واکنش سفارت آمریکا در بغداد به تحولات امروز عراق
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۰۳۶۱
به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، در بیانیه سفارت آمریکا در بغداد آمده است که نباید امنیت، ثبات و حاکمیت عراق به خطر بیفتد.
سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد: گزارش ناآرامیها در سراسر عراق نگران کننده است.
این سفارتخانه بدون اشاره به دخالتهای آمریکا در عراق، اعلام کرد که اکنون زمان گفت وگو برای حل اختلافات است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیانیه سفارت آمریکا ساعاتی پس از آن منتشر میشود که نهاد اطلاع رسانی امنیتی عراق در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که فرماندهی عملیات مشترک این کشور در تمام استانهای عراق قانون منع رفت و آمد را اعمال کرده است.
براساس این بیانیه، قانون منع رفت و آمد از ساعت ۱۹:۰۰ عصر تا صبح روز آینده و تا اطلاع ثانوی برقرار خواهد بود.
یک مقام امنیتی عراق روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای عراقی در بغداد حالت هشدار فوق العاده اعلام کردهاند.
این اقدام پس از آن رخ می دهد که شماری از معترضان جریان صدر وارد کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد در مرکز این شهر شدند.
از سوی دیگر، فرماندهان امنیتی عراق نشستی را به ریاست مصطفی الکاظمی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور برای بررسی ناآرامیهای امروز در بغداد برگزار کردند.
الکاظمی بار دیگر از حامیان جریان صدر خواست که هرچه سریعتر از منطقه سبز بغداد خارج شوند و آرامش جامعه عراق را به خطر نیندازند.
نخستوزیر عراق پیش از این نیز در بیانیهای گفته بود: تحولات خطرناکی که امروز در عراق عزیز ما با هجوم تظاهرکنندگان به منطقه سبز و ورود به نهادهای دولتی رخ داد، حاکی از جدی بودن پیامدهای تداوم و انباشته شدن اختلافات سیاسی است.
وی افزود: در حالی که تأیید میکنیم ورود تظاهرکنندگان به نهادهای دولتی اقدامی محکوم و خارج از چارچوب قانونی است، از سید مقتدی صدر که همواره از دولت حمایت کرده و بر عزت و احترام آن تأکید کرده است، میخواهیم به نیروهای امنیتی برای خارج کردن معترضان از این نهادها کمک کند.
نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: تداوم اختلافات سیاسی تا حدی که به همه نهادهای دولتی آسیب وارد کند، به نفع آرمان های ملت عراق، آینده و تمامیت ارضی کشور نیست.
الکاظمی همچنین خواستار خویشتنداری از سوی همه و تظاهرکنندگان شد و از آنها خواست که فوراً از منطقه سبز عقب نشینی کنند و به دستورات نیروهای امنیتی که مسئول حفاظت از نهادهای رسمی و جان شهروندان هستند، پایبند باشند.
پس از بیانیه کنارهگیری مقتدی صدر از فعالیتهای سیاسی در عراق، تجمعکنندگان طرفدار جریان صدر به کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد یورش بردند.
براساس برخی گزارشها، تمام صفحات و حساب های وابسته به جریان صدر از جمله صالح محمد العراقی که از وی در عراق به عنوان "وزیر صدر" یاد می شود و نیز سایت های البنیان المرصوص و صفحات دیگر مربوط به این جریان، فعالیت خود در فضای مجازی را متوقف کردند.
پیش از این نیز هواداران مقتدا صدر رهبر جریان صدر در داخل ساختمان پارلمان و اطراف آن در داخل منطقه سبز تجمع نامحدود کردند و این امر موجب شد تا سایر جریانهای سیاسی و مسئولان عراق در هفتههای اخیر موضعگیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط این کشور خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفتوگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود اما این جریان همچنان بر موضع خود و عدم مذاکره اصرار میورزد.
چارچوب هماهنگی شیعی عراق حمایت خود را از مسیر قانون اساسی برای رسیدگی و حل بحرانهای سیاسی این کشور و دستیابی به منافع مردم عراق از جمله انتخابات زودهنگام پس از تحقق اجماع ملی و ایجاد فضای امن، اعلام کرده است.
رهبر جریان صدر عراق امروز ( دوشنبه ) با انتشار بیانیهای اعلام کرد که برای همیشه از عرصه سیاسی کناره گیری میکند.
مقتدی صدر در اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۲ یکبار از عرصه سیاست کناره گیری کرده بود. رهبر جریان صدر در همان زمان در بیانیه ای اعلام کرد که به طور کامل از عرصه سیاسی کناره گیری کرده و تمامی دفاتر این جریان اعم از سیاسی، دینی و اجتماعی را بسته است.
وی در این بیانیه بر عدم دخالت جریان صدر در امور سیاسی تاکید و اعلام کرده بود که این جریان از این پس در داخل دولت و خارج آن و همچنین در پارلمان عراق سمتی ندارد.
در این بیانیه گفته شده بود که کناره گیری مقتدی صدر برای حفظ آبروی خاندان صدر و دور ماندن نام آنها از هر اتهام فسادی که تاکنون در عراق رخ داده یا در آینده با نام این دفاتر در داخل و خارج عراق رخ خواهد داد، صورت گرفته است.
مقتدی صدر در ۲۴ تیر ماه سال ۱۴۰۰نیز انصراف فراکسیون "سائرون" وابسته به جریان صدر را از شرکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق اعلام کرده بود.
مقتدی صدر اما اوایل شهریور ماه سال ۱۴۰۰ از بازگشت خود به کارزار انتخابات پارلمانی خبر داد. مقتدی صدر آن زمان به یکباره اعلام کرد که «ما با عزمی بینظیر برای مبارزه علیه اشغالگری و فساد بازمیگردیم. خداوند اصلاحگران را ضعیف نمیکند و من از شما حامیان و طرفداران خود میخواهم در کنار هم باشید تا عراق را به فاسدان واگذار نکنیم».
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: سفارت آمریکا بغداد سفارت آمریکا کناره گیری اعلام کرده منطقه سبز جریان صدر مقتدی صدر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۰۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
پژوهشگر جریانهای اسلامی میگوید مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجتالاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجتالاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.
بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعتها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضیها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریانهای فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل میدهد. نبرد جریان های فکری در این اتفاق رخ میدهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریانهاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل میدهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان ها صحنه آینده جهان اسلام را می سنجد.
اصطلاح "حشاشین" مربوط به ترور فرماندهان صلیبی استوی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمیشود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنهی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمیتواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنهی آینده جهان اسلام را میسازند که باید در حوزه آیندهپژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.
سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد
بطحایی گفت: باید به نکته ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیلها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر میرود و مدتی در آنجا میماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکهای ضرب میکند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری میشود. مدت کوتاهی حکومت میکند و بعد لشکری میآید و او را میکشند. بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی بر خورده است.
مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است
وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موجهای تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریانهای فکری چه واکنشی نسبت به این موجها داشتند. از 226 سال قبل در 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله میکند و میگویند توپهای ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً 6 موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.
بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویهای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه 300 صفحهای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشهکاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از 226 سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص باریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنشهایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سختافزارهای غرب مواجه می شوند که چرا غرب از جهتهای مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می خورد.
این پژوهشگر فرقهها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص میکند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح میکنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا میشود.
روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل میدهد
وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل میگیرد،افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکتهای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکلگیری اسرائیل را شاهدیم. پانعربیسم در مصر خودش را خوب نشان میدهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیقترین بستهای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه میشود، متعلق به اوست. در کتابهای «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را میگوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می کند. به جهان اسلام نسخه میدهد که چه قسمتهایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر میگوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.
بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقهگرایی منتج میشود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میداندار در تمام این صحنهها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزهها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند میرود. میگوید واکنشها را نسبت به حشاشین میدانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند، اما از نظر جریانی میگویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیریها را منکوب کند.
وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریانشناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت: اما چکار کنیم؟ به ذهنم میآید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلیها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمیتواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.
انتهایپیام/