Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@08:59:20 GMT

مهم‌ترین چالش صنعت داروسازی ایران

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۱۱۳۱

مهم‌ترین چالش صنعت داروسازی ایران

آفتاب‌‌نیوز :

شهاب الدین جنیدی جعفری اظهار داشت: برداشت بنده این است که بعد از اجرای طرح دارویار، می‌بایست اساساً مشکلات صنعت داروسازی کمتر شود و شرکت‌های دارویی بتوانند در شرایط بهتری فعالیت خود را ادامه دهند.

وی افزود: البته یک سری از معضلات در صنعت داروسازی کشور که شاید هیچ ارتباطی هم به طرح دارویار نداشته باشند و سالیان سال است که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنیدی به یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت داروسازی کشور در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: موضوع دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از صنعت، باعث شده تولید کنندگان دارو در تأمین نقدینگی و ترخیص محصولات خود از گمرکات دچار مشکل شوند.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان تهران ادامه داد: در صنعت داروسازی کشور، هنوز آن رقابت برندینگ را که باید شاهد باشیم، کمتر می‌بینیم و همچنان طرح ژنریک را که سالیان سال به درستی به دلیل شرایط کشور اتفاق افتاد، داشته باشیم و عرضه و تقاضا را به سمت خوبی پیش ببریم. اما، در شرایط کنونی می‌تواند به دلیل عدم بحث برندینگ و نبودن نام‌های تجاری، نمی‌تواند رقابتی را ایجاد کند و این عدم رقابت برای شرکت‌ها دارویی که به سمت کیفی‌تر شدن و فرمولاسیون‌های با کیفیت بهتر حرکت می‌کنند، انگیزه را کم رنگ می‌کند.

جنیدی جعفری گفت: بحث قیمت گذاری هم وقتی خیلی تابع برندینگ نیستم و عمدتاً صنعت داروسازی ما ژنریک است، می‌تواند مانعی برای توسعه و پیشرفت صنعت باشد.

وی افزود: یکی دیگر از مباحثی که می‌بایست از خیلی قبل به فکر می‌بودیم، به روز شدن خطوط تولید دارو است. چون وقتی توقف خطوط برای به روز شدن را شاهد هستیم، با کمبود آن اقلام دارویی مواجه می‌شویم که خطوط تولید آن‌ها برای بازسازی متوقف شده است.

جنیدی تاکید کرد: نگرانی ما در اصل این است که اگر جریان نقدینگی از داروخانه به شرکت‌های توزیعی و از شرکت‌های پخش به شرکت‌های تولیدی و وارداتی درست اتفاق نیافتد، و هر کجا این زنجیره دچار مشکل شود، طبیعتاً زنجیره تأمین دارو هم مختل خواهد شد.

وی افزود: اگر مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها به موقع انجام نشود، طبیعتاً داروخانه‌ها در خرید دارو و پرداخت مطالبات شرکت‌های پخش دچار مشکل خواهند شد و شرکت‌های توزیعی هم با شرکت‌های تولیدی دچار مشکل می‌شوند. این جریان نقدینگی امکان دارد آن‌ها را به سمت دریافت وام یا هر روش دیگری که بتواند برای آن‌ها نقدینگی فراهم کند، سوق دهد.

جنیدی جعفری گفت: شرایط فعلی بازار دارو در یک ماه اخیر، به گونه‌ای بوده که بیمه‌ها در بازپرداخت مطالبات داروخانه‌ها تلاش کرده اند و در حال حاضر؛ چشم انداز خوبی را متصور هستیم. اگر صنایع دارویی بتوانند به سمت رشد و توسعه حرکت کنند، می‌توانیم در منطقه قطب دارو باشیم و صادرات دارویی را رونق بیشتری دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: آفتاب

کلیدواژه: داروسازی دارو صنعت داروسازی دچار مشکل شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۱۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غول داروسازی آمریکا بیش از ۲هزار نفر را اخراج می‌کند

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، شرکت داروسازی "بریستول مایرز اسکوئیب" روز پنجشنبه گزارش درآمد سه‌ماهه نخست خود را منتشر کرد که نشان می‌داد به‌دلیل هزینه‌های یکباره مربوط به معاملات اخیر، دچار ضرر و زیان شده است.

این شرکت آمریکایی همچنین اعلام کرد قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، ۱.۵ میلیارد دلار از هزینه‌های خود را کاهش دهد و این پول را دوباره در توسعه دارو سرمایه‌گذاری کند.

بر اساس این گزارش، بریستول مایرز امسال به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها ۲۲۰۰ کارمند را اخراج و تولید برخی از داروها را متوقف می‌کند.

این شرکت داروسازی همچنین اعلام کرد که برنامه استخدام خود را حذف و کارخانه‌های خود را یکپارچه می‌کند و لایه‌های مدیریتی را نیز کاهش می‌دهد.

بریستول مایرز سرمایه‌گذاری در برندهای دارویی کلیدی خود را اولویت‌بندی خواهد کرد و عملیات تولید و توسعه را نیز در سراسر این شرکت بهینه می‌کند.

سهام بریستول مایرز در روز سه‌شنبه بیش از ۷ درصد سقوط کرد.

بریستول مایرز، که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی جهان محسوب می‌شود، در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی ضرر خالص ۱۱.۹ میلیارد دلاری یا ۵.۸۹ دلار به‌ازای هر سهم را گزارش کرد.

این رقم در مقایسه با درآمد خالص ۲.۳ میلیارد دلار یا ۱.۰۷ دلار به‌ازای هر سهم برای مدت مشابه سال قبل است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • صنعت حمل و نقل بین المللی: مروری جامع با نگاهی عمیق به نقش هوش مصنوعی
  • غول داروسازی آمریکا بیش از ۲هزار نفر را اخراج می‌کند
  • نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • غول داروسازی آمریکا بیش از ۲ هزار نفر را اخراج می‌کند
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران