Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس پژوهشگران در اسپانیا از عکس‌هایی که فرانسوا برونل (Francois Brunelle)، هنرمند اسپانیایی از افراد هم‌قیافه از سال ۱۹۹۹ به بعد گرفته بود، برای بررسی‌شان استفاده کردند.

عکس‌های ۱۶ زوج از افراد هم‌قیافه برای اندازه‌گیری شباهت‌هایشان با کاربرد الگوریتم‌های بازشناسی صورت استفاده شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این پژوهشگران در بسیاری از این افراد هم‌قیافه کاربرد سه نرم‌افزار نتایج مشابهی به دست داد: این نرم‌افزارها نمی‌توانستند میان این چهره‌ها فرق بگذارند و به عبارت دیگر آنها دوقلوهای مجازی بودند.

سپس این افراد هم‌قیافه یک پرسشنامه زیست‌سنجی (بیومتریک) و سبک زندگی را پر کردند و همچنین نمونه‌های بزاق برای آزمایش در اختیار گذاشتند.

این پژوهشگران چندین جزء متفاوت در این نمونه‌ها را آزمایش کردند: توالی DNA یا ژنوم، وضعیت متیلاسیون DNA یا اپی‌ژنوم و محتوای باکتریایی و ویروسی یا در واقع میکروبیوم نمونه‌ها. هر سه این اجزا برای تعیین فعالیت سلولی و بافتی ضروری هستند.

هنگامی که نمونه‌های DNA در یک نقشه حراتی آپلود می‌شوند، نمونه‌های مشابه در کنار هم گرد می‌آیند یا با هم «خوشه» می‌شوند. بر اساس یافته‌ها این بررسی، نمونه‌های ۹ زوج از این ۱۶ زوج با هم خوشه تشکیل دادند و «فوق» هم‌قیافه شمرده شدند.

مانل استلر، سرپرست این بررسی که در انستیتوی پژوهش سرطان خون جوزپ کارراس در بارسلونای اسپانیا کار می‌کند، می‌گوید: «هنگامی که توالی‌های DNA افراد هم‌قیافه را با چهره‌ها و ژنوم‌هایی از جمعیت عمومی آپلود کردیم، هر شخص در این بررسی با هم‌قیافه‌ متناظر تطبیق داشت و به هیچ انسان دیگری نزدیکتر نبود.»

به گفته این پژوهشگران، هم‌قیافه‌ها صفات جسمی مشابهی مانند وزن و قد هم داشتند- و حتی صفات رفتاری‌شان مشابه هم بود.

استلر می‌گوید: «گفته می‌شود چهره‌های ما روحمان را بازتاب می‌دهند.» به گفته استلر، گروه پژوهشی او در بررسی پرسشنامه‌های مکتوب متوجه شدند که افراد هم‌قیافه «نه تنها چهره مشابه دارند، بلکه در خصوصیات دیگری فراتر از ویژگی‌های آنتروپومرفیک مانند قد و وزن و صفات شخصیتی مانند اعتیاد به سیگار، سطح تحصیلی که بتوان به بهره هوشی نسبت داد، هم شباهت دارند.

این پژوهشگران که یافته‌هایشان در ژورنال Cell Reports منتشر کرده‌اند، می‌گویند این بررسی با توجه به اندازه نمونه کوچکش و اینکه افراد شرکت‌کننده عمدتا اروپایی بودند، دچار محدودیت است. ضمنا آنها از عکس‌های سیاه‌وسفید دوبعدی هم‌قیافه‌ها استفاه کرده بودند که این هم بررسی را دچار محدودیت می‌کند.

اما به گفته استلر، یافته‌های این بررسی می‌تواند در آینده مفید باشد: «این نتایج کاربردهایی در آینده در پزشکی قانونی – دوباره‌سازی چهره جنایتکارن از DNA آنها و تشخیص ژنتیکی- عکس بیمار از قبل شواهدی درباره اینکه  کدام ژنوم را دارد- خواهد داشت.»

همچنین به گفته او، این یافته‌ها به معنایی آن است که خصوصیات چهره می‌تواند بالقوه برای  استنباط کردن وجود جهش‌های ژنتیکی که می‌توانند بیماری‌هایی مانند دیابت یا آلزایمر به وجود آورند، به کار رود.

کد خبر 701669 برچسب‌ها دی ان ای ژن - ژنتیک

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دی ان ای ژن ژنتیک یافته ها نمونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۱۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) مگس دم‌عقربی، احتمالا عجیب ترینِ خانواده مگس ها!

منبع: عصرایران

دیگر خبرها

  • اعضای بدن شما چند سال دارند؟
  • قبل از مصرف قهوه ژن‌های خود را بررسی کنید!
  • بازدید رئیس حوزه قضایی شهرستان رابر از زندان بافت
  • اثرات منفی استرس روی چهره و ظاهر افراد
  • آیا ناسا نشانه‌هایی قطعی از حیات فرازمینی پیدا کرده است؟
  • بیوه شدن دختر ۲۳ ساله در شب عروسی/ ۲۰ بار مچ شوهرم را با زن‌های غریبه گرفتم
  • فیزیک ثابت کرد که «دشمنِ دشمنِ شما واقعاً دوست شماست»
  • بیوه شدن دختر ۲۳ ساله در شب عروسیش | ۲۰ بار مچ شوهرم را با زن‌های غریبه گرفتم
  • (عکس) مگس دم‌عقربی، احتمالا عجیب ترینِ خانواده مگس ها!
  • هوشمندسازی ساختمان: خانه‌ای که فراتر از تصورات شماست