Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از فعالیت‌ سیاسی که دیروز –دوشنبه- در واکنش به صدور بیانیه آیت‌الله سید کاظم حائری، از مراجع تقلید برای کناره‌گیری از مرجعیت صورت گرفت، صحنه سیاسی عراق را  در شوک و بحرانی بزرگ فرو برد.

بعد از بیانیه صدر که در آن بر بستن تمامی دفاتر و نهادهای وابسته به جریان صدر مستثنای از موسسه مرقد شریف (شهید صدر)، نهاد فرهنگی شهید صدر و موزه شهید صدر تاکید شده بود، حامیان این جریان با ورود به منطقه الخضراء به کاخ السلام (کاخ ریاست جمهور) حمله‌ور شدند و پس از آن گزارش‌های متعددی از وقوع درگیری مسلحانه در بغداد، به ویزه منطقه سبز مخابره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

کشته شدن حداقل 20 نفر و زخمی شدن

پس از ورود طرفداران صدر به منطقه الخضراء از روز گذشته تا واپسین ساعات شامگاه گزارش‌های متعددی از وقوع درگیری میان صدری‌ها با نیروهای امنیتی عراقی منتشر شد. تلویزیون عراق بامداد سه‌شنبه گزارش داد که آمار تلفات درگیری‌ها در بغداد به ۲۰ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی رسیده است.

رسانه‌های عراقی می‌گویند اعضای گروه «سرایا السلام» شاخه نظامی جریان صدر، با نیروهای امنیتی در مناطق مختلف عراق درگیر شدند. گفته می‌شود حامیان جریان صدر با توپخانه‌های ۱۴.۵ میلی‌متری، منطقه سبز را گلوله‌باران کردند.

برخی رسانه‌های عراقی با انتشار تصاویری گفتند مقر حزب «الدعوه» به رهبری «نوری المالکی» در بابل واقع در جنوب این کشور نیز به آتش کشیده شده است.

تلاش برای بازگرداندن زائران ایرانی با پرواز فوق‌العاده

در همین حال معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: هم اکنون تمامی پرواز‌های ایران به سمت عراق تا اطلاع ثانوی لغو شده و هیچ پروازی از سمت ایران به عراق انجام نمی‌شود.

خوشخو افزود: در حال تلاش و هماهنگی برای انجام یک پرواز فوق العاده به منظور بازگرداندن ایرانیان از عراق و بغداد هستیم که هم اکنون در فرودگاه حضور دارند. امیدواریم این پرواز امروز انجام شود.

این اظهارات در شرایطی است که دیروز –دوشنبه- پس از آغاز درگیری‌ها در بغداد جواد صالحی مدیرکل روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)  اظهار کرد: فرودگاه بغداد شرایط خاصی پیدا کرده است و پروازها به مقصد این فرودگاه فعلا انجام نمی‌شود.

همچنین، مجید میراحمدی معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین درگفت‌وگو با مهر از بسته شدن تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق خبر داده بود و گفته بود: باتوجه به نا آرامی‌های عراق و مقررات منع آمد و شد سفارت کشورمان در عراق اطلاعیه‌ای برای منع آمد و شد در شهرهای زیارتی صادر کرد.

در سطحی دیگر، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد دیروز (دوشنبه) نیز با صدور بیانیه‌ای از کلیه زائران ایرانی که در شهرهای عتبات عالیات، کربلای معلی و نجف اشرف و کاظمین حضور دارند؛ خواست با توجه به وضع مقررات منع رفت‌وآمد از سوی دولت عراق، تا اطلاع ثانوی از هر گونه سفر و تردد به شهرهای بغداد، کاظمین و سامراء خودداری کنند.

لغو اعزام کاروان زائرین از ایران به عراق

همچنین مدیرکل نظارت عتبات سازمان حج و زیارت از توقف اعزام کاروان‌های زیارتی به عراق در پی ناآرامی‌های داخل این کشور، خبر داد.

حمیدرضا محمدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت اعزام زائران به عراق با توجه ناآرامی‌ها در داخل این کشور و همچنین شرایط زائرانی که هم اینک در این کشور به سر می‌برند، توضیح داد: اعزام کاروان‌ها فعلا لغو شده است. زائران ایرانی در عراق نیز در صحت و سلامت هستند و هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

او همچنین گفت: برای برگشت زائران به کشور نیز ان‌شاء‌الله تدبیر لازم انجام خواهد شد.

تاکید وزیر امور خارجه بر به‌کارگیری تمام تلاش‌ها برای حفظ سلامت زائران ایرانی

در همین حال حسین امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با سفیر ایران در عراق آخرین وضعیت سلامت و امنیت زائران ایرانی را جویا شد.

وزیر امور خارجه ایران ضمن تشکر از تلاش سفارت و سرکنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در عراق، بر ضرورت پیگیری وضعیت همه زائران ایرانی در عراق تاکید کرد. حسین امیر عبداللهیان در یک گست اینستاگرامی نوشته است:

از شروع حوادث در عراق من و همکارانم تمام اتفاقات را با دقت پیگیری نموده و در تماس مستمر با طرفهای مختلف عراقی تمام تلاش خود را برای برگزاری پرشور اربعین حسینی و حفظ سلامت زائران ایرانی عتبات عالیات به کار بسته‌ایم.

چند دقیقه گذشته نیز با سفیر کشورمان در بغداد به صورت تلفنی گفتگو کردم، به ایشان ماموریت دادم تمام توان سفارت خانه و کنسولگری‌هایمان در عراق را برای رسیدگی به زائران عزیزمان قرار دهند، و به خانواده‌هایی که عزیزانشان در عراق هستند اطمینان میدهم مجموعه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در حال هماهنگی و تدبیر برای حفظ آرامش و سلامت زوار ایرانی است.

امیدوارم اربعین امسال باشکوه تر از همیشه این معنا را تجسم ببخشد که حب الحسین(ع) یجمعنا…

توقف پروازهای هواپیمایی امارات به بغداد و بصره

هواپیمایی امارات نیز در پی ناآرامی ها در بغداد و بصره  پروازهای خود به بغداد و بصره را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش روزنامه البیان، در پی ناآرامی ها در بغداد و بصره  که از عصر روز گذشته آغاز شد، هواپیمایی امارات پروازهای خود به بغداد و بصره را متوقف کرد.

هواپیمایی امارات در هفته چهار پرواز بین دبی و بغداد و پنج پرواز بین دبی و بصره دارد.

پیش از این سفارت امارات در بغداد از شهروندان اماراتی که در عراق حضور دارند خواسته بود احتیاط و از محل های تظاهرات و تجمع دوری کنند.

تداوم منع رفت و آمد در همه استان‌های عراق

از همان لحظات ابتدایی ورود صدری‌های به مطقه سبز، فرمانده عملیات مشترک ارتش عراق اعلام کرد که از ساعت ۱۵ و ۳۰ به وقت محلی هر گونه تردد در بغداد ممنوع است.

در ادامه دیروز –دوشنبه- فرماندهی عملیات مشترک عراق در خبری جدید اعلام کرد: منع رفت و آمد همه جانبه در تمامی استان ها از ساعت 19 امروز آغاز می شود.

منابع عراقی از تداوم منع رفت‌وآمد در همه استان‌های این کشور نیز اطلاع می‌دهند. این موضوع در شرایطی است که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، به دلیل ورود تظاهرات‌کنندگان به مقر هیات دولت در منطقه الخضراء بغداد، جلسات کابینه را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آورده است.

درخواست سازمان ملل برای حفظ آرامش و خویشتنداری همه جریان‌ها

آنتونیو گوترش در بیانیه ای اعلام کرد با نگرانی اعتراضات امروز عراق را پیگیری می کند و خواستار خویشتنداری و آرامش است.

گوترش در این بیانیه با اشاره به گزارش ها درباره تعداد مجروحان و کشته شدگان، از تمامی طرف های مرتبط خواست که اقدامات فوری برای کاهش تنش و آرام کردن اوضاع و پرهیز از خشونت اتخاذ کنند.

دبیر کل سازمان ملل از طرف های عراقی و نیروهای تاثیرگذار خواست  بدون هیچ تاخیری اختلافاتشان را کنار بگذارند و وارد گفتگویی فراگیر، جامع و مسالمت آمیز در مسیری سازنده شوند.

اتحادیه اروپا و فرانسه خواهان خویشتنداری حداکثری

اتحادیه اروپا، همه طرف های عراقی را به خویشتنداری حداکثری دعوت کرد.به گزارش شبکه خبری عراقی «روداو»، هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در عراق در بیانیه ای اعلام کرد که خواستار خویشتنداری حداکثری از همه طرف های عراقی هستیم.

وزارت خارجه فرانسه نیز نسبت به حوادث کنونی در بغداد و شماری از استان های عراق ابراز نگرانی کرد. به گزارش الجزیره، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای طرف های عراقی را به خویشتنداری حداکثری دعوت کرد

واکنش آمریکا به حوادث عراق

سفارت آمریکا در بغداد نیز با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از تحولات عراق خواستار خودداری از ایجاد چرخه خشونت در کشور شد.

در بیانیه رسمی سفارت امریکا در بغداد تأکید شده که گزارش های مربوط به تنش های امروز در سراسر عراق که موجب از کار افتادن نهادهای رسمی در کشور شده موجب نگرانی است.

این بیانیه افزوده که واشنگتن نسبت به بالاگرفتن تنش ابراز نگرانی می کند و از همه طرف ها می خواهد که مسالمت جویی را حفظ و از هر گونه اقدامی که موجب ایجاد چرخه خشونت شود خودداری کنند.

در این بیانیه تأکید شده که نباید امنیت و ثبات و حاکمیت عراق با خطر مواجه شود و وقت آن رسیده که همگان برای حل اختلافات سراغ گفت وگو بروند و از درگیری خودداری کنند.

افزون بر این بیانیه، «جان کربی»، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا اظهار داشت: واشنگتن نسبت به تشدید خشونت در بغداد نگران است و خواهان آرامش و گفت‌وگو میان گروه‌های عراقی است.

کربی در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت: اطلاعات دال بر اقدامات خشونت‌بار در عراق نگران‌کننده است، اکنون زمان گفت‌وگو و نه تشدید درگیری‌هاست، از همه گروه‌های ذیربط می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کنند.

تاکید اتحادیه عرب بر تقدم منافع بر منافع جناحی از سوی گروه‌های عراقی

«جمال رشدی»، سخنگوی دبیرخانه اتحادیه عرب در بیانیه‌ای اظهار داشت: «احمد ابو الغیط»، دبیرکل اتحادیه عرب با نگرانی عمیق تحولات پی در پی و خطرناک عراق را پیگیری می‌کند و از همه گروه‌های عراقی خواست تا منافع ملی را بر دیگر ملاحظات مقدم بشمارند تا بتوانند از وضعیت کنونی که خطری برای ثبات این کشور به شمار می‌رود، گذر کنند.

ابوالغیط ضمن هشدار به کشیده شدن وضعیت عراق به خشونت و آشوب و خونریزی بیشتر، بر لزوم خویشتنداری و دوری همه تظاهرات‌کنندگان از اقدامات خشونت‌بار و مسلحانه تاکید کرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: مقتدی صدر خویشتنداری حداکثری هواپیمایی امارات تا اطلاع ثانوی زائران ایرانی طرف های عراقی بغداد و بصره بیانیه ای ناآرامی ها منع رفت استان ها گزارش ها گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۳۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت زائران عمره به کشور آغاز شد

حسام قربانعلی، سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه عملیات اعزام زائران عمره که از روز سوم اردیبهشت آغاز شده بود با انجام ۲۲ پرواز به پایان رسید و از امروز ۱۳ اردیبهشت پروازهای بازگشت زائران عمره به کشور آغاز خواهد شد.

او اظهار کرد: عملیات اعزام زائران عمره پس از ۹ سال در قالب  توافق‌ بین جمهوری اسلامی ایران و دولت عربستان سعودی انجام شد و امروز پس از اعزام آخرین گروه زائران حج عمره عملیات بازگشت پس از ۱۰ روز  آغاز می شود.

قربانعلی  با بیان اینکه  بخش‌های مختلف هواپیمایی جمهوری اسلامی برای انجام مناسب این عملیات برنامه‌ریزی کردند گفت: از آنجا که با پایان عملیات حج مفرده، عملیات اعزام زائران حج تمتع نیز در پیش است، ما باید به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کردیم که در زمان مربوط بتوانیم به بهترین شکل پاسخگوی زائران بیت‌الله الحرام باشیم. 

وی تاکید کرد: عملیات اعزام زائران عمره ۱۴۰۳ بامداد روز سوم اردیبهشت از فرودگاه امام خمینی (ره) آغاز شد و طبق هماهنگی با دیگر دستگاه‌های متولی مقرر شد با ۴۴ پرواز رفت و برگشت ۵ هزار و ۶۱۰ زائر اعزام شوند. 

وی یادآور شد: عملیات اعزام زائران عمره امسال از ۱۱ فرودگاه کشور شامل تهران، زاهدان، اهواز، تبریز، یزد، کرمان، بندرعباس، ساری، اصفهان و شیراز انجام شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • حمله بی‌سابقه با موشک کروز از خاک عراق به تل‌آویـو
  • خبر تلخ برای فیلم بازها؛ وبسایت Subscene به زودی تعطیل می‌شود
  • جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا/عراق با بازیکن مس رفسنجان به المپیک رسید
  • صعود عراق به المپیک برای نویدکیا گران‌ تمام شد
  • افزایش تلفات فروریختن جاده در چین به ۳۶ نفر
  • بازگشت زائران عمره به کشور آغاز شد
  • ◄ افزایش 15 درصدی تلفات رانندگی + سند
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟