Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@22:31:40 GMT

منافات فرهنگ ایران با قوم‌گرایی و فرقه‌گرایی

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۵۱۷۹

منافات فرهنگ ایران با قوم‌گرایی و فرقه‌گرایی

به گزارش خبرآنلاین روح الله اسلامی در ابتدای سرمقاله خود با اشاره به این نکته که ایران میان ایدئولوژی‌های تکفیری گرفتار شده می نویسد: شاید اگر موقعیت ایران جای دیگری بود، فرآیند توسعه سریع اتفاق می‌افتاد اما کشورمان در منطقه‌ای قرار گرفته است که بازی همسایگان، بازی با حاصل‌جمع صفر است. همسایه‌ای در حال صدور تروریسم است و قصد دارد در قرن بیست‌ویکم با جهاد علیه جهان، بشریت را به راه راست هدایت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسلامی با نقد ایدئولوژی بنیادگرایانه می‌نویسد: بنیادگرایی که درکی از تاریخ و عقلانیت ندارد و با سلاح تکفیر همه تکثرها را پس می‌زند تا صدر اسلام را بدون توجه به همه تحولات تاریخی احیا کند؛ هر چند با جوان شدن تیم سیاست‌گذار داخل کشورهای عربی مصون مانده است اما صدور و حمایت از تروریسم همچنان ادامه دارد. همسایه دیگر به فکر شکل‌دهی به دربار تزارها است و از احیای شوروی تلفیق‌شده با مذهب می‌گوید و در اندیشه راهبردی پس از تسلط بر آسیای مرکزی و اروپای شرقی، به دنبال راه‌یابی به خاورمیانه و آب‌های گرم خلیج فارس است. دیگر همسایه از اتحادیه ترک‌ها و احیای امپراتوری عثمانی می‌گوید و به فکر ترسیم نقشه‌ای جدید بر اساس اتصال ترکیه و آذربایجان به ترک‌های شرقی است و ادعاهای فرهنگی و جغرافیایی نسبت به ایران دارد.

اسلامی در ادامه می‌افزاید: تفکرات تاریخ‌گرایی بنیادگرایی عربی که با روبنای اسلامی و کنش‌های وحشت‌آفرین در منطقه ترویج می‌شوند، قصد دارند مناطق مرزی ایران را به لحاظ بافت جمعیتی و بسط افکار بنیادگرا در اختیار داشته باشند. تقویت مذهب به جای طائفه و زدودن عناصر ملی از نوارهای مرزی ایران در آینده حرکت‌های گریز از مرکز را شکل خواهد داد. محور ترک‌گرایی نیز با هم‌دلی و همسان‌سازی و ایجاد تاریخ و جایگزینی فرهنگ ترک با فرهنگ آذری، نقشه‌های بلندمدتی برای شمال‌غرب و غرب و نفوذ تا مرکز ایران پرورش داده است.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد در پایان سرمقله خود می‌نویسد: ایران بزرگ فرهنگی به علت آنکه بر مردم‌آزاری نکردن و همراه بودن با طبیعت و طرفداری از جشن و آیین‌های منطبق با سرشت بشری است، به راحتی بر مسیر طبیعی خود در منطقه جاری می‌شود. ایران بر اساس قومیت و فرقه‌گرایی بنا نهاده نشده و محور نفوذ آن نیز جنگ و کشتار و خشونت نیست. قومیت‌گرایی و افکار تروریستی با ایده ایران سر ستیز دارند و فرهنگ ایرانی حامل صلح و رواداری و پذیرش تکثرها است. زمانی که فرهنگ ایران در منطقه کنار نهاده شد و افکار فردوسی، حافظ، سعدی، مولوی، عطار و خیام جای خود را به گزاره‌های قومی و فرقه‌ای دادند، اندیشه و کنش تروریستی و جنگ‌طلبانه بر منطقه حاکم شد. ایرانیان همیشه زندگی مسالمت‌آمیز تکثرها را تجربه کرده‌اند اما در اثر غیبت زبان و فرهنگ ایرانی در منطقه، اکنون تکفیر، خشونت، جنگ و تروریسم جایگزین‌ شده‌اند.

65

کد خبر 1668053

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: فرهنگ ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۵۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع یک پیام صادر کرد +جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیامی به مناسبت روز ملی خلیج فارس صادر کرد.

آنگونه که ایرنا روایت کرده، در این پیام که در همایش روز ملی خلیج فارس که روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در فرهنگسرای اندیشه قرائت شد، آمده است: دهم اردیبهشت ماه که در تقویم رسمی کشور به نام روز ملی خلیج فارس نامیده شده است؛ روزی است که یادآور حماسه از خودگذشتگی ملت سرافراز ایران در موضوع بازپس‌گیری جزیره هرمز از نیروهای متجاوز پرتغالی است.

در ادامه این پیام آمده است: در تاریخ ایران زمین، روز ملی خلیج فارس در امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای این سرزمین است. تمدنی که بر شالوده فرهنگ هنر و پایداری بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس، از زمره مستحکم‌ترین اسناد حقوقی در جهان باشد.

وزیر دفاع در این پیام تاکید کرده است: این روز که مقارن با اخراج استعمارگران از منطقه است؛ بیانگر واقعیت‌ها، اسناد و مدارک تاریخی، سیاسی، جغرافیایی ، باستان شناسی و مردم شناسی منطقه حیاتی و راهبردی خلیج فارس است. در واقع خلیج فارس یک نام جاودانه و عمری ۶۰۰۰ ساله به موازات هویت جغرافیایی ایران می‌باشد.

در ادامه این پیام آمده است: خلیج فارس این پهنه آبی تمدن ساز ، به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ و از هزاره‌های پیش از میلاد تاکنون، همواره در همه زبان‌ها و به طور مستمر نامی شناخته شده در کتاب‌ها ، سفرنامه‌ها، اسناد، نقشه‌ها، پژوهش‌های تاریخی و اسناد بین‌المللی و زبان‌های مختلف با نام کهن خلیج فارس پیوسته مورد اشاره، تصریح و تاکید مورخان و پژوهشگران به ویژه در منابع معتبر عربی و اسلامی بوده است.

سرتیپ آشتیانی در این پیام آورده است: در واقع قدیمی‌ترین اسناد موجود درباره خلیج فارس به دوران یونان باستان برمی‌گردد و تا زمان حال تمام اسناد و نوشته‌های مورخان و جهانگردان در طول چند سال گذشته همواره از خلیج فارس به عنوان نامی که از ابتدا روی این آبراه مهم و بزرگ وجود داشته است؛ یاد کرده‌اند.

در ادامه این پیام آمده است: ترانه‌های این آب‌های نیلگون از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب متاثر از فرهنگ عمیق و اصیل ایرانی- اسلامی و متاثر از این سرزمین بزرگ و کهن است. در این میان وجه برجسته ارزشمند تنگه هرمز خلیج فارس، گویای زیست فرهنگی و هنرمندانه مردمان این دیار است که با قدرت راهبردی و اندیشه مرزداری عجین شده است تا جلوه‌های دیرپای تمدنی را باشکوه‌تر و نمونه‌های تازه‌تر آن را غنی‌تر به نمایش گذاشته و جهان عرضه کنند.

وزیر دفاع در این پیام تاکید کرده است: آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان در دهه‌های اخیر به ویژه در مقطع جنگ تحمیلی که تهدیدات گسترده جهان خاران و دست نشاندگان آنها بر این منطقه متمرکز شده بود شاهد مجاهدت ها و پایمردی‌های رزمندگان نیروهای مسلح در حفظ حراست از هویت و ماهیت تاریخی این آبراه حیاتی بوده و همسایگان جمهوری اسلامی ایران در این منطقه راهبردی نیز دلاورمردی و رشادت جوانان ایران در این زمینه را می‌ستایند.

سرتیپ آشتیانی در پایان پیام خود آورده است: ایران بزرگترین و مهمترین کشوری به شمار می‌رود که همواره نقش مهمی را در تعاملات مناسبات منطقه و فرامنطقه‌ای به خصوص در منطقه خلیج فارس بر عهده داشته و اکنون نیز دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه غرب آسیا به ویژه در حوزه خلیج فارس است. بنابراین خلیج فارس در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت وافری برای ایران دارد و تصمیمات راهبردی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره با در نظر گرفتن جایگاه این منطقه اتخاذ و تدوین می‌شود که در این میان راهبرد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و جغرافیای منطقه است.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900946

دیگر خبرها

  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • تعالی آموزش و پرورش بالندگی ایران اسلامی را به همراه دارد
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
  • وزیر دفاع یک پیام صادر کرد +جزئیات
  • خلیج فارس تا ابدخلیج فارس خواهد بود/یکی ازمهم‌ترین حوزه‌های تمدنی
  • اسماعیلی: خلیج فارس از استوانه‌های هویتی جمهوری اسلامی است+ فیلم