Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@04:07:37 GMT

مصباحی مقدم: سود‌ باید از محل تجارت و تولید باشد‌

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۴۶۰۹

مصباحی مقدم: سود‌ باید از محل تجارت و تولید باشد‌

 غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، در حاشیه سی و دومین همایش بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از دستورالعمل‌های شورای فقهی بانک مرکزی بازنگری در سود بانکی است، در این زمینه کارهای زیادی باید انجام شود و سود کنونی در بانک‌ها مناقشه دارد، سود باید از تجارت و تولید باشد.

وی گفت:‌ قراردادهای کنونی بانک‌ها پیچیده است و افراد آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدون مطالعه امضا می‌کنند در حالی که در قراردادهای شرعی طرفین قرارداد باید نسبت به عقد قرارداد قصد واقعی داشته باشند و همان گونه که گفته می‌شود «العقود تابعه للقصود» و عقود بانکی باید شفاف، روشن و قابل فهم عامه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در مورد پرسش خبرنگار فارس که قراردادهای صوری در بانک‌ها چه زمانی برچیده می‌شود؟ اظهار داشت: انتظار این است که قراردادهای صوری برچیده شود. امیدواریم در بازنگری قراردادها دستورالعمل و نرم‌افزار تهیه شود و نظارت بر قراردادها سیستمی شود.

مصباحی مقدم در مورد اینکه چند درصد قراردادهای بانکی صوری است؟ گفت:‌ درصد آن را نمی‌دانم ولی باید قراردادهای صوری برچیده شود. آنچه که امسال در دستور کار شورای فقهی قرار دارد استقرار ناظران شرعی در هر بانک و نه در شعب بانکی است؛ یعنی در هر یک از بانک‌ها یک نفر مستقر می‌شود که دستورالعمل‌های شورای فقهی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که تهیه شده است با عملیات بانک‌ها تطبیق دهد.

وی همچنین در مورد عقود مبادله‌ای گفت: در عقود مبادله‌ای تا جایی که می‌توان باید از عقود مرابحه استفاده شود، عقد مشارکت در صورتی است که ساختار مناسب در بانک وجود داشته باشد و بانک به عنوان یک شریک واقعی مانند آنچه در صندوق پروژه شکل می‌گیرد مشارکت کند؛ بانک باید عضو هیات مدیره صندوق و پروژه شود و هر آنچه که در صندوق اتفاق می‌افتد مطلع باشد. در آن صورت خطر اخلاقی وجود ندارد.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر عملکرد بانک‌ها در عقود مشارکت با آنچه که باید باشد، فاصله دارد.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سؤال که ناظران شرعی چه ضمانت اجرایی در بانک‌ها دارند؟ گفت: ناظر شرعی بر اساس چک‌لیست‌هایی که دبیرخانه شورای فقهی تهیه کرده است عمل می‌کند و آنچه که گزارش می‌شود پیگیری خواهد شد و باید ضعف‌های سیستم بانکی به تدریج برطرف شود.

منبع: فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: مصباحی مقدم سود بانکی شورای فقهی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۴۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۱ درصد رسید + جدول

طبق آمار بانک مرکزی، میانگین وزنی نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشت نسبت به هفته قبل‌تر از ۲۳.۵۲ درصد به ۲۳.۵۱ درصد در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه رسید. 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • برات الکترونیکی رونمایی شد | جزئیات و اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اقتصادی ایران و آفریقا
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۱ درصد رسید + جدول
  • رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا
  • مصباحی مقدم: آمریکا بدنبال تدابیر جدید برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی است
  • دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند
  • جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان
  • شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان
  • سیاست‌های صنعتی باید تعیین تکلیف شود/ سهم اندک تولید از اعتبارات بانکی