Web Analytics Made Easy - Statcounter

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان هسته اقتصاد دیجیتال و محرک سایر بخش‌ها در توسعه لایه‌های کاربردی اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان، ظرفیت مناسبی برای جهش اقتصادی و اشتغال فارغ التحصیلان استان دارد.

پاکدل گفت: طرح‌های تعریف شده در برنامه تحولی یزد (یزد نوین) نشان دهنده توجه ویژه استاندار یزد به کارکرد بخش فناری اطلاعات و ارتباطات است و با توجه به طرح‌های تعریف شده در طرح توسعه شبکه ملی اطلاعات، این حوزه می‌تواند نقش خود را بیش از پیش در توسعه استان در مسیر فناوری و نوآوری و اقتصاد دانش بنیان ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می گوید افزایش سرعت دسترسی در پهنای باند ثابت و سیار، توسعه و تجهیز مرکز داده، راه اندازی نسل جدید تلفن همراه و ارتقای سطح دانش اقتصاد دیجیتال از جمله طرح‌های تعریف شده در برنامه تحولی یزد نوین استان است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد از تخصیص و پرداخت ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ برای توسعه اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات و رونق کسب و کار‌های فناوری اطلاعات استان در قالب ۶ طرح و مبلغ ۱۱ میلیارد ریال تسهیلات وجوه اداره شده به ۶ طرح کسب و کار حوزه فاوا برای ایجاد بیش از ۳۲۰ شغل پایدار در این حوزه خبر داد.

وی گفت: ضمن پرداخت ۱۳۰ میلیون تومان به ۹ طرح پایان نامه دانشجویی در طرح گرنت جوانه، مبلغ ۶۴۴ میلیون تومان نیز به ۱۲ طرح در قالب گرنت رشد پرداخت شده است.

پاکدل گفت: تاکنون ۲۴۰۰ نفر ساعت آموزش دوره مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح یزد، برای سربازان وظیفه استان یزد، انجام شده است.

او گفت: در مجموع ۱۸ شرکت در حوزه امنیت اطلاعات دارای پروانه فعالیت بوده که تاکنون بیش از ۵۰ پروانه فعالیت افتا دریافت کرده اند و آماده ارائه خدمات تست نفوذ، مشاوره، آموزش و فروش محصول به همه دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی هستند.

مدیرکل ICT استان یزد ضمن اشاره به برگزاری دوره تکمیلی آموزش امنیت کاربری فناوری اطلاعات (اکفا)، از برگزاری ۶ دوره آموزشی برای بیش از ۸۰ نفر مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی استان و ۲ هزار نفر ساعت آموزش خبر داد.

به گفته او استان یزد بعد از استان تهران رتبه دوم شاخص IDI را به خود اختصاص داده است. در زیرشاخص‌های IDI با بهبود مستمر امتیاز، رتبه دوم در زیرشاخص‌های دسترسی و مهارت را حفظ کرده و در شاخص استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی، با بهبود قابل توجه به رتبه چهارم کشور ارتقا پیدا کرده و در شاخص دسترسی مردم به رایانه نیز رتبه اول کشور را کسب کرده است.

پاکدل از آغاز عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه ارتباطات روستایی از طریق فیبرنوری خبر داد و گفت: با شروع این طرح، زمینه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در ۵۲ روستای استان در محدوده مرکز مخابراتی شهرستان مهریز تا مرکز تلفن ثابت روستا‌های منشاد، ده بالا، طزرجان و علی آباد تفت فراهم خواهد شد.

او گفت: ۱۵ سایت اپراتور همراه اول و ۲ سایت اپراتور ایرانسل و ۱۰ مرکز مخابرات روستایی به شبکه پهن باند متصل و به زودی، مشکل پهنای باند مناطق ییلاقی استان از جمله روستا‌های شیرکوه در زمان اوج مصرف مرتفع می شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان افزود: با اتمام فاز اول طرح فیبرنوری در سال گذشته، پهنای باند ۱۳ سایت اپراتور همراه اول و ۴ سایت اپراتور ایرانسل و ۷ مرکز مخابرات روستایی افزایش یافت و اهالی ۱۱۶ روستای استان در محدوده مرکز مخابراتی شهرستان مهریز تا مرکز تلفن ثابت دهستان تنگ چنار و روستا‌های بنادکوک دیزه و بیدا خوید، خدمات با کیفیت ثابت و سیار را تجربه کردند.

پاکدل گفت: بر اساس طرح توسعه شبکه ملی اطلاعات و منطبق با طرح تحول (یزد نوین) در طرح واگذاری سرویس فیبر نوری به منازل و کسب و کار‌ها (FTTH) در حال حاضر بالغ بر ۳۸ هزار پورت دسترسی به اینترنت پر سرعت ثابت مبتنی بر فیبر نوری در استان فراهم شده است.

او گفت: در زمان وقوع سیل اخیر (همچنین سیل اردیبهشت ماه و طوفان‌های اخیر) ارتباطات استان پایدار و شبکه ثابت، سیار و اینترنت پرسرعت در دسترس بوده و موارد مقطعی ناشی از قطع برق، خاموشی سایت‌های موبایل و یا آسیب به فیبر نوری در کوتاهترین زمان ممکن رفع شد.

به گفته او با توجه به رصد شاخص‌های ارتباطی استان و ثبت رکورد ۱۵۰ گیگ اوج پهنای باند مصرفی به دلیل بحران سیل اخیر و افزایش نیاز مردم به استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی، نگرانی خاصی در حوزه پهنای باند در استان وجود ندارد و در حال حاضر نیز پهنای باند ورودی استان ۵۰۰ گیگا بیت بر ثانیه است که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته و ۳ برابر بیشتر از میزان اوج مصرف است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت: در حال حاضر، تمام دستگاه‌های اجرایی استان به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل هستند و مرکز ملی تبادل اطلاعات با ارائه بیش از ۱۳۰۰ نوع خدمت، بخش قابل توجهی از استعلامات بین دستگاهی را به صورت برخط و هوشمند انجام می‌دهد و ضمن کاهش تردد و مراجعه حضوری، زمان اخذ استعلام نیز کاهش یافته است.

او گفت: ۱۰۰ درصد شکایت‌های ثبت شده توسط مشترکان استان در سامانه ۱۹۵ مورد بررسی قرار گرفته و میانگین پاسخگویی به شکایات استان (کمتر از ۲ روز کاری) در مقایسه با SLA تعریف شده (۱۰ روز کاری) حدود ۸ روز کمتر مدت زمان تعهد شده است.

رئیس کارگروه دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی استان یزد گفت: با صدور مجوز برای ایجاد ۳۹ دفتر پیشخوان دولت شهری و ۳۴ دفتر ارتباطی و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی از ابتدای سال گذشته در مجموع ۱۳۸ دفتر پیشخوان دولت و ICT روستایی (۱۰۳ دفتر پیشخوان دولت شهری و ۳۵ دفتر ICT روستایی) در استان یزد فعالیت دارند.

او گفت: توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه ملی اطلاعات در استان یزد با بهره‌برداری از ۳۵۹ طرح و اعتباری بالغ بر ۱۵۷۲ میلیارد ریال در یکسال گذشته به مناسبت هفته دولت آماده بهره برداری است.

پاکدل گفت: تمام شهر‌های این استان از پوشش نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه برخوردارند و ضریب نفوذ دسترسی به تلفن همراه ۱۶۵.۳ درصد و همچنین ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت پرسرعت سیار ۱۱۵.۵۹ درصد است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت: تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان یزد به اینترنت پر سرعت و شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند و یزد موفق شد قبل از اتمام برنامه ششم توسعه و با ایجاد و ارتقای تکنولوژی ۵ سایت موبایل در یکسال گذشته، اتصال ۶۰۰ روستا و آبادی به شبکه ملی اطلاعات را محقق کند که ۳۳۰ روستا و آبادی بیشتر از تعهد برنامه ششم توسعه بوده است.

او می گوید: در یکسال گذشته بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار فقره مرسوله توسط اداره کل پست در استان یزد توزیع شده که تعداد ۱۸۲ هزار مرسوله خرید اینترنتی بوده است. همچنین بیش از ۸۰ هزار مرسوله فروش اینترنتی از استان یزد به سایر استان‌های کشور ارسال شده است.

پاکدل گفت: پست بانک استان یزد از طریق ۱۱۱ باجه پست بانک روستایی و ۴۲ دستگاه خودپرداز، تاکنون بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تراکنش بانکداری الکترونیک به مردم روستا ارائه داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فناوری اطلاعات شرکت های دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۸۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌‎شود

 معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اعلام اینکه اساسنامه مرکز ملی هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین است، گفت: این مرکز در اولین گام یک کاربر هوش مصنوعی یا به اصطلاح «اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی» را در کشور راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز_شنبه هشتم اردیبهشت_ در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: توسعه فناوری در کشور وظیفه اصلی معاونت علمی ریاست جمهوری است و در این راستا برنامه ستاد توسعه هوش مصنوعی این معاونت کمک به دانشگاه‌ها، محققان و شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه فناوری‌ها و کاربست هوش مصنوعی در ایران با استفاده از ابزار اپراتور است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال جریان اکوسیستمی هوش مصنوعی در کشور راه می‌افتد و به صدها جی پی یو (GPU واحدهای پردازش گرافیک) دست پیدا می‌کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان به رایزنی با رئیس جمهور و بسیاری دستگاه‌ها از جمله سازمان برنامه و بودجه برای راه اندازی مرکز توسعه هوش مصنوعی در کشور و در کنار آن شورای راهبری هوش مصنوعی اشاره کرد و و یادآور شد: برای این کار مدل‌های مختلف در بسیاری کشورها بررسی شد.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان داد که بعضاً برخی کشورها وزارتخانه و برخی هم شورای راهبری برای هوش مصنوعی ذیل ریاست جمهوری ایجاد کرده‌اند.

اساسنامه مرکز ملی هوش مصنوعی در حال تدوین

وی افزود: با ساعت‌ها رایزنی و مشورت با متخصصان و صاحب‌نظران هوش مصنوعی و شبکه‌ها به این جمع بندی رسیدیم که در کشور باید یک مرکز تحت عنوان مرکز ملی هوش مصنوعی داشته باشیم تا وظیفه کلانی را در این حوزه از جمله نظارت و تنظیم گری و همچنین توسعه زیرساخت‌های کلان عهده دار شود و شورایی هم به عنوان راهبر و هیأت امنا بالا سر این مجموعه شکل بگیرد.

معاون علمی رئیس جمهور یادآور شد: اسفندماه ۱۴۰۲ مرکز ملی هوش مصنوعی تأسیس شد و حکم ریاست آن نیز توسط رئیس جمهور صادر شد و اعضای شورای راهبری این مرکز نیز معرفی شدند، اساسنامه مرکز ملی هوش مصنوعی د رحال حاضر در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تنظیم آست.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: این مرکز در حوزه هوش مصنوعی فراتر از معاونت علمی ریاست جمهوری است و همه دستگاه‌ها در قبال این مرکز از یک مأموریت اختصاصی برخوردار هستند.

وی از برگزاری جلسات مختلف با طرف‌های تأثیرگذار در حوزه هوش مصنوعی همچون سرمایه گذاران مختلف، بخش‌های دولتی و صندوق‌ها خبر داد و تصریح کرد: در این راستا صندوق پژوهش و فناوری توسعه هوش مصنوعی نیز تصویب و دایر شد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه این صندوق با سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای فعالیت برنامه ریزی شده است، افزود: بخش خوبی از این سرمایه را نهادهایی مثل صندوق توسعه ملی و چندین مودی مالیاتی بزرگ در حوزه اپراتورها تقبل کرده‌اند که پرداخت کنند بنابراین اقدامات عملیاتی بسیار خوب پیش رفته است و برنامه ریزی ها این است که مرکز ملی هوش مصنوعی در اولین گام یک کاربر هوش مصنوعی یا اصطلاحاً یک اپراتور هوش مصنوعی در کشور راه اندازی کند.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام شده این اپراتور هوش مصنوعی سه خدمت اصلی را عرضه می‌کند، یعنی یک مزرعه پردازشی بزرگ که چگونگی ابعاد و اندازه آن در حال بحث است. یک مرکز داده یا دیتا سنتر بزرگ برای تولید داده‌ها و همچنین کتابخانه بزرگ زبانی و تصویری که اینها مجموعه‌هایی هستند که قرار است در اپراتور اصلی مدیریت شوند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به این سوال که تدوین و اجرای نظام ارزیابی دانش بنیان‌ها چه تغییری در اکوسیستم و زیست بوم حوزه دانش بنیان‌های کشور ایجاد کرده است، گفت: در نظام جدید ارزیابی دانش بنیان‌ها، علاوه بر سطح فناوری، میزان اشتغال تخصصی و گردش مالی شرکت‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد و شرکت‌های فناور بر این اساس به شرکت‌های نوپا، نوآور و فناور تقسیم می‌شوند.

دهقانی فیروزآبادی در مورد اینکه گفته شده این همان سیستم دسته بندی نوع یک، دو و سه سابق است، تاکید کرد: مطلقاً این صحبت اشتباهی است چراکه قبل از این مجموعه‌های فناور تنها براساس فناوری دسته بندی می‌شدند.

وی اظهار داشت: نظام ارزیابی جدید مجموعه‌های فناور در حال حاضر به یک ابزار جدی برنامه ریزی و مدیریت تسهیلات برای ساز و کارهای حمایتی برای معاونت علمی تبدیل شده است و اینکه می‌گوئیم ۷ هزار از مجموعه‌های فناور ما شرکت نوپا و قریب به ۸۰۰ تا هزار فناور هستند و ۲ هزار نوآور هستند، یک دید واقعی به ما می‌گوید که حجم اقتصاد و حجم صادراتی کشور در چه مرحله و شرایطی است برای یک برنامه ریزی جدی از سوی معاونت علمی است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در سه ماه آینده بحث ارزیابی مجموعه‌های فناور به شکل اساسی به روز رسانی می‌شود و ارزیابی‌ها توسط پارک‌ها انجام و آسان گیرانه تر و بعضاً غیرحضوری خواهد بود، افزود: هم اکنون ۱۰ پارک علم و فناوری در کشور کارگزار معاونت علمی ریاست جمهوری در شرکت‌های نوپا فعالیت می‌کنند.

دهقانی فیروزآبادی در عین حال تاکید کرد: تمرکز ارزیابی‌های جدی و حضوری بر روی شرکت‌های نوآور و فناوری خواهد بود که بازی اصلی دست آنها است.

وی پیش بینی کرد امسال علاوه بر متوازن شدن نظام حمایت از مجموعه‌های فناور و واقعی شدن ارزیابی‌ها، حداقل یک هزار شرکت جدیدی از شرکت‌هایی که قبلاً در پارک‌ها بوده‌اند به شرکت‌های دانش بنیان نوپا تبدیل می‌شوند.

۱۰۸ شرکت دانش‌بنیان در بورس حضور دارند؛ امیدواریم تا آخر سال حداقل رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کند

دهقانی فیروزآبادی در ادامه نشست خبری از حضور ۱۰۸ شرکت دانش‌بنیان در بورس خبر داد و گفت: امیدواریم تا آخر سال حداقل رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کنند

وی افزود: یکی از مراحل بلوغ بعضی از شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شدن آنها در بازار سرمایه و مشارکت آنها توسط سرمایه مردم است.، لزومی ندارد یک شرکت دانش بنیان برای ورود به بورس به معاونت علمی ریاست جمهوری مراجعه کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ادامه داد: وقتی بحث کلان داده‌ها مطرح می‌شود یا بحث داده‌های مرتبط با مردم یا امنیت مردم مرتبط می‌شود، صلاحیت شرکت‌ها برای ورود به بورس در یک کارگروهی که در معاونت علمی ریاست جمهوری تشکیل شده، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

کد خبر 748400

دیگر خبرها

  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • صادرات ۱۰ میلیارد دلاری دانش بنیان‌ها تا دو سال آینده
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • قدردانی وزیر ارتباطات از شرکت‌های دانش بنیان ارائه‌دهنده تجزیه‌گر مرسولات
  • اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌‎شود
  • جزییات بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند