Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@11:47:57 GMT

۷ روش ساده برای کشف استعداد پنهان

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۹۳۸۰

۷ روش ساده برای کشف استعداد پنهان

چطور استعدادم را خودم کشف کنم؟+ فرمول ۱. با درون‌کاوی، استعداد پنهان خود را کشف کنید ۲. از منطقه امنتان خارج شوید تا استعداد پنهان خود را بیابید ۳. هدایای زندگی را دریابید ۴. نقاط قوت و ضعف خود را ذکر کنید ۵. تست شخصیت‌شناسی بدهید ۶. خاطره نویسی به کشف استعداد پنهان کمک می‌کند ۷. کارنامه‌های دبیرستانتان را نگاه کنید جمع‌بندی چطور استعدادم را خودم کشف کنم؟+ فرمول

به گزارش اقتصاد آنلاین، بسیاری از افراد دارای نقاط قوت خاصی هستند که به‌دلیل درگیری بیش‌ازحد برای مخارج و دچار‌شدن به روزمرگی، پرورش نمی‌یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امر می‌تواند ناامیدکننده باشد، زیرا بسیاری از متخصصان احساس می‌کنند که در زندگی هدف واقعی ندارند و باعث می‌شود که بسیاری از کارمندان رضایت شغلی نداشته باشند و از انتخاب شغل خود ناامید شوند.

پس از گذشت ۳ دهه از رکود اقتصادی، امروزه نسل جدیدتر در مشاغل استخدام می‌شوند. بر اساس گزارش لینکدین (LinkedIn) در سال ۲۰۱۶، ۴۸٪ از افراد ۵۱ ساله یا بالاتر نشان دادند که کارشان را نسبت به حقوق و موقعیت‌ها اولویت‌بندی می‌کنند و پس از آنها، ۳۸٪ از دهه شصتی‌ها و ۳۰٪ از دهه هفتادی‌ها این اولویت‌ها را داشته‌اند.

شاید وقت آن رسیده است که فیش حقوقی را کنار بگذارید و به جست‌وجوی شغلی بپردازید که استعدادهای طبیعی شما را پرورش دهد. متأسفانه سد راهی وجود دارد، یعنی تلاش برای تعیین میزان استعداد پنهان در وهله اول.

در این مطلب، ۷ روش ساده اما بسیار مؤثر آمده است که می‌توانید به‌وسیله آن‌ها استعداد پنهان خود را پیدا کنید و به زندگی و شغلتان معنای دوباره ببخشید.

۱. با درون‌کاوی، استعداد پنهان خود را کشف کنید

در محیط کاری پرشتاب، اینترنت‌محور و پیشرفته‌ی فنی امروز، اغلب نمی‌توانیم به درونمان نگاهی کنیم و به‌راحتی استعداد پنهان خود را کشف کنیم. آخرین باری که در کافی‌شاپ یا اتوبوس نشستید و بدون استرس به تلفن هوشمند خود نگاه نکردید، کی بوده است؟ نمی‌دانیم که چگونه این کار را انجام دهیم، اما این کار هنری است که باید دوباره احیا شود؛ به‌ویژه هنگامی که می‌خواهید هویت واقعی خود را شناسایی کنید.

با گشت‌و‌گذار در ذهنتان، سؤال‌کردن از خود، جست‌وجوی خاطرات قدیمی یا تهیه لیستی از سرگرمی‌های موردعلاقه‌تان، به‌یقین می‌توانید کشف کنید که در چه چیزی مهارت دارید و استعداد پنهان شما چیست.

خودکاوی و درون‌نگری هدیه‌ای است که بسیاری از دوستان، همکاران یا اعضای خانواده شما از آن بی‌بهره‌اند. همه ما این توانایی را داریم، اما وسواس و حواس‌پرتی جلوی شکوفایی آنها را گرفته است.

البته شما نمی‌توانید این اشتباه را بکنید که فقط با استعدادهای ظاهری و واضحتان سرگرم شوید، استعدادهایی مانند نواختن ویولن سل. این چیزهای کوچک هستند که در پایان می‌توانند ارزشمند باشند، یعنی چیزهایی مانند سریع خواندن، گفت‌وگو و مذاکره یا حتی رهبر تیم‌شدن؛ که به‌احتمال زیاد، آخرین مورد باارزش‌ترین نیروی کار امروزی است.

۲. از منطقه امنتان خارج شوید تا استعداد پنهان خود را بیابید

ما تغییر را دوست نداریم و معمولا در برابر آن مقاومت می‌کنیم. مهم نیست که چقدر از زندگی حرفه‌ای یا شخصی خود دل‌زده می‌شویم، وقتی راحتی ما به هم می‌خورد، قدر آن را نمی‌دانیم؛ مضطرب، عصبانی و پر از دلهره می‌شویم؛ اما اگر به آنچه می‌دانیم، نه به آنچه نمی‌دانیم، پایبند باشیم، چگونه می‌توانیم زندگی خود را پیش ببریم؟

اگر نتوانید از منطقه امنتان خارج شوید، این بدان معناست که شما در شرایطی با نارضایتی گیر خواهید کرد. اگر به‌دنبال معنا هستید، نقاط قوت خود را آزمایش می‌کنید یا توانایی‌های خود را بهبود می‌بخشید، قدم‌زدن در خارج از منطقه امنتان ضروری است. چه بخواهید همان استعدادها و مهارت‌ها را تقویت کنید و چه با کسب مهارت‌های نرم یا سخت جدیدی به حرفه‌ای متفاوت بروید، باید ریسک کنید، انرژی داشته باشید و در برابر ترستان مقاومت کنید.

در ادامه، چند مورد برای راحت‌شدن این کار و کشف راحت‌تر استعداد پنهان شما وجود دارد:

بررسی کنید که وقتی در دفتر نیستید، چگونه وقت خود را صرف می‌کنید و سپس اولویت‌بندی کنید؛

زمانی را به کسب مهارت‌ها و انرژی لازم اختصاص دهید که فقط برای «شما» مناسب باشد. کشف استعدادهایتان، فقط به «وقت شما» نیاز دارد؛

از مهارت فعلی خود، مانند نواختن آلات موسیقی یا شعرگفتن، استفاده کنید؛

فعالیتی را که قبلا تجربه نکرده‌اید، امتحان کنید؛

در کلاسی ثبت‌نام کنید که در آن موضوعی را که به آن علاقه دارید، به شما آموزش دهند؛

داوطلب کمک به جامعه خود شوید، با افراد جدید ملاقات کنید و به چیزهای جدید علاقه‌مند شوید.

۳. هدایای زندگی را دریابید

چیز دیگری وجود دارد که بیشتر مردم آرزو می‌کنند بتوانند انجامش دهند، اما به‌دلیل هزینه، وقت یا مسئولیت نمی‌توانند؛ چیزهایی مانند سفرکردن به طبیعت بکر، دیدن مناظر حیرت‌انگیز و یادگیری فرهنگ‌های جدید. با سفرکردن، طیف گسترده‌ای از چالش‌ها، الهامات و مبارزات به شما ارائه می‌شود؛ به‌عنوان مثال، بازدید از شهر یا روستایی کوچک در کشور خودمان ممکن است ایده‌ای برای نوشتن یک رمان ایجاد کند؛ یا صخره‌نوردی در شمال کشور ممکن است شما را به آزمایش مقاومت و حل مشکلاتتان وادار کند.

سفرکردن، به‌ویژه به‌تنهایی، می‌تواند اثر ماندگاری در ذهن، جسم و روحتان به‌جا بگذارد. چه بخواهید سفری یک‌روزه به طبیعت نزدیک محل زندگی‌تان داشته باشید و چه به کوه‌پیمایی در جنوب کشور بپردازید، اگر حتی ۱ ماه از سال را نیز به این کار اختصاص دهید، این فرصت را دارید که تمام زندگی خود را برای «همیشه» تغییر دهید و استعداد پنهان خود را کشف کنید.

۴. نقاط قوت و ضعف خود را ذکر کنید

ما در چه چیزی مهارت داریم، در چه چیزی بد هستیم؟ به‌واقع نمی‌دانیم، مگر اینکه به آن فکر کنیم و آن را بنویسیم و این همان کاری است که باید برای حرکت رو به جلو انجام دهید.

صبح اول وقت یا قبل از خواب، بنشینید، یک قلم و کاغذ دستتان بگیرید و نقاط ضعف و قوت خود را مشخص کنید. ممکن است در حل اسرار قتل در رمان‌های آگاتا کریستی (Agatha Christie) در فصل چهارم موفق باشید، در ۷ حرکت در یک بازی شطرنج مخالفان را شکست دهید و به‌سرعت زبان جدیدی را یاد بگیرید؛ از طرف دیگر، ممکن است در رسیدن به‌موقع در قرارها، پختن ماکارونی و خواندن زبان بدن ناموفق باشید.

بعضی از افراد ممکن است بگویند که نمی‌دانند چه استعدادهایی دارند؛ اما با کمی صبر، فکر و تمرکز، به‌راحتی می‌توانید هدایای خود را تشخیص دهید.

۵. تست شخصیت‌شناسی بدهید

از آنجا که گاهی اوقات مانند فرد مهاجری در کشوری غریبه احساس غربت می‌کنیم، گاهی به‌سادگی نمی‌دانیم که چه کسی هستیم؛ بنابراین، دقیقا چگونه می‌توانید بفهمید که کی هستید؟ تست‌های شخصیت‌شناسی منبع محبوبی برای کشف خودتان است.

با یک جست‌وجوی ساده در گوگل، ده‌ها تست شخصیتی رایگان، دقیق و مطمئن به دست می‌آید که از مجموعه متنوعی از اندازه‌گیری‌ها، نظریه‌ها و الگوریتم‌ها استفاده می‌کنند. یک تست شخصیت شناسی، از نظریه تیپ های شخصیتی کارل یونگ در تست MBTI گرفته تا سؤالاتی ابتدایی که در اعماق ذهن شما فرورفته‌اند، می‌تواند نقاط قوت شما را ارزیابی کند، به شما کمک کند تا استعداد پنهان خود را پیدا کنید و حتی اشتیاق به پیشرفت خود را به کار بگیرید.

۶. خاطره نویسی به کشف استعداد پنهان کمک می‌کند

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که داستان زندگی خود را بنویسید؟ ممکن است به نظر خودشیفتگی برسد و شما احساس کنید که به‌اندازه کافی داستان جالبی برای نوشتن ندارید؛ اما نوشتن روزانه می‌تواند به‌عنوان بینشی از ذهن و گزارشی از گذشته شما باشد. این یک ابزار عالی است که بدانید چه کسی هستید و استعدادهایتان چیست.

این تمرین ساده، اما مفید باید شامل چندین موضوع باشد: کودکی، حرفه آکادمیک، موضوعات عاشقانه، علایق و آینده؛ همچنین می‌توانید موارد دیگری را بنویسید، مانند آنچه به زندگی‌تان ارزش می‌بخشد، جایگاهتان در ۱۰ سال آینده و اگر مسئله پول نبود، چه شغلی را انجام می‌دادید. صداقت در این کار، ضروری است. خودفریبی به تلاش شما در رسیدن به هدف و موفقیت کمکی نخواهد کرد.

نیازی نیست نگران املای کلمات، دستور زبان، سبک نوشتنتان باشید؛ با کنارگذاشتن این موارد، بنویسید و فقط نگاه گذرایی به دیروز، امروز و فردا بیندازید و استعداد پنهان خود را این‌گونه کشف کنید. 

۷. کارنامه‌های دبیرستانتان را نگاه کنید

اغلب می‌گویند مهم‌ترین دوران زندگی «دبیرستان» است. یک دلیل برای این گفته وجود دارد؛ در این دوران شما در اوج بلوغ هستید، سعی می‌کنید مسیر خود را هموار کنید، شخصیت خود را شکل می‌دهید و برای آینده آماده می‌شوید. دبیرستان همان پلی است که بین کودکی و بزرگ‌سالی وجود دارد و بسیاری از ما به این علت که به‌طور کامل از آن بهره‌مند نشدیم، پشیمان هستیم.

کارنامه‌های دبیرستان شما اسنادی تاریخی است که آنچه را که بیشتر به آن علاقه داشتید یا دوره‌های آموزشی آسان‌تر از سایر دوره‌ها را به شما نشان می‌دهد. نمره‌ خوبی در درس زبان انگلیسی نشان می‌دهد که در یادگیری زبان جدید استعداد دارید؛ در حالی که نمره کم در درس ریاضیات ثابت می‌کند که «اعداد» نقطه قوت شما نیستند؛ همچنین در رشته‌های هنری و نمایشی نمره خوبی را  دریافت کردید. این گزارشات نشان می‌دهد که شما فرد هنرمندی هستید و شاید این همان استعداد پنهان است که باید در آن زمان، انرژی و منابع خود را در مسیرش به کار می‌گرفتید.

درست است که بسیاری از ما ۵، ۱۰ یا ۱۵ سال است که از دبیرستان جدا شده‌ایم. ممکن است در کلاس دهم از شیمی و زیست‌شناسی لذت برده باشید، اما در ۳۰سالگی علاقه شما به ادبیات کلاسیک، تاریخ قرون وسطی و مجموعه تمبرها منحرف شده است؛ با وجود این، هنوز این کارها برایتان ارزشمند است.

جمع‌بندی

تعیین اینکه چه کسی هستید، کشف علایق جدید و یافتن استعداد پنهان خود، به‌طور حتم فرایند گسترده، طاقت‌فرسا و دشواری خواهد بود؛ اما این ماجراجویی مادام‌العمری است که هرگز به نتیجه نمی‌رسد. به‌طور قطع، این سفر یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، اما تلاشی است که از طریق هدف، رضایت و هیجان، سود بالایی را برای زندگی شخصی و حرفه‌ای شما ‌به همراه خواهد داشت.

به‌ناچار با موانعی روبه‌رو خواهید شد که باعث می‌شود شکست را بپذیرید و زانوی غم بغل بگیرید؛ اما فراموش نکنید که هرچه بیشتر تلاش کنید، برای مقابله با مشکلات توانایی بیشتری خواهید داشت و این دقیقا همان نقطه قوتی است که می‌توانید به آن افتخار کنید.

منبع: کاربوم

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: استعداد کشف استعداد اخبار عمومی شخصیت شناسی کشف استعداد تست شخصیت نقاط قوت کشف کنید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۹۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، منصور یوسفی، در نشست هماهنگی کنگره ملی شهدای غریب آزاده که در ارومیه برگزار شد، گفت: زوایای پنهان هشت سال دفاع مقدس و لحظه به لحظه آن باید برای نسل جدید اعم از نوجوانان و جوانان کشورمان به صورت واضح و روشن بیان شود و روایتگری دفاع مقدس جدی‌تر دنبال شود.

وی ادامه داد: نسل جدید ایران اسلامی لازم است بدانند در پشت پرده جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس چه اتفاق‌هایی افتاده است و ایادی استکبار جهانی چه ظلم‌های بزرگی را در حق ملت بزرگ ایران اسلامی کرده‌اند.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه شهدای آذربایجان غربی اضافه کرد: هشت سال دفاع مقدس باعث شد روحیه و تفکر جهادی بیش از گذشته به فرهنگ بی‌بدیل ایران اسلامی وارد شود و مکتب جهادی سرشار از درس و نکته شکل پیدا کند.

وی گفت: هدف اصلی از برگزاری این کنگره  شناسایی و معرفی شهدایی است که در اسارت با مظلومیت به شهادت رسیده‌اند؛ شهدا در معنویت، عرفان و معرفت به اوج رسیده بودند بنابراین لازم است آنها را خوب بشناسیم و به دیگران نیز معرفی کنیم.

دیگر خبرها

  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • فرزندان با استعداد خود را به حوزه های علمیه بفرستید
  • جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود
  • تست شخصیت با کلید؛ انتخاب کلید دلخواه از شخصیت پنهان شما می گوید!
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • راهیابی نوجوانان چهارمحال و بختیاری به باشگاه استعداد‌های برتر کشور
  • اتهامات این ۱۰۴ نفر را پنهان نکنید + فیلم | به فکر امنیت ملی خود باشید
  • تاکید مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی بر اهمیت استعداد یابی
  • آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده