Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-27@21:42:45 GMT

تخریب ۵۶۶٠ واحد مسکونی در سیل مرداد

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۸۸۵۹

تخریب ۵۶۶٠ واحد مسکونی در سیل مرداد

رییس سازمان مدیریت بحران کشور از تخریب ۵۶۶٠ واحد مسکونی در سیلاب مرداد ماه خبر داد و بر لزوم نوسازی آن ها تاکید کرد.

به گزارش ایران اکونومیست، محمد حسن نامی در نشست خبری در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه رشد نوآوری و شتاب دهنده سوانح طبیعی ضمن تبریک هفته دولت با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهایی است که مخاطرات طبیعی در آن بالاست، گفت: تا کنون ۵۶ مورد از مخاطرات طبیعی در کشور احصا شده و علاوه بر آن امکان وقوع سوانح انسان‌ساز نیز وجود دارد که ١۴ مورد از جمله سیل، آتش سوزی، خشکسالی، حرکات دامنه ای، ریزگردها، آلودگی هوا و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در بین این موارد است که در میان آنها آتش سوزی، زلزله، سیل  از مهم ترین مخاطراتی است که در چند سال اخیر شاهد آن بودیم.

وی با بیان اینکه در راستای انجام اقدامات موثر سه دسته اقدامات ویژه در حوزه پیشگیری، آمادگی و پاسخ و بازسازی و بازتوانی را در دستور کار داریم، ادامه داد: ما در زمینه آمادگی و پاسخ بسیار خوب وارد کار می شویم و شاید در بین این سه مورد، در زمینه آمادگی و پاسخ وضعیت و مدیریت مناسبی داریم البته تاکید داریم که این آمادگی را بیشتر در صحنه پیشگیری فعال‌تر کنیم.

مدیریت یکپارچه و هماهنگ در حوزه مدیریت، تصمیم سازی و تصمیم گیری بر مبنای درک صحیح از خطر، اولویت دهی و توسعه اقدامات کاهش خطر ، سرمایه گذاری در افزایش تاب آوری، آمادگی و پاسخ به‌موقع به سوانح ، بازسازی با مشارکت عمومی مردم و تحقق جامعه محوری مدیریت بحران از مواردی است که به گفته نامی لازم است اقدامات بیشتری درباره آنها صورت گیرد.

معاون وزیر کشور در ادامه با اشاره به سند راهبردی ملی مدیریت بحران، برنامه های کاهش ملی خطر پذیری و ... بر لزوم توسعه برنامه‌ها در حوزه پیشگیری تاکید کرد و گفت: از آغاز دولت سیزدهم بیش از ١۴ آیین نامه تدوین کردیم و در صحنه عملیات نیز بر اساس آن عمل می کنیم. در مدیریت جامع بحران کلیه مراحل آمادگی، پیشگیری و بازتوانی در دستور کار بوده است.

به گفته نامی، در یکسال گذشته حوادث و مخاطرات مختلفی را مثل سیل دی ماه ١۴٠٠ داشتیم. همچنین زلزله های متعدد و سیل و آتش سوزی هایی را شاهد بودیم. در این زمینه نکاتی باید توجه شود که علیرغم اینکه دولت در شرایط سخت مالی بوده اما  در شش ماه گذشته بخشی از خسارات سیل ٩٨  و خسارات سیل بندر امام و زلزله سی سخت را پرداخت کرده است.

وی این را هم گفت: دولت در حال حاضر ماهانه ١٢ میلیارد تومان بدهی‌های گذشته را پرداخت می کند که جا دارد تشکر کنیم که به موقع توجه داشتند و به پیشنهادات در خصوص پرداخت خسارات توجه کردند. در مجموع دولت سیزدهم از ابتدا تا به حال ١۴ هزار میلیارد و ٢٠٠ میلیون خسارت پرداخت کرده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در پی سیلاب مرداد ماه ۵۶۶٠ واحد شهری و روستایی باید از نو بنا شود و همچنین ١٠ هزار و ٩٢٠ واحد باید تعمیر یا بازسازی شوند. ١۶ هزار و ٨٢٠ خانوار آسیب دیدند و حدود حدود ٢٨ هزار جاده شهری روستایی و راه آهن آسیب دیدند که نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.

به گفته وی، در سیل مرداد ماه گذشته ٢۶ استان درگیر سیل شدند، ١٣٣ شهر خسارات کلی دیدند و ١٣٣۴ روستا نیز به میزان قابل ملاحظه ای خسارت داشتند که در حال بازسازی و نوسازی هستند.  ١٢٠ هزار هکتار زمین کشاورزی، ١٧٠ هزار هکتار باغات و  ١٨۶٠ رشته قنات آسیب دیدند، ١٢٧٧ استخر پرورش ماهی تخریب شدند و همچنین حدود ١۶٩٠ دستگاه خودرو نیز آسیب دیدند.

نامی با بیان اینکه این میزان خسارت قابل توجه و در حال ارزیابی است اظهار کرد: دولت در دو مرحله تنخواه داده است اما خسارات کلی حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان است. برای محاسبه خسارات در جوانب مختلف نیاز است که کارشناسان برابر فرمتی که  تعیین شده خسارت را مشخص کنند، ما نیز در اینجا سامانه ارزیابی خطر داریم که خسارات وارده را وارد می کنیم و تطبیق می دهیم. در مراحل تطبیق هستیم که احتمالا هفته آینده میزان خسارت پیشنهاد و تصویب می شود.

وی گفت: در سیل مرداد ماه به خوبی هدایت صورت گرفت و در استان های مختلف حدود ١٠ روز قبل از وقوع و پدیده مانسون هشدار داده شده بود و در نقاط جغرافیایی که احتمال می دادند، خطر وجود دارد مردم را حرکت دادند و اسکان اضطراری دادیم.

وی با بیان اینکه در برخی از موارد خواهش کردیم و خانه ها را تخلیه کردند و در برخی موارد مردم با اجبار از منازل خود خارج شدند، گفت: با این وجود ٨٢ جان‌ باختند، اگر چه یک نفر نیز زیاد است اما اگر اقدامات لازم انجام نشده بود تعداد کشته شدگان قطعا افزایش چشمگیری داشت.

نامی بااشاره به مدیریت انجام شده در سیل اخیر گفت: گروهی می گفتند کشور ایران بالای میلیون تلفات خواهد داشت که این اتفاق نیفتاد در حالیکه کمی قبل تر قسمتی از اروپا را سیل فرا گرفت و گفته شد ١٨۴ نفر در آن جان خود را از دست دادند و ١۵٠٨ نفر مفقود شدند. زمانی که به وضعیت رسانه ها نگاه می کنیم ،می بینیم که خبرگزاری‌ مانند بی بی سی یکبار خبر آن را گفت اما سیل ما را ١١۶ بار تکرار کرد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به حادثه متروپل نیز گفت: اندکی قبل‌تر از وقوع حادثه متروپل، یک برج مسکونی با ۵٢ واحد فروریخت که  یک بار بی بی سی خبر آن را اعلام کرد اما تا زمانی که متروپل جمع نشده بود ٩۶ بار خبر آن  را اعلام کرد. امروزه فضای مجازی حوزه ای قابل توجه است که به نوعی افکار عمومی را هدایت می کند. خواهش من این است که در این موارد مقایسه ها را نیز بگوییم که گاهی تلقین عدم مدیریت صحیح بر اساس اهداف سیاسی است که از خارج از کشور شکل می گیرد.

وی در خصوص تمهیدات سازمان مدیریت بحران برای اربعین نیز اظهار کرد: اقدامات لازم توسط وزارت کشور انجام می شود که مسئولیت آن با معاونت امنیتی انتظامی است و ما نیز در کنار آن ها هستیم. پیش‌بینی‌های لازم انجام و امکانات لازم نیز در نظر گرفته شده است. هر زمان که لازم باشد سازمان مدیریت بحران نیز وارد خواهد شد. سفر اربعین سفری روحانی و عرفانی است و با همکاری همه دستگاه ها و به خصوص مردم انجام خواهد شد که به همین دلیل جای نگرانی ندارد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه درباره سیلاب امامزاده داوود نیز اظهار کرد: در منطقه امامزاده داوود چند حوزه آبریز وجود دارد که همه آنها باید از کانال محدودی عبور کنند. در مواقعی که بارش زیاد است این تونل گنجایش عبور آب را ندارد. در سیلاب امامزاده داوود حیاط شمالی کاملا پر از آب بود چرا که در گذشته ساخت و ساز هایی انجام شده بود. می توان انتقالاتی در این راستا انجام داد و دو تونل نیز احداث شود که اگر مجددا آب سرازیر شد امکان عبور آن وجود داشته باشد.
 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: مدیریت بحران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مدیریت بحران رییس سازمان مدیریت بحران کشور آمادگی و پاسخ آسیب دیدند مرداد ماه داد ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۸۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی گذرگاه آبی مرکزی شهر ایلام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ محمدحسن نامی در فرودگاه شهدای ایلام در بدو ورود به این استان، اظهار کرد: حوزه پیشگیری از حوادث غیرمترقبه یکی از موضوعاتی است که در سفر رییس سازمان مدیریت بحران کشور مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: اقداماتی که موجب خواهد شد از خسارت‌های جدی در زمینه سیلاب، زلزله، فرونشست زمین و آتش سوزی با توجه به جغرافیای کوهستانی و سبز استان ایلام جلوگیری شود در این سفر دیده شده است.
معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تشریح کرد: در این سفر از چند مسیر رودخانه‌ای و گذرگاه آبی در سطح استان از جمله گذرگاه مرکزی شهر ایلام بازدید خواهد شد.
نامی تصریح کرد: با توجه به این که برخی از قسمت‌های این مسیل‌ها و گذرگاه‌های آبی در سطح شهر ایلام فرو ریخته است؛ تلاش خواهد شد که بازسازی این گذرگاه‌های آبی در سطح شهر ایلام انجام شود.
وی ادامه داد: بازدید از شهر سرابله و سایر مناطق استان که نیاز به بررسی در زمینه مدیریت بحران و کاهش مخاطرات در سوانح و حوادث غیرمترقبه دارند از دیگر برنامه‌های سفر به استان ایلام است.
سعید هژبری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام نیز در این خصوص، اظهار کرد: بازدید از مسیل‌هایی که در سیل‌های سال گذشته مورد آسیب قرار گرفته، بررسی صدا‌های زیرسطحی شهر سرابله، بازدید از وضعیت ساخت و ساز‌های غیر ایمن و سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و پیشگیری از بحران در حوزه حریق و آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع از برنامه‌های سفر معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به استان است.
دیدار با استاندار ایلام، سفر به شهرستان بدره و بازدید از تونل کبیرکوه از دیگر بخش‌های این سفر است.
ادای احترام به شهدای گمنام، دیدار با استاندار ایلام و سفر به شهرستان بدره و بازدید از سد و نیروگاه سیمره و بازدید از تونل کبیرکوه از دیگر برنامه‌های سفر معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به استان ایلام است.

دیگر خبرها

  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع برای تمام اقشار
  • گزارش مدیریت بحران از آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی
  • رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه سفر می‌کند
  • ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی
  • تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد
  • یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی تخریب شد
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع متفاوت
  • بازسازی گذرگاه آبی مرکزی شهر ایلام