Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی موجود در کشور حدود ۲.۶ میلیون هکتار معادل ۳۵ درصد زمین‌ها مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده‌‍اند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، فریبرز عباسی ظهر امروز در نشست شورای مدیران و هفدهمین جلسه ستاد سامانه‌های نوین آبیاری استان خراسان جنوبی اظهار داشت: در یک کشور خشک و نیمه خشک قرار داریم و 8.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میلیون هکتار سطح کل اراضی آبی کشور است.

وی بیان کرد: بر خلاف خیلی از کشورها که اکثر آب مورد نیاز تولیدات آنها از محل آب باران و سد تامین می‌شود در کشور 90 درصد تولیدات به آبیاری وابسته است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: میانگین تبخیر ما سه برابر میانگین کشوری است و میانگین بارندگی کشور هم یک سوم میانگین جهان است که این موضوع شرایط خاصی را در بخش کشاورزی برای ما رقم زده است.

عباسی با اشاره به اینکه در اغلب مناطق کشور محدودیت منابع آبی را داریم، اضافه کرد: از مجمع 8.5 میلیون هکتار اراضی آبی کشور، تاکنون 2.6 میلیون هکتار به انواع سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده که35 درصد اراضی کشاورزی کشور را محسوب می‌شود.

وی افزود: 1.7 میلیون هکتار از اراضی به انواع روش‌های مدرن سطحی تجهیز شده است، در مجموع 4.3 میلیون هکتار از کل اراضی آبی عملیات تجهیز و یا سامانه‌های نوین انجام شده که حدود 50 درصد اراضی آبی کشور را شامل می‌شود.

67 طرح کشاورزی استان قزوین افتتاح شد/ راه‌اندازی 577 هکتار سامانه نوین آبیاری38 هزار هکتار از اراضی کشاورزی اردبیل به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مجهز شدقزوین برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری نیازمند 10 برابر شدن اعتبارات است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: کمتر از 50 درصد اراضی آبی کشور هنوز نیاز به کار دارد که باید عملیات تجهیز و نوسازی یا سامانه‌های نوین آبیاری در آن اجرا شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در سطح 40 هزار هکتار معادل30 درصد اراضی آبی خراسان جنوبی، سامانه‌های نوین آبیاری اجرا شده است و خراسان جنوبی در سال‌های اخیر جزو استان‌های نخست کشور در این زمینه بوده است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در زمینه سامانه‌های نوین آبیاری، رویکرد ما سامانه‌های با راندمان بالا و در بحث حوزه‌ای نیز تا حد امکان، اولویت با سامانه‌های زیرسطحی است.

عباسی متذکر شد: اگر امکان توسعه سامانه‌های با راندمان بالا به دلیل شوری آب یا سایر محدودیت‌ها، وجود نداشته باشد باید به سمت سامانه‌های نوین آبیاری از جمله کم فشار و کلاسیک که هزینه بهره‌برداری و نگهداری از آنها زیاد است برویم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری به مرز خودکفایی رسیده‌ایم، تصریح کرد: در حال حاضر 95 درصد لوازم و تجهیزات در داخل تولید می‌شود، در سال‌های گذشته تنها چند قلم تجهیزات وارد می‌شد که با همکاری تولیدکنندگان داخلی در حال رسیدن به خودکفایی هستیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به همکاری 350 تولیدکننده در زمینه تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری در کشور اشاره کرد و گفت: همچنین 400 مشاور در این زمینه داریم و تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده، تولیدات داخلی افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در مجموع حدود دو هزار نفر شامل پیمانکار، مشاور، مجری و سایر در زمینه سامانه‌های نوین آبیاری مشغول به کار هستند.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی یکی از ویژگی‌های خوب استان خراسان جنوبی اجرای طرح آبخیز تا جالیز دانست و گفت: امسال با افتخار اعلام می‌کنیم بر اساس این طرح پایلوت، طرح به صورت ملی در کشور اجرا و دنبال خواهد شد.

عباسی افزایش آب قنات و پایداری دبی قنوات را از جمله مزایای اجرای این طرح ذکر و اضافه کرد: دو هزار و 200 سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی وجود دارد که در پایین دست هر کدام، یک یا چند قنات در قالب طرح آبخیز و جالیز احیا و دبی آب آن افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: در بحث قنوات قول می‌دهیم اعتبارات استان را سه برابر نسبت به سال قبل افزایش دهیم و در زمینه سامانه‌های آبیاری نوین نیز معادل اعتبار پارسال البته با تخصیص بیشتر در نظر گرفته‌ایم.

عباسی اظهار داشت: الگوی کشت کشور با تاکید رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی در حال نهایی شدن و ابلاغ است همچنین مشوق‌هایی در زمینه آب‌بهای کشاورزی با 100 درصد تخفیف در حال برنامه‌ریزی است.

وی تصریح کرد: در زمینه خرید آب چاه‌های کم بازده پیشنهاد می‌دهیم در کارگروه ماده 11 استانداری موضوع مطرح و در استان تصمیم‌گیری و برنامه ریزی شود.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: در زمینه نیروی انسانی که دغدغه ما نیز در ستاد است، در سال‌های اخیر بیش از 30 درصد از نیروها بازنشست شده‌اند که وزارتخانه امسال هزار نفر را جذب خواهد کرد.

عباسی بیان کرد: یکی از خلاها در حوزه خاک، ضوابط و دستورالعمل‌ها است که در این زمینه 15 دستورالعمل طراحی کرده‌ایم و برای تصویب به هیات دولت ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/ 252

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی سامانه های نوین آبیاری اراضی آبی کشور خراسان جنوبی میلیون هکتار درصد اراضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۷۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارهای زیربنایی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران اجرا شود

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره بر مدیریت زراعی منسجم بر اراضی کشاورزی بر اجرای کارهای زیربنایی نظیر احداث انبارهای فنی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، علیرضا مهاجر، امروز_چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جلسه جهش تولید در دیمزارهای این استان میانگین سرانه زمین در کشور را ۳.۲ هکتار دانست و اظهار کرد: اگر به کمتر از این میزان برسیم قطعاً با کاهش بهره‌وری در اراضی مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه واردات دانه‌های روغنی توسط واردات‌کنندگان در ازای خرید محصولات داخلی با قیمت مصوب از کشاورزان است، افزود: پس از پرداخت وجه به کشاورزان و تأیید آن اجازه واردات به این شرکت‌ها داده می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بلوک‌بندی اراضی کشاورزی یکی از راهکارهای مقابله با کوچک شدن اراضی است که به صورت پهن‌بندی مدیریت می‌شوند، اظهار داشت: مدیریت زراعی منسجم بر اراضی کشاورزی باعث افزایش بهره‌وری مزارع می‌شود.

مهاجر در مازندران باید کارهای زیربنایی نظیر احداث انبارهای فنی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی انجام شود، خاطرنشان کرد: شرکت خدمات حمایتی و تعاون روستایی وظیفه اصلی تأمین نهاده‌های کشاورزی نظیر کود و سم را برعهده دارند و باید بر اساس رسالت اصلی خودشان عمل کنند.

بابک مؤمنی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این جلسه رسالت جهاد کشاورزی را در امر تولید دانست و گفت: تولید بذر محصولات کشاورزی در مازندران با جدیت دنبال می‌شود و در سال‌جاری این مشکل چندساله را رفع خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: تلاش این سازمان بر تأمین و تولید بذر محصولات کشاورزی استان با مباشرت شرکت خدمات حمایتی است.

کد خبر 749731

دیگر خبرها

  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • کارهای زیربنایی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران اجرا شود
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند
  • لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیاردی تسهیلات در آران و بیدگل
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید