Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@23:28:42 GMT

۵ وعده مدرسه‌ای رئیس جمهور

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۱۶۴۱

۵ وعده مدرسه‌ای رئیس جمهور

یک عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی با بیان اینکه نگرش رئیس جمهور دولت سیزدهم به آموزش و تربیت مدرسه‌ای بلند و درمواردی نیز بدیع و نو است، به بررسی و تبیین پنج وعده رئیس جمهور در حوزه آموزش و پرورش و میزان تحقق آنها پرداخت.

سید نصرت‌الله فاضلی در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، با اشاره به هفته دولت اظهار کرد: هفته دولت مصادف با شهادت دولت‌مردان اسوه و نمونه مدیریت کلان جمهوری اسلامی، شهیدان رجایی و باهنر، فرصتی است که دولت‌مردان، سبک مدیریتی این عزیزان را بازخوانی کنند تا با گذر زمان غبار اشرافیت و تکبر، دنیاخواهی و نفس‌پرستی، دیوان‌سالاری و کاغذبازی، خودخواهی و مردم‌فراموشی بر ارزش‌هایی اصیل اسلامی مانند تواضع و آخرت‌خواهی، خدمتگزاری و ایثار، خودفراموشی و دیگرخواهی، مردم‌دوستی و خداخواهی ننشیند بلکه این ارزش‌های والا در همه روابط حاکم در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حاکم شوند و ارتقاء یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به وعده‌های دولت سیزدهم در قلمرو آموزش‌وپرورش و عملکرد دولت در این حوزه گفت: نگرش رئیس جمهور دولت سیزدهم به آموزش و تربیت مدرسه‌ای بلند و در بعضی موارد بدیع و نو است. نگرش بلند مانند اینکه "آموزش‌وپرورش دستگاه هزینه‌ای نیست بلکه سرمایه‌ای است و پیشرفت کشور در پرتو آموزش‌وپرورش و مهارت‌آموزی معلمان است" و یا  "آنچه برای تربیت و تعالی انسان ضروری است در مجموعه آموزش‌وپرورش نهادینه‌شده است"؛ همچنین از نگرش‌های نو و بدیع می‌توان به این گفته که  "مدرسه ستون همبستگی اجتماعی است" اشاره کرد.

۵ وعده مدرسه‌ای رئیس جمهور

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش وعده‌های مدرسه‌ای رئیسی از زمان انتخابات تاکنون را در محورهای زیر دسته‌بندی کرد: «اجرای سند تحول با تصویب قوانین مرتبط با مسائل مندرج در سند»، «حل مشکل معیشتی معلمان یک‌بار برای همیشه و اینکه بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان تا مسئله اصلی آموزش‌وپرورش مالی و معیشتی نشود»، «عدالت آموزشی و اینکه هیچ‌کس نباید به علت فقر از آموزش بازبماند»، «همه دستگاه‌ها باید در خدمت آموزش‌وپرورش باشند» و «شفاف‌سازی صندوق ذخیره فرهنگیان» ، پنج وعده ای هستند که از سوی رئیس جمهور طی یک سال گذشته بیان شده‌اند و باید دید هرکدام تا چه اندازه محقق شده‌اند.

وعده اول: اجرای سند تحول با تصویب قوانین مرتبط با مسائل مندرج در سند

فاضلی ادامه داد: در راستای وعده اول یعنی اجرای سند تحول، ماده واحده ستاد هماهنگی و پشتیبانی سند تحول در شورای عالی آموزش‌وپرورش در تاریخ ۲۶ مهرماه سال گذشته با ریاست معاونت اول ریاست جمهوری به‌منظور تسهیل، هماهنگی، حمایت و پشتیبانی تصویب شد که پس از نزدیک به یک سال از تصویب آن تاکنون ستاد تشکیل نشده و در بودجه سال ۱۴۰۱ ردیف مستقل اعتباری برای اجرای سند تحول پیش‌بینی نشد، ساختار بودجه آموزش‌وپرورش متناسب با سند تحول تغییر نکرد اما وزارتخانه قرارگاهی برای اجرایی سازی سند تحول با سیاست گفتمان سازی و اجرای الگو در مدارس و هم‌یاوران را تشکیل و بیش از ۱۰ هزار نفر هم‌یاور را شناسایی کرد.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای سند، رتبه‌بندی معلمان را بعد از ۱۰ سال، از تصویب تا به مرحله اجرا رساندند گفت: ولی دیگر قوانین مورد نیاز مرتبط با سند در دولت و یا مجلس با کم‌کاری معاونت پارلمانی وزارتخانه به تصویب نرسیده است و شورای عالی آموزش‌وپرورش نیز عملکرد قابل‌توجهی در این زمینه نداشتند. دانشگاه‌ها خصوصا صدا و سیما برنامه مستقلی برای گفتمان‌سازی سند تحول بنیادین نداشتند و وزارتخانه‌های صنعت، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و امثالهم که می‌توانند در توسعه محیط یادگیری و غنی‌سازی محتوا نقش ایفا کنند، مشارکتی نکردند.

 

وعده دوم: عدالت آموزشی و اینکه هیچ‌کس نباید به علت فقر از آموزش بازبماند

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: در بخش عدالت آموزشی، آموزش حضوری در چند ماه آخر سال فاصله شکاف نابرابری آموزش‌های غیر حضوری را کمتر کرد، ولی بازماندگی بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز در پایه اول و خروج بیش از ۵۰۰ هزار نفر از چرخه آموزش، کارنامه دولت را در حد قابل‌انتظار نشان نمی‌دهد و احتیاج به تلاش بیشتر دارد. علاوه بر این هرچند انتظار از رئیس جمهور برای حضور مستقیم در کلاس‌های درس بیشتر است اما فرهنگیان اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان به آموزش‌وپرورش در این سفرها را قدر می‌شناسند.

 

وعده سوم: حل مشکل معیشتی معلمان یک‌بار برای همیشه

فاضلی در خصوص وعده سوم پیرامون ارتقای منزلت و معیشت فرهنگیان گفت: ارتقای جایگاه معلمان از آموزگاری و دبیری به مربی معلم -استادیار معلم ـ دانشیار معلم و استادیار معلم با تصویب و ابلاغ آیین‌نامه رتبه‌بندی توسط دولت سیزدهم عملکرد دولت بسیار خوب و شایسته تقدیر است؛ ولی انحراف اجرای رتبه‌بندی به ارزشیابی‌های مرسوم گذشته و نحوه امتیاز بندی معلمان تیر خلاص به پیکر نیمه جان سند تحول است.

وی با اشاره به تردید پیرامون تاثیر چشمگیر رتبه‌بندی بر تغییر در ارتقای حرفه‌ای و شایستگی‌های تخصصی معلمان عنوان کرد: با توجه به سازوکارهای پیش‌بینی شده، ارزش اجتماعی جایگاه مربی، استادیار، دانشیار و استاد با پسوند بسیار با ارزش معلم سقوط کرده و رتبه بندی که باید عامل محرک انگیزه معلمان در توسعه فرآیند یاددهی و یادگیری باشد به "طبقه‌بندی معلمان" استحاله خواهد شد.

عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی افزود: البته با اجرای رتبه‌بندی به معیشت معلمان کمک خواهد شد. هرچند دولت تنگناهای مالی دارد و آموزش وپرورش در تخصیص منابع همانند دانشگاه‌ها شاید در اولویت نباشد.

وعده چهارم: مشارکت دیگر دستگاه‌ها در پیشبرد امور آموزش و پرورش

فاضلی با اشاره به وعده دیگر رئیس جمهور مبنی بر مشارکت دیگر دستگاه‌ها در پیشبرد امور آموزش و پرورش گفت: برخی مسئولان و سیاست گذاران کارکرد مدرسه را در حد محفوظات و انتقال مفاهیم، کافی می‌دانند و در عمل فعالیت آموزشی را در کلاس و کتاب و معلم منحصر می کنند و معلم حرفه‌ای را برای توسعه یادگیری از کلاس به کارگاه و آزمایشگاه، از مدرسه به صنعت و کشاورزی و فناوری ضروری نمی دانند گفت: به همین علت است که استعداد دانش‌آموزان را از شکوفایی با درک و تغییر موقعیت به خواندن، نوشتن، حفظ کردن و امتحان مداد و کاغذی کاهش می‌دهند.

وی تاکید کرد که چشم ها را باید شست و جور و طور دیگری به آموزش و پرورش نگریست.

 

وعده پنجم: شفاف‌سازی صندوق ذخیره فرهنگیان

عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی درباره وعده پنجم پیرامون شفاف‌سازی صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: درباره صندوق ذخیره فرهنگیان سیاست‌های اعلامی وزیر آموزش و پرورش، در حد انتظار ارزیابی می‌شود و انتخاب مسئول با تجربه و تخصص مالی نیز در حد خوب ارزشیابی می‌شود؛ ولی درباره شفاف‌سازی، تا کنون عملکرد مدیران به عرضه دارایی‌های صندوق به بورس را می‌توان در این راستا دانست.

فاضلی افزود: اما گزارش‌های تفصیلی سالانه  شرکت‌ها و هلدینگ‌ها و مقایسه آن با سود شرکت‌های مشابه توسط مسئولان برای فرهنگیان ارائه نشده است و دولت در این زمینه احتیاج به تلاش بیشتر دارد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: هفته دولت 1401

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: هفته دولت 1401 صندوق ذخیره فرهنگیان اجرای سند تحول آموزش وپرورش دولت سیزدهم رئیس جمهور رتبه بندی شفاف سازی مدرسه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۱۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرسودگی فضای آموزشی در کوهدشت/ ۱۴ مدرسه تخریبی است

رئیس اداره آموزش‌وپرورش کوهدشت از وجود ۱۴مدرسۀ تخریبی در شهرها و مدارس این شهرستان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کوهدشت، امین امینی‌پویا، صبح امروز، در نشست خبری با خبرنگاران گفت: فضای آموزشی در این شهرستان سال‌ها است که فرسوده و ناایمن است.

او با اشاره به وجود 34هزار نفر فرهنگی و دانش‌آموز در کوهدشت، اضافه کرد: خبرنگاران باید خیرّان را برای سرمایه‌گذاری در ایجاد و نوسازی مدارس ترغیب کنند.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش کوهدشت با اعلام اینکه برخی از مدارس این شهرستان زیبندۀ دانش‌آموزان و معلمان نیست، تأکید کرد: امکانات و سرانۀ آموزش‌وپرورش جوابگوی نوسازی مدارس نیست.

احداث 216 مدرسه در مناطق محروم لرستان

امینی‌پویا با بیان ضرورت استفاده از مشارکت خیّران در ساخت و گسترش فضاهای آموزشی کوهدشت، یادآور شد: انتظار داریم که خیرّان در ساخت و تعمیر مدارس این شهرستان مشارکت بیشتری داشته باشند.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم دربارۀ تعداد مدارس تخریبی در کوهدشت، اعلام کرد: 14مدرسه در شهرها و مدارس این شهرستان تخریبی است و باید نوسازی شود.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش کوهدشت خاطرنشان کرد: مدرسۀ پسرانۀ راهنمایی شاهد و مدرسۀ دخترانۀ معرفت ر تازه‌آباد در داخل این شهر ناایمن شناخته شده‌است و این مدارس باید هرچه سریع‌تر نوسازی شود.

امینی‌پویا با بیان اینکه بین 600 تا 800میلیون تومان اعتبار برای ساخت مدارس یک‌کلاسه نیاز است، گفت: حداقل یک‌میلیارد و 200میلیون تومان برای ساخت مدارس دوکلاسه نیاز است.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش کوهدشت با ذکر اینکه این شهرستان فاقد خانۀ رفاهی فرهنگیان است، مطرح کرد: مسئولان باید برای نوسازی مدارس کوهدشت پای‌کار بیایند.

او اعلام کرد: ما در حال تلاش برای رفع مشکل اداری درمانگاه فرهنگیان کوهدشت هستیم و این درمگاه طی روزهای آینده افتتاح می‌شود.

امینی‌پویا در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم در ارتباط با وضعیت سیستم‌های گرمایشی مدارس در کوهدشت، بیان کرد: 2میلیارد و 500میلیون تومان اعتبار برای گرمایش مدارس این شهرستان هزینه کرده‌ایم.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش کوهدشت در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم دربارۀ تعداد دانش‌آموزان شرکت‌کننده در دور نخست کنکور، اذعان کرد: حدود 3هزار و 600نفر در تمام مقاطع تحصیلی در کنکور اردیبهشت‌ماه 1403شرکت کردند.

انتهای پیام/ 644/.

دیگر خبرها

  • وزیر آموزش‌وپرورش: مرگ سند ۲۰۳۰ در این دولت رقم خورد، اما...
  • فرسودگی فضای آموزشی در کوهدشت/ ۱۴ مدرسه تخریبی است
  • ۱۵۰ مدرسه در اصفهان تحت تاثیر فرونشست / حقوق معلمان حق‌التدریس افزایش پیدا می‌کند
  • صحرایی: معلم معمار آینده هر کشور است
  • صحرایی: معلم معمار آینده هر کشور است/ زنگ سپاس معلم به دست وزیر آموزش‌وپرورش به صدا درآمد
  • صحرایی: غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد
  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل بررسی شد
  • توجه به معلم «سرمایه‌گذاری برای کشور» است/ آموزش و پرورش، مسئله اول کشور
  • رئیس جمهور: آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است