حمله خمپاره ای گروه «سرایا السلام» به منطقه سبز بغداد
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۱۲۱۷
سانه های وابسته به نیروهای مقاومت بامداد سهشنبه از شلیک راکت آر. پی. جی توسط اعضای گروه «سرایا السلام» شاخه نظامی جریان صدر به سمت منطقه سبز در بغداد خبر دادند.
به گزارش ایران اکونومیست، کانال تلگرامی «صابرین نیوز» و رسانه مقاومت موسوم به (الإعلام المقاوم) با اعلام این خبر گزارش دادند که این راکت به نزدیکی مجتع مسکونی القادسیه برخورد کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شبکه رسانه مقاومت همچنین اعلام کرد که در نتیجه شلیک سرگردان یک فروند خمپاره به مجتمع مسکونی القادسیه، یک کودک چهار ساله کشته شده است.
براساس گزارش این رسانه، آخرین خمپاره ای که توسط گروه سرایا السلام شلیک شده در اطراف مقر نیروهای عملیات مشترک در منطقه سبز سقوط کرده است.
پیش از اعلام این خبر رسانهها از شنیده شدن صدای چهار انفجار در منطقه سبز بغداد خبر دادند.
پیش از این شبکه خبری المیادین از شنیده شدن صدای آرپی جی انداز در منطقه سبز بغداد خبر داده بود.
برخی از رسانهها نیز از به صدا درامدن آژیر خطر سفارت آمریکا خبر داده و مدعی شدند که این خمپاره و راکتها در اطراف این سفارتخانه به زمین برخورد کرده است، اما یک مقام مسؤول در ائتلاف بینالمللی ضد داعش گفت که اخبار مبنی بر اینکه سفارت آمریکا در بغداد هدف خمپاره قرار گرفته، درست نیست.
منابع خبری همچنین از تیراندازی سنگین ور اطراف پارلمان عراق و بغداد خبر دادهاند.
الجزیره قطر نیز گزارش داد که منطقه سبز بغداد آتش گرفته است.
این شبکه خبری همچنین از درگیری مسلحانه در منطقه سبز بغداد خبر داد.
به دنبال استعفا و سپس اعتصاب سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر، بغداد به ویژه منطقه امنیتی سبز آن صحنه درگیری میان طرفداران این روحانی عراقی ونیروهای امنیتی است.
براساس گزارش رسانهها به نقل از منابع بیمارستانی عراقی تاکنون ۱۲ تن در این درگیریها کشته و بیش از ۲۰۰ تن زخمی شدند، اما به علت وخامت اوضاع امکان افزایش تلفات وجود دارد.
پس از بیانیه کنارهگیری سید مقتدا صدر از فعالیتهای سیاسی در عراق، تجمعکنندگان طرفدار جریان صدر به کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد یورش بردند.
پیش از این نیز هواداران مقتدا صدر رهبر جریان صدر در داخل ساختمان پارلمان و اطراف آن در داخل منطقه سبز تجمع نامحدود کردند و این امر موجب شد تا سایر جریانهای سیاسی و مسئولان عراق در هفتههای اخیر موضعگیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط این کشور خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفتوگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود اما این جریان همچنان بر موضع خود و عدم مذاکره اصرار میورزد.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سید مقتدا صدر ، منطقه سبز ، عراقمنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: سید مقتدا صدر منطقه سبز عراق منطقه سبز بغداد جریان صدر بغداد خبر مقتدا صدر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۱۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سه جریان مخالف استاد مطهری
مبلغ: غیر از کسانی که به لحاظ دینی با ایشان در تضاد بودند، متدینان و حتی برخی روحانیون هم در قبال او موضعگیری داشتند. ما چند جریان را در مقابل استاد مطهری میبینیم.
نخست جریان ولایتیها که نسبت به مطهری بیمهریهایی داشتند و هنوز هم دارند. جریان دوم جریانهای سنتی در معارف اسلام بودند. جریان سوم گروهی از انقلابیون که استاد مطهری را مورد اتهام قرار میدادند.
رفتار جریان اول: استاد مطهری نسبت به ولایت، مواضع صریح و مستدلی دارد. رسالهای هم در این رابطه تالیف کرده است. در آن رساله هم بر ولایت سیاسی اهل بیت علیهمالسلام استناد کرده و هم بر ولایت معنوی و باطنی آنها. علاوه بر اینها، ایشان از آثار استدلالی که در این زمینه تالیف شده است، استقبال کردند مثلا در مقالهای از «الغدیر» علامه امینی دفاع کردند. با همهٔ این تلاشها چرا عدهای ولایتی با ایشان مخالف بودند؟
این انتقادات ناشی از آن است که این گروه توقع داشتند استاد مطهری در میدان لعن و سب وارد شود و در مورد تبری نسبت به برخی شخصیتهای مورد احترام اهل سنت به صراحت موضعگیری کند. شهید مطهری اهل اینگونه مقابلهها که امت اسلامی را با اختلاف مواجه میکند، نبود. این جماعت به همین علت دربارهٔ او موضعگیری منفی میکردند، ولایت او را ضعیف میشمردند و از این جهت او را مورد نقد و اعتراض قرار میدادند.
رفتار جریان دوم: این جریان که تشابه زیادی با جریان اول دارد، معتقد بودند شهید مطهری یک عالم متجدد است و برای اینکه از اسلام دفاع کند، برخی احکام اسلام را نادیده میگیرد. این افراد با تجددگرایی استاد مطهری مخالف بودند و معتقد بودند نظرات او با استدلال سنتی سازگار نیست. مثلا شهید مطهری از اینکه زنان با رعایت پوشش اسلامی در فعالیتهای اجتماعی حضور داشته باشند دفاع کرده است. ولی این گروه سنتی معتقد بودند این الگو، الگوی اسلامی نیست بلکه الگوی برگرفته از غرب است.
در بین علمای ما افراد نسبتا زیادی بودند که به این دلیل با افکار شهید مطهری مخالف بودند. یکی از همین افراد که سابقهٔ تحصیل نزد استاد مطهری داشت، کتاب مسئلهٔ حجاب ایشان را مورد نقد قرار داد، حواشی برای کتاب نوشت و برای استاد مطهری فرستاد. در آن حواشی، طعنههای زیادی با همین جهتگیری علیه استاد مطهری وجود دارد. شهید مطهری از این اتهامات بسیار متاثر میشود و ذیل آن حواشی مینویسد از چیزهایی که من از آن نمیگذرم این افتراهاست. این گروه خیلی به استاد مطهری فشار میآوردند.
مطهری در میان همصنفان خودش هزینه میداد ولی دست از روشنگری دین برنمیداشت. اگر ایشان میخواست تسلیم پسند عوامالناس شود آثاری مثل تحریفات عاشورا نمینوشت و سکوت میکرد کما اینکه هملباسان او سکوت میکردند و مورد احترام مردم قرار میگرفتند. حرف شهید مطهری همین است که نتیجهٔ کتمان حقیقت عذاب الیم است.
رفتار جریان سوم: شهید مطهری از همراهان امام در انقلاب بود، در جریان نهضت حضور داشت ولی بسیاری از انقلابیون با او مشکل داشتند. این مشکل از دو جهت بود یکی مشکل نظری و دوم مشکل عملی. مشکل نظری این بود که عدهای به نام انقلابیون میخواستند همهٔ اسلام را در انقلاب خلاصه کنند. انگار اسلام مساوی با انقلاب است و هیچ چیز دیگری از اسلام را به رسمیت نمیشناختند. این جریان همهٔ ارزشها را در انقلاب میدید. انگار غیر از انقلاب در اسلام چیزی نیست. مطهری با چنین تفکری مشکل داشت و مقابل آن میایستاد.
از نظر مطهری، اسلام مبارزه دارد ولی این یکی از ارزشهای اسلام است. مطهری خطاب به این گروه تندرو مینویسد:« از نظر شما تمام مسائل قرآن بر محور انقلاب است».
استاد مطهری در برابر این سه جریان ایستاد و جان خودش را فدا کرد. بیان مطالب آسیب شناسی های فکری در زمان و شرایط انقلاب کار سختی بود و کسی دیگری جز ایشان مقابل این جریان های افراطی نایستاد.
* استاد حوزه و پژوهشگر دین / * منتشر شده در مجله خیمه اردیبهشت 1403
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902693