Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با ساعت سلامت افزود: نظام سلامت ایران بر پایه پرداخت تعرفه و کارانه به پزشکان طراحی و از آمریکا الگوبرداری شده است اما حتی در آمریکا نیز پرداختی به پزشکان بدون سقف نیست. حذف سقف کارانه پزشکان و پرداخت بدون سقف به آنان در هیچ جای دنیا سابقه ندارد.

وی گفت: در همه جای دنیا، هم پرداختی به پزشکان سقف دارد و هم، تعداد عمل‌های جراحی و ویزیت پزشکان حد مشخصی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حذف سقف پرداخت کارانه به پزشکان به معنای این است که از این پس پزشکان به جای توجه به بیماران و کیفیت خدمات، بیش از گذشته به کمیت و تعداد بیشتر عمل و ویزیت‌ها توجه کنند.

هیچ جای دنیا درآمد پزشکان بدون سقف نیست
دبیر کل خانه پرستار افزود: این تصمیم هزینه‌های القایی و غیرضروری تحمیلی پزشکان به مردم را به مراتب بیشتر می‌کند و شاهد تجویزهای بی‌مورد، انواع تصویربرداری‌ها و آزمایش‌های غیرضروری و پاس دادن بیماران از این مرکز به آن مرکز خواهیم بود.

شریفی مقدم گفت: اولین پیامد این تصمیم تحمیل هزینه‌های هنگفت به مردم و نظام سلامت است که نه تنها به نفع جامعه نیست. بلکه در همان مناطق محروم نیز به زیان مردم تمام می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم مناطق محروم مثلا در استان سیستان و بلوچستان از سوء تغذیه و فقر در رنج هستند. سرانه مصرف گوشت آنها یک سوم میانگین کشور و کمتر از یک کیلوگرم در سال است. اگر حتی بخشی از این پولی که قرار است به جیب پزشکان ریخته شود. صرف پیشگیری و تغذیه مردم فقیر و تامین گوشت و لبنیات و میوه آنان بشود. بسیاری از آنها اصلا بیمار نمی‌شوند.

پرداخت بدون سقف به پزشکان متخصص، شکاف طبقاتی را افزایش می‌دهد
دبیرکل خانه پرستار افزود: حذف سقف پرداخت کارانه پزشکان باعث افزایش شکاف طبقاتی در نظام سلامت و جامعه پزشکی می‌شود. با این کار یک گروه کوچک که پزشکان متخصص هستند از جیب مردم به ثروتهای زیاد و نجومی دست پیدا می‌کنند و مردم فقیر همچنان در فقر و محرومیت می‌مانند. نمی شود در یک منطقه محروم یک گروه کوچک را تقویت کرد و به بقیه مردم توجهی نکرد.

وی به خبرنگار ساعت سلامت گفت: تا قبل از مصوبه اخیر مبنی بر حذف سقف کارانه پزشکان، در مناطق محروم، پزشکان متخصص علاوه بر حقوق ۴۰ میلونی، حدود ۱۰۰ میلیون تومان در ماه کارانه می‌گرفتند. حالا سقف کارانه پزشکان در مناطق برخوردار ۱۲۰ میلیون تومان تعیین شده و در مناطق محروم این سقف برداشته شده است. احتمالا بسیار بیش از این رقم نیز در مناطق محروم به عنوان کارانه به پزشکان پرداخت می‌شود.

شریفی مقدم افزود: حذف سقف کارانه پزشکان، عقبگرد از برنامه پزشک خانواده، نظام ارجاع و برنامه‌های توسعه کشور است که بر اساس پیشگیری از بیماری‌ها طراحی شده بود. این تصمیم عقبگرد از اصول نوین نظام سلامت است. زیرا در حالی که در اروپا و کشورهای پیشرفته به دنبال تخت زدایی و کاهش تختهای بیمارستانی هستند. در ایران با حذف کارانه پزشکان و فاصله گرفتن از خدمات پیشگرانه به سمت افزایش بیماری‌ها حرکت می کنیم.

به جای افزایش درآمد پزشکان، سوء تغذیه مردم مناطق محروم را کم کنید
وی ادامه داد: اگر اولویت نظام سلامت پیشگیری بود. باید اعتبارات و منابع ملی را برای حل مشکل آب، تامین مواد غذایی و رژیم غذایی مناسب مردم هزینه می‌کردیم. تا مردم به بیماری‌های مزمن مثل دیابت مبتلا نشوند. هزینه یک فرد مبتلا به دیابت در سال حدود ۸۰ میلیون تومان است. در حالی که اکثریت بیماران توان پرداخت این هزینه را ندارند.

دبیرکل خانه پرستار گفت: در دنیا خدمات سلامت بر اساس نظام ارجاع و پزشک خانواده است. یک تیم شامل پزشک عمومی، ماما، پرستار. روانشناس و مددکار در مرحله اول خدمات پیشگیرانه، غربالگری و آموزشهای سلامت را به مردم ارائه می‌کنند. تلاش می‌کنند با کنترل وضعیت سلامت مردم از بروز بیماری‌ها کم کنند. و در صورت نیاز بیماران را به پزشکان متخصص ارجاع می دهند. اما در کشور ما برعکس به سمت افزایش تخت‌های بیمارستانی و بار بیماری‌ها پیش می‌رویم.

به نام مناطق محروم، به کام پزشکان
وی افزود: علت این روند اشتباه و خلاف قانون، این است که تصمیم گیرندگان نظام سلامت، پزشکان متخصص و جراحان هستند. این افراد بر خلاف همه جای دنیا که به دنبال ارزان کردن خدمات سلامت و تقویت خدمات مهارتی هستند. فقط به منافع اقلیت پزشکان متخصص توجه دارند و حتی اخیرا به دنبال افزایش مجدد تعرفه‌های پزشکی هستند.

شریفی مقدم گفت: اکنون تعرفه خدمات پزشکی در مناطق محروم 2k یا دو برابر تعرفه در شهرها و مناطق برخوردار است. اما سازمان نظام پزشکی پیشنهاد داده که این تعرفه 4k یعنی دو برابر شود. این تصمیم خطرناکی است که به مراتب بیش از پیش به افزایش شکاف طبقاتی و بار بیشتر بیماری‌ها در کشور دامن می‌زند و به هیچوجه به نفع مردم نیست.

وی تاکید کرد: مصوبه حذف سقف پرداخت کارانه پزشکان در واقع به نام مردم مناطق محروم و به کام پزشکان متخصص است و نظام سلامت کشور را بیش از پیش به عقب بر می‌گرداند.

منبع: الف

کلیدواژه: مناطق محروم پزشکان متخصص خانه پرستار شریفی مقدم نظام سلامت بیماری ها جای دنیا بدون سقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۳۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟

ایسنا/کرمانشاه قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی خبر داد.

دکتر افشین باقرزاده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی تعرفه های پزشکی و درمانی در سال جدید، گفت: این میزان افزایش در بخش های مختلف متفاوت است، اما بطور میانگین شاهد افزایش ۳۵ درصدی تعرفه های پزشکی و درمانی در سال جدید هستیم.

باقرزاده گفت: بر اساس ابلاغ صورت گرفته قیمت تعرفه های پزشکی در سه بخش دولتی، عمومی غیردولتی و خصوصی متفاوت است.

وی افزود: در بخش «دولتی» تعرفه ویزیت پزشک و دندانپزشک عمومی ۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان، پزشک و دندانپزشک متخصص ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان، پزشک فوق تخصص ۶۷ هزار و ۸۰۰ تومان، پزشک متخصص روانپزشکی ۷۰ هزار و ۸۰۰ تومان، پزشک فوق تخصص روانپزشکی ۸۴ هزار و ۲۰۰ تومان، کارشناس ارشد پروانه دار ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان و کارشناس پروانه دار ۳۱ هزارو ۳۰۰ تومان است.

باقرزاده گفت: در بخش «عمومی غیردولتی» نیز تعرفه ویزیت پزشک و دندانپزشک عمومی ۵۶ هزار تومان، پزشک و دندانپزشک متخصص ۹۲ هزار تومان، پزشک فوق تخصص یکصد و یازده هزار تومان، پزشک متخصص روانپزشکی ۱۱۹ هزار تومان، پزشک فوق تخصص روانپزشکی ۱۳۶ هزار تومان، کارشناس ارشد پروانه دار ۴۹ هزار و کارشناس پروانه دار ۴۲ هزار است.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در بخش «خصوصی» هم بر اساس ابلاغ صورت گرفته تعرفه ویزیت پزشک و دندانپزشک عمومی ۱۲۶ هزار تومان است که سهم بیمار از این میزان ۹۴ هزار و ۵۷۰ تومان است و مابقی آن توسط سازمان های بیمه گر پرداخت می شود، تعرفه ویزیت پزشک و دندانپزشک متخصص هم ۱۸۹ هزار تومان است که سهم بیمار از این میزان ۱۴۹ هزار و ۹۴۰ تومان است و مابقی توسط سازمان های بیمه گر پرداخت می شود.

وی تعرفه ویزیت پزشک فوق تخصص در بخش خصوصی را نیز ۲۴۱ هزار تومان اعلام و تصریح کرد: از این میزان سهم بیمار ۱۹۳ هزار و ۵۴۰ تومان است و مابقی توسط سازمان‌های بیمه گر پرداخت می شود.

باقر زاده تعرفه ویزیت پزشک متخصص روانپزشکی را نیز در بخش خصوصی ۲۵۱ هزار اعلام و تصریح کرد: سهم بیمار از این میزان ۲۰۱هزار و ۴۴۰ تومان است، تعرفه ویزیت پزشک فوق تخصص روانپزشکی هم در بخش خصوصی ۲۸۶ هزار تومان است که سهم بیمار از این میزان ۲۲۷ هزار تومان می باشد.

وی تعرفه ویزیت کارشناس ارشد پروانه دار در بخش خصوصی را ۱۰۲ هزار تومان و کارشناس پروانه دار را هم ۸۷ هزار تومان اعلام کرد.

باقرزاده گفت: در بخش خصوصی تعرفه ویزیت پزشک عمومی بالای ۱۵ سال سابقه هم جداگانه تعیین شده که ۱۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان است و سهم پرداختی بیمار از این میزان ۱۳۴ هزار و ۷۰۰ تومان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توجه به مناطق محروم و آبادانی شهر به طور عادلانه، رویکرد شورای ششم
  • چرا آمار خودکشی پزشکان بالا رفته؟ / این طبقه مانند گذشته نزد مردم محترم نیست
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • تحویل ۹۰۰۰ تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است
  • ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟
  • پزشکی به شرط کسب درآمد
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی