Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار مشهد با اشاره به اینکه تعداد کل پرونده‌های کمیسیون ماده ۷ در سال گذشته ۲۲۶۳ پرونده بوده است، گفت: در ۵ ماهه اول  سال گذشته ۸۰۷ پرونده و در ۵ ماهه امسال  ۹۶۴ پرونده در این کمیسیون تشکیل شده است.

علی نجفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای قانون حفظ باغات کمیسیون ماده ۷ را داریم که افراد تشکیل‌دهنده این کمیسیون، معاون خدمات شهری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و نماینده شورای شهر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: یک بخش از کار کمیسیون در مورد درخواست‌های شهروندان، ادارت و شهرداری است که می‌خواهند کار ساخت‌وساز انجام دهند و فضای سبزی وجود دارد که در اجرای پروژه ایجاد مزاحمت می‌کند. اگر نیاز به جابه‌جایی یا هر گونه تغییر فرم در درخت باشد در این کمیسیون مطرح می‌شود، البته همیشه با حذف یا جابه‌جایی درخت موافقت نمی‌شود و در برخی مواقع نیز  شهروندان یا سازمان‌ها مکلف به تغییر پروژه خود می‌شوند.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار مشهد بیان کرد: قسمت دیگر کار این کمیسیون گزارشات مردمی و گزارشات عوامل شهرداری درمورد قطع و خشکاندن درخت و تخلفات دیگر درعرصه‌های خصوصی یا معابر عمومی است که این موارد عمدتا  منجر به جریمه سنگین می‌شود.

نجفی با اشاره به اینکه جرایم جدولی دارد که هرسال به تصویب شورا می رسد، عنوان کرد:  حداقل میزان عوارض تخلف سال ۱۴۰۱ در این زمینه ۲۹.۵۱۸.۲۴۴ ریال است. در آرائی که در سال جاری صادر کردیم جریمه زیر ۳۰ میلیون تومان نداشتیم. همچنین جرایم بالای ۲ میلیارد تومان هم داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه جرایم اخذ شده در حوزه توسعه فضای سبز هزینه می‌شود، تصریح کرد: موردی داشتیم که شهروندی درخت را قطع کرده و مکلف شده مثلا ۱۰ یا ۲۰ درخت بکارد، حتی ممکن است شهروندی درخت را قطع نکند و هرس نابهنگام داشته باشد که به نسبت خسارتی که به درخت وارد کرده جریمه می‌شود.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا جریمه ها بازدارنده هستند؟، بیان کرد: ما دنبال جریمه نیستیم. به دنبال حفظ فضای سبز هستیم اما جرایم ریالی یک عاملی است که توانسته این موضوع را کنترل کند. در چند سال گذشته شهروندان به راحتی درخت را قطع می کردند، اما الان دنبال گرفتن مجوز هستند. این موضوع نشان‌دهنده این است که جریمه‌ها بازدارنده است و اگر بازدارنده نبود این همه پرونده در کمیسیون ماده ۷ نداشتیم.

نجفی بیان کرد: برخی شهروندان مسائلی را مطرح می کنند که خیلی منطقی نیست. فرض کنید شهروندی درخواستی دارد مبنی بر اینکه درختی جلوی درب نفرروی او ایجاد مزاحمت کرده و نمی‌تواند مثلا وسایلش را داخل خانه ببرد، وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم درخت ۲۰ ساله و خانه ۵ سال ساخت است. طبیعتا درخت بوده و بعد ساختمان ایجاد شده و ما باید خودمان را با این فضای سبز تطبیق دهیم نه اینکه فضای سبز را با خودمان تطبیق دهیم. این موضوعی است که شهروندان باید هنگام ساخت‌وساز به آن توجه کنند. در موارد این چنینی ما اجازه قطع درخت را نمی‌دهیم و اگر شهروندان درختی را قطع کنند، جرایم خیلی سنگینی در انتظار آنها خواهد بود. خوشبختانه با سامانه‌هایی که داریم و تصویربرداری‌هایی که از سطح شهر انجام می‌شود این موارد به راحتی شناسایی می‌شود. در نتیجه رسیدگی به این تخلفات کار سختی نیست و شهروندان باید قبل از ساخت و ساز به این نکات توجه کنند.

وی افزود: در سازمان‌های دولتی هم این انتظار وجود دارد که با لحاظ دوره حیات درخت  در برخی ادارات شاهد این هستیم که در اوج گرما درخت را هرس می کنند که موجب تلف شدن درخت می‌شود. سازمان‌ها باید برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه داشته باشند که در فصل مناسب مجوز بگیرند و هرگونه هرس و مسائل فنی که لازم است را انجام دهند که به گیاه آسیب نرسد برای ما فرقی ندارد که دستگاه دولتی یا شهروند عادی است، هرجا تخلفی صورت گیرد اعمال قانون انجام خواهد شد.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار مشهد درمورد پرونده‌های کمیسون ماده ۷  گفت: تعداد کل پرونده‌های کمیسیون ماده ۷ در سال گذشته ۲۲۶۳ پرونده بوده است. در ۵ ماهه اول سال گذشته ۸۰۷ پرونده و در ۵ ماهه امسال  ۹۶۴ پرونده در این کمیسیون تشکیل شده است.

وی ضمن بی‌پاسخ گذاشتن پرسشی در مورد پرونده درختان قطع شده و خشک شده در مشهد عنوان کرد: تعداد درختان آسیب دیده در اثر مواد نفتی یک اصله درخت و  در اثر اسید پاشی و مواد اسیدی نیز  یک اصله بوده است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شهرداری مشهد قطع درختان کمیسیون ماده ۷ سال گذشته ۵ ماهه فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۶۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر

به گزارش صدای ایران از ایرنا، موضوع از این قرار است که در روز‌های اخیر متنی کوتاهی با عنوان " قطع درختان پهن پیکر در بخش کجور نوشهر"‌در شبکه‌های اجتماعی غرب مازندران منتشر شده است و در توضیح این اتفاق نیز عنوان شد:‌

این متن با اشاره به قطع ۴۰ اصله درخت در اراضی روستای منجیر بخش کجور توضیح می‌دهد: بیش از ۴۰ اصله درخت پهن پیکر در اراضی روستای منجیر بخش کجور نوشهر توسط افراد ناشناس قلع و قمع شد.

انتشار تیتر این خبر با عنوان" فاجعه‌ای دیگر در البرز مرکزی / نابودی درختان پهن پیکر در کجور " در شبکه‌های اجتماعی برای تمامی دوستداران طبیعت دردآور و سخت و برخورد با عوامل این کار به طور قطع خواسته آنان است، اما جوابیه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه مرهمی برای دوستداران طبیعت شده است چرا که این متن مربوط به سال گذشته بود و اکنون از وقوع چنین حوادث دلخراش طبیعی در حاشیه اراضی و عرصه‌های طبیعی روستا‌های بخش کجور خبری نیست.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس روز جمعه در خصوص خبر منتشره " نابودی درختان پهن پیکر در بخش کجور نوشهر " در شبکه‌های اجتماعی غرب مازندران آن را مربوط به سال گذشته ذکر کرد.



عبدالله شمس ادامه داد: محل قطع این درختان در عرصه مستثنیات اشخاص قرار داشته که این درختان در سال گذشته و با مجوز اداره منابع طبیعی قطع شده که در نزدیکی این باغ ساختمان اداره محیط زیست قرار دارد.

وی با تاکید بر حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی از سوی همگان اظهارداشت: برای حفاظت از جنگل و منابع طبیعی باید هم مردم تلاش کنند.

شمس از اهالی منطقه و همیاران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب منابع طبیعی، از طریق شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت منابع طبیعی را مطلع کنند.



استان مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی دارد که اداره کل منابع طبیعی منطقه نوشهر، بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را زیر پوشش دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‌دهد.

حوزه منابع طبیعی مازندران منطقه ساری هم حدود ۷۰ درصد از اراضی ملی و جنگل‌های استان را زیر پوشش مدیریتی خود دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‌دهد.



قدمت جنگل‌های شمال ایران به بیش از ۴۰ میلیون سال قبل بر می‌گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه‌ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته‌ای است. مساحت این عرصه‌های جنگلی در حدود یک درصد جنگل‌های اروپاست ولی تعداد گونه‌های آن ۱۶ درصد گونه‌های موجود در کل قاره اروپاست.

جنگل‌های هیرکانی با گستره حدود ۱.۹ میلیون هکتار از آستارا در شمال استان گیلان آغاز می‌شود و تا گُلی داغی در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • ثبت ۵۱۰ فقره پرونده تخلف صنفی در استان سمنان
  • ۵۷ پرونده تعزیراتی برای نانوایان مشهدی تشکیل شد
  • تشکیل ۵۷ پرونده تعزیراتی برای نانوایان مشهدی
  • قطع درختان در محدوده باغ موزه قصر
  • ماجرای قطع درختان در بوستان قصر چیست؟
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | دیه قطع درختان شهر کجا هزینه شد؟
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر