Web Analytics Made Easy - Statcounter

در گزارشی بندهای اساسنامه فدراسیون و آیین‌نامه انتخاباتی فدراسیون که نقض آن سبب لغو مجمع انتخاباتی امروز فوتبال شد را بررسی کرده‌ایم.

به گزارش ایران اکونومیست، ساعت چهل و شش دقیقه بامداد امروز در حالی که میرشاد ماجدی و عزیزالله محمدی دو نامزد انتخابات فوتبال در یک برنامه تلویزیونی آخرین صحبت ها را درباره برنامه هایشان برای مجمع صبح امروز مطرح می‌کردند و مهدی تاج نامزد دیگر انتخابات در یک جلسه خصوصی با برخی اعضای مجمع حضور داشت، سایت فدراسیون فوتبال خبر «لغو مجمع عمومی انتخاباتی ۸ شهریور ۱۴۰۱» را که قرار بود ساعت ۹ صبح امروز در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شود، منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک خبر شوکه کننده که خواب را از چشم اهالی فوتبال گرفت.

با این حال حسن کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون فوتبال که مسئول برگزاری انتخابات است، در متنی که سایت فدراسیون فوتبال منتشر کرد، لغو انتخابات امروز فوتبال را با « با توجه به اتفاقات اخیر رخ داده در فرایند برگزاری انتخابات فدراسیون و عدمرعایت قوانین و مقررات انتخاباتی فدراسیون توسط کمیته بدوی انتخابات» اعلام کرد.

 در بخش پایانی این نامه آمده است:« در احترام به اصول و قوانین و مقرراتاساسنامه فدراسیون و اسناد بالادستی مرتبط شامل قوانین و مقررات AFC  و فیفا و به منظور صیانت از ارزش های اخلاقی و رفتار حرفه‌ای و احترام به حقوق حقه فوتبال  و در نهایت در جهت حفظ منافع و مصالح عمومی فوتبال کشور،بدینوسیله مراتب لغو مجمع عمومی انتخاباتی مورخ ۸ شهریور ماه ۱۴۰۱ را اعلام می‌نماید.»

اما چرا انتخابات فوتبال لغو شد، در نامه دبیرکل فدراسیون آمده است که «با توجه به اتفاقات اخیر رخ داده در فرایند برگزاری انتخابات فدراسیون و عدم رعایت قوانین و مقررات انتخاباتی فدراسیون توسط کمیته بدوی انتخابات»مجمع ۸ شهریور لغو شده است.

در ادامه این نامه به بندهای نقض شده اساسنامه فدراسیون و آیین‌نامه انتخاباتی فدراسیون اشاره شده است که نگاهی به آن می‌اندازیم:

در بند یک نامه دبیرکل، «نقض مفاد بند ۱ ماده ۱ اساسنامه فدراسیون عدم توجه به قوانین و مقررات کشور» به عنوان اولین دلیل لغو انتخابات اشاره شده است.

در بند یک ماده یک اساسنامه فدراسیون که درباره « نام، مقر، شکل حقوقی» آمده است: « فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، موسسه‌ای مستقل، غیرانتفاغی، غیر دولتی و داری شخصیت حقوقی و دارای شخصیت حقوقی است که مطابق مقررات جمهوری استلامی ایران و برای مدت نامحدود تشکیل شده است.»

در دومین بند نامه لغو مجمع به « نقض بند ۵ ماده ۲ اساسنامه فدراسیون و عدم توجه به کدهای  اخلاقی فیفا» اشاره شده است.

در بند ۵ ماده ۲ اساسنامه با موضوع« اهداف » درباره اهداف فدراسیون آمده است:« احترام و جلوگیری از هر گونه نقص اساسنامه، قوانین، دستورالعمل‌ها و تصمیمات FIFA و AFC  و فدراسیون و همچنین قوانین بازی فوتبال و حصول اطمینان از اینکه اعضای فدراسیون نیز به این موارد احترام می گذارند.»

دیگر ایراد دبیرکل،«عدم رعایت ماده ۷ اساسنامه فدراسیون در مورد رفتار ارکان و مقامات» است که در بند سوم نامه آمده است. 

در ماده ۷ اساسنامه با موضوع « رفتار ارکان و مقامات» آمده است:« کلیه ارکان و مقامات فدراسیون، مکلف هستند که در فعالیت‌های خود، اساسنامه، مقررات، آیین‌نامه ها، تصمیمات و مقررات اخلاقی فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون را رعایت نمایند.»

ایراد چهارم دبیرکل«فعالیت غیرقانونی برخی از اعضاء کمیته انتخابات بر اساس بند ب ماده ۳ آیین‌نامه انتخاباتی فدراسیون و بند ۲ ازبخش ج ماده ۳ در خصوص تعارض منافع  و عدم رعایت بی طرفی در انتخابات» است.اما این بندها چه چیزی می گویند.

در بند ب ماده ۳ آیین‌نامه انتخاباتی با موضوع«اصول اساسی» آمده است: « اعضای کمیته‌های انتخاباتی نباید عضو هیچ یک از ارکان دیگر فدراسیون باشند و نمی‌توانند سمت مدیریتی در نهادهای دولتی داشته باشیند، اعضای کمیته‌های انتخاباتی تا زمانی که عضو این کمیته ها هستند، نباید برای هیچ پستی در فدراسیون نامزد شوند.»

در  بند ۲ از بخش ج ماده ۳ آیین‌نامه انتخاباتی هم آمده است:«در صورت حدوث یکی از موارد ذیل اعضای کمیته های انتخاباتی باید بلافاصله از موضوع در حال رسیدگی کناره گیری کرده و از هر گونه تصمیم گیری خودداری نمایند:

۲-در صورت وجود احتمال و یا خطر تعارض منافع بر اساس مقررات انضباطی و اخلاق فدراسیون»

ایراد پنجم هم «عدم توجه کمیته انتخابات به اسناد و مدارک و مستندات ارسالی از مرجع قضایی» است، مسئله‌ای که به نظر می‌رسد مربوط به بی‌توجهی کمیته بدوی به پرونده‌های باز یکی از نامزدها در قوه قضائیه است. با توجه به اعلام فیفا وهمچنین نمایندگان مجلس، داشتن پرونده باز در محاکم قضایی حتی در صورت تبرئه شدن در ادامه، باعث جلوگیری از حضور این نامزد در انتخابات می‌شود و صلاحیت او نباید احراز شود، موضوعی که مورد بی‌توجهی کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال قرار گرفت.

بند ۶ دلایل لغو مجمع انتخاباتی امروز فوتبال، « نقض بند "و" از بخش ۴ ماده ۶۷ و  عدم رعایت ماده ۲۷ آیین‌نامه انتخاباتی فدراسیون» عنوان شده است.

در بند « و»بخش ۴ ماده ۶۷ اساسنامه فدراسیون که درباره « دبیرکل» است، آمده است «دبیرکل مسئول مکاتبات فدراسیون است»، بندی که به نظر می‌رسد در این انتخابات نقض شده است و نامه‌هایی با امضای دیگر اعضا ارسال شده است.

ماده ۲۷ آیین‌نامه انتخاباتی فدراسیون فوتبال هم دیگر بند مورد اشاره در قسمت ششم نامه لغو انتخابات است که می گوید:«کلیه مکاتبات کمیته های انتخاباتی توسط دبیرکل صورت می گیرد.»

حال با توجه به موارد بالا، مهم‌ترین انتخابات ورزش ایران که خیلی‌ها منتظر برگزاری آن بودند، ۹ ساعت قبل از شروع، لغو شد تا فوتبال ایران که تصور می‌شد با برگزاری مجمع امروز از بلاتکلیفی مدیریتی در آستانه جام جهانی بیرون می‌آید، همچنان قرار است تا اطلاع ثانوی بدون رئیس اداره شود.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: حسن کامرانی فر ، مهدی تاج ، فدراسیون فوتبال ایران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: حسن کامرانی فر مهدی تاج فدراسیون فوتبال ایران آیین نامه انتخاباتی فدراسیون کمیته های انتخاباتی اساسنامه فدراسیون فدراسیون فوتبال قوانین و مقررات کمیته بدوی عدم رعایت کمیته ها لغو مجمع ماده ۳ ماده ۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۱۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قنبرزاده: باشگاه‌ها برای بیانیه‌نویسی مسابقه گذاشته بودند

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال از رفتار باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال در صدور بیانیه‌های اعتراضی انتقاد کرد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، منصور قنبرزاده درباره ابهام نسبت به قانون سازمان لیگ درباره جایگاه تیم‌های هم‌امتیاز در جدول لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: ابهامی در مصوبه هیئت رئیسه وجود داشت. در این مصوبه صراحتاً آمده بود که در صورتی که امتیازات برابر باشد، تفاضل گل تعیین‌کننده است و بحث بازی مستقیم در میان نبود. این مصوبه متعلق به دوره قبل از هیئت رئیسه فعلی بود و اصلاح نشده بود. سازمان لیگ این ابهام را برطرف کرد.

وی در مورد جرایم سنگینی که سازمان لیگ برای باشگاه‌های بیانیه‌نویس در نظر گرفته است، خاطرنشان کرد: باشگاه‌ها به جمع‌بندی رسیدند که رفتارها در فوتبال حرفه‌ای نباید به این شکل باشد. برخی باشگاه‌ها در دقیقه 20 بیانیه می‌دادند و برای بیانیه‌نویسی، مسابقه‌ای بین باشگاه‌ها ایجاد شده بود. هیئت رئیسه سازمان لیگ در جلسه‌ای که تعداد قابل توجهی از اعضا در آن شرکت کرده بودند، خواستند که این مسئله ساماندهی شود.

قانون جدید سازمان لیگ؛ پالایش فضای مسموم به شرط شجاعت و شفافیت

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال که با برنامه «ورزش و مردم» گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه تصریح کرد: جرایمی برای باشگاه‌ها در نظر گرفته شد که در صورت تکرار، مبلغ آن بیشتر می‌شود. تنبیهات انضباطی در حد محرومیت توسط کمیته انضباطی اعمال می‌شود. انتظار می‌رود همه باشگاه‌ها برای آرامش فضا، اعتراض‌های خود را به مبادی ذی‌ربط اعلام کنند.

قنبرزاده با بیان اینکه دست باشگاه‌ها از طریق قانون باز است، گفت: اعتراض باشگاه‌هایی که فکر می‌کنند حقی از آنها ضایع شده است، در کمیته‌های مربوطه بررسی خواهد شد. در این شرایط نیازی به بیانیه‌نویسی نیست. برخی باشگاه‌ها، قانون فوق را رعایت کردند و فقط یکی دو نفر که پیشکسوت محسوب می‌شوند، صحبت‌هایی کردند که از باشگاه‌ها خواستیم این موضوع را پیگیری کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زمان برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • فوتبال کلمبیا دنیا را شگفت زده کرد
  • رسوایی در کلمبیا: چاقو پرت کردند، قسر در رفتند!‏
  • توضیحات معتمدی درباره جلسه با ورزشکاران شانس المپیکی
  • رئیس جدید فدراسیون فوتبال اسپانیا معرفی شد
  • جلسه هیات رئیسه فدراسیون دوومیدانی تشکیل شد
  • محتمل‌ترین زمان برای برگزاری انتخابات فدراسیون دوومیدانی
  • قنبرزاده: باشگاه‌ها برای بیانیه‌نویسی مسابقه گذاشته بودند
  • احترام به قانون، اصل رقابت انتخاباتی است
  • مجوز برگزاری مجمع انتخاباتی دوومیدانی صادر شد