Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@17:06:41 GMT

رهبری معظم در همان مسیر امام راحل جامعه را مدیریت می کند

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۹۳۳۷

رهبری معظم در همان مسیر امام راحل جامعه را مدیریت می کند

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله حسین نوری همدانی مراجع تقلید شیعیان به مناسبت افتتاحیه سال جدید تحصیلی حوزه علمیه تهران پیامی خطاب به طلاب و اساتید این حوزه علمیه صادر کرد که متن کامل آن به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا أبی القاسم مصطفی محمد صلی الله علیه و علی اهل بی ته الطیبین الطاهرین سیما بقیة الله فی الارضین و لعن علی أعدانهم أعداء الله اجمعین»

با سلام و تحیت به محضر علما و فضلای محترم که در این مجمع به عنوان افتتاحیه حوزه مبارکه علمیه تهران گردهم آمده‌اند و باید عرض کنم بسیار مایل بودم که امروز در جمع شما حضور پیدا نمایم، اما متأسفانه با توجه به برنامه ریزی انجام شده توفیق حاصل نگردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از موضوعاتی که همه ما به آن محتاج هستیم موضوع تعلیم و تربیت است و از آنجایی که خداوند متعال فقط معصومین علیهم السلام را کامل خلق نمود سایر انسان‌ها بدون هیچ تردیدی نیازمند این اصل می‌باشند و بر این اساس حوزه‌های علمیه از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تأسیس گردید و عنایت خاص حضرت بر این بود که با تربیت شاگردان و افراد خاص بتواند جامعه بشری را هدایت نماید و افراد را با معارف الهی آشنا سازد. برای تربیت چنین افرادی باید اخلاص را در نظر گرفت، اگر اخلاص نباشد هیچ کاری به ثمر نخواهد رسید.

امروز حوزه‌ها باید فقیه پرور، عالم به زمان، در واقع حجت برای مردم باشند.

«فَبَعَثَ فِیهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَیْهِمْ أَنْبِیَاءَهُ لِیَسْتَأْدُوهُمْ مِیثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ یُذَکِّرُوهُمْ مَنْسِیَّ نِعْمَتِهِ وَ یَحْتَجُّوا عَلَیْهِمْ بِالتَّبْلِیغِ وَ یُثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ وَ یُرُوهُمْ آیَاتِ الْمَقْدِرَةِ مِنْ سَقْفٍ فَوْقَهُمْ مَرْفُوعٍ وَ مِهَادٍ تَحْتَهُمْ مَوْضُوعٍ وَ مَعَایِشَ تُحْیِیهِمْ وَ آجَالٍ تُفْنِیهِمْ وَ أَوْصَابٍ تُهْرِمُهُمْ وَ أَحْدَاثٍ تَتَابَعُ عَلَیْهِمْ وَ لَمْ یُخْلِ اللَّهُ سُبْحَانَهُ خَلْقَهُ مِنْ نَبِیٍّ مُرْسَلٍ أَوْ کِتَابٍ مُنْزَلٍ أَوْ حُجَّةٍ لَازِمَةٍ أَوْ مَحَجَّةٍ قَائِمَة».

امروز بر علما لازم است در کنار مردم و با مردم بودن؛ عالمی که از مردم جدا باشد نمی‌تواند مؤثر قرار بگیرد. روحانیت باید خود را از مردم جدا نکند.

این انقلاب برخاسته از حوزه‌های علمیه است باید حوزه‌ها همانطور که انقلابی بودند انقلابی بمانند و برای حفظ این انقلاب باید ما اندیشه‌های امام راحل را در نظر بگیریم.

دستاوردهای انقلاب را بیان کنید نواقصی اگر باشد بر طرف کنیم و تذکر دهیم. امروز هم رهبری معظم در همان مسیر امام راحل مشغول مدیریت جامعه می‌باشد.

با حدیثی عرضم را تمام می‌کنم، خلاصه من آنچه بود عرض کردم.

در سفینة البحار این حدیث را نقل می‌کند از حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام «رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِین» یک مردی از قم برخواهد خاست، این در کتاب تاریخ قم است که الان در دست نیست. در زمان شیخ صدوق یک نفر از علما بزرگ، تاریخ قم را نوشته است. اصل کتاب الان در دسترس نیست، بقیه اش نقل می‌شود رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ َ، کسانی دور آن جمع می‌شوند و از آن الهام می‌گیرند و درس می‌گیرند مانند تکه‌های آهن محکم. آن اشخاص آنقدر مقاوم هستند. به علاوه اینها آنها کسانی هستند که لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ هیچ وقت از جنگ و جهاد خسته نمی‌شوند. دیروز رساله‌های خود را با مرکب و امروز رساله‌های خودشان را با خونشان می‌نویسند. وَ لَا یَجْبُنُونَ هرگز جبن به خودشان راه نمی‌دهند. وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ

در پایان بار دیگر از همه عزیزان خصوصاً شورای عالی حوزه علمیه تهران، مدیریت محترم تشکر و قدردانی می‌کنم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم.

کد خبر 5577518 مهدی بخشی سورکی

منبع: مهر

کلیدواژه: قم حوزه علمیه آیت الله حسین نوری همدانی هفته دولت بوشهر کرمانشاه اربعین حسینی ویروس کرونا اربعین 1401 خطبه های نماز جمعه افتتاح طرح عمرانی گرگان دولت سیزدهم آمار کرونا قزوین گناوه خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۹۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌چهارمین همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» در شیراز برگزار می‌شود

ایسنا/فارس چهارمین همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» با رهیافت علوم انسانی اسلامی به میزبانی شیراز برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی چهارمین دوره همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» امروز، ۱۶ اردیبهشت‌ماه با اعلام این مطلب گفت: چهارمین همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» با رهیافت علوم انسانی اسلامی فردا دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۸:۳۰ صبح در شبستان حضرت امام خمینی(ره) حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ(ع) برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمد متولی بیان کرد: این همایش هر ساله همزمان با بزرگداشت عالم ربانی آیت‌الله ایمانی، امام جمعه فقید شیراز برگزار می‌شود، چرا که در زمان حیات و مسئولیت ایشان در کسوت نماینده ولی فقیه در استان فارس حوزه‌های علمیه شهر مقدس شیراز جانی دوباره گرفت و در جهت رشد و پیشرفت علمی حوزه و طلاب اقدامات مؤثری از جانب ایشان انجام شد.

وی بیان کرد: این همایش با حضور طلاب و روحانیون بانو و آقا برگزار خواهد شد و در جهت تسهیل حضور گسترده آن‌ها در آن روز تمامی حوزه‌های علمیه آقایان و بانوان در سطح شهر شیراز تعطیل خواهند بود.

متولی با اشاره به دریافت ۲۰۰ اثر علمی و هنری به دبیرخانه همایش بیان کرد: در این همایش ملی برای اولین بار در کشور آئین اهدای جایزه ملی محی‌الدین برگزار خواهد شد. نام این جایزه از نام عالم ربانی و استاد اخلاق آیت‌الله حائری شیرازی اقتباس شده است.

دبیر اجرایی این همایش افزود: در این برنامه به تمامی طلاب و روحانیون شرکت‌کننده بن خرید کتاب ۵۰۰ هزار تومانی با تخفیف ۳۰ در صد اهدا می‌شود.

متولی در پایان با بیان اینکه امسال در چهارمین دوره این همایش ملی میزبان آیت‌الله رشاد به‌عنوان سخنران خواهیم بود، افزود: ایشان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور و رئیس حوزه‌های علمیه استان تهران است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رادان: حجاب را بگیرند، وطن و دین هم نیست می‌شود | درد بی‌حجابان اقتصاد نیست | آن‌ها که مشکل اقتصادی دارند پشت این دولتند
  • تجدید میثاق مسوولان حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (ره)
  • تجدید میثاق مسئولان حوزه حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (قدس سره)
  • دیدار کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب
  • چهارمین همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر برگزار می‌شود
  • شکل‌گیری امید‌آفرینی در جامعه پس از مشاهده دستاوردهای پژوهشی سمپادی‌ها
  • خیزش دانشگاهی علیه ظلم در جهان آغاز شده است
  • حوزه‌های علمیه مهمترین نقش تربیتی را در جامعه دارند
  • ‌چهارمین همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» در شیراز برگزار می‌شود
  • عضو مجلس خبرگان: دشمن از فضای مجازی به عنوان قتلگاه جوانان استفاده می‌کند