Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@06:44:50 GMT

جایگزین روغن لحیم چیست؟

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۹۵۲۸

جایگزین روغن لحیم چیست؟

روغن لحیم به روغنی گفته می‌شود که در زمان لحیم‌کاری به‌شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد و عملاً بدون آن کار لحیم نیمه‌تمام می‌ماند. این روغن دارای انواع گوناگونی است که ترکیبات تقریباً مشابهی دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جایگزین روغن لحیم چه چیزی است؟ ممکن است شما هم به لحیم‌کاری علاقه داشته باشید، بنابراین ممکن است دیده باشید که برخی اوقات بعد از لحیم‌کاری، لحیم به میزان لازم محکم نباشد و نتواند به‌خوبی دو بخش را به هم وصل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مواقع، باید از روغن لحیم یا فلاکس استفاده شود تا اتصالات کاملاً محکم شوند. بعدازاینکه سطح دمای هویه را تنظیم کردید و از روغن لحیم خوب استفاده نمودید، به‌راحتی می‌توانید به لحیم‌کاری بپردازید؛ اما برخی اوقات ممکن است روغن لحیم به‌درستی پاسخگوی شما نباشد. به همین خاطر ممکن است برای لحیم‌کاری به روغن فلاکس نیاز داشته باشید. در ادامه به معرفی این روغن و کاربردهای آن می‌پردازیم.

نگاه کلی به روغن لحیم

روغن لحیم به روغنی گفته می‌شود که در زمان لحیم‌کاری به‌شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد و عملاً بدون آن کار لحیم نیمه‌تمام می‌ماند. این روغن دارای انواع گوناگونی است که ترکیبات تقریباً مشابهی دارند. سه شکل از روغن لحیم معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد که کاربرد بیشتری دارند؛ ازجمله آن‌ها می‌توان به روغن لحیم به‌صورت جامد یا غلیظ (که در دمای بسیار کم به وجود می‌آید)، روغن لحیم به‌صورت نیمه مایع یا نیمه غلیظ، روغن لحیم به شکل مایع یا رقیق (که به‌کارگیری آن بسیار راحت‌تر است) اشاره کرد.

همچنین قبل از اینکه بدانید جایگزین روغن لحیم چیست بهتر است بدانید روغن لحیم به‌صورت ترکیب دو یا سه مدل روغن مختلف تولید شده است که باعث شده از شکل مایع خارج شود. ترکیبات این روغن باید به‌گونه‌ای باشد که رسانایی آن را بالا ببرد و در زمان انجام لحیم‌کاری به‌عنوان یک مانع برای اتصال فلزات نباشد.

به همین خاطر روغن لحیم از ترکیبات موادی به اسم کالیفون یا کلوفون تولیدشده که به‌عنوان نوعی از حلال شناخته می‌شود که می‌تواند مواد زائد و اکسیژن را درون خود حل کند و پس ‌ازاینکه قسمت لحیم‌کاری سرد شد، بی‌اثر شده و میزان باقی‌مانده آن روی برد، هیچ مسئله‌ای به وجود نمی‌آورد.

جایگزین روغن لحیم چه چیزی است؟

یکی از مهم‌ترین جایگزین‌ها برای روغن لحیم ﺧﻤﻴﺮ ﻗﻠﻊ است. این خمیر ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ پرکاربرد در لحیم‌کاری تجهیزات SMD است از ترکیبی از موادی مانند ﻓﻼﮐﺲ ﻭ ﭘﻮﺩﺭ ﻗﻠﻊ ﻭ ﺳﺮﺏ تولید شده است. در بخش لحیم‌کاری تجهیزات SMD به‌وسیله هویه هوای گرم، نمی‌توانید از سیم لحیم استفاده کنید به همین خاطر بهتر است از خمیر قلع استفاده کنید. در این مواقع، خمیر باید به‌طور کامل در معرض حرارت و اشعه فروسرخ قرار بگیرد تا ذوب شود و بتوانید به‌درستی قطعات الکترونیکی را به فیبر مدار چاپی متصل کند.

در حال حاضر موادی مثل «فلاکس» یا «فلکس» (Flux) که دارای خاصیت‌هایی مثل روغن لحیم هستند و می‌توانند خصوصیات مثبت دیگری را نیز عرضه کنند، استفاده می‌شوند. مایع فلاکس اغلب برای مقابله با زنگ‌زدگی‌های ایجادشده روی فیبر مدار چاپی و پایه تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 فلاکس به‌عنوان جایگزین روغن لحیم در اثر تماس با قلع، ظاهری کروی به آن خواهد داد و افزون بر ظاهر مناسب‌تر، باعث به وجود آمدن اتصالات باکیفیت نیز خواهد شد. همچنین فلاکس می‌تواند اتصال احتمالی میان پایه‌ها در لحیم‌کاری را از بین ببرد و با پخش کردن حرارت تحمل گرمایی تجهیزات را افزایش دهد و مانع سوختن آن‌ها شود. در کنار این مسائل، می‌توان گفت مایع فلاکس به‌عنوان خنک‌کننده هم کاربرد دارد.

فلاکس به شکل یک ماده بی‌رنگ و برخی اوقات به رنگ زرد و مایع است و که برای متمرکز کردن قلع در پایه‌ها استفاده می‌شود، ولی خمیر قلع دارای ترکیباتی از دانه‌های کروی خاکستری کوچک قلع و روغن لحیم است که در نصب آی‌سی‌های BGA به کار می‌روند.

همچنین خمیر قلع در پایه‌های کانکتورهای گوناگون که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان از هویه برای آن‌ها استفاده نمود نیز کاربرد دارد.

تفاوت اصلی روغن لحیم و فلاکس

بر اساس آنچه در بالا گفته شد روغن فلاکس به‌عنوان یک رقیب اصلی برای روغن لحیم شناخته می‌شود از این روغن اغلب در لحیم‌کاری نیز استفاده می‌شود. روغن لحیم دارای شباهت‌های بسیاری با خمیر فلکسی است؛ از هردوی این روغن‌ها می‌توان برای لحیم‌کاری بردهای الکترونیکی استفاده کرد، خمیر فلاکس دارای خاصیت ضدزنگ بر سطح برد الکترونیکی و بالا بردن میزان رطوبت برد است و از ایجاد گوگرد لحیم روی برد جلوگیری خواهد کرد. در ادامه به بررسی تفاوت‌های اصلی روغن لحیم و روغن فلاکسی خواهیم پرداخت.

·       کیفیت کلی

در ادامه مبحث جایگزین روغن لحیم می‌توان گفت به کار بردن خمیر فلکس در لحیم‌کاری می‌تواند موجب شود کیفیت کار بالا برود و به‌راحتی می‌توان آن را با هر حلالی از روی برد الکترونیکی پاک کرد، در نقطه مقابل روغن لحیم دارای مقاومت بیشتری در مقابل پاک‌کننده‌ها است و نمی‌توان به‌راحتی آن را از روی برد پاک کرد. به همین علت در بسیاری از صنایع به‌جای روغن لحیم، روغن فلاکس مورد استفاده قرار می‌گیرد که این مسئله کیفیت اتصال لحیم را بالا می‌برد، موجب کاهش آسیب به قطعات می‌شود و از صدمه دیدن به نوک هویه و سوزاندن تجهیزات روی برد به‌وسیله آن جلوگیری خواهد کرد. همین‌طور روغن فلاکس به علت داشتن کاربردهای فراوان دارای انواع مختلفی است. از این روغن در حالت‌های مختلفی همچون جامد، مایع و خمیری استفاده می‌شود.

·       تفاوت در نقطه ذوب

می‌توان گفت خمیر فلاکس دارای نقطه ذوب بالاتری است و برای ذوب نمودن این خمیر باید انرژی بیشتری به کار ببرید. ممکن است در ابتدا با خود بگویید این مسئله خوب نیست ولی همین بالا بودن نقطه ذوب موجب می‌شود که روند ذوب شدن خمیر آهسته‌تر انجام شود که همین مسئله می‌تواند موجب افزایش دقت و ظرافت کار شود. افزون بر این مسئله می‌توان گفت خمیر فلکس دما و حرارت را به شکل یکنواخت روی سطح پخش خواهد کرد که این مسئله موجب جلوگیری از سوختگی تجهیزات با حرارت به وجود آمده به‌وسیله نوک هویه خواهد شد.

·       تفاوت در قیمت

در مورد خمیر فلاکس به‌عنوان جایگزین روغن لحیم می‌توان گفت این خمیر دارای قیمت کمتری است. به این دلیل یک تعمیرکار باید هزینه‌های گوناگونی برای لحیم‌کاری مثل سیم لحیم، اسپری پاک‌کننده، هویه و… را در نظر بگیرد، کنترل کردن هزینه‌های این تجهیزات دارای اهمیت فراوانی است. همان‌طور که گفته شد در بین روغن لحیم و فلاکس، روغن فلاکس دارای قیمت کمتری است و به‌عنوان روغنی مقرون‌به‌صرفه شناخته می‌شود و همچنین می‌توان گفت به علت کیفیت بیشتر خمیر فلکس نسبت به روغن لحیم همین‌طور قیمت کمتر آن استفاده از خمیر فلکس دارای صرفه بیشتری برای شما است.

·       تمیز کردن نوک هویه

برای تمیز کردن نوک هویه بعد از اتمام کار با سیستم لحیم، استفاده از روغن فلاکس می‌تواند گزینه خوبی برای پاک کردن کثیفی روی هویه باشد، درحالی‌که پاک کردن نوک هویه به‌وسیله روغن لحیم می‌تواند مواد روی آن را اکسیده کند و حتی در برخی موارد ممکن است استفاده از روغن لحیم موجب صدمه دیدن دستگاه شود. به همین خاطر بهتراست که برای پاک کردن نوک هویه خمیر فلاکس را مورد استفاده قرار دهید.

سخن آخر

بر اساس آنچه گفتیم، به دلیل اینکه روغن‌های فلاکس دارای برتری بیشتری در مقایسه با روغن لحیم هستند کاربرد این روغن در لحیم‌کاری بیشتر است. فلاکس دارای ترکیباتی همچون یک ماده پایه و فعال‌کننده است که از ماده‌ای شیمیایی تشکیل‌شده و می‌تواند به‌راحتی اکسیدهای موجود در فلز را از بین ببرد تا لحیم آسانتر مرطوب شود.

به‌صورت کلی می‌توان گفت به کار بردن خمیر فلکسی به‌عنوان جایگزین روغن لحیم دارای صرفه اقتصادی بیشتری است و راحت‌تر می‌توان از آن برای تمیز کردن برد و اتصالات استفاده کرد.

 

منبع: دانا

کلیدواژه: مورد استفاده قرار می گیرد لحیم کاری همین خاطر لحیم کاری توان گفت روی برد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۹۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سید عماد شاهرخی، عصر امروز، در همایش روز مزرعه در سلسله، گفت: این شهرستان به‌عنوان قطب تولید دانه‌های روغنی در لرستان مطرح است.

او با اشاره به ضرورت امنیت غذایی و جهش تولید در محصولات کشاورزی، اضافه کرد: ما باید اصول علمی و فنی را به مزارع و بخش کشاورزی منتقل کنیم.

پیش‌بینی برداشت 150هزار تن جو در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اعلام کرد: حدود هزار و 700 هکتار  از سه هزار و 500 هکتار کلزای این استان در شهرستان سلسله کشت می‌شود.

شاهرخی با بیان اینکه چهار میلیون دلار ارز سالانه برای واردات روغن هزینه می‌شود، بیان کرد: ما باید کشور را از واردات روغن بی‌نیاز کنیم و در این راستا یکپارچه‌سازی اراضی بسیار مهم است.

او با اعلام اینکه میانگین تولید گندم آبی در اراضی کشور 4.5تن است، اضافه کرد: این آمار در لرستان 5.5تن در هر هکتار است و هزار کیلوگرم بالاتر از میانگین کشوری هستیم.

انتهای پیام/ 644

دیگر خبرها

  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • حج را نمی‌توان با اعمال دیگر جایگزین کرد
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • کتف و بال مرغ را با این روش ویژه سوخاری کنید
  • سریال‌های جایگزین نون خ و اژد‌ها چیست؟
  • لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان
  • وست هم آماده برای انتقال خولین لوپتگی؛ هانسی فلیک گزینه جایگزین
  • ۲۰۰۰ اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!