Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، تأمین امنیت غذایی که یکی از اهداف جوامع بشری در تمام دوره­‌ها و یکی از مهم‌ترین ارکان حقوق فردی و امنیت انسان و جامعه است، چالشی اساسی محسوب می‌شود. دستیابی به نظام‌های تغذیه پایدار همانند یکی از ارکان اصلی رسیدن به توسعه پایدار و اطمینان از امنیت غذایی نسل حال و نسل‌های آینده مورد توجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش روزافزون جمعیت انسانی و نیاز به غذای بیشتر از یک‌سو و کاهش وسعت خاک‌های قابل‌کشت و حاصلخیزی آن‌ها از سوی دیگر، جوامع بشری را به کاربرد کودهای شیمیایی سوق داده است.

شرکت پتروشیمی پردیس بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده آمونیـاک و اوره در خاورمیانه و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصولات در سطح جهان با تولید بیش از پنج میلیون تن محصول در سال است که در راستای تولید غذای کافی برای مردم دنیا گام‌های بلند و مؤثری برداشته است.

فروش اوره پردیس بالاتر از قیمت‌های جهانی / مدیریت کارآمد در فروش عامل اصلی موفقیت

پتروشیمی پردیس با حذف واسطه‌ها و ایجاد هماهنگی بین صادرکنندگان با مدیریت صحیح کارگروه اوره ایران به موفقیت های چشمگیری در حوزه صادرات و فروش صادراتی دست پیدا کرده است. با در نظر گرفتن قیمت‌های نشریه آرگوس و قیمت فروش‌های پتروشیمی پردیس در می‌یابیم که، قیمت‌های فروش پتروشیمی پردیس همواره بیش از قیمت‌های ارائه شده در سطح جهانی است و حتی در مقطعی به ۸۴۰ دلار هم می‌رسد. در حالیکه تا پیش از این، با فروش اوره به واسطه‌ها و سپس عرضه به بازارهای خارجی، بخشی از این سود به جیب واسطه ها می رفت و اوره صرفه بالای خود را برای فروش از دست می‌داد.

براساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، پتروشیمی پردیس در دوره 11 ماهه منتهی به مرداد ماه 1401 از محل فروش محصولات آمونیاک و اوره خود 35 هزار و 923 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. شپدیس تنها در مردادماه امسال با فروش 300 هزار تن آمونیاک و اوره، 4 هزار و 453 میلیارد تومان درآمد داشته که حدود 77.5 درصد بیشتر از مردادماه سال گذشته است.

بررسی روند رشد شپدیس در سه سال اخیر

نمودار زیر به بررسی روند قیمت ریالی اوره به ازای هر تن بین سال های 98 تا 1401 پرداخته است.

در نمودار زیر روند فروش پتروشیمی پردیس در سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۱ آورده شده است که نشان از تحول اساسی در فروش محصولات دارد.

مقدار تولید و فروش به واسطه به بهره برداری رسیدن طرح توسعه در سال‌های قبل و نرخ فروش به واسطه افزایش نرخ دلار و روند صعودی فروش نرخ اوره به واسطه رشد تقاضا در سطح جهانی در کنار مدیریت صحیح فروش محصولات با حذف واسطه‌ها همواره صعودی بوده است.

تبدیل فلر به اوره در فاز چهارم پتروشیمی پردیس

پتروشیمی همت که ۵۰ درصد از سهام آن متعلق به هلدینگ خلیج فارس بود و ۵۰ درصد دیگر متعلق به هلدینگ نفت و گاز پارسیان بود توسط پتروشیمی پردیس خریداری شده است. در این پروژه گازهای خروجی فلرها در سطح منطقه جمع آوری شده و با استفاده از ۱۰ درصد آمونیاک اضافی پردیس (۷۰ درصد خوراک پتروشیمی همت) به یک میلیون تن اوره تبدیل خواهد شد.

این طرح موضوعی زیست محیطی است و هم فاینانس داخلی و هم فاینانس خارجی برای این طرح امکان پذیر خواهد بود. با بهره‌برداری از این طرح سالانه از سوختن و انتشار بیش از ۸۰۰ هزار تن دی اکسیدکربن پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در عسلویه و مصرف سالانه ۶۷۰ میلیون مترمکعب گاز متان جلوگیری خواهد شد که برای اهالی این منطقه و کارکنان صنعت خبر خوشایندی محسوب می شود. با انجام این پروژه به عنوان  فاز چهارم پتروشیمی پردیس، سالانه یک میلیون تن به ظرفیت تولید اوره این شرکت افزوده خواهد شد.

دستاوردهای اساسی مدیریت پتروشیمی پردیس

صادرات یک میلیون تنی اوره به کشور‌های آمریکای جنوبی و تهاتر با محصولات دامی و کشاورزی که مورد احتیاج شدید کشور است، از دیگر اقدامات موثر شپدیس برای رفع نیاز داخلی است. علاوه بر این به دلیل تحریم‌ها توان فروش کشور کاهش پیدا کرده و از این مسیر میزان صادرات افزایش چشمگیری یافته است.

کاهش دوره اور‌هال پتروشیمی پردیس از ۷۰ الی ۸۰ روز به کمتر از ۲۰ روز، یکی دیگر از اقدامات موثر مدیریت شپدیس برای افزایش راندمان و تولید این مجموعه است. کاهش مدت اورهال مجموعه در سال‌های اخیر در وضعیت فروش شپدیس کاملا خود را نشان داده است.

یکی از مهمترین اقدامات مدیریت مجموعه پتروشیمی پردیس ایجاد انبار بروز در این مجموعه است. با بررسی وضعیت این شرکت می‌توان دریافت سفارش‌های خرید به دلیل استفاده از چیپست‌های RFID در این مجموعه به شدت کاهش پیدا کرده است. شپدیس در سال ۹۹ در حدود ۱۳۰۰ و در سال مالی ۱۴۰۰، ۲هزار و ۵۰۰ تقاضای خرید از انبار داشته که حاصل استفاده از فناوری‌های نوین انبارداری در این مجموعه است. این میزان کاهش در سفارش خرید باعث شده تا نقدینگی مجموعه در وضعیت مطلوبی قرار گرفته و مشکلی از جانب تهیه نقدینگی برای پتروشیمی پردیس ایجاد نشود.

کاهش قابل توجه در هزینه‌های عمومی و اداری، به خصوص در بحث پیمانکاری تهیه و صرف غذا با صرفه جویی حدود ۴۰ میلیارد تومانی از این محل، ثبت رکورد ماهانه تولید اوره با تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن اوره در یک ماه در سال مالی ۱۴۰۰، تحقق بودجه سال مالی ۱۴۰۰ در ۶ ماه نخست سال، بومی سازی تمام کاتالیست‌های مورد نیاز شپدیس در داخل کشور و وارد کردن ۲۰ پالت ۶۰ هزار تنی ذرت از برزیل از جمله دستاوردهای مدیریت پتروشیمی پردیس است.

در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اوره به برزیل صادر می‌شود و شپدیس برنامه صادرات اوره تا سه میلیون تن به برزیل را در دست اجرا دارد.قرارداد مهندسی و تولید ساخت چند ده هزار قطعه مورد نیاز شرکت‌های داخلی توسط پتروشیمی پردیس در حال انجام است و ساخت آنتی کیک که به کمک آن، میزان ماندگاری اوره در زمین از سه ساعت به سه ماه افزایش پیدا می‌کند و به وسیله این دستاورد کود اوره دیگر کلوخه نمی‌شود.

پردیس سبز و عدم پرداخت یک درصد فروش به عنوان حق آلایندگی

به دلیل معرفی پتروشیمی پردیس به عنوان یکی از شرکت‌های سبز صنعت، که پیش از این به عنوان حق آلایندگی پرداخت می شد به جیب سهامداران برگشت و دیگر پرداخت نخواهد شد، این موضوع می تواند تاثیر به سزایی در افزایش سودآوری شرکت داشته باشد.

حذف دلالان و افزایش قیمت فروش اوره با تشکیل کارگروه اوره کشور

مدیریت پتروشیمی پردیس با تشکیل کارگروه اوره کشور، هم افزایی قابل توجهی در تولیدکنندگان اوره داخلی ایجاد کرده و با حذف دلالان، قیمت گزارش شده آرگوس در ایران را افزایش داده است. قیمت فروش اوره داخلی نیز به همین منوال در سطح جهانی افزایش پیدا کرده است.

ما ز یاران چشم یاری داشتیم...

در فضایی که بایستی از اقدامات و رویداد‌های پتروشیمی پردیس حمایت همه جانبه به عمل بیاید و عملکرد‌ها به نفع افزایش همه جانبه صادرات این شرکت به عنوان سرمایه ملی به کار بیاید، معدودی با بیان صحبت‌هایی که رنگ و بویی از تقویت و حمایت ندارد، موج جدیدی بر علیه این شرکت که به واقع سرمایه ملی است، راه انداختند. صحبت‌هایی که بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های کشور و مصالح جامعه به سادگی مطرح می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: پتروشیمی پردیس فلر پردیس پتروشیمی پردیس یک میلیون میلیون تن فروش اوره پیدا کرده خواهد شد واسطه ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۸۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی

 طی روزهای گذشته چین، میزبان «عزام الاحمد» و «سمیر الرفاعی» به عنوان نمایندگان جنبش فتح و «موسی ابو مرزوق» و «حسام بدران» به عنوان نمایندگان جنبش حماس در پکن بود. در این نشست طرفین بر لزوم احیای کمیته‌های مشترک خود و حل و فصل اختلافات و  حملات رسانه‌ای به یکدیگر به توافق رسیده‌اند. در همین راستا شبکه المیادین در خبری اعلام کرد، هیأت‌های حماس و فتح در پکن بر وحدت میان  فلسطینیان با یکدیگر تاکید داشته اند بطوریکه دو گروه بر لزوم تشکیل دولت وفاق ملی موقت حین جنگ و پس از آن تاکید داشتند.

همزمان لین جیان سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز در نشست خبری خود در پکن در جمع خبرنگاران با بیان جزئیاتی در این باره گفت: نمایندگان جنبش‌های فلسطینی در پکن  با یکدیگر رایزنی کردند و دو طرف بر ادامه روند گفتگو و تلاش برای دستیابی به وحدت در اسرع وقت توافق کردند.  

دیپلماسی میانجیگری چین با فرایند صلح در خاورمیانه

چین اخیرا نقش فعال تری در بحران های بین المللی بر عهده گرفته  و تا حدودی گوی سبقت را از کشورهای غربی در حوزه میانجیگری در بحران های بین المللی ربوده است. نمونه آن را می توان میانجیگری میان تهران و ریاض در سال گذشته میلادی عنوان کرد.

فاطمه محروق، کارشناس مسائل شرق آسیا و عضو هیئت علمی دانشگاه، در گفت وگو با قدس با اشاره به سابقه نقش آفرینی و میانجیگری  چین در تحولات خاورمیانه به ویژه مسئله اختلاف و تنش  اعراب و رژیم صهیونیستی، گفت: رفتاری که پکن طی ماه های اخیر به خصوص پس از عملیات طوفان الاقصی برای کاهش تنش در منطقه خاورمیانه در پیش گرفته جدید نمی باشد بطوریکه همواره دیپلماسی میانجی‌گری به‌عنوان یکی از ارکان اصلی اهداف و اعمال سیاست خارجی چین در غرب آسیا مطرح بوده است و پکن خود را به‌ عنوان یک نیروی صلح‌ساز در معارضات و بحران‌های منطقه‌ای همچون بحران افغانستان، سوریه، سودان، یمن، ایران و فرایند صلح اعراب ـ اسرائیل  از سال 2004 مطرح ساخته است.

وی با بیان اینکه نیـاز روزافـزون چیـن بـه منابـع انـرژی و سـرمایه گذاری ها و مبـادلات بازرگانـی با کشـورهای ( غرب آسیا)، حاکـی از اهمیـت اقتصـادی این منطقـه در سیاسـت خارجی پکـن اسـت، افزود: چین به کشورهای خاورمیانه  از گذشته نگاهی گسترده تری داشته و این کشور مناسبات اقتصـادی دو جانبـه، معـادلات چندجانبه در خصـوص حـل مسـایل سیاسـی ارائـه نقـش میانجی گـری را در منازعـات کشـورهای خاورمیانـه پیگیـری می کنـد. تا جایی که استراتژی صلح جویانه و میانجیگری چین منجر شده کشورهای منطقه نگاه مثبت و سازنده ای به حضور این کشور در منطقه داشته باشندو مناسبات گسترده ای با این کشور برقرار نمایند.

او با اشاره به میزبانی چین  از نمایندگان جنبش اسلامی فتح و حماس در پکن، و نیز پیگیری این کشور برای آشتی نیروهای فلسطین بایکدیگر، گفت:  رفتار پکن سابقه طولانی دارد چراکه همواره چین به دنبال نقش آفرینی بیشتر در خاورمیانه می باشد و برگزاری نشست نمایندگان جنبش های فلسطینی در پکن، در چارچوب سیاست خارجی چین محسوب می شود.

تغییر رویکرد پکن از انفعالی به فعالانه در منطقه

این استاد دانشکاه تاکید کرد: هم اکنـون چین به عنـوان یـک قدرت بـزرگ از راهبـرد انفعالی سـنتی خود به سـمت درگیـری فعالانه در بحران هـا و مناقشـات منطقه ای حرکت کرده اسـت و دسـت بـه سیاسـت های عملگرایانه می زنـد.رفتار این کشور در حل تنش های خاورمیانه به خصوص بحران غزه منجر شده حتی بیشتر کشورهای اروپایی از پکن حمایت نمایند.

محروق اظهار داشت: طی یک دهه گذشته چین دیپلماسی فعالی جدا از مسئله اقتصادی در منطقه خاورمیانه را دنبال می کند بطوریکه به پلتفرم های امنیتی و سیاسی جدیدی وارد شده است. گفتگوهایی مانند میانجیگری بین ایران و عربستان در سال گذشته، مدیریت چالش میان رژیم صهیونیستی و اعراب را می توان نام برد.

وی درپاسخ به این پرسش که ایالات متحده آمریکا به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه  به شدت در جامعه بین المللی در تنگنا قرار گرفته، با توجه به این موضوع، آیا چین می تواند در مسئله غزه نقش آفرینی کند، گفت: باتوجه به  گذشت بیش از 207 روز از جنگ غزه، واشنگتن حمایت های مالی، نظامی، تسلیحاتی و اطلاعاتی گسترده ای را از اسرائیل انجام داده است و همین مسئله منجر به تعارض میان این کشور و گروه های فلسطینی شده است اما چین با توجه به سابقه حضور خود در میانجیگری های منطقه، توانسته نه تنها میزبان نشست سران فتح و حماس در پکن باشد بلکه کشورهای اروپایی و منطقه نیز از نقش آفرینی چین برای برقراری صلح میان گروه های فلسطینی حمایت کنند.

او در پایان اظهار کرد: رابطه چین با طرفین درگیر در جنگ غزه خوب است و می تواند این کشور نقش خودش را در برقراری آتش بس تا حدودی ایفا نماید، این رفتار چین نشان دهنده تغییر رویکرد دیپلماسی اقتصادی به مسائل امنیتی و سیاسی می باشد.

سید حسین حسینی

دیگر خبرها

  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • رشد ۱۰۴ درصدی تولیدات پتروشیمی شیراز
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود
  • اجرای طرح‌های مهم برای شکوفایی صنعت پتروشیمی
  • تورم پیش‌نگر در سراشیبی
  • افزایش ۱۰۴ درصدی تولید پتروشیمی شیراز در ۱۴۰۲
  • عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن افزایش می‌دهد
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟