Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص کل بورس در منجمدترین حالت ممکن خود قرار دارد؛‌ منجمد یعنی چه به لحاظ تکنیکالی و چه به لحظا بنیادی نه می توان صعودی برای آن متصور بود و نه نزولی. در حقیقت با توجه به نحوه محاسبه، شاخص کل تحت تاثیر نمادهای بزرگ قرار دارد و روند کلی آن تصویری از تغییرات قیمتی این نمادها است؛ نمادهایی که با نام شاخص سازها شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازارهای جهانی و شرایط مبهم برجام دو عاملی هستند که روند آتی نه تنها این نمادها بلکه کل بازار را تحت تاثیر قرار داده‌است؛ به بیان دیگر درآمد این شرکت‌ها فعلاً در مبهم‌ترین حالت ممکن قرار دارد. اگر روند نزولی قیمت کامودیتی‌ها ادامه پیدا کند و اگر برجام احیای شود و اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند و ...،‌ درآمد بخش دلاری بازار تاثیر بسزایی خواهد پیدا کرد. در نقطه مقابل بخش ریالی بازار با افزایش درآمد روبرو می‌شوند. حالا اگر به صنایع مختلف نگاه کنیم این «اگر»ها نه تنها کم نمی شود بلکه بیش‌تر هم خواهد شد.

هر چقدر  «اگر»ها برای تحلیل بیش تر شود، یعنی تعداد سناریوهای پیش رو بیش‌تر می‌شود؛ هر چقدر سناریوهای پیش روز بیش‌تر شود، یعنی احتمال وقوع هر کدام کاهش پیدا می‌کند؛ هر چقدر احتمال وقوع هر سناریو کاهش پیدا کند،‌ یعنی عدم اطمینان معامله گران بیش تر می شود؛ هر چقدر عدم اطمینان معامله گران بیش‌تر شود یعنی فعلاً خبری از شکل‌گیری یک روند مشخص در بازار نیست و ... .

هر روز بر لیست این «اگر»ها هم افزوده می شود؛ برجام در مبهم‌ترین حالت ممکن قرار دارد و از زمانی که مهر محرمانه بر مذاکرات نقش بسته است، تنها شاهد «اگر» بازی طرفین مذاکرات هستیم؛ شاید عبارت روبرو پر تکرار ترین جمله ای باشد که این روزها می‌شنویم؛ ( «اگر» طرف ایرانی/آمریکایی جدی باشد و اراده لازم را داشته باشد،‌ آمریکا/ایران آماده برگشت به برجام است!)

بازارهای جهانی هم که وضعیت مشابهی دارد؛ یک روز خبر از کنترل تورم داده می شود و بازارهای جهانی صعودی، ‌روز دیگر شاخص ها خبر از ورود به دوران رکود و تشدید تورم می‌دهند و بازارهای جهانی نزولی می شود. بحران جنگ روسیه و اوکراین و همچنین شرایط نابسامان اقتصاد چین هم که چاشنی همیشگی این روزهای بازارهای جهانی هستند.

نگاهی به چارت هفتگی شاخص کل هم نشان می دهد که شاخص کل در قفس تنگی گرفتار شده است و فاصله حمایت و مقاومت آن به حدی کم شده که عملاً شاخص کل منجمد شده است. طی ۵ هفته گذشته شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۴۲۳ هزار و یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحدی در حال نوسان است؛ یعنی بازه نوسان شاخص کل به کم‌تر از ۴ درصد رسیده است. خروج از این قفس هم به یک انرژی نیاز دارد که چنین نیرویی در این شرایط «اگر»ی دیده نمی شود.

شاید پیش بینی بورس همین یک جمله باشد: تا زمانی که «اگر»های بازار کم نشود،‌شاخص کل به این روند خنثی ادامه خواهد داد و فعلاً دور دور نمادهای کوچک بازار است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس برجام شاخص کل پیش بینی بورس پیش بینی بورس فردا بازارهای جهانی ترین حالت ممکن شاخص کل بیش تر اگر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۰۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شاخص کل بورس تهران بازار سرمایه در اولین روز هفته ثبات نسبی داشت. امروز (شنبه) شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۲ واحد افزایش یافت و به رقم دو میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحد رسید تا بازار سرمایه به روند کج‌دار و مریز هفته‌های اخیر ادامه داده باشد.

شاخص هم‌وزن نیز ۱۳۹۵ واحد رشد کرد و در عدد ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحد ایستاد.

امروز بیش از ۳۶۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن ۵۵۹۱ میلیارد تومان بود.

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل

فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت اما شپنا و شستا تاثیر منفی ایجاد کردند. ذوب، کاما و خزامیا نیز از نمادهای پرتراکنش بودند.

روز شنبه فرابورس ایران ۸۵ واحد افت کرد و به ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحد رسید.

تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۲۵ هزار فقره به ارزش ۶۷۶۳ میلیارد تومان بود.

آریا و شگویا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند اما تجلی تاثیر مثبت ایجاد کرد. خاور، کرمان و کرومیت نیز از نمادهای پرتراکنش بودند که همگی قرمز به کار خود پایان دادند.

کد خبر 847484 برچسب‌ها شاخص کل بورس خبر مهم بورس تهران بورس - فرا بورس

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • بورس در سکوت
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت