Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی از قم، محسن امیدیان در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: در ادامه روند آغاز شده در ماه‌های آتی نیز طرح‌های اقتصادی در حوزه صنعت و کشاورزی، خدمات و گردشگری به بهره برداری می رسد است که البته منظور از گردشگری، زیارت و گردشگری مذهبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اقتصادی استاندار قم افزود: بیش از 287 طرح در صنایع کوچک و متوسط و بزرگ در یک سال گذشته به بهره‌برداری رسیده که حجم سرمایه  گذاری بالغ بر 2800 میلیارد تومان و اشتغال بیش از 6900 نفر در سه حوزه است.

وی تصریح کرد: در حوزه احیای واحدهای راکد کارهای ویژه‌ای آغاز شد، وقتی واحدی راکد می‌شود علت عمده آن عدم توانایی بهره‌بردار در حوزه نقدینگی و یا بحث مدیریتی و نیروی انسانی است.

امیدیان بیان کرد: وقتی طرحی را بهره‌برداری کنیم به سرمایه گذاری نیاز است؛ اگر بتوانیم سرمایه‌ای را تا 30 درصد تزریق کنیم واحد می‌تواند به جریان تولید بازگردد ، در این راستا احیای واحدهای راکد و نیمه‌راکد در دستور کار است.

وی عنوان کرد: در طول یک سال گذشته 37 واحد با هدف‌گذاری دولت و با سرمایه‌گذاری بالغ بر 70 میلیارد تومان که عمدتا تسهیلات بانکی است به مدار تولید بازگشته و 400 اشتغال جدید ایجاد شد.

معاون اقتصادی استاندار قم خاطرنشان کرد: در هر سه حوزه خدمات و کشاورزی و صنعت باید برنامه‌ریزی کنیم، ما مزیت ویژه‌ای در حوزه زیارت داریم و با توجه به اینکه در مسیر راه مواصلاتی 17 استان هستیم، از دسترسی خوبی برخورداریم.

وی گفت: با توجه به اینکه زیرساخت لازم برای ماندگاری بیش از یک روز را نداریم متاسفانه توقف بالغ بر 50 درصد زائران در قم کمتر از 6 ساعت است، براین اساس درصدد تامین زیرساخت‌ها هستیم.

امیدیان افزود: قم پایگاه اهل بیت(ع) و مرکز تشیع و حوزه علمیه است و قطب اول نشر آثار مذهبی است و این جاذبه فراوانی برای زائران فراهم می‌کند، اگر زیرساخت‌های اقامتی و تفریحی و مذهبی تامین شود، ماندگاری زائر به بیش از 24 ساعت می‌رسد.

وی در مورد حجم سرمایه‌گذاری بیان کرد: نقش دولت در قالب تسهیلات خود را در سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد، در سال گذشته 8 هزار میلیارد تومان تسهیلات دولت در بخش‌های مختلف پرداخت شده است که بیش از 7 هزار میلیارد تومان در صنعت و کشاورزی و گردشگری و مسکن است و بخشی از آن به وام ازدواج و فرزندآوری تخصیص یافته است.

معاون اقتصادی استاندار قم عنوان کرد: در یک دهه گذشته عقب‌ماندگی جدی در مسکن داشته‌ایم و در حال حاضر نگاه ریاست جمهوری را برای خودمان تکلیف می‌دانیم تا وعده یک میلیون مسکن در کشور تحقق یابد، در این باره از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن انتظارات بیشتری وجود دارد.

وی در مورد فعالیت معادن در قم خاطرنشان کرد: مهم‌ترین معدن قم، معدن منگنز است که حجم تولید قابل توجه و عیار بالایی دارد، اما سال‌ها در این بخش خام‌فروشی می‌شد و آورده حداقلی داشته است.

امیدیان تصریح کرد: یک واحد با سرمایه‌گذاری چند مجموعه معدن در پهنه صنعتی نیزار جانمایی شده تا محصول را به فروسیلیکو منگنز تبدیل کند، این مجموعه در حال ساخت ابنیه است و اگر اتفاق بیفتد، به جای خام فروشی تا 70 درصد را می‌تواند فرآوری کند.

وی در مورد جذب سرمایه‌گذار گفت: دو شاخص مهم در این زمینه مورد توجه است، نخست اینکه طرح‌ها آماده و دارای توجیه باشد و براساس مزیت‌ها، بسته های پیشنهادی را داشته باشیم که در این زمینه اطلس سرمایه‌گذاری در حال تدوین است و مزیت‌ها احصا می‌شود و یک سری فرصت شناسایی شده داریم.

معاون اقتصادی استاندار قم افزود: موضوع دوم این‌که تسهیلات فرآیند سرمایه‌گذاری را داشته باشیم، در این راستا پنجره واحد سرمایه‌گذاری در قالب مرکزی در دست اجراست تا همه دستگاه‌ها در اعطای میز خدمت منسجم شوند.

وی در مورد وضعیت تسهیلات اشتغال نیز توضیح داد: از تبصره 16  مبلغ 1407 میلیارد تومان در وام قرض‌الحسنه در اشتغال پایدار در مناطق کم‌برخوردار سهم داریم و سهم استانی ما نیز 2200 میلیارد تومان است، در مجموع 3600 میلیارد تومان از بودجه امسال در برش دستگاهی ابلاغ می‌شود.

امیدیان بیان کرد: 7 شهرک صنعتی و 4 ناحیه صنعتی و یک پهنه صنعتی در نیزار داریم که 60 درصد از صنایع و از مجموع 2300 واحد فعال حدود 1400 واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر است.

وی عنوان کرد: برای صنایعی که در شهرک‌ها مستقر هستند و ذیل شرکت‌ شهرک‌های صنعتی فعالیت دارند در تامین زیرساخت و رفع مشکلاتشان در زمینه تولید برنامه داریم و این مجموعه‌ها کمترین آسیب را دارند، سعی داریم درعرصه صنعت واحدها را در شهرک‌ها به واسطه مدیریت مستقر کنیم و دیگر واگذاری خارج از شهرک نداریم مگر این‌که موضوع خارج از شهرک باشد.

معاون اقتصادی استاندار قم اظهار کرد: اولویت اول در واگذاری واحدها در شهرک‌ها است، نگاه شرکت شهرک‌ها انتفاعی نیست و با هدف توسعه صنعت زمین را واگذار می‌کند.

وی گفت: در صنایع کوچک نگاهمان به نقش کلیدی آن در تعهد ایجاد اشتغال است، البته صنایع کوچک آسیب‌پذیری بیشتری دارند و باید مدیریت کنیم و منابع بهتری در اختیار آن‌ها قرار گیرد، در این راستا واحدهای کشاورزی با تامین نقدیگی مواجه شدند و با توجه به اینکه پرداخت وام به واحدهای کوچک آسان و ارزان تراست و گستردگی بیشتری در شبکه تولید دارد مورد حمایت ویژه‌ای هستند.

امیدیان  ادامه داد: بانک‌های دولتی همراهی خوبی با سیاست‌های دولت دارند اما بانک‌های خصوصی که توان جذب بالایی از منابع دارند تعهدات خود را انجام نمی دهند، از نظر قانونی باید 60 درصد از منابع را در استان هزینه کنند اما اهمال می‌شود و تلاش کرده‌ایم مشکلات در این بخش حل شود.

وی بیان کرد: از محل تبصره 16 و 18 با مشارکت 18 دستگاه و 11 بانک تامین اعتبار محقق شده معادل 1000 میلیارد تومان در سال قبل بوده است، در حالی که تعهد یکی از بانک ها 1800 میلیارد تومان بوده و فقط 60 میلیارد تسهیلات پرداخت کرده است.

معاون اقتصادی استاندار قم تصریح کرد: اولویت‌های دولت در اشتغال و تولید در تبصره 16 و 18 خود را نشان می‌دهد، مجموع اعتبارات در کشور 60 هزار میلیارد در سال گذشته بوده و دولت جدید 187 هزار میلیارد تومان را پیشنهاد داده و مصوب کرده است که باید حتما برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی گفت: نگاه دولت همین است و سهم استان قم سه برابر شده و با توجه به برش‌های استانی باید برای جذب صددرصدی برنامه‌ریزی کنیم، در اشتغال یک میلیون نفری کشور سهم قم 19 هزار و 400 نفر است که امیدواریم در سال 1401 به این عدد برسیم.

امیدیان ادامه داد: منطقه ویژه سلفچگان نیز مزایای خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد و در این منطقه 140 واحد فعال داریم و 37 واحد در حال احداث ساختمان و ایجاد خط تولید است که حداقل 20 مورد تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تصریح کرد: 160 میلیارد تومان بودجه مورد نیاز اتصال خط راه آهن منطقه ویژه به خط سراسری است که تاکنون با همت دولت 65 میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر تامین شده و 35 میلیارد تومان دیگر نیز تامین می‌شود و 60 میلیار تومان کسری دارد که مدیرعامل منطقه دنبال تامین آن است.

معاون اقتصادی استاندار قم بیان کرد: اگر اعتبارات فراهم شود این طرح تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و فقط پل عرضی که از گذرگاه قم اراک باید احداث شود باقی مانده و سایر زیرسازی آن تکمیل شده است.

انتهای پیام / 78032

منبع: فارس

کلیدواژه: استانداری قم هفته دولت واحدهای تولیدی تسهیلات بانکی معاون اقتصادی استاندار قم بهره برداری میلیارد تومان سرمایه گذاری هزار میلیارد شهرک ها سال گذشته بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۹۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود

فرماندار شهرستان تبریز گفت: به حرکت درآمدن چرخه تولید در واحدهای تولیدی این شهرستان، موجب رونق اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری و فعال شدن نیروی انسانی و کاهش بیکاری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، یونس فاتح ظهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ همزمان با آغاز هفته کارگر از چندین واحد تولیدی شهرستان تبریز بازدید کرد.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر جهش تولید اظهار کرد: به حرکت درآمدن چرخه تولید در واحدهای تولیدی این شهرستان، موجب رونق اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری و فعال شدن نیروی انسانی و کاهش بیکاری می‌شود.

فرماندار شهرستان تبریز ضمن تبریک هفته کارگر به کارگران این مجموعه عنوان کرد: ارتقای کمیت و کیفیت محصولات تولیدی، بهره گرفتن از علم و تجربه اندوزی، برخورداری از دانش فنی و نیروی متخصص متناسب با ورود فناوری‌های جدید، داشتن خلاقیت، شناخت از بازارهای جدید و سیاست‌های ورود به آن‌ها و توجه به سلیقه مشتری، لازمه دستیابی به موفقیت بیشتر در عرصه توسعه فعالیت‌های اقتصادی است.

فاتح در ادامه به بررسی مسائل و مشکلات موجود در این کارخانه پرداخت و در راستای حل و رفع مشکلات موجود دستورات لازم را ابلاغ کرد.

کد خبر 748801

دیگر خبرها

  • بازگشت ۴۹۷ واحد تولیدی استان مرکزی به چرخه تولید
  • بازگشت واحدهای تعطیل‌شده به چرخه تولید، ادعاست یا واقعیت؟ / باوجود دستور رئیسی، مسئولان از اعلام آمار، فراری هستند
  • بازگشت ۴۴۹ طرح راکد و غیرفعال به چرخه تولید با حمایت بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • بازگشت قریب الوقوع بیت کوین به ۳۰ هزار دلار
  • حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود
  • به نتیجه رسیدن حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه
  • بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند
  • احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار دولت است