Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و "کنت نوبرگا" معاون خاورمیانه، اروپا و آفریقای وزیر امور خارجه برزیل در چهارچوب برگزاری یازدهمین دور مشورت‌های سیاسی دو کشور روز دوشنبه هفتم شهریورماه در تهران دیدار و درباره مهم‌ترین مسائل روابط دو جانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه گفتگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات اخیر بین‌المللی از جمله جنگ در اروپا، ضمن تاکید بر مخالفت ایران با جنگ، تصریح کرد: یکجانبه گرایی میدان ابتکار عمل را واگذار کرده و اکنون جهان چندجانبه گرا است که میتواند شرایط و الزامات نظم نوین جهانی را تعیین کند.

دکتر باقری با تاکید بر استحکام، پویایی و مانایی مولفه‌های سخت و نرم قدرت ایران تصریح کرد: حضور ایران در مجموعه سیاسی امنیتی سازمان همکاری شانگهای و نقش‌آفرینی ایران در سازوکار اقتصادی بریکس پلاس، هم ایران را شریک در تصمیم‌سازی های کلان بین‌المللی در عرصه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی کرده‌است و هم جایگاه جبهه چندجانبه گرایی را در معادلات بین‌المللی به طور معناداری ارتقا داده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به این که از این پس روابط ایران با اضلاع چندجانبه گرایی جهانی مانند روسیه و چین و هند و برزیل، صرفا به روابط دوجانبه میان تهران با مسکو، پکن، دهلی و برزیلیا محدود نمی شود، تصریح کرد: مناسبات ایران با برزیل در قالب مسوولیت، نقش و جایگاه این دو کشور در نظم نوین برآمده از چندجانبه گرایی تعریف می‌شود.

دکتر باقری با اشاره به این که یکجانبه گرایی تلاش دارد تا مناسبات جهانی را بر اساس منافع خود شکل دهد، بر این اساس امریکا از تحریم به‌عنوان ابزاری برای ترسیم اطلس اقتصاد، سیاست و امنیت بین‌الملل با لحاظ حداکثرسازی انتفاع خود و همپیمانانش و به صفر رساندن انتفاع کشورهای مستقل از مناسبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی جهانی استفاده می کند، اظهار داشت: جبهه چندجانبه گرایی باید با ایجاد و تقویت سازوکارهای مستقل مالی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، دوران گذار از نظم ظالمانه یکجانبه گرایی به نظم عادلانه چندجانبه گرایی را با درایت و هوشمندی مدیریت نماید.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به ظرفیتهای بالقوه سیاسی، اقتصادی و تعاملات مردمی دو کشور بر عزم و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه‌جانبه روابط با برزیل به‌عنوان یک شریک قابل اعتماد تاکید کرد.

معاون وزیر امور خارجه برزیل نیز در این دیدار با اذعان به توانمندی ها و ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، اظهار داشت: برزیل در پی افزایش همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی و ترویج چندجانبه گرایی است و یک‌جانبه‌گرایی از جمله إعمال تحریم‌های اقتصادی را رد می‌نماید.

کنت نوبرگا هم‌چنین با ابراز امیدواری از توسعه روابط فی مابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو برزیل بر توسعه همکاری‌های دوجانبه در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاسی سیاست خارجی معاون سیاسی وزارت امور خارجه چندجانبه گرایی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۲۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش معاون دومای روسیه به چراغ سبز لندن به شلیک موشک‌های انگلیسی

معاون دومای دولتی از سواستوپل روسیه در واکنش به اظهارات کامرون مبنی بر حق اوکراین برای حمله به خاک روسیه با سلاح و موشک‌های انگلیسی اظهار داشت:مسکو قدرت دفاع از کشور خود در برابر این سلاح‌ها را دارد.

به گزارش مشرق، دیمیتری بلیک به این رسانه روس گفت: روسیه با هدف تقویت قدرت دفاعی خود، دائما در حال تقویت سیستم‌های پدافند هوایی خود است.

عضو کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه افزود: «غرب جمعی» از مدت‌ها پیش تصمیم به استفاده از موشک‌های دوربرد در خاک روسیه گرفت و کامرون علناً این موضوع را اعلام کرد و البته تردید نداشت که نیروهای مسلح ما دائماً در حال تقویت سیستم دفاع هوایی هستند.

وی با اشاره به توانمندی‌های روسیه در زمینه موشک‌های ضدهوایی و ایستگاه‌های جنگ الکترونیک، ابراز اطمینان کرد که روسیه ضمن دفاع از خود در برابر موشک‌های دوربرد، ابتکار ضدحمله را نیز در اختیار خواهد داشت.

بلیک گفت: وزیر امور خارجه انگلیس با این اظهارات خود، جلوتر از لوکوموتیو دوید، نتوانست خود را مهار کند و زبانش را برای جلب رضایت واشنگتن به چرخش درآورد.

این نماینده دومای دولتی روسیه تصریح کرد: موضوع حمله به مناطق روسیه با سلاح‌های دوربرد روسیه از مدت‌ها پیش قطعی شده بود، اما آنها نمی‌خواستند علناً آن را بیان کنند و خواستار حذف آن از اخبار شدند؛ اما ظاهراً پس از کمی فکر کردن، اجازه دادند و دوباره این خبر منتشر شد.

به نوشته این رسانه روس، خبرگزاری رویترز برخی اخبار مربوط به سفر دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس به کی‌یف و نقل قول از وی درباره حق اوکراین برای استفاده از تسلیحات انگلیسی برای حمله خاک روسیه را از سایت خود حذف کرده بود اما باری دیگر آنها را منتشر کرد.

وزیر امور خارجه روسیه پیش از این گفته است:‌ روسیه معتقد است که ارسال تسلیحات غرب به اوکراین در حل و فصل این مناقشه مانع ایجاد می‌کند، کشورهای ناتو را مستقیماً در درگیری دخالت می دهد و آنها با این کار «با آتش بازی می کنند.»

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که هر محموله ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز روز جمعه گفت: اظهارات اخیر «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس درباره جنگ اوکراین «خطرناک» و عامل تشدید تنش است.

مکرون روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با تکرار اظهارات سابق خود تصریح کرد که اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌داند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • تاکید معاون وزیر خارجه بر ضرورت بی‌طرفی و حرفه‌ای گری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
  • برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل
  • محمدرضا گرایی فقط 50 درصد شانس حضور در المپیک 2024 را دارد
  • واکنش معاون دومای روسیه به چراغ سبز لندن به شلیک موشک‌های انگلیسی
  • برگزاری رویداد بین المللی ارائه فرصت های سرمایه گزاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران
  • رویه‌های بندری در هرمزگان اصلاح می‌شود