Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@12:43:40 GMT

13 هزار تن مرغ منجمد آماده توزیع در بازار است

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۸۲۹۳

13 هزار تن مرغ منجمد آماده توزیع در بازار است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مهدی نیلفروش، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان اصفهان  ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: شرکت پشتیبانی امور دام کشور به عنوان متولی تنظیم بازار نهاده‌های دامی و فرآورده‌های پروتئینی است که در حوزه نهاده‌های دامی به صورت مصوب، وظیفه تأمین ۱۰درصد از نیاز تولیدکنندگان نهاده‌های دامی را برعهده دارد که در سال گذشته ما این عدد را تا ۳۰درصد افزایش دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نهاده‌های ذرت، سویا و کنجاله‌ جو پس از ترخیص از بنادر کشور به استان منتقل و در انبارها ذخیره‌سازی و سپس برای دامداران و مرغداران ارسال می‌شوند؛ دامداران و مرغداران از طریق سامانه بازارگاه، نهاده‌ خود را خریداری می‌کنند که شرکت پشتیبانی، این خریدها را استخراج کرده و حواله می‌کند تا در انبارها توزیع انجام شود.

نیلفروش خاطرنشان کرد: باتوجه به اجرایی شدن مردمی‌سازی یارانه‌ها، از ابتدای سال جاری در خرید گوشت گوساله منجمد، در کارگروه‌های استانی مصوب شد که هر استان برای خود قیمتی را تعیین و سپس به تهران اعلام کند؛ این برای اولین بار بود که در طول دولت‌های گذشته این برنامه تصویب و عملیاتی شد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان اصفهان بیان کرد: در استان اصفهان جلسات متعددی با اتحادیه‌ها داشتیم که کمیته قیمت‌گذاری نرخ را مصوب کرد و به صورت کتبی به ما ابلاغ شد تا ما آن را به تهران ارسال و پول آن را دریافت کنیم.

وی افزود: قراردادی با اتحادیه دامداران استان در این راستا تنظیم شده که کشتار و بسته‌بندی در ۷ واحد بسته‌بندی و ۳ کشتارگاه آغاز شود و در طول ۳ماه اجرای این برنامه، حدود ۳هزار و ۵۰۶ رأس گوساله خریداری شد که ارزش ریالی آن ۱۹۴ میلیارد تومان است.

نیلفروش یادآور شد: قطعات گوشتی که خریداری می‌شود به اندازه‌ نیاز خانوار، حدود ۲ تا ۲/۵کیلوگرم است که هنگام فروش و توزیع، مورد استقبال مصرف‌کننده قرار گیرد و به اندازه توان خرید هر خانوار باشد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان اصفهان با اشاره به خرید گوشت ۵ تکه بره گفت: با تصویب کمیته نرخ‌گذاری استان، کار در محل ۲ واحد بسته‌بندی و ۲ کشتارگاه آغاز شد و تا کنون ۶ هزار و ۶۶۰ رأس بره نر خریداری شده‌ که وزن گوشت آن حدود ۱۳۰ تن با ارزش ریالی ۲۸ میلیارد تومان است؛ این قرارداد با اتحادیه دامداران و عشایر استان اصفهان نیز منعقد است.

وی عنوان کرد: باتوجه به طرح مردمی‌‌سازی یارانه‌ها پیش‌بینی می‌شد که در بازار پس‌زدگی ایجاد شود که به جهت حمایت از دامداران، نرخ خوبی را مصوب کردیم؛ بر همین اساس در کشور، برای کمک به دامداران جایگاه دوم را میان استان‌ها داریم.

نیلفروش در ادامه با اشاره به گوشت مرغ منجمد افزود: بعد از مردمی شدن یارانه‌ها، در حوزه گوشت مرغ منجمد با پس‌زدگی بازار مواجه شدیم و به همین دلیل در تولیدات این محصول نیز مرغ مازاد وجود دارد؛ حدود ۸ هزار تن مرغ با ارزش ریالی ۴۴۳ میلیارد تومان خریداری شد که باتوجه به خریدهای گذشته، در حال حاضر موجودی استان حدود ۱۳ هزار تن است که در صورت اعلام نیاز، آمادگی توزیع آن‌ها را داریم تا حمایت از مصرف‌کننده انجام شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان اصفهان ادامه داد: از ابتدای سال حدود ۲۴۵ هزار نهاده‌های دامی شامل، ذرت، جو و سویا در استان توزیع‌ شد که ۱۴۲ هزار و ۶۰۰ تن آن مربوط به ذرت، ۵ هزار و ۲۷۱ هزار برای جو و ۵۲ هزار و ۷۹۲ مربوط به سویا است.

وی با بیان اینکه افزایش توزیع نهاده نسبت به زمان مشابه سال گذشته حدود ۶۱ درصد بود، گفت: در استان اصفهان ۲۴۹ تن گوشت مرغ منجمد از ابتدای سال توزیع شد و همچنین میزان توزیع گوشت گوساله منجمد ۱۶۱ تن بوده‌ است؛ امسال ۱۴۰ هزار شانه‌ تخم‌مرغ وارداتی از ترکیه، وارد استان شد و حدود ۸۰ تن توزیع گوشت بره داشتیم بخشی از توزیع گوشت و مرغ را موکب‌ها و هیأت‌هایی که از طرف سازمان تبلیغات‌اسلامی و ستاد عتاب‌عالیات معرفی شده، دریافت می‌کنند.

نیلفروش با اشاره به اقدامات ویژه در شرکت پشتیبانی دام اصفهان افزود: تأمین ۱۲۱ هزار و ۵۰۰ تن ظرفیت انباری با اجاره ۸ انبار در استان اصفهان برای ذخیره‌سازی نهاده‌ها انجام شد که ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن در ۱۰ واحد سردخانه اجاره شده تا گوشت و مرغ خریداری شده در جای مناسب خود ذخیره‌سازی شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان اصفهان کرد: برای اولین بار استحصال روغن و کنجاله از دانه روغنی سویا آغاز که در مرحله اول ۲ هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی سویا دریافت شد و در این راستا با یک کارخانه قرارداد بستیم و در همین روزها استحصال و روغن‌گیری آن انجام و کنجاله هم آماده توزیع برای مصارف دامی می‌شود.

وی بیان کرد: از ۶ هزار تن دانه روغنی سویا که قرار است به استان وارد شود، می‌توان هزار و ۷۰۰ تن کنجاله یعنی حدود ۶۰ درصد روغن و ۳۷ درصد کنجاله خروجی گرفت.

نیلفروش تصریح کرد: انعقاد قرارداد استحصال روغن فقط در ۸ استان انجام می‌شود که در اصفهان هم به جهت ظرفیت برخی از کارخانه‌ها، استحصال روغن به خوبی صورت می‌گیرد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان اصفهان در خصوص حمل نهاده‌ها عنوان کرد: ۳۲ هزار و ۸۳۸ تن از نهاده‌ها با قرارداد شرکت ریلی وارد استان شد و ما بقی آن به صورت جاده‌ای حمل می‌شود.

وی درباره شایعه خراب شدن مرغ‌ها به خاطر عدم استقبال مصرف‌کننده گفت: در اصفهان سامانه‌ای به اسم رهتاب وجد دارد که پیش‌بینی خرید و مازاد را انجام می‌دهد و نیازها را مشخص می‌کند و به همان میزان اتحادیه مرغداران میزان مرغ را در سامانه تعریف می‌کند که در این صورت با مازادی قابل توجه روبه‌رو نخواهیم شد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۸/ر

منبع: فارس

کلیدواژه: دام جهاد کشاورزی مدیرکل امور دام قیمت گوشت و مرغ سامانه رهتاب نهاده های دامی اتحادیه دامداران نهاده های دامی خریداری شد مرغ منجمد نهاده ها ۲ هزار هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۸۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوشت دوباره گران می‌‌شود؟

به گزارش «تابناک» به نقل از تجارت نیوز،  نرخ شقه گوسفندی در هفته دوم فروردین سال گذشته هر کیلو گرم ۳۷۰ هزار تومان بود و این عدد در هفته پایانی اسفند با افزایش ۶۳.۵ درصدی به ۶۰۵ هزار تومان رسید.

 این عدد در هفته پایانی فروردین بین ۶۲۰ تا ۶۵۰ هزار تومان متغیر بوده و باید دید تا پایان سال، قرار است این بازار چه وضعیت قیمتی به ثبت خواهد رساند.

کاهش مصرف

در حالی که به گفته فعالان بازار سرانه مصرف گوشت قرمز کاهش بسیاری داشته و بخشی از مشتریان به سمت بازار گوشت مرغ سوق پیدا کرده‌اند، رئیس سازمان دامپزشکی مصرف سرانه گوشت قرمز هر ایرانی را ۷ کیلو گرم عنوان کرد. پیش‌تر (سال ۱۴۰۲) مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور این عدد را ۶ کیلو گرم اعلام کرده بود. افشین صدر دادرس به مهر گفته بود طی چند سال اخیر با افزایش قیمت گوشت مصرف سرانه هر ایرانی از ۱۲ کیلوگرم به حدود ۶ کیلو گرم رسیده است.

وضعیت نجومی نرخ این کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ که جهش‌های قیمتی را تجربه کرد قطعا سرانه مصرف را در سال ۱۴۰۲ دستخوش تغییرات بیشتر کرده است.

برنامه‌های روی زمین‌مانده

متولیان بخش دولتی و خصوصی برای ساماندهی بازار گوشت، پیشنهادهای متعدد داشته‌اند که یکی از این پیشنهادها با توجه به کمبود نقدینگی و کشتار دام‌های مولد، واردات دام پایه پروار بود. به گفته دامداران حدود ۴ ماه زمان نیاز است تا گوشت دام پایه پروار آماده توزیع د ر بازار شود.

این موضوع تا امروز هنوز محقق نشده است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص گفت، مجوز واردات دام پایه پروار از برخی کشورها از سوی سازمان دامپزشکی صادر شده و در این خصوص مشکلی وجود ندارد. واردکنندگان و بخش خصوصی برای این امر باید اقدام کنند که استقبال نشده است.

این کشورها شامل روسیه، گرجستان، قزاقستان، اروگوئه، استرالیا، نیوزلند و برزیل است. البته قرار گرفتن برزیل در فهرست موجود با ارسال اطلاعات درخواستی ایران از سرویس دامپزشکی این کشور خواهد بود.

اما سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره عدم واردات دام پایه پروار، دی ماه سال گذشته گفته بود، معاونت تخصصی در حال برنامه‌ ریزی است که چه حجمی دام پایه پروار نیاز به واردات دارد. محدودیتی هم برای منابع ارزی وجود ندارد و با توجه به تولید دام پروار در داخل، میزان کسری در حال برآورد است که بر اساس آن تأمین ارز شود.

در نهایت گویا صرفه اقتصادی در واردات دام آماده کشتار و گوشت گرم و منجمد است.

عرضه ۳۰ هزار تن گوشت در نیمه دوم سال

بخشی از نیازمندی بازار گوشت قرمز به وسیله جامعه عشایر تأمین می‌شود. این عدد حدود ۲۵ درصد است. رئیس پیشین سازمان امور عشایر، مهر سال گذشته از آمادگی جامعه عشایر برای افزایش تولید گفته بود. سیاوش احمدی قائد با اشاره به طرح تولید قراردادی گوشت دام تاکید کرد، عشایر برای تولید قراردادی یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام ظرفیت دارند.

در این خصوص فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان هم اظهار کرده، سال گذشته با حمایت دولت با وجود تمام تنگناها، قرارداد تأمین ۱۲۲ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز با جامعه عشایری منعقد شد.

وی اضافه کرد، تا کنون ۹۵ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز در اختیار جامعه عشایری کشور قرار گرفته و با توجه به انعقاد قرارداد تولید قراردادی ۵۰۰ هزار رأس دام، از اواخر خرداد دام تولیدی عشایر روانه بازار می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان تصریح کرده، مرحله بعدی تولید قراردادی دام از سوی عشایر اواخر تیر منعقد می‌شود که گوشت تولیدی آن در ماه‌های آذر، دی و بهمن عرضه خواهد شد.

وی ابراز کرد: امسال برای ۱.۵ میلیون رأس تولید قراردادی دام با عشایر قرارداد منعقد می‌کنیم و ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در نیمه دوم سال به بازار عرضه می‌شود. با توجه به نزدیکی اعیاد قربان و غدیر خم (۲۸ خرداد و ۱۵ و ۱۶ تیر) نهادهای متولی باید برای تأمین بازار تدابیر لازم را اندیشیده تا همچون سال گذشته شاهد سیر نجومی قیمت‌ها در سال جاری نباشیم.

دیگر خبرها

  • توزیع روزانه ۴ تن گوشت قرمز در بازار روزهای کرج
  • ۳۰۰۰بسته گوشت قرمز بین مددجویان کهگیلویه و بویراحمدی توزیع شد
  • امحاء۲۰۰ کیلوگرم گوشت منجمد فاسد در آمل
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • واردات ۲۰ تن گوشت گرم گوسفندی به استان یزد
  • پیگیری مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور اولویت دارد
  • واردات گوشت گرم گوسفندی به استان یزد، همین هفته
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • گوشت دوباره گران می‌‌شود؟
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین