Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: صحنه سیاسی و دینی عراق امروز دوشنبه شاهد رویدادها و تحولات مهمی بود؛ رویدادهایی که پیامدهای و نتایج متعددی را به دنبال داشته و عراق در حال حاضر صحنه درگیری ها و نزاع خونینی شده است. کناره گیری آیت الله سید کاظم حائری از مرجعیت شیعه عراق و خداحافظی مقتدی صدر با صحنه سیاسی عراق از جمله مهم ترین تحولات روز گذشته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
واکنش های گسترده جهانی به درگیری های عراق ۱۴۰۱/۰۶/۰۸ - ۱۰:۱۵

سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل با ابراز نگرانی درباره تحولات عراق، خواستار آرامش و خویشتنداری همه طرف ها شد.

دبیر کل سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد با نگرانی اعتراضات امروز عراق را پیگیری می کند و خواستار خویشتنداری و آرامش است.

گوترش در این بیانیه با اشاره به گزارش ها درباره تعداد مجروحان و کشته شدگان، از تمامی طرف های مرتبط خواست که اقدامات فوری برای کاهش تنش و آرام کردن اوضاع و پرهیز از خشونت اتخاذ کنند.

دبیر کل سازمان ملل از طرف های عراقی و نیروهای تاثیرگذار خواست بدون هیچ تاخیری اختلافاتشان را کنار بگذارند و وارد گفتگویی فراگیر، جامع و مسالمت آمیز در مسیری سازنده شوند.

آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که گزارش ها در مورد تخلیه کارکنان سفارت این کشور در بغداد نادرست است و خبر رسانه ها را که فیلم آن نیز منتشر شد ، تکذیب کرد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که گزارش‌ها مبنی بر آغاز خروج کارکنان آمریکایی از سفارت نادرست است.

این مقام آمریکایی در ادامه افزود: تضمین امنیت کارکنان دولت، شهروندان و امنیت تأسیسات آمریکا بالاترین اولویت ما است.

انگلیس

کاردار سفارت انگلیس در بغداد اعلام کرد که نگران حوادث جاری در عراق به ویژه پس از آن هستیم که اخباری از کشته شدن قربانیان به گوش می رسد.

این مرکز دیپلماتیک بدون اشاره به نقش انگلیس در بحران آفرینی در عراق مدعی شد ته باید مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات حفظ شده و این کشور به خشونت کشیده نشود.

کاردار سفارت انگلیس همچنین اعلام کرده است که معترضان نباید به ساختمانهای دولتی وارد شوند.

کانادا

سفارت کانادا در بغداد نیز اعلام کرد گفت: ما از درگیری‌هایی که امروز در سراسر عراق رخ داد بسیار نگران هستیم. وضعیت در عراق بسیار خطرناک است و می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود.
این سفارتخانه طی بیانیه‌ای تاکید کرد: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که گام‌های سریعی برای تنش‌زدایی از وضعیت سیاسی و حل اختلافات از طریق مذاکره بردارند.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا نیز اظهار داشت: «ما از همه طرف‌های عراقی می‌خواهیم که حداکثر خویشتن‌داری را از خود نشان دهند».

فرانسه

وزارت امور خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای از رویدادهای جاری در بغداد و تعدادی از استان‌های عراق عمیقاً» ابراز نگرانی کرد.
در بیانیه پاریس آمده است: «ما از طرف‌های عراقی می‌خواهیم که حداکثر خویشتن‌داری را به‌کار گیرند.

هلند

منابع محلی عراقی دوشنبه شب از تخلیه سفارت هلند در منطقه سبز بغداد خبر دادند.

این منابع خبری با اعلام این خبر افزودند که کارکنان سفارت هلند پس از تخلیه به سفارت آلمان منتقل شدند.

ترکیه

وزارت خارجه ترکیه بامداد سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای درباره این خشونت‌ها گفت: «تحولات بغداد، تهدیدی برای ثبات، وحدت و امنیت عراق است».
آنکارا ضمن ابراز نگرانی از گسترش این درگیری‌ها از بغداد به سراسر عراق، اظهار داشت: ما از همه طرف‌های عراقی می‌خواهیم که خویشتن‌داری کنند و اختلافات را از طریق گفتگو حل کنند.


کویت

خبرگزاری رسمی کویت دوشنبه شب گزارش داد که این کشور از اتباع خود در عراق خواسته تا ایت کشور را ترک کنند.

براساس گزارش کونا همچنین از شهروندان کویتی که تمایل به سفر به عراق دارند نیز تقاضا شده تا سفر خود را به تعویق بیندازند.

الجزایر

وزارت امورخارجه الجزایر از تمام طرفهای درگیر در عراق دعوت کرد که زبان گفت وگو و منافع کشور عراق را بر مسائل دیگر ارجحیت دهند.

الجزایر همبستگی خود را با دولت و مردم عراق اعلام و ابراز امیدواری کرد که این کشور بتواند مرحله کنونی را پشت سر بگذارد.

مصر

عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر در تماس تلفنی با برهم صالح همتای عراقی خود اعلام کرد که رهبران مصر بطور ویژه، تحولات عراق را دنبال می‌کنند، کشوری که روابط برادرانه با قاهره دارد.

وی افزود: دولت مصر حامی امنیت و ثبات ملت عراق است.

السیسی در این تماس تلفنی ابراز امیدواری کرد که عراق بتواند از این بحران را از طریق گقت وگو و با تحقق ثبات و امنیت و رفاه برای ملت خود عبور کند.

شخصیت‌های عراقی

نخست وزیر عراق

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق گفت که نیروهای امنیتی مسئول حفاظت از جان معترضان هستند.

وی دستور داد که نیروهای امنیتی از فشنگ جنگی و شلیک به معترضان خودداری کنند.

الکاظمی همچنین گفته است که نیروهای امنیتی مسوول حفاظت از معترضان هستند و هرگونه بروز خلافی در این مورد پیگرد قانونی دارد.
وی همچنین اعلام کرده که تحقیقات فوری در مورد حوادث جاری در منطقه سبز بغداد و منشا شلیک به معترضان گشوده شود، مقصران این حادثه مشخص و مجازات شوند.

الحشد الشعبی

فالح الفیاض رییس سازمان الحشد الشعبی عراق دوشنبه شب درخصوص تحولات کشورش گفت: با مردم عراق عهد می بندیم که از روند سیاسی کشور دفاع و آن را در چارچوب نهادهای قانون اساسی حفظ کنیم.

الفیاض از مردم عراق خواست که از روند دمکراتیک در کشورشان عبور نکنند.

هادی العامری

هادی العامری رییس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق دوشنبه شب از تمام طرف‌ها خواست که سلاح خود را بر زمین بگذارند.

وی خواستار توقف استفاده از سلاح برای حل بحران کشورش شد.

رییس ائتلاف الفتح خطاب به تمام مردم عراق گفت، خواستار آرامش هستیم و از فرزندانم از تمام طرف ها می خواهم که استفاده از سلاح را پایان دهند.

العامری اضافه کرد: سلاح راه‌حل نیست و تنها راه پایان دادن به مشکلات میان برادران، گفت وگو و تفاهم است.

رییس مجلس عراق

محمد الحلبوسی رییس مجلس عراق دوشنبه شب درخصوص حوادث جاری در منطقه سبز بغداد گفت که شرایط کنونی کشور خطر بزرگی را هشدار می‌دهد که نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد.

الحلبوسی تصریح کرد: این حوادث بدون اقدام افراد باخرد و صاحب نفوذ مذهبی، سیاسی، اجتماعی و شیوخ عشایر تشدید خواهد شد.

وی همچنین نسبت به ریخته شدن خون مردم بیگناه با استفاده از سلاح از سوی هر گروهی که باشد و ناآرامی و هرج و مرج هشدار داد.

الحلبوسی اظهار کرد: از تمام طرفها خالصانه و صادقانه می‌خواهیم اتش فتنه انگیزی را برای حفظ حاکمیت کشور و ثبات آن و کشیده نشدن حوادث به رویارویی همه طرفها که موجب زیان تمامی ملت شود، پایان دهند و به توافق برسند.

رییس اقلیم کردستان عراق

نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق دوشنبه شب خطاب به نیروهای امنیتی گفت که آنها باید با احتیاط رفتار کنند.

بارزانی افزود: از تمام طرف ها می خواهیم که خویشتنداری کرده و اجازه ندهند شرایط از کنترل بیشتر خارج شود.

وی گفت: تظاهرات مسالمت‌آمیز حقی است که در قانون اساسی عراق آمده اما تشدید تنش و به تعطیلی کشاندن نهادهای دولتی هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی بار دیگر خطاب به نیروهای امنیتی عراقی خاطرنشان کرد که آنها نباید اجازه دهند، تظاهرات بهانه‌ای برای افزایش ناآرامی‌ها و بغرنج شدن اوضاع شود.

بارزانی افزود: اوضاع کشور مستلزم نهایت خرد و صراحت است تا با گفت و گوی ملی و مسئولانه و همکاری همه اجازه نداد، امور از کنترل خارج نشود.

رییس سابق اقلیم کردستان عراق

مسعود بارزانی رئیس حزب دمکراتیک کردستان عراق و رییس سابق اقلیم نیز در این باره گفت که امیدوارم همگی مسؤولیت پذیر باشند و خویشتنداری خود را حفظ کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که برای حل مشکلات و درگیری‌ها به زبان زور، سلاح و خشونت متوسل نشد.

بارزانی همچنین از همگان خواست که برای یافتن راه‌حلی که برای ملت عراق خوبی به ارمغان آورد و منافع کلی کشور را تامین کند، خردورزی کنند.

 

رهبر جریان صدر عراق روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌‎ای اعلام کرد که برای همیشه از عرصه سیاسی کناره گیری می‌کند. و این بیانیه ورود هواداران جریان صدر به خیابان ها و آغاز تجمع اعتراض آمیز، تصرف منطقه سبز ، بروز ناآرامی ها و کشته و زخمی شدن شماری از معترضان در درگیری با نیروهای امنیتی شد.

 مقتدا صدر در بیانیه خودافزود: «من اعلام می کنم که دیگر در امور سیاسی دخالت نخواهم کرد و از اکنون به طور کامل از عرصه کناره‌گیری می‌کنم و همه دفاتر وابسته به خود جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را می بندم».

پس از بیانیه کناره‌گیری مقتدی صدر از فعالیت‌های سیاسی در عراق، تجمع‌کنندگان طرفدار جریان صدر وارد کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد شده‌اند.

دولت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور دستور داد که جلسات کابینه دولت تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق دربیاید.

تمام صفحات و حساب های وابسته به جریان صدر از جمله صالح محمد العراقی که از وی در عراق به عنوان "وزیر صدر" یاد می شود و نیز سایت های البنیان المرصوص و صفحات دیگر مربوط به این جریان، فعالیت خود در فضای مجازی را متوقف کردند.

در ادامه ناآرامی‌های امنیتی در عراق، منابع محلی بامداد سه‌شنبه از برخورد چند فروند راکت کاتیوشا به منطقه سبز در بغداد خبر دادند.

رسانه‌های عراقی گزارش دادند چند راکت ۱۰۷ میلی‌متری کاتیوشا از منطقه البلدیات به سمت منطقه سبز شلیک شده است.

کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز» نوشت: «در پی برخورد این راکت‌ها به منطقه سبز، آژیرهای خطر در داخل مجتمع سفارت آمریکا به صدا درآمد».

این منبع همچنین خبر داد که دو فروند از این راکت‌ها به ساختمان یک شرکت ترکیه‌ای که مجری ساختمان بانک مرکزی عراق است، برخورد کرده است.

دقایقی بعد، رسانه‌های عراقی مجدداً از شلیک چند فروند راکت کاتیوشا و تعدادی خمپاره به سمت منطقه سبز در بغداد خبر دادند.

طبق گزارش‌ها، در پی این اقدام، آژیرهای هشدار در سفارت آمریکا به‌صدا درآمد و سامانه‌های پدافندی «سی.آر.اِی.ام» برای منهدم کردن این راکت‌ها فعال شدند.

نزاع خونین بغداد؛ کشته و زخمی شدن حدود 400 نفر

خبرگزاری رویترز از افزایش شمار تلفات جانی درگیری‌های روز دوشنبه در عراق به ۲۰ کشته و ۳۵۰ زخمی خبر داد. از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی درباره رخدادهای عراق، خواستار توقف خشونت‌ها شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع پزشکی عراقی گزارش داد که در درگیری‌های دوشنبه در منطقه سبز بغداد، پایتخت عراق، ۲۰ تن کشته شدند که گفته می‌شود از این تعداد، شماری نیروهای امنیتی هستند.

همچنین گزارش شده که شمار زخمی‌های این درگیری‌ها نیز به ۳۵۰ تن رسیده است.

درگیری‌ها در عراق پس از یورش حامیان جریان صدر به منطقه سبز بغداد و ورودشان به کاخ ریاست جمهوری در پی کناره‌گیری مقتدی صدر، رهبر این جریان از سیاست آغاز شد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: آیت الله ناصری مذاکرات وین سامانه سماح انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت تحولات عراق مقتدی صدر عراق آیت الله ناصری مذاکرات وین سامانه سماح انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت منطقه سبز بغداد نیروهای امنیتی عراق دوشنبه شب طرف های عراقی کردستان عراق ابراز نگرانی تمام طرف وزارت امور کناره گیری سازمان ملل همه طرف ها درگیری ها جریان صدر مردم عراق بیانیه ای گزارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۳۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۵ کشته و زخمی در سیل و رانش زمین در کنیا

کشور‌های آفریقایی به دلیل زیرساخت‌های ضعیف آسیب پذیری بسیاری در برابر تغییرات اقلیمی دارند. از این رو، کاهش بارندگی باعث وقوع خشکسالی گسترده و بارش زیاد باران سیل‌های خانه برانداز را برای آنها به ارمغان می‌آورد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات دولتی کنیا اعلام کردند وقوع سیل ناگهانی و رانش زمین در کنیا دستکم ۴۵ کشته و بیش از ۱۱۰ زخمی برجای گذاشته است. 

جاری شدن سیل در شهر مای ماهیو باعث ویرانی خانه‌ها شده و حجم گسترده آب خودرو‌ها را با خود برد. 

مقامات محلی می‌گویند دلیل اصلی وقوع سیل سهمگین در این کشور شکسته شدن سدهاست. با این حال، برآورد‌ها بعدی نشان داد بسته شدن تونل آبی که از زیر راه آهن عبور کرده و آب‌های سطحی را از شهر خارج می‌کرد دلیل این امر بوده است. 

تجمع آب باعث نابودی خطوط راه آهن و جاری شدن سیل به سمت پایین دست شد. تا این لحظه ۴۵ جسد از آب گرفته شده است. با این حال، تیم‌های امداد و نجات در حال تلاش برای یافتن مفقودان این حادثه هستند و برآورد می‌شود احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد. 

باران‌های سیل آسا در کنیا از ماه گذشته میلادی تاکنون ۱۴۰ کشته برجای گذاشته است. همچنین ۱۸۵ هزار نفر به دلیل رانش زمین و سیل از خانه‌های خود آواره شده اند. تنها در نایروبی، پایتخت این کشور ۱۰ هزار نفر از مناطق آسیب دیده تخلیه شده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • فیلم لحظه حمله و درگیری خونین گردشگر ترکیه‌ای با یک اسرائیلی
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • ۱۵۵ کشته و زخمی در سیل و رانش زمین در کنیا
  • گردباد در آمریکا/ ۵ نفر کشته و ۱۳۰ تَن زخمی شدند
  • شکسته شدن سد در کنیا با ۴۹ کشته و ۱۰۹ زخمی
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود