Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: با توجه به محدودیت‌های لجستیکی، امکان نظارت میدانی بر تمام اراضی کشاورزی وجود ندارد به همین منظور درخواست استفاده از تصاویر ماهواره خیام به سازمان هوافضا داده شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صفدر نیازی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم  به دو موضوع رفع تداخلات اراضی و صدور اسناد برای اراضی کشاورزی اهتمام زیادی دارد به طوریکه در بدو ورود این دو دستور به سازمان امور اراضی کشور داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برای صدور اسناد اراضی کشاورزی با سازمان ثبت اسناد همکاری داریم و برای رفع تداخلات اراضی کشاورزی نیز برنامه‌ریزی شده است که کل پلاک‌ها رفع تداخل شوند و وضعیت اراضی ملی از مستثنیات مردمی مشخص شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: از 18 میلیون و هفتصد هزار هکتار اراضی کشاورزی تاکنون 3 میلیون و 800 هزار رفع تداخل شده است یعنی حدود بیست درصد از این اراضی رفع تداخل شده است.

نیازی تصریح کرد: در دولت سیزدهم به اندازه یک سوم سال‌های گذشته برای رفع تداخل اراضی کشاورزی اقدام شده است به طوریکه در برخی از استانها مانند استان زنجان 60 درصد رفع تداخل داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود که کار رفع تداخل آنها تا پایان سال انجام شود.

وی اظهار داشت: برای 86 درصد از اراضی که نیازمند رفع تداخلات هستند با شرکت‌های مهندسی قرارداد امضا شده است و امیدواریم که بتوانیم در پایان دولت سیزدهم عمده اراضی که دارای تداخل هستند رفع تداخل شوند.

تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی جرم است

رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: از زمانی که برای صدور اسناد اراضی کشاورزی قانون ابلاغ شد حدود 604 هزار هکتار سند دریافت کردند که در 5 ماه اخیر 521 هزار هکتار سند صادر شده است و در مجموع یک میلیون و 125 هزار هکتار از اراضی سند دارند.

نیازی تصریح کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها و مناطق خوش آب و هوا عمدتا صورت می‌گیرد که برای برخورد با این تغییر کاربری‌ها نیازمند تعداد بیشتری نیروهای نظارتی هستیم.

 وی افزود: برای جبران کمبود این تعداد نیرو از روش‌های جدیدی برای پیشگیری و پیش‌آگاهی به مردم انجام می‌شود تا میزان اقدام به تغییر کاربری کاهش یابد. این آگاهی باید به مردم داده شود که تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی جرم به حساب می‌آید.

درخواست استفاده از تصاویر ماهواره خیام برای رصد اراضی کشاورزی

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: از تکنولوژی‌های روز دنیا و شرکت‌های دانش‌بنیان برای نظارت و جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز استفاده می‌کنیم به طوریکه هم‌اکنون درخواست دریافت تصاویر ماهواره خیام به سازمان هوافضا داده شده است تا بر اساس این اطلاعات بتوانیم هرگونه تغییرات در اراضی کشاورزی را رصد کنیم.

نیازی تصریح کرد: 11 هزار تغییر کاربری مجاز در اراضی کشاورزی برای سرمایه‌گذاری و اقدامات توسعه‌ای نظیر ایجاد کارخانجات، اتاق کارگری، گردشگری نیز در دولت سیزدهم صادر شده است و اقدامات نظارتی ما در جلوگیری از تغییرات غیرمجاز اراضی کشاورزی به معنی آن نیست که ما موافق سرمایه‌گذاری نیستیم.

وی افزود: در دولت سیزدهم همچنین در برخورد با تغییرات کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی 1450 حکم اجرا شد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در ارتباط با تعیین تکلیف اختلافات اراضی بین مردم گفت: 8 هزار و 800 هکتار از اختلافات اراضی بین مردم نیز تعیین تکلیف و مالکیت آن تعیین شد.

نیازی با اشاره به اینکه نقدینگی زیادی در کشور وجود دارد که بخشی از آن به سمت خرید و فروش اراضی کشاورزی رفته است گفت: در بسیاری از کشورها خرید و فروش اراضی کشاورزی به غیر کشاورزان ممنوع است.

وی افزود: خرد شدن اراضی کشاورزی قیمت آنها را بالا می‌برد و با توجه به اینکه امکان خرید و فروش آن با قولنامه وجود دارد، بسیارای از اراضی کشاورزی بعد از خرد شدن به قطعات کوچک تغییر کاربری می‌یابند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: از طرفی قیمت اراضی کشاورزی در برخی مناطق به حدی گران شده است که تولیدات کشاورزی نمی‌تواند ارزش افزوده معادل افزایش قیمت زمین داشته باشد اما این به معنای آن نیست که ما از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی جلوگیری نکنیم.

نیازی تصریح کرد: بیشترین تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان‌های تهران، مازندران، البرز، گلستان و گیلان انجام می‌شود و در مواردی به حدی تغییر کاربری ارزش افزوده بالایی دارد که بعد از اجرای حکم و تخریب بنای غیرمجاز ساخته شده دوباره آن بنا احداث می‌شود.

وی اظهار داشت: تمامی خدمات سازمان امور اراضی کشور اکنون به صورت آنلاین و روی سامانه این سازمان قرار دارد و مردم بدون مراجعه حضوری می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در ارتباط با بیشترین دلایل تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی گفت: انجام دیوارکشی، احداث بنا و اتاق کارگری غیرمجاز، خشکاندن درختان، تخلیه نخاله‌های ساختمانی در اراضی و احداث معدن از جمله بیشترین تخلفاتی هستند که در حوزه تغییر کاربری اراضی کشاورزی رخ می‌دهد.

74 هزار مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی شناسایی شد

نیازی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم، افزود: در دولت سیزدهم 74 هزار و 738 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی شناسایی شده است که وسعت آن 4 هزار و 332 هکتار است.

وی گفت: برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی اگر زمینی ساخت آن تمام نشده باشد با هماهنگی دادستان جلوی ساخت و ساز گرفته می‌شود اما در بناهایی که عملیات ساخت و ساز تکمیل شده است ما بر اساس قانون ماده 3 حفظ کاربری اراضی کشاورزی از متخلف شکایت می‌کنیم و مراجع قضایی در این خصوص حکم می‌دهند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در پایان یادآور شد: 13 هزار و هفتصد مورد حکم اجرا نشده تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی وجود دارد که برخی از آنها با توجه به اینکه آن اراضی به شهر الحاق شده است یا شورای تامین اجازه اجرای حکم را نداده است عملا امکان اجرای حکم وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی رئیس سازمان امور اراضی کشور کاربری اراضی کشاورزی تصاویر ماهواره خیام اراضی کشاورزی نیازی تصریح دولت سیزدهم هزار هکتار رفع تداخل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۸۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه

حمیدرضا کریمی دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه  در شورای حفاظت از اراضی و منابع طبیعی و حقوق بیت المال، با تاکید بر لزوم تشدید برخورد با حفر چاه‌های غیرمجاز در استان، گفت : باتوجه به کم شدن آب‌های سطحی و مصرف بی رویه آب‌های زیرزمینی، برخورد با چاه‌های غیرمجاز و کشت‌های آب بر باید تشدید شود. 

وی افزود: در این راستا شرکت آب منطقه‌ای باید تلاش‌های خود را جهت انسداد چاه‌های غیرمجاز تشدید کرده و انسداد چاه‌های مناطق ممنوعه و کسانی که میزان مصرف غیرمجاز بالایی دارند را در اولویت قرار دهد. 

دادستان کرمانشاه تصریح کرد: باتوجه به پیامد‌های منفی حفرچاه‌های غیرمجاز در حوزه منابع آبی استان، نیروی انتظامی موظف به پشتیبانی قاطع از اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در این حوزه است. 

وی یادآورشد: از طرفی در حال حاضر تنها درصد کمی از چاه‌های مجاز نیز دارای کنتور هستند که اکثریت آنها نیز هوشمند نیستند، بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود تا هوشمندسازی چاه‌های آب کشاورزی استان براساس اولویت و تفکیک شهرستان‌ها صورت گیرد. 

به گفته این مقام قضایی، اولویت با چاه‌هایی خواهد بود که احتمال برداشت‌های غیرمجاز از سوی آنها بیشتر است. 

کریمی اشاره‌ای هم به اجرای طرح کاداستر (حدنگار) در استان داشت و ضمن ابراز رضایت از روند کلی اجرای کاداستر اراضی کشاورزی در سطح استان در شش ماه دوم سال ۱۴۰۲ و سال جاری، عنوان کرد: در برخی از شهرستان‌های استان اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی با کندی پیش می‌رود، لذا اجرای این طرح در این شهرستان‌ها باید به صورت ویژه مورد پیگیری قرار گیرد. 

وی بر لزوم پیشگیری از تغییرکاربری اراضی در سطح استان هم تاکید کرد و افزود: دستگاه‌های خدمات رسان موظف هستند از هرگونه ارائه خدمات و برقراری انشعاب برای افرادی که تغییر کاربری غیرمجاز داشته و مجوز ساخت و ساز نگرفته اند، خودداری کنند و اگر در این زمینه اقدامی داشته باشند، پیگرد قانونی خواهد داشت. 

مدعی العموم استان اعلام کرد: دستگاه‌های مذکور باید گزارش عملکرد خود را به صورت منظم به دبیرخانه شورای حفاظت از اراضی و منابع طبیعی و حقوق بیت المال در دادسرای استان ارائه کنند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز
  • شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی
  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد