Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@05:14:09 GMT

صید ترال صنعتی متوقف شده است

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۸۱۷۷

صید ترال صنعتی متوقف شده است

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه این سه پهنه با چالش‌های زیادی مواجه هستند و با مشاهده دریا به کوتاهی‌ها و ناملایمات به وجود آمده برای آن پی می‌بریم و برای بهتر شدن وضعیت این پهنه‌ها به اقدامات چندین ساله نیاز است. ایران با احتساب جزایر ۶۲۰۰ کیلومتر طول خط ساحلی دارد و از لحاظ تنوع زیستی جزو ۲۰ کشور برتر دنیا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دریای خزر فوک خزری تنها پستاندار و در جنوب کشور اکوسیستم‌های منحصر به فردی مانند آبسنگ‌های مرجانی، جنگل‌های حرا، سواحل صخره‌ای و سواحل جذر و مدی را داریم.

وی افزود: در دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی اصلاحاتی در راستا حل چالش‌های زیست‌بوم‌های دریایی انجام و برنامه‌هایی نیز مدون شده است تا بتوانیم در مدت چهار سال وضعیت محیط زیست دریایی را به وضعیت خوبی برسانیم.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به چالش‌ها اشاره کرد و گفت: تغییر اقلیم باعث افزایش درجه دما و بالا آمدن سطح آب و افزایش دی‌اکسید کربن شده که مشکلات بسیاری را برای دریا‌ها ایجاد کرده است.

وی از دیگر چالش‌ها به فعالیت صیدی و صیادی اشاره کرد و گفت: صید و صیادی به طور جدی تنوع زیستی را تهدید می‌کند. استفاده از ادوات نامناسب و روش صید مخرب نیز باعث افزایش این آسیب‌ها می‌شود.

متین در ادامه اظهار کرد: صید ترال به‌صورت سنتی و صنعتی انجام می‌شود که ترال صنعتی متوقف شده است. در بحث صید سنتی نیز عمدتاً بحث صید میگو مطرح است که برای آن‌ها محدودیت زمانی تعیین کردیم که فقط بتوانند در فواصل زمانی که الان هم شروع شده و دوره ۴۵ روزه است به‌صورت سنتی اقدام به صیادی کنند. در کارگروه شورای جزایر و سواحل، صید جایگزین معرفی کردیم. یعنی صید به روش لانگ لانگ را جایگزین صید ترال معرفی کردیم تا شناور‌ها ادوات خود را تغییر دهند و فعالیت خود را ادامه دهند.

وی افزود: سازمان محیط زیست چندین سال موضوع آسیب‌های صید ترال را مطرح کرده، اما سازمان شیلات تن به ممنوعیت آن نمی‌داد. بر اساس قانون، صید با ادوات مخرب ممنوع است و یکی از ادواتی که سازمان محیط زیست اعلام کرد که تنوع زیستی را دچار چالش می‌کند و باید جلوی این صید گرفته شود، ترال است. از این بابت کار خوبی انجام شد و جلوی این نوع صید گرفته شد.

طالبی متین به اقدامات دفتر زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی به اقدامات انجام شده اظهارکرد: گشت ساحلی و فراساحلی از اقدامات بسیار خوب در این زمینه است. آخرین گشت در سال ۱۳۸۴ انجام شده بود که به علت تغییر دولت و سیاست‌های موجود به‌صورت مرتب پیگیر نشد. پایش با همکاری صندوق ملی محیط زیست در دو فصل گرم وسرد سال انجام می‌شود و با استفاده از اطلاعات به دست آمده مدیریت بهتری در این زمینه انجام خواهیم داد.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به ماده ۳۶ برنامه ششم و اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: این ماده برای وزارت نیرو مقرر کرده است که برای تامین حداقل ۳۰ درصد از آب شرب مناطق جنوب کشور از آب شیرین‌کن‌ها استفاده کند. در این راستا اقدام خوبی سازمان اقدام خوبی انجام داد و پهنه‌هایی را مشخص کرد و اجازه نداد در هر مکانی آب‌شیرین‌کن‌ها را مستقر کنند. در درجه اول پهنه‌ها را مشخص کردیم و سپس دستورالعمل استقرار آب شیرین کن‌ها را نوشتیم.

وی افزود: در ایران با توجه به تغییر اقلیم و وجود چالش آبی، بحث توسعه به سمت دریا است. باید خود را برای کمک به استقرار صنایع آماده کنیم تا کمترین تاثیرات و آسیب‌ها را در ساحل و دریا داشته باشند.

طالبی متین به طراحی و تدوین پروژه پهنه‌بندی صنایع در سواحل مکران اشاره کرد و گفت: فاز اول در استان هرمزگان انجام شد که براساس این طرح توان و پتانسیل اکولوژیک منطقه را محاسبه می‌کنیم و بر اساس محاسبه انجام شده اجازه استقرار صنایع را در آن مکان می‌دهیم.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به تهیه شناسنامه برای مدیریت جزایر جنوب کشور اشاره کرد و گفت: دو پروژه برای چهار جزیره انجام شد که در مجموع برای هشت جزیره در حال اتمام است. فاز اول شامل جزایر هنگام، هرمز، ابوموسی و لارک بود که تمام شد، ولی فاز دوم شامل جزایر هندورابی، فارور، بنی فارور و سیری بود که هنوز در حال انجام است.

وی به هدف شناسنامه دار کردن جزیره‌ها اشاره و اظهار کرد: ابتدا مشخصات و نقشه منطقه را تهیه می‌کنیم سپس در عمق ۱۲ متری زیستگاه‌های مهم اقدامات میدانی انجام می‌دهیم و براساس آن‌ها توان اکولوژیک منطقه را مشخص می‌کنیم سپس مناطق برای استقرار صنایع ارزش‌گذاری و پهنه‌بندی می‌شوند.

HM, [۸/۲۹/۲۰۲۲، ۴:۵۳ PM]طالبی متین به بحث معرفی مناطق مستعد جهت حفاظت از مناطق اشاره کرد و توضیح داد: منطقه و پناهگاه حیات وحش «دارا» در ماهشهر استان خوزستان را به وسعت ۱۶۶ هزار هکتار جزو مناطق حفاظت شده معرفی کردیم که توسط سازمان حفاظت محیط زیست نیز مصوب شد.
تهیه اطلس جنگل‌های حرّا

وی در ادامه اظهارکرد: در چهار استان جنوبی کشور تنوع زیستی جنگل‌های حرا را داریم که اطلس این زیست بوم در دست تهیه است، بعد از آن اطلس آبسنگ‌های مرجانی را تهیه خواهیم کرد.

به گفته مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست سال گذشته نزدیک به ۵۰ مورد گزارش ارزیابی زیست محیطی بررسی کردیم و نظر خود را اعلام کردیم.

وی در ادامه گفت: اقدام دیگر در زمینه آگاهی‌رسانی به افکار عمومی و جوامع محلی بود. به عنوان نمونه لاک پشت دریایی به عنوان یک گونه ارزشمند و در معرض خطر از زیست بوم کشور با استفاده از مشارکت جوامع محلی برای حفاظت استفاده کردیم و نتایج بسیار خوبی نیز گرفتیم. برای چالش‌های دریایی برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت داشته‌ایم.
دپوی رسوبات و مصالح ناشی از لایروبی خلیج گرگان

طالبی متین دراین نشست در پاسخ به یکی از رسانه‌ها درباره رسوبات و مصالح ناشی از لایروبی خلیج گرگان گفت: در ابتدا قرار بود که رسوبات در اعماق بیش از ۲۰ متر به دریا منتقل شود، اما سازمان بنادر و کشتیرانی که مجری طرح لایروبی است، اعلام کرد که از نظر فنی امکان این کار را ندارد. در طرح دوم مطرح شد که رسوبات، مصالح و دورریز‌های حاصل از لایروبی به منطقه دیگری منتقل شود، اما این طرح نیز اثرات سوء فراوانی را برای محیط زیست منطقه به همراه داشت. در نهایت تصمیم بر این شد که این رسوبات و مصالح با رعایت الزامات محیط زیستی در فاصله معینی از ساحل دپو شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست صید ترال اشاره کرد و گفت تنوع زیستی صید ترال انجام شد چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۸۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد

 به گزارش تابناک، سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: «سیر درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش مشهد با همکاری دامپزشکان و متخصصان در حال انجام است.»

دکتر جواد نباتی،  سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اواخر سال ۱۴۰۲، لنگش تداوم‌دار در دست این گونه ارزشمند مشاهده شد که علت آن تشنج ارس در ادامه بیماری عصبی اش تشخیص داده شد.

او ادامه داد: در عین حال گرفتن عکس از دست حیوان تحت بیهوشی در دستور کار قرار گرفت و طبق عکس اخذ شده، شکستگی دست چپ ارس مشاهده و توسط رادیولوژیست تایید شد.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با توجه به جوش خوردگی نسبی استخوان و وضعیت خاص حیوان با سابقه تشنج و نظر به طولانی بودن مدت عمل و مراقبت‌های خاص بعد از جراحی که ریسک بالایی دارد تلاش می‌شود تصمیم به این کار ناشی از خرد جمعی دامپزشکان تیم درمان باشد.

نباتی ادامه داد: هر تصمیمی چه عمل جراحی و چه ادامه حیات با این حال خطرات و ریسک‌های خودش را به همراه دارد.

«ارس» توله پلنگ ایرانی است در سال ۱۳۹۱ از متخلفان شکار و صید زنده‌گیری شد و در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بود که این گونه ارزشمند که همچنان تنها پلنگ باغ وحش مشهد است، به دلایل نامشخص دچار حملات تشنجی و عصبی شد.

پلنگ ۱۰ ساله ایرانی که آن زمان ۶ سال سن داشت، با حضور تیم تخصصی دامپزشکی و محیط زیست خراسان رضوی عکسبرداری‌های اولیه، سونوگرافی، معاینه کامل و نمونه برداری‌های مختلف شد و انجام ام. آر. آی نیز گام دوم تشخیص بیماری این پلنگ بود که صورت گرفت.

این گونه چندین سال است که سیر درمانش زیر نظر جدی دامپزشکان متخصص و دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در جریان است.

ابهام در پرونده پزشکی این پلنگ جوان در باغ وحش مشهد، شرایط، محیط نگهداری و فضای زندگی گونه‌های جانوری در این مجموعه، مشکلات و ضعف‌های تغذیه و بهداشت محیط زیست جانوران در کنار غیراستاندارد بودن فضا و ضعف جدی مدیریت و کنترل سلامت گونه‌های مختلف بخشی از مشکلات مورد تاکید اساتید صاحبنظر و متخصصان حیات وحش در سال ۱۳۹۷ بود.

«پلنگ ایرانی» هم اکنون در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار «اردک سرسفید» جزو گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است