Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@22:12:16 GMT

حق‌الناسی که در فضای مجازی نادیده گرفته می‌شود

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۱۷۵۴

حق‌الناسی که در فضای مجازی نادیده گرفته می‌شود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: فضای مجازی به گونه‌ای است که امکان حفظ و یا ریختن آبرو اشخاص در آن راحت‌تر از فضای حقیقی است و بنابراین همان احکام و عذابی که برای رعایت نکردن حق‌الناس در دنیای فیزیکی اعمال می‌شود در دنیای مجازی به طریق اولی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین صغیرا در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص مصادیق حق‌الناس و لزوم رعایت آن در فضای مجازی، اظهار کرد: انسان‌ها در زندگی خود با سه حق مواجه هستند که عبارتند از حق درمورد ارتباط انسان با خدا، حق درخصوص ارتباط انسان با اطرافیان و سایر مردم و حقی که انسان نسبت به خود دارد و تمامی افراد در برابر این حقوق مسئول هستند و باید آن‌ها را رعایت کنند.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: حقی که انسان در برابر خدا دارد و به آن حق‌الله گفته می‌شود درحقیقت تکالیفی است که خداوند برای انسان معین کرده یعنی واجبات، محرمات و... که باید توسط انسان‌ها رعایت شوند و اگر کسی حق‌الله را نادیده بگیرد باید در برابر خداوند پاسخگو باشد که بخشیده شدن یا نشدن انسان در این موضوع نیز با خداوند است.

وی ادامه داد: حقی که به عنوان حق نفس وجود دارد به حقی گفته می‌شود که انسان در رابطه با خود دارد که در قرآن کریم نیز به این موضوع اشاره شده است و خداوند خطاب به بندگان خود می‌فرماید "با دست خود، خود را به هلاکت نیاندازید" و مصادیق نادیده گرفتن این حق نیز ارتکاب اعمالی همچون خودزنی، ضرر زدن انسان به خود، سیگار کشیدن، اعتیاد و... است چراکه موجب ضرر رسیدن به فرد می‌شود و براساس نظر تمامی علما اضرار به نفس حرام است بنابراین انسان باید در مکانی زندگی کند و اعمالی را انجام دهد که به نفس او ضرری وارد نشود.

صغیرا با بیان اینکه مهم‌ترین حقوقی که به عهده انسان‌ها قرار دارد و تمامی افراد در برابر آن‌ها مسئول هستند حق‌الناس است، عنوان کرد: امام سجاد (ع) در رساله خود به نام رساله‌الحقوق حق انسان در برابر دیگران اعم از والدین، معلم، همسایه، دوست و... ذکر کرده‌اند و یادآوری می‌کنند انسان در برابر این افراد مسئول است و باید حقوق آن‌ها را رعایت کند.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: در روایتی بیان شده است که اگر فردی حق دیگران را به هر نحوی نادیده بگیرد مهم‌ترین و سخت‌ترین عذاب‌ها در انتظار او است و تفاوتی ندارد این حقوق ظاهری و فیزیکی باشد یا حقوق مجازی؛ یعنی زمانی که سفارش بسیاری درخصوص رعایت حقوق سایر افراد در دین مبین اسلام شده است تفاوتی ندارد این حقوق در فضای مجازی یا فضای حقیقی زندگی افراد وجود دارند.

وی تصریح کرد: عذاب نادیده گرفتن حقوق افراد در فضای مجازی به اندازه از بین بردن حق اشخاص در فضای حقیقی است البته روایت و یا حدیثی درمورد رعایت حق‌الناس در فضای مجازی وجود ندارد چراکه این فضا مختص زمان حال است اما بزرگان دینی به صورت کلی بر رعایت حقوق دیگران تاکید بسیار کرده‌اند و امروز که بشر با دنیای مجازی روبرو شده است باید در این فضا نیز حق‌الناس را رعایت کند.

صغیرا یادآور شد: غیبت کردن و تهمت زدن به دیگران در دنیای حقیقی عملی ناپسند محسوب می‌شود و دارای عذاب الهی است بنابراین در فضای مجازی نیز احکام مشابهی برای چنین اعمالی وجود دارد اگر افراد در دنیای فیزیکی و حقیقی حقوق دیگران را رعایت کنند در فضای مجازی نیز باید نسبت به رعایت این حقوق با حساسیت بیشتری عمل کنند.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: فضای مجازی به گونه‌ای است که امکان حفظ و یا ریختن آبرو اشخاص در آن راحت‌تر از فضای حقیقی در دسترس قرار دارد و بنابراین همان احکام و عذابی که برای رعایت نکردن حق‌الناس در دنیای فیزیکی اعمال می‌شود در دنیای مجازی به طریق اولی وجود دارد، متاسفانه امروز نیز شاهد هستیم در برخی رسانه‌ها و یا فضای مجازی آبروی افراد بدون انجام تحقیق زیر سوال می‌رود و فرد را از لحاظ خانوادگی و اجتماعی با مشکل روبرو می‌کند.

وی توضیح داد: یکی از ایراداتی که می‌توان به فضای مجازی وارد کرد این است که رعایت حقوق در این فضا وجود ندارد یعنی ممکن است افراد در دنیای حقیقی و در برابر دیگران به دلیل وجود شرم برخی موارد را رعایت و از بیان بسیاری از موضوعات خودداری کنند اما در فضای مجازی افراد با یکدیگر ارتباط چهره به چهره نداشته و به همین دلیل از به زبان آوردن حرف‌هایی که نباید بیان شوند ترسی ندارند.

صغیرا افزود: برخی افراد در فضای مجازی به صورت ناشناس حضور پیدا می‌کنند و با حرف‌هایی که در این فضا منتشر می‌کنند آبروی فرد دیگری را در معرض خطر قرار می‌دهند و گمان می‌کنند این موضوع که شخص مقابل آن‌ها را نمی‌شناسد تفاوتی در اصل کار ایجاد می‌کند درصورتی که گناه این عمل با ریختن آبروی افراد در فضای حقیقی یکسان بوده و حتی در مواردی نیز گناه این عمل بیشتر است چراکه در فضای مجازی مخاطبان بیشتری وجود دارند و اگر در فضای حقیقی آبروی شخص در برابر تعداد محدودی مورد تهاجم قرار گیرد در فضای مجازی این عمل در برابر تعداد بسیار زیادی انجام می‌شود و گناه آن به صورت یقین بیشتر خواهد بود.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: در قرآن آیه‌ای وجود دارد که خداوند متعال می‌فرمایند " افرادی که فواحش و زشتی‌ها را شیوع می‌دهند به عذاب دردناکی دچار می‌شوند" و در فضای مجازی نیز امکان مبتلا شدن به این گناه یعنی ترویج زشتی‌ها وجود دارد البته فضای مجازی هم تهدید و هم فرصت است و تهدید از این منظر که شیوع فواحش به راحتی قابل انجام است و فرصت نیز از این بابت که بسیاری از اخبار خیر و نیکو را منتشر کنیم و بنابراین افرادی که در فضای مجازی آبروی دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهند نوعی ترویج فاحشه انجام می‌دهند و این عمل به تعبیر صریح قرآن کریم دارای عذابی الیم است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری حق الناس فضای مجازی فضای مجازی فضای مجازی فضای حقیقی رعایت حق حق الناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۱۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد بی‌سابقه و عجیب در فضای مجازی برای مهاجران افغان در ایران! | تصویر

یک پیج افغان نوشت: وسعت ایران 187 میلیون هکتار است. یک میلیون هکتار شهرها و روستاها، جاده ها و اماکن. 14 میلیون میلیون هکتار زمین های کشاورزی و بیش از 150 میلیون هکتار منابع طبیعی است. اگر فقط 300هزار هکتار از این منابع آزاد شده و در اختیار 15 میلیون مهاجر قرار گیرد بسیاری از مشکلات زندگی افاغنه حل خواهد شد./ایران تایمز

دیگر خبرها

  • پیشنهاد بی‌سابقه و عجیب در فضای مجازی برای مهاجران افغان در ایران! | تصویر
  • خود مراقبتی در فضای مجازی امری ضروری است
  • ببینید/شادی جالب یک جفت لک‌لک‌ بعد از اولین تخم‌گذاری
  • (ویدیو) احضار برخی چهره‌های فضای مجازی
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند
  • کنعانی: آمریکا با سرکوب دانشجویان حقوق‌بشر را نادیده گرفت
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟