Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-03@02:56:06 GMT

منشاء تحولات اخیر در عراق چیست؟

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۶۸۵۲

یک تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه با بیان این که وضعیت فعلی عراق ناشی از اختلافات میان احزاب و جریانات است، گفت: مقتدی صدر تلاش کرد به روش دیگری اقدام کند و آن روش نیز استفاده از حضور مردم در صحنه و راه‌اندازی تظاهرات بود. طبیعتا وقتی که روش قانونی و قانون اساسی مورد توجه قرار نگیرد و استفاده از تظاهرات مد نظر باشد تبعا طرف مقابل نیز از همین روش تظاهرات در مقابل تظاهرات استفاده می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: صباح زنگنه در ارزیابی خود از شرایط به وجود آمده در عراق که منجر به درگیری های داخلی شده است، اظهار داشت: شرایط عراق در نتیجه اختلافات احزاب و جریانات است که هر کدام ادعایی دارند و این ادعاها نیز بیش تر از واقعیت نشان داده می شود، در واقع هر کدام خودشان را پیروز نهایی می دانند.

وی تصریح کرد: ابتدای این تحولات از آن جایی شروع شد که در انتخابات اخیر هیچ کدام از جریانات و احزاب نتوانستند کرسی های بالایی را به دست آورند که بتوانند به طور مستقل دولت تشکیل دهند. آنچه گروه ها و احزاب به دست آوردند 70 کرسی یا نصف به علاوه یک پارلمان بوده که راه زیادی دارد. این بود که  جریان صدر سراغ احزاب شیعه نرفت .

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد:  در واقع جریان شیعه به سراغ بخشی از اهل سنت رفت تا دولت تشکیل دهد و معنی چنین اقدامی این است که نخست وزیری که حق جمعیت اکثریت عراق یعنی شیعیان است نباید توسط سایر مولفه های اجتماعی تعیین و معرفی شود.

زنگنه یادآور شد: براساس قانون اساسی این کشور، انتخاب و معرفی رییس جمهور در اختیار کردها تعریف شده و کردها دو حزب اصلی دارند نه شیعیان و نه اهل سنت در انتخاب رئیس جمهور نقشی ندارند، باید صبر کنند یا در پارلمان نظر خودشان را اعلام کنند، همچنین در مورد انتخاب رئیس پارلمان طبق عرف جاری در عراق در اختیار احزاب اهل سنت قرار دارد و شیعیان و کردها دخالتی نمی کنند.

وی با تاکید بر این که اقدام مقتدی صدر نوعی شکستن این قاعده است، گفت: مقتدی صدر تلاش کرد به روش دیگری اقدام کند و آن روش نیز استفاده از حضور مردم در صحنه و راه اندازی تظاهرات بود. طبیعتا وقتی که روش قانونی و قانون اساسی مورد توجه قرار نگیرد و استفاده از تظاهرات مد نظر باشد تبعا طرف مقابل شیعه نیز از همین روش تظاهرات در مقابل تظاهرات استفاده می کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: آنچه گفته شد منشا قضایا بود و بعد این مساله به اعتراضات و تظاهرات در سطح جامعه کشیده شد و هواداران مقتدی صدر جمعیتی را به این سمت سوق دادند که مانع تشکیل پارلمان هم شوند.

زنگنه با اشاره به این که روحیه مقتدی صدر نوسانی است از عرصه سیاسی و قدرت کناره گیری می کند و مجددا باز می گردد، گفت: آنچه برای عراق مهم است، این که دولت خدمتگزار تشکیل شود تا بتواند کشور  را اداره کند و اختلافات در پارلمان حل شود. منبع: ایسنا برچسب ها: تحولات ، عراق ، منشا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تحولات عراق منشا مقتدی صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۶۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور

مجتبی امانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و تبادل نظر کرد.

به گزارش ایسنا، مجتبی امانی در این دیدار گزارشی از آخرین تحولات محل ماموریت و وضعیت روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و لبنان، همچنین تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و مقاومت و مردم این کشور ارائه کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش های سفیر کشورمان، بر لزوم تداوم تلاش برای پیگیری توسعه روابط دو کشور بخصوص در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی، همچنین اهمیت جایگاه لبنان و نقش آن در محور مقاومت‌ علیه رژیم متجاوز صهیونیستی تأکید کرد.

 امیرعبداللهیان بار دیگر بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های  لبنانی برای انتخاب رئیس جمهور لبنان تأکید و آنان را به  تسریع در  این کار دعوت کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد:به نظر می رسد کشورهای منطقه نیز به این مهم توجه داشته و در صدد کمک به حل این موضوع هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟
  • مطالبات پارلمان کودک مورد پیگیری قرار می گیرد
  • احزاب لبنانی در انتخاب رییس‌جمهور کشورشان تفاهم و تسریع کنند
  • تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور
  • نطق‌ شنیدنی در پارلمان اروپا درباره حمله ایران به اسرائیل
  • سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • شباهتهای جنگ غزه و ائتلاف کفار و مشرکین مکه و یهود مدینه در جنگ احزاب