Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@17:09:16 GMT

غفلت از خدا عامل سقوط انسان است

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۵۱۱۸

غفلت از خدا عامل سقوط انسان است

ایسنا/فارس تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهم السلام و استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد که غفلت از خداند، بزرگترین گمراهی و مهمترین عامل تاثیرگذار بر سقوط انسان‌ها بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری سه‌شنبه هشتم شهریور در دیدار با کارکنان و خدام حرم‌های مطهر احمدی و محمدی(ع) با اشاره به اینکه خداوند در آیاتی از قرآن به "غفلت" اشاره و مسلمانان را از آن نهی کرده است، آیه 179 از سوره مبارکه اعراف را قرائت و اضافه کرد: یکی از مهمترین عوامل شکل‌گیری واقعه کربلا، همین غفلت کسانی بود که علی رغم داشتن دل، درکی از حقیقت نداشتند، با چشمانشان نور الهی را ندیدند و با گوش هایشان کلام حق را نشنیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و حقیقتا این به ظاهر آدمیان، از چهارپایان، گمراه تر و به معنای واقعی کلمه، غافل از خدا بودند. و آن گونه در برابر ثارالله، صف آرایی کردند و این امام همام و یاران باوفایش را به شهادت رساندند. غفلت از خدا، بزرگترین گمراهی و مهم‌ترین عامل سقوط انسان‌ها است.

او اضافه کرد: همان طور که در ابتدای این آیه شریفه آمده است، یک عده انگار تمام تلاششان این است که به سمت جهنم و برای رسیدن به دوزخ، گام بردارند و در انجام گناه از هم سبقت می گیرند و بدتر از آن به اعمال شیطانی خود نیز افتخار و در آن ریا هم می کنند. بدا به حال این افراد که حقیقتا همان غافلان هستند. از بزرگترین گناهان کبیره، افتخار و اصرار به گناه است، بخشی از کتاب "شرح چهل حدیث" امام خمینی(رحمت الله علیه) به احادیثی پیرامون "ریا" که یکی از بدترین رضایل اخلاقی است، اختصاص دارد.

وی ضمن اشاره به دعایی از نبی مکرم اسلام(ص) با این معنی که " خداوندا، هیچ‌گاه مرا به اندازه‌ی یک چشم برهم زدن به خود وامگذار"، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) تاکید می کنند به اندازه حتی یک چشم به هم زدن "طَرْفَةَ عَیْن"، یعنی کوتاه ترین زمان ممکن، حالا درنظر بگیرید کسانی را که یک عمر در غفلت هستند، اینگونه می شود که عاشورا توسط غافلان بوجود می آید و این جریان غفلت کماکان ادامه دارد.

کلانتری در ادامه به روایتی از امام محمدباقر(ع) پیرامون گفت و گوی حضرت موسی(ع) با خداوند، گفت: بستگی دارد ما فاصله مان را با خدا چگونه تعریف کنیم، انسان خودش باید ببیند آیا ذاکر است و دائما به یاد خداست و یا غافل است؟ اگر ذاکری، همنشین خداهستی و خدا هم با تو همنشین هست"أَنَا جَلِیسُ مَنْ ذَکَرَنِی" و اگر انسان غافل شد یعنی درواقع تصمیم گرفته است که از خالق خودش، دور باشد.

او ادامه داد: یک دوستی و رابطه دوستانه بر اساس معیارها و ملاک های مختلفی می تواند شکل بگیرد، دوستی هایی که بین همکاران در محیط کار هست، دوستی های خانوادگی و یا مواردی که بر مبنای وجوه مشترک اخلاقی بین دو یا چند نفر شکل می گیرد، اما والاترین و بالاترینِ آن، دوستی است که بر محور خالق و قربة الی الله، شکل می گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه، افزود: وقتی فردی در جایگاه متعالی مومن قرار می گیرد، خدا دوستش دارد، چون متخلق به اخلاق الهی است، چون اهل نماز و مناجات باخداست، اهل کار خیر است و نیکی و ایمان، و البته سایر انسان های مومن نیز این فرد را دوست دارند، و اینگونه، رابطه های دوستی بر محور خداوند شکل می گیرد و این ارتباط، یک ارتباط خدایی می شود، در آیه ۱۵۲ سوره بقره، می خوانیم فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ، پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری واقعه کربلا ابراهیم کلانتری غفلت از خداوند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۵۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوین اونز: 9 ماه از قراردادم باقی مانده و از آینده مطمئن نیستم/ اخبار WWE

کمتر از یک سال به پایان قرارداد کوین اونز باقی مانده است!

کوین اونز به تازگی در مصاحبه با Metro فاش کرد که تنها 9 ماه به پایان قراردادش با WWE زمان مانده و از آینده اطمینان ندارد.

من هیچ چیز را نادیده نمی‌گیرم، 9 ماه به پایان قراردادم باقی مانده و نمی‌دانم که از اینجا به بعد چه پیش خواهد آمد.

طرفداری | قهرمان سابق کمربند یونیورسال ادامه داد:

اینجا برای 10 سال خانه من بوده و مسئله فراتر از رختکن است. افراد  خیلی خاصی در پشت صحنه هستند که من دوستی خیلی نزدیکی با آنها پیدا کردم و واقعا نمی‌توانم ندیدن آنها را در بخشی از زندگی‌ام تصور کنم. خوب است کسانی را داشته باشید که با آنها بپرید و بهشان اعتماد کنید. وقتی به اینجا آمدم، بلافاصله با فین بلر دوستی نزدیکی تشکیل دادیم و فین از همان افرادی است که می‌شود به او اعتماد کرد و برایم مثل یک برادر است.

 اونز در ادامه از دوستی خود با سمی زین گفت و اینکه به دلیل حضور در برندهای متفاوت دیگر خیلی یکدیگر را نمی‌بینند.

ما شاید همیشه با هم نباشیم. من و سمی در برندهای مجزایی هستیم و بنابراین خیلی یکدیگر را نمی‌بینیم. اما همیشه در تماسیم و مثل چشم‌‌هایمان به یکدیگر اعتماد داریم. خیلی خوش شانسم که چنین زندگی‌ای دارم. وقتی کاری را زیاد انجام دهیم و یک جورایی به امری روزمره تبدیل شود، راحت است که فراموش کنیم چقدر آن کار خاص است.

از دست ندهید ????????????????????????

بایرلورکوزن رکورد 59 ساله را می‌شکند پاس دیدنی سردار آزمون برابر یوونتوس که با بی‌دقتی گل نشد (فیلم) کلوپ: امیدوارم با هوای بارانی اشک‌هایم را کسی نبیند پالما با ایرانی‌ها فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد

دیگر خبرها

  • دیدار اعضای گروه دوستی پارلمانی ترکیه با امیرعبداللهیان
  • نوع‌دوستی و همراهی از جنس فرشتگان نجات
  • توجه به کمیت‌ها نباید جلوی توسعه کیفی آموزش را بگیرد
  • نکونام: با وجود غفلت، 3 امتیاز ارزشمند گرفتیم
  • نکونام:می دانستیم غفلت کنیم ذوب آهن دردسرساز می‌شود/بازیکنان استقلال را با تیم رقیب قیاس کنید بعد نظر بدهید
  • کوین اونز: 9 ماه از قراردادم باقی مانده و از آینده مطمئن نیستم/ اخبار WWE
  • تارتار سپاهان و تراکتور را تهدید کرد
  • خط و نشان تارتار برای بازیکنان بی انگیزه ملوان!
  • تکرار گناه فرصت‌ تعالی را از انسان می‌گیرد
  • چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان