Web Analytics Made Easy - Statcounter

لحظه‌ای از اخبار عراق، انتخابات فدارسیون فوتبال، خنثی‌ترین نشست خبری یک رئیس جمهور در تاریخ ایران و ... فاصله بگیرید و زمان ثبت نام در دانشگاه را به یاد بیاورید.

در زمان ثبت نام، دانشگاه از حقوق دانشجو با شما سخن گفته بود؟ مثلا شما را با حقوق‌تان در مواجه با استاد، دانشگاه یا دانشجویان دیگر آشنا کرده بود؟

من که چنین تجربه‌ای ندارم و احتمالا شما هم ندارید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اجازه بدهید از مشاهدات برخی از نزدیکان در کشور آمریکا در این باره بنویسم.

قبل از اینکه شما کارهای ثبت نام در دانشگاه را انجام دهید، باید یک آموزش آنلاین درباره حقوق دانشجویی بگذرانید.

در هر مقطع تحصیلی که هستید وظیفه دارید این دوره را پاس کنید و راه فراری نیست. دراین دوره به شما چه می‌گویند؟

کمیته انضباطی؟ درگیری با استاد و محروم شدن ازتحصیل؟ ظاهر دانشجویی و سبک لباس پوشیدن؟ نه، سخت در اشتباهید. در اولین گام با شما از مصادیق خشونت (کلامی و جنسی)، تبعیض نژادی و جنسیتی می‌گویند.

به دانشجویان جدید می‌گویند اگر مورد هر کدام از این موارد بالا قرار گرفتید باید چه رفتاری داشته باشید و دانشگاه از دانشجویانی که مورد خشونت یا تبعیض قرار گرفته اند چه حمایتی‌ می‌کند.

در سال‌های قبل نوشتم که پدر و مادرها در ماجراهایی که فرزندشان گرفتار تعرض می‌شود به جای اینکه او را محکوم و یا شماتت کنند، آغوش محبت خود را برای پسر یا دخترشان باز کنند. حالا در آمریکا، دانشگاه‌ها نقش یک حامی بزرگ برای دانشجوهای مورد ظلم واقع شده را بازی می‌کنند و هیچگاه نمی‌گویند که کرم از خود درخت است!

نمونه بارز آن الکل خوردن افراد زیر 18 سال است. در ایالات متحده و بسیاری دیگر از کشورهای جهان خوردن الکل برای افراد زیر 18 سال ممنوع است.

دانشگاه ولی به دانشجویان خود می‌گوید اگر زیر 18 سال هستید و الکل خوردید و در مهمانی مورد تعرض قرار گرفتید، نترسید. درست است که کار خلاف قانون انجام داده‌اید اما مورد حمایت وکلای دانشگاه در برابر متعرضین هستید. حتی به آنها آموزش می‌دهد که در مهمانی‌هایی که الکل صرف می‌شود چه رفتارهایی داشته باشند تا از خطرهای احتمالی به دور باشند.

در مورد الکل هم بگویم که اگر هنگام رانندگی در ماشین، شیشه الکلی با در باز وجود داشته باشد ممکن است گواهینامه‌تان باطل شود یا اگر در هنگام مستی رانندگی کنید، با شدیدترین مجازت‌ها روبرو خواهید شد. مثلا برای خارجی‌ها احتمال لغو ویزا وجود دارد.

به بحث خودمان برگردیم؛ چتر حمایتی دانشگاه آنقدر باز است که به دانشجویانی که توسط همسر یا هم‌خانه یا حتی پدر ومادر مورد خشونت واقع شده‌اند، امتیازهایی مثل مرخصی تحصیلی، اختصاص وکیل، دادن خوابگاه یا خانه رایگان و ... می‌دهند تا او احساس تنهایی نکند.

می‌بینید آنها نمی‌گویند که این دانشجو درمقطع دکتراست و به اصطلاح خرش از پل گذشته است ودیگر نیازی به آموزش ندارد. دانشجو تحصیلات تکمیلی هم مانند یک دانشجوی 18 ساله باید این آموزش‌ها را ببیند تا اجازه ثبت نام در دانشگاه را داشته باشد.

خیلی از دانشجویان ما و حتی اساتید دانشگاه با حقوق خود آشنا نیستند و نمی‌دانند با اقسام تبعیض‌ها و خشونت‌ها چگونه برخورد کنند.

استفاده از تجربیات مردمان دیگر کشورها در سطوح مختلف می‌تواند ما را در مسیر توسعه پایدار قرار دهد و احتیاجی نیست در همه موارد ما خودمان به فکر اختراع چرخ باشیم.

راستی تا یادم نرفته است. محمد صالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مصاحبه‌ای ادعا کرده: «در برخی از دانشگاه‌های دنیا که گران هم است اختلاط بین دختر و پسر را جدا کرده‌اند و این جداسازی باعث شده یک و نیم نمره به میانگین معدل کل اضافه شده است.»

این حرف‌ها را بشنوید ولی باور نکنید. تا جایی که ما دیدیم، دختر و پسر در کنار هم درس می‌خوانند، درس می‌خوانند و درس می‌خوانند و بدون شعار و حاشیه به دنبال علم آموزی هستند. نوجوانان و جوانانی که با دانشگاه رابطه ندارند هم به دنبال زندگی خود در بازار کار می‌گردند و بیهوده عمر خود را پشت میزهای دانشگاه حرام نمی‌کنند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۷۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انصارالله یمن سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از شبکه المسیره یمن، دفتر سیاسی انصارالله یمن با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که سرکوب ناموجه تظاهرکنندگان، نادرست بودن ادعای دولت آمریکا مبنی بر دفاع از آزادی، حمایت از حقوق بشر و گسترش دموکراسی را آشکار کرد.

دفتر سیاسی انصارالله یمن با تاکید بر حق شهروندان آمریکایی برای تظاهرات مسالمت آمیز از مواضع اخلاقی آنها که بیانگر افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به مساله فلسطین و مخالفت با اقدامات وحشیانه رژیم اسرائیل در غزه است، قدردانی کرد.

انصارالله از سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با حقوق بشر خواست تا اقدامات سرکوبگرانه علیه تظاهرکنندگان صلح‌جو در ایالات متحده را محکوم کنند و دولت آمریکا را برای توقف نقض حقوق بشر تحت فشار قرار دهند.

این بیانیه اشاره کرد که جنایات نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه مستلزم اتخاذ یک موضع قاطع بین المللی برای توقف این جنایات است و تظاهرات مسالمت آمیز در ایالات متحده نشان دهنده مخالفت با این جنایات و همبستگی مردم آمریکا با مردم فلسطین است.

دفتر سیاسی انصارالله یمن تاکید کرد که فلسطین یک مساله محوری برای امت عربی و اسلامی باقی خواهد ماند و انصارالله به حمایت همه جانبه از مردم فلسطین تا رسیدن به حقوق مشروع خود، ادامه خواهد داد.

همزمان با گذشت بیش از ۲۰۰ روز از جنگ رژیم اسرائیل علیه ساکنان غزه و تداوم جنایات بی مجازات این رژیم علیه مردم بیگناه فلسطین به پشتوانه حمایت‌های مالی، نظامی و سیاسی دولت جو بایدن، دانشگاه‌های آمریکا صحنه سرکوب دانشجویان از سوی پلیس است.

پلیس نیویورک روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد که ۱۳۳ دانشجوی بازداشت شده دانشگاه نیویورک پس از صدور احضاریه دادگاه، آزاد شده اند.

این در حالی است که در «تحصن همبستگی با غزه» در دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک آمریکا نیز، پس از تماس مسئولان این دانشگاه با پلیس برای ورود به محوطه دانشگاه در روز پنجشنبه، بیش از ۱۰۰ دانشجو دستگیر شدند که این اقدام دانشگاه کلمبیا و پلیس آمریکا به تشدید تنش‌ها و ایجاد فضای امنیتی شدید در محیط دانشگاه منجر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره‌ی آموزش مهارت‌های رسانه‌ای موبایل آوین نو
  • آمریکا به شدیدترین وجه ممکن اعتراضات دانشجویان را سرکوب کرده است
  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • مکزیک: دیدید چه بلایی سر دانشجویان معترض در آمریکا آمد؟
  • انتقاد تند رئیس جمهور مکزیک از آمریکا
  • طوفانی که پرده‌ها را کنار زد
  • طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد  
  • آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد
  • نمایندگی ایران: ضرب و شتم، مدافعان حقوق بشر را ساکت نمی‌کند
  • انصارالله یمن سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کرد