Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی معاون پرورشی ‌و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی گفت: اگر این روزها آسیب اعتیاد، مسائل جنسی و آسیب‌های دیگری داریم، به دلیل این است که دانش‌آموز از مدرسه لذت نمی برد.

محمدحسین پورثانی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص اولویت‌های معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: در آموزش و پرورش ۱۰ سالی است که سندی به نام سند تحول بنیادین تدوین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مبنای برنامه‌ریزی ما در آموزش وپرورش، سند تحول است. همچنین رهبری هم بر اجرای سند تحول بنیادین تاکید دارند. سند تحول مبانی نظری دارد و در مبانی نظری چیزی به نام آموزش وپرورش نداریم. در مبانی سند فقط واژه تربیت استفاده شده است؛ یعنی قرار بوده وزارت آموزش و پرورش به وزارت تربیت رسمی جمهوری اسلامی ایران تغییر نام پیدا کند.

وی ادامه داد: امروز در سند تحول ۶ ساحت داریم و می‌گوییم دانش‌آموز باید تمام‌ساحتی تربیت شود. فقط کنکور برای ما ملاک نیست. دانش‌آموز استعدادهای دیگری هم دارد که باید کشف شود. رسالت ما در ۱۲ سال تحصیلی این است که دانش‌آموز را طبق سند به مراتبی از حیات طیبه برسانیم. حیات طیبه از قرآن گرفته شده است؛ یعنی اینکه ما بتوانیم دانش‌آموزی در تراز قرآن کریم تربیت کنیم.

معاون پرورشی ‌و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: قرآن کریم حیات طیبه را به عنوان غایت تربیت انسان نام برده و در سند تحول بنیادین،هدف آموزش و پرورش رسیدن به مراتبی از حیات طیبه، در نظام تربیتی کشور است.

پورثانی در خصوص تربیت گفت: در تمامی ساحت‌های ۶ گانه بحث تربیت وجود دارد. شما محال است دانش‌آموزی را در مدرسه پیدا کنید که در مسائل تربیتی رشد و پرورش پیدا کرده باشد ولی از لحاظ درسی و آموزشی، عقب باشد؛ یعنی اگر دانش آموزی از لحاظ مسائل تربیتی رشد کرد، قطعا در مسائل آموزشی هم خوب است.

وی افزود: اعتقاد ما این است که هر اندازه بتوانیم در مدرسه شادابی و نشاط را بالا ببریم، دانش‌آموز خودکار به مسائل تربیتی و پرورشی نزدیک می‌شود. اگر کاری کنیم که دانش‌آموز موقع زنگ آخر مثل فنر جمع شده فرار نکند و برود و اتفاقا زنگ که خورد، هنوز دوست داشته باشد بنشیند، آسیب‌های اجتماعی، مشکلات اخلاقی و... در مدارس کاهش پیدا می‌کند.

معاون پرورشی ‌و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: اگر مدرسه پناهگاه دانش‌آموز شد، دانش‌آموز با ذوق و شور درس را یاد می‌گیرد. اگر دانش‌آموز درسی را نمی‌فهمد، راهش این استاد، آن استاد، این کلاس فوق‌ برنامه و آن کلاس فوق برنامه نیست. حال دانش‌آموز خوب نیست که نمی‌تواند درس را یاد بگیرد. اگر ما توانستیم حال دانش‌آموز را خوب کنیم، تمام مسائل حل می‌شود.

ایجاد نشاط‌ در مدارس و هویت‌دهی به دانش‌آموزان؛ رسالت معاونان پرورشی

پورثانی ادامه داد: اگر این روزها آسیب اعتیاد، مسائل جنسی و آسیب‌های دیگری داریم، به دلیل این است که دانش‌آموز از مدرسه لذت نمی برد. رسالت اصلی من معاون پرورشی، دو چیز است؛ یک بانشاط‌سازی مدارس و دو هویت‌دهی به دانش‌آموز. هویت‌دهی یعنی دانش‌آموز باید مدرسه را برای خودش بداند، خودش را میزبان مدرسه بداند.

وی تصریح کرد: اگر ما بتوانیم در مدارس، ۱۵۰-۲۰۰ نقش متفاوت برای دانش‌آموزان تعریف کنیم، غوغا می‌کند. زمانی در مدرسه، پس از پایان زنگ تفریح، حیاط مدرسه پر از آشغال بود و سرایدار مدرسه می‌گفت «آنقدر کار زیاد است که نمی‌رسم و خیلی خسته می‌شوم». پس از هویت‌دهی به دانش‌آموزان و اعطای نقش به هر کدام‌شان، از بس کار نبود، سرایدار نمی‌دانست باید چه کند؛ مثلا دانش‌آموزان درب‌های بطری را جمع می‌کردند و با هماهنگی با موسسات خیریه، وسایلی را می‌خریدند یا خودشان وظیفه تمیزکاری کلاس را بر عهده گرفته بودند.

معاون پرورشی ‌و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: پس بعد از نشاط‌سازی، مورد دومی که باید روی آن کار کنیم، هویت‌بخشی است. این هویت‌بخشی می‌تواند با تشکیل تشکل‌های دانش‌آموزی، بسیج انجمن اسلامی و... انجام شود.

پورثانی ادامه داد: مثلا دانش‌آموز دبستانی در قالب خبرنگار پانا به تولید خبر می‌پردازد. درست است که کار حرفه‌ای بلد نیست، اما ما هم دنبال کار حرفه‌ای نیستیم. هدف یادگیری دانش‌‎آموز و یافتن استعداد واقعی اوست که بتواند در اجتماع از این تجربه زیسته خودش استفاده کند.

اگر در مدرسه به دانش‌آموز هویت داده شود، از مدیر و معلم دلسوزتر خواهد شد

وی تصریح کرد: رمز موفقیت سازمان منافقین چه بود؟ آن‌ها برای سر خودکارها هم مسئول داشتند. می‌گوییم آن‌ها در امر باطل خودشان موفق بودند اما ما حتی در ظاهر امر حق خودمان نتوانستیم موفق باشیم. پس اهمیت‌ هویت‌بخشی اینجا نمایان می‌شود. اگر در مدرسه به دانش‌آموز هویت داده شود، او از مدیر و معلم، نسبت به مسائل مدرسه، دلسوزتر خواهد شد. اگر دانش‌آموز در مدرسه فعال باشد، در عرصه‌های اجتماعی جامعه هم فعال خواهد بود.

معاون پرورشی‌وفرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص نقش معلم اظهار کرد: معلم میدان‌دار اصلی تربیت است. دانش‌آموزی تحت تاثیر اخلاقیات یک معلم می‌گوید مسیر زندگی من عوض شد. هدف فقط یادگیری فیزیک و شیمی نیست. هدف یادگیری اخلاقیات و رسیدن به حیاط طیبه است. در سند تحول از معلم به‌عنوان مربی یاد شده‌ و هیچ عنصری مهم‌تر از مربی در تربیت وجود ندارد. اگر مربی سواد تربیتی داشته باشد حتی در روستا و کپرهای عشایر نیز عمل تربیت انجام می‌شود اما اگر مربی سواد تربیتی نداشته باشد حتی در بهترین مدارس با بهترین امکانات نیز تربیت صورت نمی‌گیرد.

مدیران به ما می‌گویند چرا انقدر بخشنامه می‌دهید/ جذب بیش ‌از ۱۰۰ هزار معلم از روش‌های غیراصولی

پورثانی گفت: یکی از چالش‌های ما این است که مدیران به ما می‌گویند چرا انقدر بخشنامه می‌دهید و راست هم می‌گویند، چون آنها حال بردن دانش‌آموز به اردو را ندارند. هرچقدر هم که ما برنامه بخشنامه بدهیم که به اردو ببرید، نشاط‌سازی کنید و کارهای متفرقه انجام بدهید، مسلم است که انجام نمی‌شود. همچنین یکی دیگر از چالش‌های پیش روی ما در سال‌های آینده این است که بیش ‌از ۱۰۰ هزار معلم از روش‌های غیراصولی به سازمان جذب شده‌اند و این معلمان حال ندارند که دانش‌آموزان را تربیت کنند.

وی عنوان کرد: بعد منی که در آموزش‌وپرورش کار می‌کنم به معدل یک مدرسه نگاه می‌کنم و می‌بینم ۱۹ شده درحالی‌که آن مدرسه دانش‌آموزانش را به هیچ اردویی نبرده، می‌گویم چه عالی، چه معدل قشنگی، ولی اصلا به این نکته توجه نمی‌کنیم که دانش‌آموزان را اردویی نبرده‌اند و مدرسه دیگری که معدل پایین‌تری دارد ولی دانش‌آموزان را چندین‌بار اردو برده را نمی‌بینم. نمی‌بینم که مدیر مدرسه دیگر این ریسک را پذیرفته و دانش‌آموزان را به اردو برده ‌است.

معاون پرورشی ‌و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: من به‌عنوان فردی که در اداره آموزش و پرورش کار می‌کنم، درست ارزش‌گذاری نمی‌کنم. اگر ارزش‌گذاری را تغییر دهم و به مدرسه‌ای که دانش‌آموزان برتر کنکوری دارد کمتر توجه کنم و توجه بیشترم روی مدرسه‌ای باشد که باعث شده حال عمومی و روحیه دانش‌آموزان افزایش پیدا کند آنگاه ارزش‌گذاری درستی را انجام داده‌ام.

پورثانی در پاسخ به این سوال که چرا زمان تدریس دروسی مثل سواد رسانه‌ای یا تفکر و سبک زندگی، در بعضی از مدارس به درس‌هایی مثل فیزیک و ریاضی اختصاص می‌یابد، همچنین دبیرهایی که برای این دروس در نظر گرفته می‌شود، دبیرهایی تخصصی نیستند، توضیح داد: یکی از کارهایی که اکنون داریم انجام می‌دهیم این است که با موسسات رسانه‌ای همکاری کردیم و این موسسات تعدادی از دبیران را آموزش می‌دهند. مشکل درس سواد رسانه این بود که اول درس و کتاب ارائه شد و بعد به فکر دبیر برای تدریس این درس افتادند. پس اتفاقاتی مثل تخصیص زمان تدریس این درس به دروس دیگر افتاد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که بهتر نیست دروسی مانند تفکر و سبک زندگی و سواد رسانه‌ای در پایه‌های ابتدایی و سنین پایین‌تری تدریس شوند، اظهار کرد: درسی مانند تفکر و سبک زندگی، تحت عنوان تفکر و پژوهش، ‌اکنون در پایه ششم نیز تدریس می‌شود.

معاون پرورشی‌ و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: کار خوبی که در آموزش ابتدایی انجام شد، حرکت از کمیت به سمت کیفیت بود؛ یعنی از نمره‌دهی به سمت کیفی‌سازی رفتیم اما این طرح هنوز صددرصد موفق نیست. قرار بوده دیگر امتحانی گرفته نشود و بر مبنای حرکت فرآیندی دانش‌آموز به او  نمره داده شود. متأسفانه برخی از مدارس این مورد را رعایت نمی‌کنند.

پورثانی تصریح کرد: طبق قانون در پایه‌های اول تا پنجم نباید امتحانی گرفته شود، اما بعضی مدارس هستند که از این قانون تخطی می‌کنند و امتحان می‌گیرند. این طرح به‌ دلیل این امر بود که استرس را از دانش‌آموزان بردارند. مدرسه‌ای که در این پایه‌ها امتحان می‌گیرد، صددرصد خلاف قانون عمل می‌کند. این مدارس برای اینکه از زیر قانون در بروند، عناوین امتحانی را عوض می‌کنند؛ مثلاً می‌گویند، امتحان یک‌ماهه گرفتیم، دوماهه گرفتیم، ولی امتحان پایان ترم نگرفتیم. به صورت قانونی امتحان نوبت اول و نوبت دوم یعنی تجمیعی نصف کتاب و تجمیعی کل کتاب نباید گرفته شود.

در سال‌های آینده فقر مهندسی داریم

وی همچنین درخصوص هدایت دانش‌آموزان از رشته‌های نظری به سمت فنی‌حرفه‌ای و هنرستان گفت: در بحث هدایت تحصیلی مشاوران و ما با توجه به استعدادهای دانش‌آموزان، توصیه می‌کنیم و افق پیش رویشان را نشان می‌دهیم و برای ملموس‌تر شدن این رشته‌ها نمایشگاه‌هایی را برپا می‌کنیم، اما درنهایت انتخاب با خود دانش‌آموز است. این امر ریشه فرهنگی دارد، زمانی‌که فرهنگ یک جامعه این باشد که همه بگویند، می‌خواهیم دکتر شویم، دانش‌آموزان به سمت رشته‌های هنرستان نخواهند رفت. در حال حاضر با هجوم دانش‌آموزان به سمت رشته تجربی در سالیان آینده ما فقر مهندسی خواهیم داشت. اما اگر بتوانیم دانش‌آموز را از ابتدایی و سنین پایین مهارت‌محور بار بیاوریم قطعا در انتخاب رشته نیز موفق‌تر خواهد بود. ما فرم‌ها و توصیه‌نامه‌هایی را نیز در اختیار دانش‌آموزان می‌گذاریم اما نمی‌توانیم دانش‌آموز را جبر کنیم که تو حتما باید هنرستان بروی یا ریاضی بخوانی.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی آموزش و پرورش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایجاد نشاط در مدارس هویت دانش آموز دانش آموزان معاون پرورشی دانش آموز دانش آموز دانش آموزی حیات طیبه هویت دهی سند تحول رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۱۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینجا به تماشای ایثار بنشینید؛ معلمانی که پیامبر زمان خود شده‌اند

معلمی، شغل یا حرفه نیست بلکه جلوه‌ای از ایثار، فداکاری و از خودگذشتگی برای دانش‌آموزانی است که آینده‌سازان این مرزوبوم هستند و چه زیبا امام راحل فرموده‌اند که معلمی شغل انبیاست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، دوازدهم اردیبهشت هر سال یادآور روزی است که به نام مجاهدان و فداکاران عرصه علم و تربیت نام‌گذاری شده است، روزی که به نام و برای معلمان است تا پاسداشتی از این مجاهدان بی‌ادعا از تدریس تا فداکاری برای دانش‌آموزان این مرزوبوم صورت بگیرد.

در گوشه گوشه استان فارس جلوه زیبای از این مجاهدت معلمان برای دانش‌آموزان مشهود است؛ پارگی عصب دست، شکستگی دست و پا، گذشتن از حق نه ماهه مرخصی زایمان، بیماری و سایر مشکلات موجب نشده است تا معلمان از فعالیت و تدریس علم و تربیت به دانش‌آموزان دست بکشند.

این گزارش تنها بخشی از ایثارگری معلمان و مدیران را در سطح استان فارس روایت می‌کند که هر یک عشق و ایثار خود را به دانش‌آموزان بدون هیچ چشمداشتی ابراز می‌کنند.

رفتار مسئولانه آموزگار در قبال دانش‌آموز کم‌بینای خود

فهیمه محجوب معلم پایه اول از وقت فراغت خود برای تدریس به دانش‌آموز کم‌بینای خود استفاده می کند، وی آموزگار دبستان دخترانه شهید قاطعی میمند فارس است.

این معلم مسئولیت‌پذیر روزانه در شیفت‌های عصر که ساعت استراحت و تعطیلی است، در مدرسه حضور پیدا می‌کند و کلاس‌های آموزشی و تقویتی را بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای برای دانش‌آموز کم‌بینای خود برگزار می‌کند تا مشق ایثار و فداکاری دهد.

مدیر مدرسه‌ای که موجبات آزادی پدر یک دانش‌آموز را فراهم آورد

حکایت دیگری از روایت ایثار و فداکاری معلمان و مدیران در مدارس استان فارس مربوط به مدیر مدرسه‌ای در شهرستان قیرو کارزین استان فارس است که در ذهن یکی از دانش‌آموزان خود قابی ماندگار ایجاد کرد.

یعقوب عباسی که مدیر یکی از آموزشگاه‌های ابتدایی شهرستان قیر و کارزین استان فارس است با جمع‌آوری و پرداخت بدهی، موجبات آزادی پدر یک دانش‌آموز را فراهم آورد.

ماجرای این اتفاق نیک به زمانی باز می‌گردد که معلم و مدیر مدرسه با مشاهده افت تحصیلی و کم شدن نشاط و انرژی دانش‌آموز، پیگیر مسائل آموزشی او شدند و متوجه شدند که مسائل پیش‌آمده به دلیل زندانی بودن پدر دانش‌آموز است.

این مدیر متعهد مدرسه با پیگیری و کمک گرفتن از خیران و همکاران فرهنگی خود باعث پرداخت بدهی ولی دانش‌آموز شد و در یک روز دانش‌آموز را با دیدن پدر خود در مدرسه غافلگیر کرد و روحیه نشاط و سر زندگی را به این دانش‌آموز برگرداند.

تدریس مجازی معلم دل‌سوز میمندی استان فارس برای دانش‌آموز بیمار

خانم معلم اهل میمند استان فارس هر روز از تدریس خود فیلم می‌گیرد و برای دانش‌آموزش که دارای بیماری مسری است، ارسال می کند تا علاوه بر بهره بردن دانش‌آموزش از مطالب درسی، او را با ایثار و فداکاری و دل‌سوزی آشنا کند.

لیلا کشاورزی، معلم پایه دوم دبستان نرجس خاتون میمند استان فارس است که در اقدامی مسئولانه در مواجهه با بیماری مسری دانش‌آموزش، جهت هماهنگ بودن با آموزش‌های کلاس، از تدریس‌های خود فیلم تهیه می‌کند و برای دانش‌آموز ارسال می‌کند و زمان استراحت در منزل نیز برای این دانش‌آموز وقت می‌گذارد و رفع اشکال انجام می‌دهد.

معلمی که فوت مادرش هم مانع تعطیلی کلاس نشد

معلم اهل فسا استان فارس که با وجود فوت مادر و داشتن این اندوه بزرگ کلاس درسش را تعطیل نکرد.

معصومه جعفری، آموزگار دبستان شهید دیالمه شهرستان فسا استان فارس است که با وجود اینکه مادر خود را از دست داد و غم بزرگی تمام وجودش را فراگرفت اما در عملی مسئولیت‌پذیرانه کلاس درسش را تعطیل نکرد و باعث شد دانش‌آموزانش از درس عقب نمانند.

ادای نذر معلم فیروزآباد فارس برای دانش‌آموزان تحت پوشش بهزیستی

یک خانم معلم اهل فیروزآباد استان فارس نیز در یک نذر علمی هرساله برای دانش‌آموزان تحت پوشش بهزیستی و کم‌شنوا کلاس درس رایگان برگزار می‌کند و در حل مسائل درسی به آنها کمک می کند.

فریبا کشاورز معلم مدارس متوسطه اول شهرستان فیروزآباد استان فارس هرسال در ایام امتحانات نهایی به دانش‌آموزان تحت پوشش بهزیستی و کم‌شنوا با برگزاری جلسات رایگان رفع اشکال و تدریس دروس در امتحانات کمک می‌کند.

این خانم معلم متعهد هر سال با شروع امتحانات نهایی با حضور در خوابگاه دانش‌آموزان بهزیستی و دانش‌آموزان کم‌شنوا به آنها کمک می‌کند تا در امتحانات خود موفق باشد.

وی هدف از انجام این کار را ادای یک نذر خود می‌داند و می‌گوید: وقتی موفقیت و پیشرفت این دانش‌آموزان را می‌بینم حاضر نیستم این خوشحالی را با هیچ چیز دیگری عوض کنم.

این معلم فیروزآبادی اضافه می‌کند: قبولی این دانش‌آموزان در امتحانات بهترین دستمزد و افتخار برای من است و من با تمام توان و اراده این کار را سال‌ها ادامه می‌دهم و تصمیم دارم با همکاری دبیران دیگر بتوانیم در تمام دورس مشکلات این عزیزان را مرتفع سازیم.

رفتار مسئولانه یک خانم مدیر مدرسه در قبال دانش‌آموزان کم‌برخوردار

یک مدیر مدرسه در بوانات استان فارس در قبال دانش‌آموزان کم‌برخوردار آموزشگاه خود احساس مسئولیت می‌کند و با تهیه بسته‌های معیشتی سعی می‌کند اندکی از محرومیت آنها را بکاهد.

خدیجه کاظمی، مدیر دبیرستان شبانه‌روزی حضرت زهرا بوانات استان فارس است و طی شناسایی دانش‌آموزان نیازمند مدرسه اقدام به تهیه بسته‌های معیشتی برای آنها می‌کند.

وی به صورت کاملاً محرمانه این بسته‌های معیشتی را بدون اینکه دانش‌آموزانش متوجه شوند به دست خانواده‌های آنها می‌رساند،این مدیر مدرسه معتقد است، هر میزان که دغدغه دانش‌آموزان نسبت به معیشتشان کمتر شود تمرکز آنها برای یادگیری درس بالاتر می‌رود.

ادای نذر دانایی معلم شیرازی نسبت به دانش‌آموزان

دبیر تاریخ شاغل در هنرستان شهید جوانمردی آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز، 150 جلد کتاب را به کتابخانه مدرسه هدیه داد.

افشین ابروان، دبیر تاریخ هنرستان جوانمردی ناحیه سه شیراز که علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی است، ۱۵۰ عنوان کتاب را به کتابخانه هنرستان محل تدریس خود اهدا کرد تا با نذر دانایی، محتوای خوب را در اختیار دانش‌آموزان علاقمند به مطالعه قرار دهد،به گفته همکاران این آقا معلم، ایشان فردی مطلع، تاریخ‌دان و آشنا به امور روان‌شناسی است که در مواقع مختلف، فرهنگیان و دانش‌آموزان را در یادگیری و بیان اطلاعات مورد نیازشان یاری می‌کند.

به گزارش ایمنا، این روایت‌ها تنها گوشه‌ای از فداکاری‌های معلمان این سرزمین است، معلمانی که پیامبران زمان خویش شده‌اند تا دانش‌آموزانشان بدون هیچ دغدغه‌ای درس بخوانند تا بعدها بتوانند در پیشرفت و سازندگی کشورشان سهیم باشند.

کد خبر 749529

دیگر خبرها

  • با دانش آموزانم رفاقت دارم/نقش معلم در ترویج باورهای دینی
  • از معلمی روی صندلی چرخدار تا معلمی در برفی که هم‌قد دانش‌آموزان است
  • اینجا به تماشای ایثار بنشینید؛ معلمانی که پیامبر زمان خود شده‌اند
  • ده نکته کلیدی برای معلمان‌ دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاه‌ها
  • معلم خلاق، دانش‌آموز هنر آفرین
  • بازگشت ۴۶۱ دانش‌آموز به تحصیل در قزوین
  • ۱۵۰ مدرسه در اصفهان تحت تاثیر فرونشست / حقوق معلمان حق‌التدریس افزایش پیدا می‌کند
  • بهره‌مندی ۳۶۰۰ دانش‌آموز مازندرانی از طرح سراد
  • اشتغال به تحصیل ٣٤ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان کرمان
  • فیلم؛ بازی دانش آموزان با مرگ برای رسیدن به مدرسه