نیست ولی مبتلایان باید بین پنج تا هفت روز ایزوله باشند. ناطقان: دکتر علیرضا ناجی با اشاره به این‌که آنفولانزای گوجه‌فرنگی یا تب گوجه‌فرنگی، عفونتی ویروسی‌ است، اظهار کرد: این بیماری تهدید کننده زندگی نیست و بیماری شایعی در کودکان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان این‌که به تازگی این بیماری عفونی و تب‌زا دربرخی از مناطق هندوستان گزارش شده است، افزود: اول شهریورماه وزارت بهداشت هندوستان دستورالعمل‌هایی را درباره آنفولانزای گوجه‌فرنگی منتشر کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به نشانه‌های ابتلا به آنفولانزای گوجه‌فرنگی خاطرنشان کرد: در این بیماری بثورات دایره‌ای شکلی روی بدن ایجاد می‌شود، تب، درد مفاصل و گاها اسهال نیز از نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

کم آبی بدن، تهوع، استفراغ و خستگی از دیگر علامت‌های ابتلا به این بیماری است که دکتر ناجی به آن اشاره کرد و افزود: آنفولانزای گوجه‌فرنگی معمولا با نام HFMD که به معنای بیماری دهان، دست و پا نامیده می‌شود نیز معروف است، عامل این بیماری نوعی انترو ویروس که اساسا از طریق گوارشی و همچنین تنفس منتقل می‌شود. تصور می‌شود انفولانزای گوجه‌فرنگی توسط ویروس کوکسای A-۱۶ و A-۶ ایجادشده باشد.

وی با تاکید بر این‌که تعداد عفونت‌های ویروسی که کودکان به آن مبتلا می‌شوند بسیار زیاد است و نمی‌توان همه این ویروس‌ها را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار داد عنوان کرد: در سال‌های اخیر با توجه به تاثیر بیماری‌های همه‌گیر تعداد آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه‌های ویروس شناسی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه با اشاره به این که بیماری آنفولانزای گوجه فرنگی به راحتی قابل شناسایی است، گفت: عفونت‌های ایجاد شده ناشی از این ویروس می‌تواند باعث بروز برخی علامت‌های عصبی شود، بنابراین عفونت مغزی نیز ممکن است در مبتلایان به‌وجود بیاید.

وی گفت: این بیماری در ۹۹ درصد مبتلایان، بیماری خودبه‌خود برطرف می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه با بیان این‌که بثورات گوجه‌فرنگی معمولا روی زبان، لثه‌ها، داخل گونه، کف دست و پا ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: در برخی افراد این نشانه‌ها زیر ناخن بروز می‌کند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ناجی به روش‌های درمانی بیماری آنفولانزای گوجه فرنگی اشاره کرد و افزود: داروها بر اساس علامت‌های بیماری تجویز می‌شوند و بر اساس دستورالعمل‌هایی که برای این بیماری منتشر شده مبتلایان باید بین پنج تا هفت روز ایزوله باشند. باید به سایرین نیز آموزش داد که کودک مبتلا به این بیماری را در آغوش نگیرند و همچنین مراقبت کنند که کودک انگشت خود را نمکد.

عضو هیئت علمی دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است آنفولانزای گوجه‌فرنگی با آنفولانزای میمونی اشتباه تشخیص داده شود؟ گفت: بثورات آبله میمون عمیق‌تر است و گسترش بثورات روی بدن نیز متفاوت است اما مانند آبله میمون درمان خاصی هم برای آنفولانزای گوجه فرنگی وجود ندارد. منبع: خبر انلاین برچسب ها: نشانه ها ، آنفلوانزای گوجه فرنگی ، مبتلایان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: نشانه ها آنفلوانزای گوجه فرنگی مبتلایان آنفولانزای گوجه فرنگی ویروس شناسی نشانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۷۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مو، روی لاله گوش نشانه چیست؟

به گزارش تابناک؛ حضور موی گوش یا موی درون گوش را نباید به آسانی نادیده گرفت. اگر چشمان پنجره‌های روح هستند، گوش‌ها پنجره‌هایی به سمت قلب محسوب می‌شوند. به همین دلیل، ما در بخش سلامت می‌خواهیم به شما بگوییم که حضور موی گوش شما می‌تواند به عنوان یک هشدار جدی درباره سلامتی شما باشد. به گفته علم، موهای درون مجرای گوش، مانند یک باغ کوچک پر از موهای سیاه، یک نشانه شایع برای حمله قلبی است.

در سال 1973 دکتر ساندرز تی. فرانک و تیم تحقیقاتی اش پژوهشی را در ژورنال پزشکی نیو اینگلند منتشر کردند که مدعی بودند چین و چروک مورب نرمه‌ی گوش، که بعداً به نام "علامت فرانک" شناخته شد، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود بیماری سرخرگ های قلبی (سی اِی دی) باشد.

سی اِی دی یک مشکل گرفتگی عروق است که در آن پلاک‌های مومی درون رگ‌ها جمع می‌شوند و با نام تصلب شرایین نیز شناخته می‌شود. هنوز هم نمی‌دانیم چگونه این ایده به ذهن این پزشکان رسید، اما پژوهش‌های بعدی نیز نشان داده‌اند که علامت فرانک می‌تواند نشان دهنده‌ی بیماری‌های قلبی و عروقی دیگری نیز باشد.

گروهی از پزشکان که به این ارتباط غیب‌گویانه بین گوش و قلب معتقد شده بودند، برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش که آیا موی داخل مجرای گوش می‌تواند نشانگر بیماری سرخرگ های قلبی باشد، با متخصصان پوست همکاری کردند.

در سال 1984، مطلبی در ژورنال پزشکی نیواینگلند منتشر شد که در آن ادعا شده بود وجود چین و چروک مورب نرمه گوش، که علامت فرانک نامیده می‌شود، می‌تواند نشانگر بیماری سرخرگ های قلبی باشد. در این مطالعه که بر روی 43 مرد و 20 زن صورت گرفته بود، 90 درصد از شرکت کنندگانی که این علامت را داشتند، نارسایی قلبی را تجربه کرده بودند.

در گذشته، برخی پزشکان از جمله ریچارد اف. واگنر از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، باور داشتند که بالا بودن سطح هورمون آندروژن در بدن به دلیل افزایش تولید سلول‌های قرمز خون، می‌تواند منجر به ایجاد لخته در عروق شود.

در سال 1991، پژوهش دیگری نیز در ژورنال قلب انگلستان منتشر شد که بیان می کرد در بین 602 بیمار مرد مبتلا به سی ای دی و 300 مرد سالم، وجود چین و چروک مورب نرمه ی گوش با افزایش ریسک بروز سی ای دی مرتبط است.

همچنین در سال 1992، یک پژوهش دیگر نیز در ژورنال قلب آمریکا منتشر شد که نتایج مشابهی را تأیید کرد. این پژوهش ها به معنای قطعی وجود رابطه ی میان چین نرمه ی گوش و موی گوش با بروز سی ای دی نیستند، اما این نتایج باعث شدند که این موضوع مورد توجه پزشکان و پژوهشگران قرار گیرد.

مطابق با یافته‌های ادستون ای، چین نرمه ی گوش و موی گوش با بیماری سی ای دی در مردان و زنان به شدت مرتبط است. همچنین چین نرمه ی گوش با مرگ ناگهانی قلبی (اس سی دی) در مردان مرتبط است. همچنین، بیماران جوان‌تر باعث بالا رفتن ارزش اخباری مثبت می‌شوند.

در پژوهش ای، 520 کالبدشکافی مورد بررسی قرار گرفته بود و برخی ویژگی‌های بدنی مانند بی ام آی، وزن طحال، ضخامت چربی شکمی و شش ویژگی دیگر نیز ارزیابی شده بودند. این مقاله در نسخه ی ماه ژوئن 2006 ژورنال امریکایی آسیب شناسی پزشکی قانونی منتشر شده بود.

حرف آخر:هر مویی روی لاله گوش علامت بیماری نیست

هنوز دلایل دقیق ارتباط بین موی گوش و حمله ی قلبی مشخص نیست. برخی افراد معتقدند که مصرف مکمل های تستوسترون ممکن است در این ارتباط نقش داشته باشد، در حالی که دیگران فکر می کنند که افزایش وزن و چاقی باعث افزایش خطر حمله قلبی می شود. با این حال، هیچ کس نمی تواند موی داخل گوش را به طور مستقیم به عنوان عاملی برای این ارتباط مرتبط با حمله ی قلبی معرفی کند.

منبع: عصر ایران

دیگر خبرها

  • مواد غذایی که آلرژی بهاری را کاهش می‌دهند
  • مو، روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • پیش بینی کشت ۶۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان قزوین با روش سایبان 
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند