Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@10:38:46 GMT

چگونه شاهد رسوب کالا در گمرکات نباشیم؟

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۴۹۰۵

چگونه شاهد رسوب کالا در گمرکات نباشیم؟

ایسنا/هرمزگان ناظر گمرکات استان هرمزگان گفت: با توجه به اینکه اخذ مجوزهای قانونی و دریافت کد ره‌گیری از بانک به جهت تحریم‌ها و تغییرات ارزی ناشی از آن و با توجه به اهمیت کالاها به لحاظ اینکه اکثراً مواد اولیه تولید و پروژه‌های ملی هستند و قطعاً در ۲ ماه امکان ترخیص کالا وجود ندارد، اجرای ماده ۲۴ قانون امور گمرکی ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین کالاها نباید بدون ثبت سفارش وارد منطقه ویژه اقتصادی شود تا شاهد رسوب کالا نباشیم.

حسین سعیدی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گمرکات استان هرمزگان با ۸ درصد نیروی انسانی به صورت ۲۴ ساعته و شبانه‌روز در حال خدمات‌رسانی هستند. با تمام این کمبودها، بیش از ۵۶ درصد فعالیت گمرکات کشور از گمرکات استان هرمزگان انجام می‌پذیرد.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ به مدت ۵ ماه حدود ۴ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیون و ۱۵۶ هزار و ۴۷۱ میلیارد ریال و ارزش دلاری ۷ میلیارد دلار واردات از کشورهای چین، هند، امارات متحده عربی و ... داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک شهید رجایی بندرعباس تصریح کرد: عمده کالاهای وارداتی برنج، الکترود زغالی، گوشت و... بوده که کالاهای اساسی با وزن ۲ میلیون و ۲۰۱ هزار تن، در صدر واردات گمرکات استان قرار دارد.

سعیدی عنوان کرد: از ابتدای سال تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ تعداد ۶۲ فقره پرونده توسط مرزبانان اقتصادی کشف شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کنترل و نظارت دقیق نیروهای انسانی در ارزیابی فیزیکی کالاها و وجود دستگاه‌های پیشرفته مانند دو دستگاه ایکس ری کانتینری، این رقم به رشد ۱۱۴ درصدی خود رسیده است.

ناظر گمرکات استان هرمزگان در خصوص کالاهای متروکه و روند انجام تشریفات گمرکی این‌گونه کالاها، بیان کرد: طی یک اقدام جهادی توسط همکاران زحمتکش گمرکات استان هرمزگان در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ کلیه کالاهای متروکه تا پایان سال ۱۴۰۰ به صفر رسید که جای بسی تقدیر و تشکر از تک‌تک کارکنان خدوم و زحمتکش گمرکات استان هرمزگان است.

سعیدی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد تعداد ۹ هزار و ۹۲۸ کانتینر طبق فهرست کالاهای مهلت منقضی توسط سازمان بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی به گمرک اعلام شده که برابر تبصره ۲ ماده ۳۴ قانون امور گمرکی تعداد هزار و ۵۸۸ ردیف کانتینر آن توسط گمرک، اظهارنامه گمرکی تنظیم و کالا با حضور نماینده مرجع تحویل گیرنده که متصدیان انبار و محوطه‌های بندری هستند، مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از محاسبه حقوق ورودی و پایان یافتن فرایند انجام تشریفات گمرکی متروکه به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان تحویل شده است.

وی اظهار کرد: تعداد ۳ هزار و ۹۷۹ ردیف کانتینر مربوط به آن دسته کالاهایی است که صاحبان آن اقدام به اظهار کالا کرده اما به جهت اینکه زمان متروکه شدن کالا از ۵ ماه به دو ماه تقلیل یافته است (بر اساس ماده ۲۴ قانون امور گمرکی ۳ ماه مهلت اصلی ترخیص کالا و ۲ ماه تمدید به درخواست صاحب کالا) صاحب کالا در این مدت کوتاه موفق به اتمام پروسه ترخیص کالای خود نشده است.

مدیرکل گمرک شهید رجایی بندرعباس افزود: در حال حاضر برای تعداد حدود ۴ هزار ردیف کانتینر اظهارنامه تشکیل شده و در انتظار جابجایی و مهیا کردن کانتینرها جهت ارزیابی توسط سازمان بنادر هستند. از این رو همه این کانتینرها متروکه واقعی نیستند و حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آن‌ها توسط صاحبان کالا ترخیص خواهند شد. عملیات متروکه اضافی که برای آن‌ها انجام می‌شود تنها برای صاحب کالا ایجاد هزینه می‌کند و تأثیری در کم کردن حجم کالاها در بندر ندارد.

سعیدی ادامه داد: با توجه به اینکه اخذ مجوزهای قانونی و دریافت کد ره‌گیری از بانک به جهت تحریم‌ها و تغییرات ارزی ناشی از آن و با توجه به اهمیت کالاها به لحاظ اینکه اکثراً مواد اولیه تولید و پروژه‌های ملی هستند و قطعاً در ۲ ماه امکان ترخیص کالا وجود ندارد، اجرای ماده ۲۴ قانون امور گمرکی ضروری است. همچنین کالاها نباید بدون ثبت سفارش وارد منطقه ویژه اقتصادی شود تا شاهد رسوب کالا نباشیم.

وی در خصوص ارتباط سامانه‌ای بنادر و گمرک، عنوان کرد: ارتباط سامانه‌ای بین بندر و گمرک در تبادل اطلاعات الزامی است؛ چراکه از اختلاف در ارائه داده‌ها جلوگیری و اطلاعات دقیق‌تر ارسال می‌شوند و این اختلافات آماری و سایر موارد و مشکلات صاحبان کالا در تبادل اطلاعات رفع خواهد شد.

مدیرکل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان هرمزگان نیز اظهار کرد: بعد از اینکه اظهارنامه کالا توسط گمرک به استناد ماده ۲۴ قانون امور گمرکی به دست ما رسید در ابتدا باید از حاکم شرع اجازه فروش و تعیین تکلیف کالا را اخذ کنیم و در صورتی که کالا مصرفی و سریع‌الفساد باشد باید مجوزهای بهداشت، استاندار و ... اخذ شود و پس از آن به رؤیت کارشناس رسمی دادگستری برسد.

مهدی فتحی ادامه داد: کالاها زمان ارزیابی در گمرک بدون هیچ‌گونه اسناد و فقط طبق لیست اعلامی از سازمان بنادر هستند و این سازمان جهت فروش اقدام به شمارش کالا به صورت دقیق‌تر می‌کند. اولین مزایده بین یک ماه تا ۴۰ روز به طول می‌انجامد و این امر باعث می‌شود تا فرصتی به صاحب کالا داده شود تا نسبت به تعیین تکلیف کالاهای خود اقدام کند.

وی بیان کرد: ما اکنون در شرایط عادی اقتصادی نبوده و در جنگ اقتصادی هستیم. طبق قانون تا زمانی که کالا به فروش نرسیده باشد صاحب کالا حق دارد اظهارنامه خود را به گمرک برگرداند و کالای خود را ترخیص کند اما مصوبات و بخشنامه‌ها در مورد کالای متروکه مطابق با شرایط فعلی کشور نیستند و نیاز به اصلاح دارند.

مدیرکل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی هرمزگان افزود: تا قبل از صدور بخشنامه‌های دست و پاگیر، صاحبان کالا در اظهار و ترخیص کالا مشکلی نداشتند و متأسفانه شرایط فعلی به تولید آسیب می‌رساند. متروکه شدن کالاها باید مطابق با شرایط فعلی کشور باشد و پیشنهاد ما اجرای کامل قانون امور گمرکی است. متولی اصلاح این بخشنامه‌ها وزارت صمت است و باید به دولت پیشنهاد دهد که با توجه به اینکه پروسه عادی ترخیص یک کالا بیش از ۳ ماه به طول می‌انجامد، این قانون به حالت قانونی خود بازگردد.

فتحی اضافه کرد: اکنون در حال گذر از بحران رسوب کالا هستیم و در مرحله آخر قرار داریم و در آینده هیچ‌گاه به این شکل شاهد رسوب کالا در بندر شهید رجایی نخواهیم بود. علت آن این است که تمام کالاهای رسوبی، مهلت منقضی و حتی انهدامی بندر شهید رجایی شناسایی و برای آن‌ها اظهارنامه متروکه تشکیل شده است. کالاهای انهدامی در حال انهدام، کالاهای فروشی در حال مزایده و کالاهای ترخیصی در حال ترخیص هستند. با سیاست‌های دولت سیزدهم روند تشریفات گمرکی کالاهای متروکه به صفر نزدیک می‌شود.

وی ادامه داد: در کل سال ۱۴۰۰، گمرک رجایی هزار و ۴۶۲ فقره اظهارنامه برای ما فرستاده است اما در ۵ ماهه ۱۴۰۱ بیش از هزار و ۶۰۰ اظهارنامه به دست ما رسید ه و اقدامات جهادی ه صورت گرفته نشان می‌دهد در ۵ ماهه اخیر کارها شتاب بیشتری گرفته است. در این مدت حدود ۶۰۰ پرونده تعیین تکلیف شده که شامل حدود هزار و ۹۰۷ کانتینر است در صورتی که در کل سال ۱۴۰۰ حدود هزار و ۳۱۶ کانتینر را تعیین تکلیف کردیم و این فروش و تعیین تکلیف در طول تاریخ تأسیس سازمان بی‌سابقه بوده است.

مدیرکل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی هرمزگان در پایان خاطرنشان ‌کرد: در ۵ ماهه نخست سال جاری ۹۰۰ میلیارد تومان فروش در کالاهای متروکه داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰۰ درصد رشد داشته است و کل فروش سال گذشته بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است و در ۵ ماهه سال جاری ۸۲۲ تن کالای مضر سلامت جامعه منهدم شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه هرمزگان استانی اقتصادی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گمرکات استان هرمزگان کالاهای متروکه تعیین تکلیف ترخیص کالا صاحب کالا ۵ ماهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۴۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی

امیر جمشیدی ناظر گمرکات مازندران از افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات استان از تجارت خارجی خبر داد و گفت: در فروردین ماه امسال، ۴۳۵ هزار و ۲۲۹ تن کالا به ارزش۱۵۵میلیون و ۶۲۴ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد.

او افزود: ذرت دامی با ارزش ۹۶ میلیون دلار، جو دامی با ارزش ۲۰ میلیون دلار، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی با ۲۵ میلیون دلار، کک نفتی با ارزش ۳ میلیون دلار و چوب با۳ میلیون دلار مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی به گمرکات مازندران در مدت یادشده هستند.

جمشیدی گفت: امارات حدودا ۲۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون دلار، روسیه ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ دلارمیلیون، ترکیه با ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار، انگلستان با سه هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۵۹۱ هزار دلار و سنگاپور با ۸ هزار تن کالا به ارزش ۲میلیون دلار پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به گمرکات مازندران بودند که در مجموع ۴۱۵ هزار تن از وزن و ۱۴۹ میلیون دلار از ارزش کالا‌های وارداتی گمرکات مازندران در فروردین ماه امسال مربوط به این کشور‌ها است.

او افزود:واردات کالا از این پنج کشور ۹۵ درصد از کل وزن و ۹۶درصد از کل ارزش واردات گمرکات مازندران را دربرمی‌گیرد.

جمشیدی با اشاره به واردات کالا‌های اساسی از گمرکات مازندران، گفت: طی این مدت ۴۱۳ هزارتن کالای اساسی شامل ذرت دامی، جو دامی، چربی‌ها وروغن‌های حیوانی و نباتی و خوراک آماده دام به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از طریق کمرکات نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۶۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۷درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • تعیین تکلیف ۱۸ هزار و ۸۳۵ ردیف کالا در حوزه گمرکات و اموال تملیکی
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • صدور ۹۱۰ رای برای تعیین تکلیف اموال متروکه در گمرکات خوزستان
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران