Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@16:45:14 GMT

گرمای زمین رکورد ۷۰۰۰ ساله را شکست

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۳۶۲۱

گرمای زمین رکورد ۷۰۰۰ ساله را شکست

ایسنا/خراسان رضوی گرم‌شدن کره زمین قوی‌ترین گرمایش زمین در ۷۰۰۰ سال گذشته را رقم زده است.

به نقل از ارث، حلقه‌های درختان یکی از بهترین آرشیوهای طبیعی از شرایط رشد گذشته محسوب می‌شوند زیرا درختان به عوامل آب‌وهوایی محلی مانند بارش و دما حساس هستند. در سال‌های گرم و مرطوب، حلقه‌های رشد درخت معمولاً پهن‌تر می‌شوند در حالی که در سال‌های سرد و خشک باریک‌تر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درختانی که در اقلیم زیرشُمالگانی رشد می‌کنند معمولاً  نسبت به تغییرات دما حساس‌تر هستند و اگر تطابق آماری خوبی بین رشد درختان اخیر و رکوردهای دما وجود داشته باشد، می‌توان از عرض حلقه‌های درختان کهن برای تخمین دمای گذشته استفاده کرد.

دانشمندان مؤسسه بوم‌شناسی گیاهی و جانوری آکادمی علوم روسیه (RAS) و دانشگاه فدرال اورال (UrFU) به منطقه شبه جزیره یامال، شمال غربی سیبری سفر کرده و بررسی‌هایی را در ۴۰ سال گذشته بر روی نیمه سنگواره ها انجام داده‌اند.

استپان شیاتوف، یکی از پیشگامان دندروکرونولوژی در روسیه، اولین کسی بود که ارزش درختان باستانی یافت شده در این منطقه را تشخیص داد و شروع به جمع‌آوری سیستماتیک نمونه کرد.

از آن زمان تاکنون، بیش از ۵۰۰۰ نمونه از تنه درختان باستانی توسط محققان مؤسسه بوم‌شناسی گیاهی و جانوری آکادمی علوم روسیه جمع‌آوری شده است و محققان قادر به بازسازی و توصیف دمای تابستان در طول ۷۶۳۸ سال گذشته شدند.

اکنون طولانی‌ترین گاهشماری حلقه درختی موجود در مناطق قطبی است.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که در حال حاضر، شمال غربی سیبری گرم‌ترین تابستان خود را در ۷۰۰۰ سال گذشته تجربه می‌کند. در حالی که برای چندین هزار سال دمای منطقه از یک الگوی خنک‌کننده عمومی پیروی می‌کرد، در قرن نوزدهم یک تغییر ناگهانی رخ داد و دما به سرعت شروع به افزایش کرد.

به دلیل تغییرات در مدار زمین، انتظار می‌رفت طی هشت تا ۹ هزاره گذشته، انرژی خورشیدی تابستانی و در نتیجه دما، پیوسته، آهسته و تدریجی کاهش یابد.
راشیت هانتمیروف، محقق برجسته می‌گوید: با این حال، همان‌طور که درختان در حال رشد در یامال ثبت کرده‌اند، این روند خنک‌کننده در اواسط قرن نوزدهم، زمانی که دما بسیار سریع شروع به افزایش کرد و به بالاترین مقدار در دهه‌های اخیر رسید، متوقف شد.

محققان این تحقیق مطمئن هستند که فعالیت‌های انسانی نه تنها بر تغییرات آب‌وهوایی تأثیر گذاشته بلکه به عامل اصلی آن، حداقل برای شمال غربی سیبری تبدیل شده است.

آنها قصد دارند به تحقیقات در مورد بازسازی آب‌وهوا بر اساس حلقه درختی در این منطقه ادامه دهند زیرا بقایای درختان حتی قدیمی‌تر که شاید قدمت آن به ۲۰۰۰ سال قبل بازمی‌گردد، هنوز در شبه جزیره یامال وجود دارد.

آنان بیان کردند که بقایای چنین درختانی که هزاران سال پیش می‌زیسته‌اند، درکی از گذشته ارائه می‌دهند که بهترین پایه برای ارزیابی آینده است.

نتایج این تحلیل در مجله Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زمین گرمایش زمین سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۳۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لورکوزن با رکوردشکنی تاریخی، جاودانه شد!

تیم فوتبال لورکوزن با برتری 5 بر یک مقابل اینتراخت فرانکفورت در کنار بنفیکا به شکست ناپذیرترین تیم تاریخ یوفا بدل شد.

به گزارش فارس، تیم لورکوزن جاودانه شد؛ با 48 بازی بدون شکست. این تیم توانست رکورد شکست ناپذیری تاریخ فوتبال که در دست تیم فوتبال بنفیکا در سال 1995-1956 بود را بشکند.

تیم فوتبال لورکوزن که از ابتدای فصل هنوز باخت را تجربه نکرده به رکورد طولانی ترین شکست ناپذیری از تاسیس یوفا دست یافت.

ژابی آلونسو که همه آمارها در این فصل با هدایت لورکوزن به نام خود ثبت کرده در یک قدمی فتح لیگ اروپا نیز قرار دارد.

لورکوزن پنج شنبه شب در دیدار برگشت نیمه نهایی میزبان رمی است که توانسته آنها در المپیکو 2 بر صفر شکست دهد.

لورکوزن امسال قهرمان بوندس لیگا شد و توانست پس از 11 قهرمانی بایرن مونیخ، جام را از دستان توخل بیرون بکشد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار
  • تیرانداز چینی رکورد تفنگ ۱۰ متر بانوان جهان را شکست
  • شکست‌ناپذیران؛ بایرلورکوزن و ژابی آلونسو در آستانه شکستن رکوردی 59 ساله
  • درخت 500 ساله در گیلان قربانی بی‌توجهی (فیلم)
  • لورکوزن با رکوردشکنی تاریخی، جاودانه شد!
  • جشن گل لورکوزن برای جاودانگی؛ عبور از رکورد ۵۹ساله
  • بالگردها در آسمان، پلیس روی زمین؛ حلقه فشار بر دانشگاه‌های آمریکا سخت‌تر می‌شود
  • طلسم ۳۰ ساله در پرسپولیس؛ دومین کاپیتان هم در حسرت می ماند؟
  • سیارکی که بر فراز برلین منفجر شد، رکورد سریع‌ترین چرخش وضعی را هم شکست
  • ژابی آلونسو: همه به دنبال شکست دادن بایرلورکوزن هستند