Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته برخی کارشناسان کشاورزی، در راستای توسعه ارقام تجاری، واردات مجول از سال گذشته در هرمزگان آغاز است ‌و  سه هزار اصله نهال کشت بافت مجول وارد و به مدت یکسال در گلخانه ها نگهداری می‌شود.

مسعود گرگیج مدیر باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: هر اصله این نهال  با ارز دولتی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون ریال قیمت دارد اما در راستای تشویق به توسعه کشت آن، یارانه دیگری نیز به مجول اختصاص یافته و سهم باغدار برای خرید هر نهال به هفت میلیون و ۴۰۰ هزار ریال کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این کارشناس حوزه کشاورزی و باغداری، البته این گونه برای کشت در تمامی نقاط هرمزگان مناسب نیست و بیشتر آب و هوای خشک را می‌طلبد.

گرگیج، مناطق غیرساحلی حاجی آباد، بستک، بشاگرد، سندرک و زیارتعلی رودان را از مناطق مناسب هرمزگان برای کشت مجول معرفی کرد.

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان مجموع سطح زیرکشت خرمای استان را ۳۸هزار هکتار و میانگین تولید سالانه را ۱۹۶هزار تن اعلام کرد.

به گفته وی از این میزان تولید سالانه حدود ۳۵هزار تن خرما به ارزش ۴۹میلیون دلار از هرمزگان به دیگر کشورهای جهان صادر می شود.

این مسئول رتبه هرمزگان در شاخص میزان تولید را چهار و در شاخص سطح زیر کشت، رتبه سوم کشور اعلام کرد.

گرگیج اضافه کرد: نوبرانه خرما در کشور با برداشت رقم آلومِهتری از خرداد در میناب آغاز می شود و با رقم پیارُم در آذرماه و شهرستان حاجی آباد پایان می یابد.

مدیرباغبانی جهادکشاورزی استان یادآور شد: با وجود کارهای انجام شده برای توسعه سایر ارقام تجاری مانند مجول، اما  پیارم همچنان به عنوان مرغوب ترین خرمای جهان در کانون توجه قرار دارد و ثبت جهانی آن نیز در حال پیگیری است که انتظار می رود تا پایان امسال ثبت جهانی آن انجام شود.

اصلاح و نوسازی باغات یکی دیگر از سرفصل های کاری مورد اشاره گرگیج بود و در این زمینه اظهار داشت: اصلاح و نوسازی باغات در یک برنامه ۱۰ساله از سال گذشته آغاز شده است و در فاز اول چهار هزار هکتار از باغ های خرما در دشت مرکزی میناب در دستور کار بازسازی قرار گرفته است.

برچسب‌ها کشاورزی هرمزگان حاجی آباد خرما

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی هرمزگان حاجی آباد کشاورزی هرمزگان حاجی آباد خرما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۳۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | آشنایی با فواید خرما

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

خرما با کنترل سطح کلسترول خون و چربی پایینی که دارد، در رژیم‌های لاغری جای می‌گیرد. همچنین وجود خواص خرما برای لاغری اسید‌های چرب غیراشباع، التهابات مرتبط با چاقی را کاهش داده و وزن را کنترل می‌کند. هر ۱۰۰ گرم خرما حاوی ۷ گرم فیبر است که فیبر هم به کاهش وزن کمک می‌کند.

دیگر خبرها

  • کاهش سهمیه سوخت و تجمع تعدادی از کامیون داران جنوب سیستان و بلوچستان
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • اتلتیکو مادرید ۳-۱ اتلتیک بیلبائو؛ تثبیت رتبه چهارم با غلبه بر رقیب مستقیم
  • گرده افشانی ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار از نخلستان های خفر
  • ۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • زنجیره ارزش راهبردی خرمای خوزستان از نقاط قوت نمایشگاه ایران اکسپو
  • روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند
  • ببینید | آشنایی با فواید خرما
  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا