Web Analytics Made Easy - Statcounter

عملکرد مغز در مقابله با استرس از گذشته تا امروز فرمان مشابه مغز در مقابله با استرس‌های مختلف تجربه درد‌های مزمن تبعات نشخوار‌های ذهنی تولید درد بوسیله مغز! تکرار چرخه معیوب پیام‌های مغز و جسم تشخیص منشاء درد‌های مزمن چرخش درد ارتباط مستقیم درد با حالات روحی فرد نقش محرک‌های بیرونی پایان دادن به درد‌های روان تنی کیفیت زندگی خود را فدای درد‌های روان تنی نکنیم سیکل معیوب افزایش احساس درد اجتناب از درد، دردآور است درد را ترجیح می‌دهید یا لذت بردن از زندگی؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بسیاری از ما بار‌ها به درد‌هایی مبتلا شده ایم که علت مشخصی برای آن‌ها مشخص نشده است و درنهایت متخصصان گفته اند منشاء بیماری ما عصبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این بیماری‌ها بیماری‌های «روان تنی» یا «سایکوسوماتیک» گفته می‌شود؛ یعنی فرد بیماری جسمی خاصی ندارد؛ اما بر اثر عوامل ذهنی و بعضی هیجانات و احساسات فکر می‌کند علائم بیماری‌های خاصی را در خود مشاهده می‌کند. اما واقعا در مقابل این گونه بیماری‌ها چگونه باید رفتار کرد و درمان آن‌ها به چه صورت خواهد بود؟

عملکرد مغز در مقابله با استرس از گذشته تا امروز

دکتر بهزاد چاووشی، روانشناس بالینی و مدیر مرکز مشاوره ارگانیک مایندد در مورد عملکرد مغز دربرابر خطرات غیر مترقبه می‌گوید: «تصور کنید یک نفر از اجداد ما، هزاران سال پیش در جنگل راهپیمایی می‌کرده که یک خرس به او حمله می‌کند. در این صورت، بدن با تمام قوا سعی می‌کند به فرد انرژی بدهد تا پا به فرار بگذارد.

بعد از فرار، او احساس خستگی، بدن درد و بی‌حالی می‌کند؛ به گونه‌ای که ناچار به استراحت می‌شود و می‌خواهد با استراحت، انرژی از دست رفته را به دست آورد؛ بنابراین مغز هم دستور استراحت صادر می‌کند.»

فرمان مشابه مغز در مقابله با استرس‌های مختلف

به گفته چاووشی، در دنیای مدرن، ما هنوز هم همچنان و گاهی حتی هر روز با موقعیت‌های استرس زا و خطرات محیطی بسیاری مواجه هستیم مانند همان اتفاقات استرس زای زمان‌های قدیم رو به رو می‌شویم.

در واقع مغز ما، موقعیت‌های اضطراب زا را مانند همان خرس تصور می‌کند، به این ترتیب جسم نیز در رویارویی با استرس، به دلیل ایجاد درد و کوفتگی، سردرد یا احساس خواب آلودگی، ما را به سمت استراحت سوق خواهد داد.

تجربه درد‌های مزمن

قطعا همه ما تجربه کرده ایم که بعد از یک روز شلوغ و پرتنش، سرمان درد گرفته و ترجیح داده‌ایم بخوابیم و به دور از شرایط پر تنش طی روز، استراحت کنیم.

چاووشی می‌گوید بعضی افراد دچار بدن‌درد‌های مزمن زیادی هستند که زندگی آن‌ها را مختل کرده است. در واقع جسم آن‌ها از نظر فیزیولوژی سالم است، اما نظام فکری آن‌ها به گونه‌ای با مشکلات مواجه شده که احساس درد را به آن‌ها القا می‌کند.

تبعات نشخوار‌های ذهنی

به گفته این روان‌شناس بعضی افراد به واسطه نشخوار‌های ذهنی مداوم، وسواس فکری، نبش قبر خاطرات گذشته، خودسرزنشی، نگرانی‌های پی در پی و تصور اتفاقات ناگوار و فجایع، مدام به مغز خود پیغام «خطر» می‌دهند.

در واقع مغزدر طول تکامل یاد گرفته بعد از هر اعلام «خطری»، تولید درد و خستگی کند تا فرد، استراحت را انتخاب کند.

تولید درد بوسیله مغز!

به عقیده چاووشی، اصل مشکل اینجاست که وقتی افراد مدام اطلاعات غلطی را به مغز مخابره می‌کنند و دائم به مغز پیام می‌دهند که اوضاع رو به راه نیست، مغز هم مدام تولید درد می‌کند؛ بنابراین نتیجه دریافت چنین پیام‌هایی از مغز، تبعاتی مانند سردرد، مشکلات گوارشی، خستگی مزمن، فیبرومیالژیا، گردن درد و کمر درد خواهد بود.

تکرار چرخه معیوب پیام‌های مغز و جسم

این روان‌شناس می‌گوید در واقع مغز فرمان درد صادر می‌کند؛ به این امیدآنکه فرد حداقل کمی به سمت التیام ریشه‌ای درد‌های خود بپردازد؛ غافل از آنکه همین دردهاهم برای چنین افرادی تبدیل به سوژه‌های جدیدی برای ترس و نگرانی، و در نهایت نیز دریافت مجدد پیغام «خطر» خواهد شد.

وقتی چنین پیام‌هایی به مغز مخابره می‌شوند؛ این چرخه معیوب همچنان ادامه پیدا خواهد کرد؛ بنابراین ما نیاز داریم بتوانیم بالاخره این سیکل معیوب را قطع کنیم.

تشخیص منشاء درد‌های مزمن

چاووشی در مورد راه حل قطع چرخه مخابره فرمان‌های مکرر درد از سوی مغز به جسم می‌گوید مهم‌ترین کار آن است که بتوانیم تشخیص دهیم درد‌های مزمن ما علت روانی دارند یا جسمانی؟

توجه داشته باشیم درد‌هایی که علت روانی دارند عموما چنین مشخصاتی دارند:

علائم درد در این افراد بدون هیچ آسیب فیزیکی مشخصی رخ می‌دهد یا معمولا محلی درد می‌گیرد که مدت‌ها قبل آسیب دیده بوده؛ ولی درمان شده است.

درد‌هایی که جنبه روانی دارند اغلب هر دو طرف بدن را درگیر می‌کنند و سمت چپ و راست بدن یه طور همزمان درگیر خواهند شد.؛ بنابراین اگر درد فقط یک طرف بدن را درگیر کند معمولا علت فیزیکی دارد؛ نه روانی.

اگر درد یک طرف بدن باشد، فقط یه نقطه نیست و کلا نیمی از بدن را درگیرخواهد کرد.

چرخش درد

این روان‌شناس می‌گوید دردرد‌های روان تنی درد یک جا نمی‌ماند و در نواحی مختلف بدن می‌چرخد؛ یعنی نواحی بالاتر و پایین‌تر از آن نقطه را هم درگیر خواهد کرد.

نوع درد به صورت سوزش و حسی از سرما یا گرما دارد و گاهی نیز فرد دردی مانند شوک الکتریکی؛ یعنی دردی تند و تیز را احساس می‌کند.

موقعیت و محل درد در طول زمان تغییر می‌کند، اما اغلب اوایل صبح یا نصف شب‌ها بیشتر خواهد بود.

در افرادی که درد بدن آن‌ها علت روانی دارد، درد بعد از فعالیت‌های فیزیکی تشدید می‌شود. ولی وقتی درد، علت جسمانی داشته باشد در حین فعالیت فیزیکی، شدت خواهد یافت.

ارتباط مستقیم درد با حالات روحی فرد

به عقیده چاووشی، وقتی از افرادی که درد بدن آن‌ها علت روانی دارد در مورد دردشان سؤال می‌کنی یا در واقع موضوع درد را به یادشان می‌آوری، توجه آن‌ها بر درد شدت پیدا می‌کند و احساس درد بیشتری خواهندکرد.

همان‌گونه که در این افراد، هنگام اوقات فراغت یا وقتی اوضاع بر وفق مراد است خبری از درد نیست!

نقش محرک‌های بیرونی

به گفته دکتر چاووشی، علائم درد با محرک‌هایی مانند بو، غذا، نور، صدا، دوران قبل از پریود، تغییرات فصلی یا شرایط آب و هوایی مختلف تغییر خواهند کرد.

درد‌هایی که جنبه روانی دارند هنگام پیش بینی و حدس و گمان برای قرار گرفتن در موقعیت‌های اضطراب آور، تشدید خواهند شد.

درد‌هایی که منشاءروانی دارند بدون انجام هیچ حرکتی و فقط با تصور انجام یک حرکت، تشدید خواهند شد

در افرادی که درد علت روانی دارد با کوچک‌ترین لمسی، فرد درد زیادی را گزارش می‌دهد.

پایان دادن به درد‌های روان تنی

دکتر چاووشی می‌گوید در کنار درمان دارویی می‌توانید به این موارد توجه داشته باشید. مثلا هرگز اجازه ندهید درد‌های مزمن روان تنی در رویه زندگی شما تغییر ایجاد کنند.

به عقیده این روان‌شناس ما باید تا جایی‌که مقدور است نسبت به درد‌های روان تنی یا سایکوسوماتی بی تفاوت باشیم و تا حد امکان به فعالیت‌های روزمره خود به نحو صحیح و مناسب رسیدگی کنیم.

کیفیت زندگی خود را فدای درد‌های روان تنی نکنیم

چاووشی می‌گوید ما نباید اجازه دهیم کیفیت زندگی‌مان تحت تاثیرچنین درد‌هایی قرار بگیرد. در واقع آن چیزی که باعث می‌شود درد در ما ادامه داشته باشد ترس ما از درد است!

یعنی نباید به خاطر اجتناب از درد، سبک زندگی مورد علاقه گذشته خود را رها کنیم. توجه داشته باشیم ترس، اضطراب و نگرانی فقط اوضاع رابدتر و بدتر خواهدکرد.

در واقع اضطراب ناشی از درد احتمالی، باعث انقباضات عضلانی می‌شود و این انقباضات نیز معمولا نواحی حساس، صدمه دیده و آسیب‌پذیر را بیشتر تحت الشعاع قرار می‌دهند و درگیر می‌کنند.

سیکل معیوب افزایش احساس درد

به گفته چاووشی، وقتی بر درد متمرکز می‌شویم، نواحی حساس و آسیب‌پذیر جسم، مدام درگیر خواهند شد، بنابراین درد هم بیشتر می‌شود، وقتی هم که درد بیشتر شود، اضطراب افزایش پیدا خواهد کرد، اضطراب هم که بالاتر برود، عضلات منقبض می‌شوند، عضلات هم که بیشتر منقبض شوند، دردشدت خواهد یافت. به این ترتیب، این سیکل تسلسل باطل همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

اجتناب از درد، دردآور است

این روان‌شناس بالینی می‌گوید رونالد سیگل، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در کتاب معروف خود به نام Back Sense به صراحت اعلام می‌کند بهترین درمان برای اکثر مبتلایان به درد‌های روان تنی، از سرگرفتن فعالیت‌های روزمره است.

مثلا اگر کمر دردی دارید که هرگز در عکس‌برداری‌ها، علت فیزیولوژی خاصی برای آن تشخیص داده نشده؛ در این صورت شما باید اشیا را تقریبا به همان شکل همیشگی بردارید و احساس نکنید بیمار هستید. در واقع نکته اصلی ماجرا آنجاست که توجه داشته باشید: «اجتناب از درد، دردآور است.»

درد را ترجیح می‌دهید یا لذت بردن از زندگی؟

در نهایت چاووشی توصیه می‌کند افرادی که از درد‌های روان تنی شکایت دارند حتما باید به روان‌شناس یا روان‌پزشک مراجعه کنند. در غیر این صورت، مشکلات آن‌ها همچنان ادامه خواهد داشت و کیفیت زندگی شان را نیز به شدت تحت الشعاع قرار خواهد داد.

پس انتخاب با شماست؛ درد را ترجیح می‌دهید یا لذت بردن از زندگی؟!

منبع: همشهری آنلاین

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: درد بدن مغز در مقابله با استرس روان شناس اجتناب از درد درد های مزمن روانی دارند کیفیت زندگی درد هایی توجه داشته تولید درد بیماری ها علت روانی خواهند شد احساس درد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۰۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفاع عجیب از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!

به گزارش «تابناک» به نقل از خانه ملت، در هفته‌های اخیر و پس از افزایش قیمت ارز و سکه در بازار، بحث بر سر تغییر یا عدم تغییر تیم اقتصادی دولت در میان موافقان و مخالفان دولت افزایش یافته است. بحثی که دامنه آن حتی به مجلس و نمایندگان حامی ابراهیم رئیسی نیز کشیده است و چه در نطق‌های میان دستور خود و چه در تذکرها از تغییر تیم اقتصادی می‌گویند، گاهی حتی کار به تهدید نیز کشیده و برخی از نمایندگان خواهان اخراج رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد شدند.

در این میان، حسین انواری، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره انتقادات و درخواست‌ها چهره‌های سیاسی برای تغییر تیم اقتصادی گفت: «اینکه دولت تصمیم به تغییر تیم اقتصادی دارد یا خیر، یک بحث جدا است اما باید دید انگیزه افرادی که این مسئله را مطرح می‌کنند چیست؛ آیا به دنبال تضعیف دولت هستند یا به دنبال تقویت آن. گاهی اوقات دلسوزی‌ها به گونه‌ای است که در پشت ماجرا شیطنت‌هایی برای تضعیف و کاسته شدن توامندی‌های دولت وجود دارد.»

پشت زمزمه‌ها برای تغییر تیم اقتصادی یک شیطنتی وجود دارد
وی با بیان اینکه در حال حاضر دولت مشغول به کار است، گفت: «اگر چه دولت با فراز و نشیب‌ها و یک‌سری مشکلاتی دست به گریبان است اما اعضای مدت در طی این مدت گذشته، سوار بر کار شده و تجربیات جدیدی به دست آوردند؛ اینکه الآن می‌گویند باید تیم اقتصادی تغییر کند باید دید انگیزه‌شان چیست؟ باور من این است که پشت این زمزمه‌ها، یک شیطنتی وجود دارد.»
این چهره سیاسی اصولگرا، با اشاره به اظهارات برخی از اعضای دولت درپی گرانی ارز و دلار، خاطر نشان کرد: «دیگر دولت قبل، دولت قبل مطرح نیست؛ دولت می‌گوید در مواردی که نیاز به ارز هست، من با نرخ خودم تامین می‌کنم و هر کسی اگر مسئله‌ای دارد مطرح کند. یک‌سری بحث‌ها مانند قاچاق یا جوسازی روانی نیز مطرح است که ربطی به دولت ندارد.»

کسی اعتراضی ندارد

وی افزود: «در حال حاضر، دولت کار خود را دارد انجام می‌دهد و خزانه ارزی آن بد نیست. آن چیزی هم که به صورت قانونی و رسمی به مردم مربوط می‌شود را تامین کرده و کسی هم اعتراضی ندارد. برخی می‌خواهند خارج از این قواعد عمل کرده و اقداماتی مانند قاچاق و اختلال در نظام اقتصادی کشور به وجود بیاورند. دولت دارد کار خود را انجام می‌دهد و اینکه دولت قوی یا ضعیف است، به شیطنت‌هایی که مبنی بر جو روانی است، باز می‌گردد.»

انواری درباره سکوت دولت سیزدهم درباره پرونده‌های فساد به خصوص چای دبش گفت: «چه کسی گفته است که دولت این پرونده را بایکوت کرده است؟ پرونده در دستگاه قضایی در حال پیگیری است. خیلی مباحث مطرح می‌شود اما باید آگاهانه‌تر برخورد کرد و یک عده که ناآگاه هستند شروع به تکثیر آن کرده و غافل هستند.»

وی گفت: «باید در انگیزه افرادی که این موارد را تولید کرده و به میان افکار عمومی می‌فرستند، تردید کرد. می‌خواهند به هر بهانه‌ای مانند مسکن، ارز یا بنزین امنیت روانی و اجتماعی را بر هم بزنند و زمانی که موضوعی را پیدا نکردند کی‌گویند چرا اسامی مفسدان را اعلام نمی‌کنید. مگر همه کارهایی که دستگاه قضایی انجام می‌دهد باید اعلام کرد؟ وقتی روی آن کار کردند نتایج مشخص می‌شود.»

دیگر خبرها

  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • درخواست دیه اولیای دم از قاتل مجنون
  • دفاع از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!
  • دفاع عجیب از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است