Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@18:19:20 GMT

60 درصد تغییر کاربری ها در 5 استان

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۸۰۷۸

60 درصد تغییر کاربری ها در 5 استان

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه 60 درصد تغییر کاربری ها در 5 استان کشور انجام می شود، گفت:‌ با دریافت تصاویر از ماهواره ایرانی خیام مقابله با تغییر کاربری ها سرعت بیشتری خواهد گرفت.

به گزارش ایران اکونومیست، صفدرنیازی رئیس سازمان امور اراضی کشور امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اعلام کرد: تاکنون سه میلیون و 700 هزار هکتار از اراضی 18 میلیون هکتاری کشور رفع تداخل شده که حدود 20 درصد از کل زمین ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: 30 درصد همه این کارها در 10 ماه گذشته انجام شده است و علت عمده آن هم تشکیل قرارگاه رفع تداخلات است که در وزارتخانه تشکیل شده است.
نیازی درباره سند زمین‌های کشاورزی هم گفت: برنامه این است که ظرف 4 سال تا پایان دولت اکثر زمین های کشاورزی کشور سند دار شود.
به گفته این مسئول از زمان ابلاغ حد نگار تا 5 ماه اخیر 604 هزار هکتار و تنها در 5 ماه اخیر برای 521 هزار هکتار اسناد زمین صادر شده است که در مجموع تاکنون برای 1125 هکتار از اراضی کشاورزی کشور سند صادر شده است.
رئیس سازمان امور اراضی کشور در زمینه حفظ اراضی کشاورزی در کشور گفت: متاسفانه در سالهای گذشته گرایش به گریز از شهرهای شلوغ به سمت مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی تغییر کاربری ها را افزایش داده است که در این زمینه باید اقدامات پیشگیرانه و آگاهی سازی را جایگزین برخورد های چکشی کرد.
وی افزود: برنامه اصلی این است که از تکنولوژی های روز و علوم دانش بنیان و غیره برای رصد و پیش آگاهی برای عبور از بحران تغییر کاربری ها استفاده کنیم و در این زمینه ماهواره خیام ایرانی هم اگر تصاویرش را به ما بفرستد بسیار کمک خواهد کرد.
نیازی خاطر نشان کرد که سامانه پنجره واحد هم راه اندازی شده، مشاورانی در استان البرز از سوی سازمان فضا و هوا وجود دارد که اینها هم به حفظ کاربری ها منجر خواهد شد.
رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه طی 10 ماه اخیر 11 هزار مجوز تغییر کاربری هم دادیم و این نشان می دهد که ما حامی سرمایه گذار هستیم افزود: 1450 مورد حکم مقابله با تغییر کاربری وجود داشته اما در مقابل برای 5061 هکتار هم زمین برای انجام سرمایه گذاری داده ایم.
وی ادامه داد: مسئله دیگر نظارت است که 137 هزار هکتار برای اراضی واگذاری ها و تغییر کاربری ها نظارت کردیم.
نیازی همچنین گفت: 8800 هکتار از زمین های کشور هم تعیین تکلیف شد که اینها پرونده های قدیمی باقمیانده بود که در آن زمین های ملی و مستثنیات مشخص می شود.
وی در پاسخ به این سوال که مجوز تغییر کاربری ها برای برخی ها در کشور به راحتی انجام می شود اما سخت گیری برای عده ای دیگر است، گفت: ارزش افزود زمین در سالهای اخیر به حدی زیاد شده که حتی تولید هم با آن برابری نمی کند و یا خرد شدن اراضی ارزش افزوده مضاعفی برای زمین ایجاد می کند و همه این ارزش افزوده ها بعضا مسیر را به سمت تخلف می برد اما قوه قضائیه و زندان ها هم برای این تخلف ها است.
رئیس سازمان امور اراضی کشور درباره تغییر کاربری ها گفت: 68 هزار تغییر کاربری غیر مجاز در 10 ماه گذشته انجام شده که 60 درصد آنها در 5 استان تهران، البرز،مازندران، گیلان و گلستان است.

 

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: رئیس سازمان امور اراضی کشور تغییر کاربری ها هزار هکتار زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۸۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس

حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران  در همايش نقشه برداری گفت: سازمان فضایی کشور از دهه ۸۰ با توسعه سنجش از دور و موارد دیگر فعالیت خود را آغاز کرد که خوشبختانه در ساخت ماهواره و پرتاب‌گر در مسیر درستی قرار گرفته است.

او افزود: همچنين اقدامات خوبی در حوزه قضایی برداشته شده است به طوری که حوزه فضایی امکان دسترسی به بازده نقشه های زمینی را در مدت کوتاه تر در اختیار قرار می دهد،ماهواره خیام در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفته اطلاعات نقشه ای را به صورت کامل در اختیار قرار داد.

سالاریه  اظهار کرد: تصاویر ماهواره‌ای قابل ارائه شامل تصاویر ماهواره خیام با قدرت تفکیک مکانی یک متر به منظور تولید و به‌روزرسانی نقشه‌های پوششی کشور و نیز سایر داده‌های ماهواره‌ای مورد نیاز سازمان نقشه‌برداری کشور است که در ایستگاه‌های زمینی سازمان فضایی ایران دریافت می‌شود.

رئیس سازمان فضایی کشور  با بیان اینکه  سال گذشته با برخی از مجموعه های کشور تفاهم نامه ای منعقد شد به طوری که از تصاویر نقشه های فضایی می توان به راحتی استفاده کرد گفت: ماهواره‌ای دیکر در سازمان فضایی در حال تکمیل و آماده پرتاب است،در کنار ماهواره خیام ماهواره‌ای دیگر اعم از پارس یک است و همچنین امسال دو پرتاب ماهواره دیگر را داریم.

وی افزود: محموله‌های تصویربرداری ماهواره پارس ۱ می‌تواند در کمتر از ۱۰۰ روز ۹۵ درصد از اراضی کشور را تصویربرداری کند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل
  • تضمین امنیت سرمایه گذاری و غذایی از اثرات بارز رفع تداخلات است
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز