تجربه شکست خورده اکران فیلمهای خارجی/ دیدن فیلم سانسور شده با هزینه بالا!
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۵۸۴۳
تجربه اکران فیلمهای خارجی در سینماهای کشور نشان داده که مخاطبان ترجیح می دهند نسخه اورجینال و بدون سانسور فیلم های روز دنیا را تماشا کنند و راهی سینماها با این هزینه های بالا نشوند.
به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موضوع اکران فیلمهای خارجی در سالن های سینما همیشه یکی از موضوعات حاشیه ای اما پرتکرار سینمای ایران بوده است و هر دفعه به بهانه ای در صدر اخبار این حوزه جای داشته است؛ گاهی به بهانه به روز بودن سینمای ایران با اکران های جهانی و گاهی به بهانه کرونا و خالی بودن سینماها و تشویق مردم به رفتن به سینما؛ اما موافقان و مخالفان این موضوع، همواره سعی کرده اند تا نظرات خود را با عناوین مختلف به گوش مسئولین سازمان سینمایی برسانند تا راهکاری مناسب برای این مساله اتخاذ شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سال 97 بود که با انتشار سرفصل «نظامنامه اکران» از سوی سازمان سینمایی، اکران فیلم خارجی بهصورت جدیتر در کارنامه سیاستگذاران سینمای ایران دیده شد. بر اساس این نظامنامه پردیسهای دارای سه تا هفت سالن امکان اکران فیلم خارجی در دو سانس فوقالعاده را داشتند و پردیسهای دارای هفت سالن و بیشتر اجازه اختصاص کامل یک سالن با ظرفیت کمتر از ١٥٠ صندلی را هم پیدا کردند. مؤسسه رسانههای تصویری هم بهعنوان تأمین و توزیع فیلم خارجی برای اکران معرفی شد.
بر اساس همین نظام نامه اکران، فیلم های سینمایی «همه پول های جهان» به کارگردانی ریدلی اسکات، سینمایی «انتقام جویان» به کارگردانی برادران روسو، سینمایی «وینچستر» به کارگردانی مایکل و پیتر اسپرینگ و فیلم سینمایی «شاه دزد» به کارگردانی کریستین گادگاست از تیرماه همان سال پخش خود را در سانس های اندکی آغاز کرد اما با وجود پخش در پردیس های سینمایی مگامال، کوروش، باغ کتاب، ارگ و ماندانا با عدم استقبال تماشاگران روبرو شد.
تجربه شکست خورده اکران فیلمهای خارجی
سال بعد مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به این مساله ورود کرده بود و ماحصل این اتفاق را شرح داده بود. در قسمتی از این گزارش به نظرات موافقان و مخالفان این طرح استناد کرده و آورده است: «افزایش فروش سینماها و رونق اقتصادی»، «زمینهسازی برای گسترش زیرساختهای سینمایی از طریق جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی»، «زمینهسازی برای ورود سینمای ایران به اکران جهانی»، «تقویت و گسترش مصرف سینمایی نزد مردم»، «افزایش کیفیت سلیقه سینمایی مردم» و «افزایش کیفیت تولیدات سینمای ملی» اهم سرفصلهایی است که در این گزارش بهعنوان نظر موافقان اکران فیلم خارجی در سینماهای کشور به آن اشاره شده است.
در طرف مقابل استدلال مخالفان اکران فیلم خارجی در سینماها نیز در قالب این سرفصلها خلاصه شده است؛ «ضربه به سینمای ملی به دلیل کمبود سالن نمایش»، «تجربه ناموفق قبلی در اکران فیلمهای خارجی»، «آثار و پیامدهای منفی فرهنگی و اخلاقی در جامعه» و «نامشخص بودن فواید و آثار این طرح.»
در نهایت در انتهای همان گزارش به عنوان نتیجه گیری آمده است:« این شیوه اجرا فاقد توجه به ابعاد سیاسی و فرهنگی پدیده اکران فیلم خارجی است و با دلایلی چون «ناکارآمدی در جذب سرمایهگذاری داخلی»، «کمانگیزگی بخش دولتی در اجرای این طرح»، «بیاعتنایی طرح به سالنهای کممخاطب»، و دست آخر «سرگردانی در سیاستگذاری محتوایی و اقتصادی»، آن را مورد نقد قرار داده است.
با انتشار کرونا و تعطیلی چندباره سینماها، دوباره موضوع اکران فیلم های خارجی به دست موافقان این طرح کلید خورد و آنها برای جلوگیری از ورشکستگی سینماها، خواستار اکران این فیلم ها شدند که درنتیجه در سال 99 فیلم های سینمایی« بین ستارهای، گودزیلا، 1917، جنگ برای سیاره میمونها، جوکر و احضار2» راهی چرخه اکران در برخی از سینماهای کشور شدند؛ هرچند توفیق خاصی نصیب آنها و سالن داران سینما نشد. برخی در دسترس بودن نسخه اورجینال این فیلم ها همزمان با اکران جهانی آنها برای مخاطبان و از طرف دیگر پخش با سانسور این فیلم ها در سینماهای کشور را دلیل اصلی عدم استقبال مخاطبان عنوان می کنند.
دیدن فیلم سانسور شده با هزینه بالا!
حالا دوباره قرار است پای فیلم های خارجی به سینماهای کشور باز شود؛ فیلم سینمایی «خیزش، غرش، آتش» محصل سینمای هند قرار است به زودی اکران خود را در برخی از سینماها آغاز کند. این فیلم در سال 2018 جلوی دوربین رفته که به دلیل همهگیری ویروس کرونا، فیلمبرداری آن تا سال 2021 طول کشید و امسال همزمان در سینماهای هند و سراسر دنیا اکران شده است و از فردا نهم شهریور ماه توسط «خانه فیلم» در سینماهای ایران اکران خواهد شد. این فیلم توانست با آغاز اکرانش رکورد پرفروش ترین افتتاحیه تاریخ سینمای هند را به خود اختصاص دهد و امتیاز 8 از سایت معتبر IMDB را بدست آورد.
باید منتظر بمانیم تا این فیلم نیز راهی اکران سینماهای کشور شود و آن زمان درباره استقبال و یا عدم استقبال تماشاگران اظهار نظر کرد؛ اما تجربه اکران فیلم های خارجی در کشور نشان داده که صرف دیدن فیلم های روز جهان در سالن های سینما، عاملی تشویقی و ترغیبی برای تماشاگران بوجود نمی آورد؛ مخاطبانی که می توانند بدون سانسور و حتی با زیرنویس فارسی، همزمان نسخه با کیفیت فیلم را در خانه تماشا کنند و دیگر نیازی نیست زیر بار هزینه گران فیلم دیدن در سینما بروند.
بیشتر بخوانید؛
تام کروز با «تاپ گان» هنوز میفروشدمنبع: دانا
کلیدواژه: اکران فیلم های خارجی سینماهای کشور سینمای ایران فیلم خارجی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۵۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران
در شرایطی که گیشه سینماها تحت تاثیر اکران دو فیلم کمدی «تمساح خونی» و «سال گربه» قرار دارد، فروش 11میلیاردی «مست عشق» در دو روز اول اکران نوید یک رقیب جدید برای کمدیهای در حال اکران را میدهد.
به گزارش فارس؛ مست عشق ساخته حسن فتحی با حضور پارسا پیروزفر و شهاب حسینی اتفاق بی سابقهای را در گیشه رقم زد و موفق شد طی دو روز اول اکران با جذب بیش از 160 هزار مخاطب فروشی بالغ بر 11 میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که برای یک فیلم غیرکمدی موفقیتی بزرگ محسوب میشود.
پس از سال ها این اولین باری است که یک فیلم غیرکمدی موفق به شکستن این رکورد میشود، به گونهای که «مست عشق» تنها در دو روز اول اکران توانست خود را به رتبه چهارم فروش کلی سینمای ایران در سال جدید برساند و بالاتر از فیلمهایی نظیر آسمان غرب، آپاراتچی،پرویز خان،نوروز و ایلیا در جستجوی قهرمان قرار گیرد.
شهاب حسینی در نقش (شمس تبریزی)، پارسا پیروزفر در نقش (مولانا)، حسام منظور در نقش حسام الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، هانده ارچل در نقش (کیمیاخاتون)، بنسو سورال در نقش (مریم)، بوراک توزکوپاران در نقش سلطان ولد (فرزند بزرگ مولانا)، هالیت ارگنچ ( پدر مولانا) و بوران کوزوم در نقش علاءالدین (پسر مولانا) در «مست عشق» بازی کرده اند.
این فیلم برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سالهای ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری میباشد که رابطه مولانا با شمس تبریزی، عشقی که مولانا به او داشت، تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، و عشق او به خدا و عرفان او را به تصویر میکشد.
در جدول فروش سینمای ایران در حال حاضر تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی با بیش از 119 میلیارد تومان فروش در آستانه 2 میلیونی شدن تماشاگران خود است و پس از این فیلم درام اجتماعی «بیبدن» با بیش از 30 میلیارد فروش و کمدی «سال گربه» با 25 میلیارد و 500 میلیون تومان فروش در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چند عکس دیده نشده از هنرمندی که «مست عشق» را روی پرده ندید «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست فیلم سینمایی «مست عشق» با بیش از ۵۰ هزار مخاطب و ۳ میلیارد و ۵۸۶ میلیون تومان فروش در اولین روز