Web Analytics Made Easy - Statcounter

جبران باسیل با اشاره به موضع قدرت لبنان در هرگونه مذاکره برای مرزبندی دریایی اعلام کرد که اگر اسرائیل بخواهد رسیدگی به این پرونده را به تعویق بیاندازد به ضرر آن خواهد بود و این بار ما امتیازات خود را تا فراتر از میدان کاریش گسترش می‌‌دهیم. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان در مصاحبه با روزنامه الاخبار با اشاره به تحولات سیاسی این کشور اعلام کرد، ما صرف نظر از اینکه در دولت آینده حضور داشته باشیم یا نه خواستار تشکیل دولت هستیم و برای کشور نگرانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چالش‌های اقتصادی و مالی در لبنان بسیار جدی بوده و وضعیت غیرعادی است. ما در حال حاضر نماینده‌ای در دولت کنونی نداریم و البته برخی از وزرا نزدیک به ما هستند؛ اما این وزیران وابسته به احزاب و جناح‌های ما نبوده و ما هیچگونه اختیاری در رابطه با آنها نداریم. ما همچنین تمایلی به حضور در دولت آینده نیز نداریم اما رئیس جمهور از مولفه مسیحی است و در انتخاب وی باید مشارکت کنیم.

جبران باسیل افزود، ما دارای بزرگترین فراکسیون در پارلمان هستیم و بنابراین حتی اگر در دولت آینده مشارکت کنیم، این دولت باید با موازنه‌های تشکیل می‌شود که به نفع ما خواهد بود نه نجیب میقاتی (نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت لبنان). میقاتی تاکنون نتوانسته هیچ نماینده‌ای در پارلمان داشته باشد. ما تا امروز با هیچ کس درباره تشکیل دولت صحبت نکرده‌ایم و همه چیزهایی که درباره سهم‌خواهی‌های ما گفته می‌شود صحت ندارد. نکته اصلی اینجاست که نجیب میقاتی درباره فتوایی در قانون اساسی صحبت می‌کند که به دولت موقت اجازه می‌دهد اختیارات رئیس جمهور را به دست بگیرد؛ بنابراین او به گونه‌ای عمل کرد که دولت پیش از پایان دوره ریاست جمهوری آقای میشل عون تشکیل نگردد.  نجیب میقاتی به دیدار رئیس جمهور رفت و فهرست پیشنهادی خود را تحویل وی داد و خواستار تغییر 3 وزیری شد که جزء سهم تیم رئیس جمهور در دولت هستند.

وی ادامه داد، نجیب میقاتی می‌دانست که آقای میشل عون با این پیشنهاد وی مخالفت می‌کند. روشن است کسی که واقعا به دنبال تشکیل دولت باشد اینگونه عمل نمی‌کند. نجیب میقاتی و همه کسانی که از او حمایت می‌کنند می‌دانند که دولت موقت کنونی نمی‌تواند بر کشور حکومت کند و ما هرگز چنین چیزی را نمی‌پذیریم . اساسا دولت موقت صلاحیت برگزاری جلسه یا تصمیم‌گیری درباره مسائل مهم و یا بر عهده گرفتن اختیارات رئیس جمهور را ندارد. طبق قانون اساسی زمانی که پست رئیس جمهور خالی می‌شود دولت جایگزین وی می‌گردد؛ اما در حال حاضر یک دولت موقت در لبنان وجود دارد و این دولت نمی‌تواند عهده‌دار اختیارات رئیس جمهور باشد. بنابراین جایگزین شدن دولت موقت برای پست ریاست جمهوری بر خلاف قانون اساسی است و سوالی که به وجود می‌آید این است که آیا تشکیل دولت آسان‌تر از پیدا کردن توجیه و فتوا در قانون اساسی نیست؟

رئیس جریان آزاد ملی لبنان ادامه داد، هرکسی که می‌خواهد بگوید من در روند تشکیل دولت مانع‌تراشی می‌کنم بگوید که من چه کاری انجام داده‌ام و خواسته‌هایم چیست. من اگر خواسته‌ای داشته باشم صریح می‌گویم. از نظر من باید یک دولت سیاسی تشکیل شود و تشکیل کابینه تکنوکرات ممکن نیست، به ویژه اگر این دولت بخواهد اختیارات رئیس جمهور را نیز به دست بگیرد. این نظر من است و تاکید می‌کنم هر دولتی بهتر از بی‌دولتی است؛ حتی اگر دولت فعلی مجددا رای اعتماد پارلمان را به دست آورده و تبدیل به یک دولت رسمی شود.

تیراندازی نظامیان صهیونیست به سمت جوانان لبنانیافشای اسناد رسوایی‌ها و جرایم مالی ریاض سلامه در بانک مرکزی لبنانوزیر لبنانی: هرچه لبنان قدرتمندتر شود اسرائیل بیشتر شکست می‌خورد

باسیل تاکید کرد، نجیب میقاتی باید بداند که نمی‌تواند و اجازه ندارد کشور را با دولتی که اختیارات کامل ندارد اداره کند؛ حتی اگر برخی حامی او باشند. کسی که با نقض قانون اساسی به دنبال بر عهده گرفتن اختیارات رئیس جمهوراست همان کسی است که عامدانه قصد دارد به توافق طائف ضربه بزند و ساختار قانون اساسی را به هم بریزد. بنابراین کسی که به دنبال محافظت از قانون اساسی باشد نباید وارد این بازی‌ها بشود. نه آقای میشل عون و نه ما تمایل نداریم که او بعد از پایان دوره ریاست جمهوری خود در کاخ بعبدا (کاخ ریاست جمهوری لبنان) بماند و این به نفع ما نیست. ماندن رئیس جمهور در منصب خود یک گزینه است و ما علاقه‌ای به آن نداریم و معتقدیم او باید در موعد مقرر پست خود را ترک کند؛ هرچند فضا به گونه‌ای است که اگر دولت تشکیل نگردد رئیس جمهور مجبور است در منصب خود باقی بماند.

جبران باسیل ادامه داد، گزینه بعدی این است که نجیب میقاتی از ماموریت تشکیل دولت کنار برود و گزینه سوم این است که به فکر تشکیل دولت دیگری باشیم. آیا این منطقی است که در کشوری که با این همه بحران دست و پنجه نرم می‌کند نخست‌وزیر مکلف به دنبال تشکیل دولت نباشد؟ بحث خلاء ریاست جمهوری مطرح شده و این احتمال وجود دارد. ما اصلی‌ترین طرفی هستیم که باید درباره انتخاب رئیس جمهور صحبت کنیم و آن را در اولویت قرار دهیم. اما در این شرایط نمی‌توانیم قوی‌ترین نماینده مسیحیان را معرفی کنیم.

 رئیس جریان آزاد ملی لبنان تصریح کرد، حزب‌الله همواره به خواسته‌های مولفه مسیحی در لبنان احترام گذاشته و از زمان توافق سال 2006 تاکنون همه مفاد این توافق را رعایت کرده است. یکی از ثمرات این توافق رسیدن به توازن داخلی در لبنان بود که از صلح و وحدت ملی محافظت می‌کند. بنابراین اکنون نیز حزب‌الله به نظر بزرگترین فراکسیون مسیحی در پارلمان احترام می‌گذارد. ما صحبت‌هایی را درباره تحولات سیاسی با حزب‌الله انجام داده‌ایم اما اسامی خاصی مطرح نشد. ما به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیستیم و انتخاب رئیس جمهور نیاز به توافق و تفاهم دارد و چندین حزب باید برای حمایت از یک نامزد و کسب آرای لازم با یکدیگر متحد شوند. در این میان «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی به دنبال بازارگرمی برای خود است اما به جایی نخواهد رسید.

وی ادامه داد، فرانسوی‌ها برخی اسامی را برای ریاست‌جمهوری آینده لبنان معرفی کرده‌اند اما به نظر من ما نباید اجازه مداخله طرف‌های خارجی را در این زمینه بدهیم. میشل عون با توافق بین‌المللی انتخاب نشد بلکه بر اساس یک توافق داخلی به منصب ریاست جمهوری لبنان رسید و باید رئیس جمهور بعدی نیز به همین شکل انتخاب گردد. میشل عون یک رئیس جمهور قدرتمند بود و به همین دلیل طرف‌های زیادی علیه او توطئه کردند. او حامیان فساد در کشور را رسوا کرد؛ افرادی مانند ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی.

جبران باسیل در ادامه به پرونده مرزبندی لبنان و فلسطین اشغالی اشاره کرده و در خصوص آنچه که رسانه‌های اسرائیلی درباره توافق با لبنان در این پرونده مطرح می‌کنند،گفت،  لبنان هنوز هیچ پاسخ رسمی درباره این پرونده از طرف مقابل دریافت نکرده است. اما مواضع مقامات لبنانی موجب شد تا اسرائیل این پرونده را  تا بعد از انتخابات این رژیم به تعویق بیاندازد.  اما به نظر من اکنون فرصت توافق وجود دارد؛ زیرا ممکن است دیگر این فرصت تکرار نشود. لبنان به لطف قدرت خود معادله جدیدی را در دریا ترسیم کرده و در هرگونه مذاکره درباره این پرونده لبنان موضع قدرت دارد و طبق همین معادله عمل خواهد کرد.

این مقام لبنانی افزود، اسرائیلی‌ها عادت کرده‌اند هر توافقی را به تعویق بیاندازند یا به توافقی برسند که صرفا منافع آنها را تامین می‌کند. اما به نظر من توافق اگر در مرحله فعلی حاصل شود به نفع اسرائیل نیز هست زیرا مشخص نیست امور به کدام سو برود. لبنان نیز باید بداند که هرگونه تاخیر در رسیدگی به پرونده مرزبندی به ضرر این کشور خواهد بود و نباید معادله قدرت خود را از دست بدهیم. آنچه ما را به توافق نزدیک می‌کند معادله قدرتی است که در اختیار داریم. معادله قدرت ما بر این مبناست: «استخراج (گاز) در برابر استخراج» . همچنین  اگر اسرائیلی‌ها قبل از انتخاباتشان در پرونده مرزبندی به توافق نرسند دیگر قادر به استخراج انرژی نخواهند بود. اسرائیل هرچه بیشتر در این پرونده تاخیر کند ما امتیازات خود را بیشتر خواهیم کرد و تا فراتر از میدان کاریش پیش می‌رویم.

وی تاکید کرد، ما تنها با معادله قدرت خود می‌توانیم از بحرانی که گرفتار آن هستیم نجات پیدا کنیم. باید سیاست‌های غلط را کنار بگذاریم و هرکسی مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرد.

باسیل درباره تحریم‌های آمریکا علیه او گفت که آمریکایی‌ها من را به فساد متهم کردند درحالی که از من می‌خواستند رابطه خود را با حزب‌الله قطع کنم و من این را نپذیرفتم و بنابراین تحریم شدم. آنها جواب من را ندادند اما من این موضوع را رها نکرده و همه سرویس‌های اطلاعاتی جهان را به چالش می‌کشم تا اتهامات وارده علیه من را ثابت کنند. من دولت آمریکا را نیز برای اثبات اتهاماتش به چالش می‌کشم. این تحریم‌ها به دلیل بازی‌های سیاسی است و من همواره در صف مقدم مبارزه با فساد بوده‌ام.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حزب الله لبنان لبنان حزب الله لبنان لبنان اختیارات رئیس جمهور پرونده مرزبندی ریاست جمهوری نجیب میقاتی قانون اساسی جبران باسیل معادله قدرت تشکیل دولت دولت موقت میشل عون حزب الله نظر من

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۴۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، گفت: این نمایشگاه نشان‌دهنده آن است که ایران تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور و با اراده مردم به نتیجه نرسیده و پس از این هم به نتیجه نخواهد رسید.

آنگونه که مهر روایت کرده، وی با بیان اینکه طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران هرگز به نتیجه نخواهد رسید، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت‌ها و با بهره مندی از فناوری‌های نوین می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری‌هایی داشته باشد و به جهان عرضه کند.

رئیس دولت سیزدهم افزود: این نمایشگاه نشان‌دهنده آن چیزی است که به دست جوانان عزیزمان در این کشور رقم خورده و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده است و این رویداد بزرگ تجاری و اقتصادی نشان‌دهنده آن است که ما توانسته ایم و باز نیز می‌توانیم.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه جمهوری اسلامی به عنوان کشور پیشرفته و فناور است، افزود: برای فعالیت اقتصادی و جلوگیری از خام فروشی و صادرات مواد اولیه نیازمند زنجیره کامل در تولید هستیم.

رئیسی با تاکید بر اینکه تولیدات کشاورزی و صنعتی نیازمند نقشه راه است، تصریح کرد: در این نمایشگاه هدف صرفاً دیدن یک محصول نیست، بلکه در کنار آن مذاکره و تحکیم قراردادها است، لذا از دست اندرکاران این نمایشگاه می‌خواهم در مذاکرات و پیگیری‌ها مجدانه کار را دنبال کنند.

وی گفت: کشور ظرفیت‌های بسیاری دارد. امروز اگرچه غرب تلاش می‌کند کشور ما به فناوری‌های نوین دسترسی پیدا نکند، اما به لطف خداوند و به برکت تلاش نیروهای ما این دانش در کشور ما بومی شده است. تصور نشود اگر دو دانشمند و متخصصان را تحت فشار قرار دهند، می‌توانند ما را از دسترسی به دانش بازدارند.

رئیس دولت سیزدهم بیان کرد: آنجا که بیشترین فشار دشمن وجود دارد، ما بیشترین موفقیت‌ها را داشتیم؛ برای مثال، در صنایع هسته‌ای و نظامی بیشترین فشار دشمن را داشتیم، در حالی که بیشتر پیشرفت‌ها در همین صنایع اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: در دکترین ما به هیچ عنوان دسترسی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد، اما استفاده از این فناوری در صنعت و پتروشیمی و… دستورکار ما خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه نظام سلطه نمی‌تواند ملت‌های مصمم و دولت‌های مستقل را از پیشرفت بازبدارد، تصریح کرد: دنیا بداند علی رغم خواست نظام سلطه امروز توانایی بسیاری وجود دارد، لذا جوانان می‌توانند با ابتکار، خلاقیت و نوآوری برای ملت خود و کشورهای منطقه و جهان مؤثر باشند.

وی گفت: قدرت نظامی بسیار مهم است، اما قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست. آنچه می‌تواند یک کشور را قدرتمند کند، قدرت تولید، اقتصاد و توانایی برای صادرات است، لذا به تولید کنندگان تاکید می‌کنم امروز در جایگاه تولید قدرت هستید. خط ترانزیتی ایران بسیار به صرفه و مطمئن و با زمان بسیار محدود می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای حمل و نقل باشد.

رئیسی با بیان اینکه باید مسأله تجارت با ارزهای ملی گسترش یابد، تصریح کرد: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران یک کنش جمعی برای رفاه اجتماعی و جهانی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی محسوب می‌شود. امیدواریم این نمایشگاه موجب همگرایی، هماهنگی و مشارکت فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و بازرگانان و موجب رشد اقتصادی کشور و منطقه و جهان شود.

رئیس دولت سیزدهم بیان کرد: خداوند همه امکانات را به صورت عادلانه در اختیار بشر قرار داده و می‌توان با فکر و اندیشه، همکاری و همگرایی و هم‌اندیشی، نیاز بشر را رفع کرد و او را به نقطه کمال و رفاه رساند، اما متأسفانه جریان تحریم‌ها نمادهای ظلم به دولت‌ها و ملت‌ها است، نه فقط ظلم به یک ملت بلکه ظلم به تمام ملت‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه اگر با ایجاد تنگنا ملتی را از رسیدن به هدف و دستیابی به امکانات محروم کرد، این ظلم به یک اقلیم نیست بلکه به همه ملت‌ها و اقلیم‌ها است، اظهار داشت: تحریم نوعی جنگ است اما نه جنگ نظامی، جنگی که با این ابزار ملتی را از آنچه می‌تواند به آن دست یابد، محروم کند.

رئیسی گفت: در جنگ اراده‌ها ملت ایران اراده کرد که با توکل بر خدا و با اتکا به داشته‌ها و توانایی‌های ملی تحریم‌ها را پشت سر بگذارد، به نحوی که نه ما بلکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کند فشارهای حداکثری به جمهوری اسلامی مفتضحانه شکست خورده است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900143

دیگر خبرها

  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم
  • دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟
  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • فلاحت پیشه: هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران
  • فلاحت پیشه: هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران /سرنوشت پول‌های اختلاس‌شده مشخص نشده /ناکارآمدی دولت مقابل الیگارشی قدرت و ثروت