Web Analytics Made Easy - Statcounter

قسمت هفتم مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی که تازه‌ترین محصول مرکز مستند سوره است، شب گذشته هفتم شهریورماه قصه «فرهاد مسعودی» را روایت کرد.

فرهاد مسعودی، جنگل‌بان، اهل روستای سیاه رودبار از توابع شهرستان علی‌آباد کتول استان گلستان است که تاکنون به کمک اهالی روستا و با ابتکار و انجام راهکار‌های جدید موفق به حفظ جنگل‌های هیرکانی و ذخیره‌گاه درخت سرخدار در منطقه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او برای جلوگیری از قطع درختان تور‌های طبیعت‌گردی و آموزشی برگزار و به معیشت اهالی روستا برای آن‌ها که به دنبال شغل مناسب و درآمد پایدار هستند، کمک می‌کند که دیگر نیازی به قطع درختان سرخدار و درآمد حاصل از قاچاق چوب آن نداشته باشند.

پخش این قسمت بهانه‌ای شد تا با «فرهاد مسعودی» گفت‌وگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

فرهاد مسعودی گفت: ما در روستای سیاه‌رودبار شهرستان علی‌آباد کتول یکسری فعالیت‌های گروهی انجام می‌دهیم و در این راستا من هم مشغول کار‌هایی در زمینه حفظ درختان سرخدار هستم. 

این جنگل‌بان با اشاره به اینکه همیشه جنگل‌بان با محیط‌بان اشتباه گرفته می‌شود، مطرح کرد: از کلمه جنگل‌بان استفاده می‌شود، اما فعالیت محیط‌بان برای مردم نمایش داده می‌شود در حالیکه اگر فعالیت واقعی جنگل‌بانان به نمایش گذاشته شود، اصلاح ذهنیت شکل می‌گیرد و از طرفی اگر در نشان دادن فعالیت‌ها بتوانیم پیام‌هایی به مخاطب ارائه دهیم و یکسری نکات آموزشی پنهان در پس تصویر داشته باشیم، ما را در رسیدن به اهداف حفاظتی و آموزشی یاری می‌کند چراکه رسانه مخاطبان زیادی دارد.

مسعودی ادامه داد: سال ۸۹ یک آتش‌سوزی گسترده در شمال کشور رخ داد و من به عنوان نیروی داوطلب برای بحث مهار آتش اقدام کردم. در این مسیر به عنوان سرگروه، باتوجه به نوع فعالیتی که داشتم، گروه‌های مختلف را برای خاموش کردن آتش هدایت می‌کردم. پس از مدتی اداره منابع طبیعی در قالب نیرو‌های قروقبان شروع به نیرو گرفتن کرد و چون محیط زیست را دوست دارم، پیشنهاد آن‌ها را پذیرفتم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه به دنبال این است که فعالیت گروهی را تبدیل به تعاونی کند و آن را به ثبت برساند، مطرح کرد: به دنبال ثبت تعاونی هستیم تا انتقال قدرت و کار و مدیریت کردن از یک فرد به گروه منتقل شود تا تصمیم‌گیری کنند و برنامه‌ها را پیش ببرند.

این جنگل‌بان یادآور شد: در حال طراحی یک کارگاه آموزشی به صورت آنلاین هستیم تا بتوانیم درباره مسایل مختلف از جمله ابعاد فردی و اجتماعی انسان و ارتباطش با طبیعت صحبت کنیم و یکسری نکات را به صورت جدی به آدم‌ها آموزش دهیم. 

مسعودی افزود: اگر بتوانیم روی بحث روان درمانی با طبیعت کار کنیم یعنی از فضای طبیعت برای روحیه بخشی به یکسری آدم‌هایی که بیمار هستند، بهره ببریم و ارتباط افراد با طبیعت و جهان اطرافشان را بهتر کنیم، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد و افراد بهتر می‌توانند زندگی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تقریبا یک چرخه اقتصادی در روستا بین آدم‌های مختلف شکل گرفته است که امیدوارم تکمیل، پایدار و ماندگار شود. همچنین اگر بتوانیم یک قرق محلی در منطقه‌ای که ذخیره گاز سرخدار و سایر گونه‌های درختی و جانوری وجود دارد، ایجاد کنیم که آن‌ها را حفظ کنیم، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد و نمونه خوبی‌ست از اینکه مردم از طبیعت و جنگل استفاده کنند و خود در حفظ آن نقش داشته باشند همچنین این پدیده یک رابطه خوب بین اعضای روستا به وجود می‌آورد و باعث صمیمیت افراد، دور هم بودن و ارتباط و کمک آن‌ها به یکدیگر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مستند تلویزیونی رسانه ملی فرهاد مسعودی جنگل بان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۴۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  غلام شیرزاده با اعلام این مطلب اظهار کرد: برای حفاظت و نگهداری از این بنای تاریخی و استفاده بهینه از آن حمام بیگ‌جوان چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار و زیر نظر کارشناسان حفظ و مرمت استان مورد مرمت قرار گرفت.    رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چایپاره افزود: حمام تاریخی بیگ‌جوان در مساحتی بالغ بر ۵۴۰ مترمربع در دو بخش عمومی شامل هشتی ورودی، سربینه، گرم‌خانه و خزینه و بخش اختصاصی ساخته شده است.   او با بیان اینکه مصالح به‌کار رفته در ساخت این بنا از نوع سنگ و آجر است، گفت: قدمت ساخت حمام بیگ‌جوان چایپاره به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد که با شماره ۹۱۷۱ به ثبت ملی رسیده است.

دیگر خبرها

  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • همایش بزرگ کوهپیمایی و طبیعت گردی در طبیعت زیبای یکانات یامچی
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • آیین نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد