Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-07@15:59:39 GMT

اخبار خوش از صادرات محصولات فناوران ایرانی

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۴۲۲۰

اخبار خوش از صادرات محصولات فناوران ایرانی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دولت سیزهم تمام قد پشتیبان توسعه اقتصاد دیجیتال و کاربردهای فناوری اطلاعات است.

به گزارش ایران اکونومیست، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در پست اینستاگرامی خود نوشت: در ششمین روز هفته دولت، شش مجموعه تولدی تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه ویژه اقتصادی پیام افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام با توجه به زیرساخت‌های ارتباطی و مبادلاتی و معافیت‌های گمرکی و مالیاتی ظرفیت بی‌بدلیلی برای صاحبان فناوری  و شرکت‌های دانش بنیان است و در آینده نزدیک ان‌شاالله به قطب اقتصاد دیجیتال کشور تبدیل خواهد شد.

دولت سیزهم تمام قد پشتیبان توسعه اقتصاد دیجیتال و کاربردهای فناوری اطلاعات است و ما ثابت کرده‌ایم با همت جوانان ایران عزیز و حمایت دولت می‌توانیم با ایجاد اشتغال فناوری پایه، علاوه بر کاهش نرخ بیکاری و تأمین نیازمندی صنایع داخلی، زمینه صادرات این محصولات را به خارج از کشور نیز فراهم کنیم.

به زودی اخبار خوشی از صادرات محصولات فناوران ایرانی اعلام می شود.

همچنین روز گذشته، عیسی زارع پور در نشستی با حضور مجتبی عبدالهی استاندار البرز، معاونین و مدیران وزارت ارتباطات و مدیران عامل شرکت‌های دانش بنیان و فناوری اطلاعات مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پیام با اشاره به اینکه حوزه دانش بنیان و فناوری اطلاعات جایگاه ویژه ای در دولت سیزدهم دارند، اظهار کرد: نگاه دولت به حوزه فناوری اطلاعات نگاه راهبردی است و اعتقاد دارد که این فناوری می‌تواند بسیاری از مشکلات و مسائل کشور را حل کند.

وی با اشاره به اینکه در برخی کشورها تا ۳۰ درصد اقتصاد آنها، دیجیتال است، افزود: فناوری اطلاعات ظرفیت بسیاری برای حل مشکلات همه بخش های کشور اعم از آموزش، فرهنگی، اقتصاد، کشاورزی، انرژی و سلامت دارد و دولت نیز این اهمیت را درک کرده است و به دنبال استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات برای ارتقای کشور است.

زارع پور برطرف کردن موانع و فراهم کردن زیرساخت‌ها را از وظایف دولت در این حوزه عنوان کرد و افزود: طرح فیبرنوری منازل و کسب و کارها زیرساخت توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور است که در آینده نیز برای مشاغل و کاربرد های جدید مورد نیاز است و برای این منظور دولت سرمایه گذاری ۲۰ هزارمیلیارد تومانی در این پروژه در ۳ سال آینده انجام می‌دهد.

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات، آینده منطقه ویژه اقتصادی پیام را قطب اقتصاد دیجیتال کشور عنوان کرد و گفت: با توسعه اقتصاد دیجیتال در این منطقه به غیر از نیازهای داخلی امکان صادرات و تامین نیازهای کشورهای منطقه نیز فراهم می‌شود.

وی با اعلام اینکه دولت تمام قد پشت توسعه اقتصاد دیجیتال و کاربرد های فناوری اطلاعات ایستاده است، افزود: کارگروه اقتصاد دیجیتال با اختیارات هیات وزیران برای برداشتن موانع این حوزه تشکیل شده است.

او که در جمع مدیران عامل شرکت‌های مستقر در منطقه پیام سخن می‌گفت از فعالان این بخش خواست از ظرفیت های به وجود آمده استفاده کنند تا نشان دهند که مشکلات کشور از طریق فناوری اطلاعات قابل حل است.

زارع پور از مدیران منطقه ویژه اقتصادی پیام نیز خواست کار فناورانه را در این منطقه تسهیل کنند تا این منطقه به یک اکوسیستم در حوزه فناوری اطلاعات تبدیل شود.

بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  قبل از این نشست خطوط تولیدی شرکت های «بلووم»، تولید کننده گوشی و تبلت، «داده پرداز رایانه تلاش»، تولید کننده حافظه‌های داخلی و فلش مموری، «هدایت هوشمند قرن»، تولید کننده تجهیزات بانکی و ابزارهای پرداخت، «شرکت توسعه خدمات الکترونیک آدونیس»، تولید کننده دستگاه های خودپرداز، «شرکت رهنمون فناوری اطلاعات»، تولید کننده سرور و تجهیزات شبکه پردازش و ذخیره سازی انبوه داده و «شرکت تلکام آرین»، تولید کننده تجهیزات مخابراتی را افتتاح و بازدید کرد.

در ادامه برنامه‌های روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت هفته دولت به پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات سجاد در اتوبان کرج رفت و از گلخانه هوشمند و یکی از شرکت های مستقر در این پارک بازدید کرد و در جریان تولید محصولات مخابراتی و اقدامات تحقیق و توسعه این شرکت قرار گرفت.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، عیسی زارع پور ، هفته دولت ، دولت سیزدهم ، هفته دولت 1401

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عیسی زارع پور هفته دولت دولت سیزدهم هفته دولت 1401 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منطقه ویژه اقتصادی پیام توسعه اقتصاد دیجیتال تولید کننده هفته دولت زارع پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۴۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران آمار عملکرد ۱۰۰ صادرکننده اول کشور در حوزه تجارت خارجی را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد. از مجموع صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته، بالغ بر ۱۳۶ میلیون تن به ارزش بیش از ۴۹ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده است که از این میزان، ۶۹ میلیون و ۷۳۹ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۹۵۵ میلیون دلار توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر انجام گرفته است. این میزان صادرات توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر، بیانگر افت ۱.۴۷ درصدی از نظر وزن و افت ۱۸.۹ درصدی از نظر ارزش دلاری نسبت به سال ۱۴۰۱ است. با این حال فولاد مبارکه توانسته است در سال ۱۴۰۲ هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزش دلاری، رشد قابل توجهی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته باشد.

نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در رابطه با میزان صادرات این شرکت در سال ۱۴۰۲ گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تغییر رویکرد در حوزه فروش و بازاریابی و حضور مؤثر در بازارهای جدید توانست ضمن تأمین نیاز مصرف کنندگان داخلی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر یک میلیون و ۴۰۹ هزار تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۷ میلیون دلار صادر کند که از نظر وزنی ۱۶.۶۱ درصد و از نظر دلاری ۱۴.۶۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ رشد داشته است و این رشد صادرات در شرایطی رقم خورده است که در سال ۱۴۰۲ با محدودیت‌های شدیدی در حوزه برق و گاز مواجه بودیم.

طیب‌نیا افزود: نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است. این مسئله بیانگر نگاه ویژه فولاد مبارکه برای گذر از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: فولاد مبارکه با کسب سهم ۱.۴۳ درصدی ارزش دلاری صادرات در بین کل صادرکنندگان در جایگاه پنجم قرار گرفته است و این در شرایطی است که رتبه اول به شرکت ملی گاز و سه رتبه دیگر به شرکت‌های حوزه پتروشیمی باز می‌گردد و این مهم، اهمیت رتبه فولاد مبارکه را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی و پتروشیمی دو چندان می‌کند.

طیب‌نیا با اشاره به جزئیات صادرات محصولات فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده محصولات تخت در منطقه به شمار می‌رود و ۸۴ درصد تولیدات ما در سال ۲۰۲۳ راهی بازارهای داخلی و ۱۶ درصد راهی بازار صادراتی شده است.

طیب‌نیا افزود: البته در بخش صادرات چالش‌هایی نیز وجود دارد که امیدواریم در سال‌های آتی رفع شود. نخست آن که برای فروش و ارائه محصولات متنوع به بازار جهانی محدودیت داریم. همچنین چالش اصلی صادرات در شرایط کنونی کشور عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت با توجه به باثبات نبودن پیش‌بینی‌ها بر شرایط ارزی و تغییرات احتمالی قوانین و تعرفه‌ها و معافیت‌های صادراتی و … است. به عنوان نمونه حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات به واسطه محدودیت گذاشتن بر سقف معافیت‌ها در قانون بودجه سال جاری از مواردی است که با توجه به الزام به عرضه ارز با قیمت نیما توجیه صادرات را برای بسیاری شرکت‌ها از بین خواهد برد.

وی گفت: همچنین زیرساخت‌های کشور برای صادرات باید تقویت شود؛ در بخش لجستیک و حمل و نقل نیاز به بهبود داریم، اسکله‌ها در بنادر باید تقویت شود تا بتوانیم محصولات را با تناژهای بیشتر صادر کنیم.

کد خبر 6097074

دیگر خبرها

  • کاهش وابستگی شهرداری قم به محصولات غیر بومی با همکاری استارتاپ‌ها
  • حمایت سازمان فناوری اطلاعات از سکو‌ها و کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال
  • برنامه ریزی برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • اجرای پروژۀ فیبر نوری در هرمزگان تسریع می‌شود
  • رتبه اول کشوری در زمینه انجام تکالیف قانونی صدور مجوز
  • اجرای پروژه فیبرنوری در هرمزگان تسریع می‌شود
  • وزارت ارتباطات در تکالیف قانونی صدور مجوز اول شد
  • فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است