Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان با کاهش تعداد رزیدنت‌ها یا همان دستیاران تخصص پزشکی در اکثر رشته‌ها و افزایش نگرانی‌ها بابت کمبود متخصص در آینده، تخصص طب اورژانس نیز مانند بیهوشی، اطفال و جراحی عمومی با کاهش شدید دستیار روبه‌رو است.

این کاهش تا جایی بوده که در دو سال گذشته، هیچ دستیار طب اورژانسی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جذب نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که خوزستان، استانی حادثه‌خیز است و با بحران‌های متنوعی دست و پنجه نرم می‌کند و وجود متخصصان طب اورژانس که گرداننده اصلی اورژانس‌های حاد در هر بیمارستان هستند، می‌تواند نقش بسزایی در خدمات‌رسانی داشته باشند. 

دکتر علی‌وفاق‌ نعمت‌الهی، عضو هیات علمی طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص کاهش تعداد دستیاران تخصصی در برخی رشته‌ها از جمله طب اورژانس اظهار کرد: رزیدنت‌ها نه تنها در رشته طب اورژانس بلکه در همه رشته‌ها کاهش پیدا کرده‌اند؛ طب اورژانس و بی‌هوشی زودتر با کاهش دستیار روبه‌رو شدند زیرا کار در این رشته‌ها وابسته به بیمارستان‌های دولتی است و درآمد زیادی ندارند و سخت بودن رشته نیز در این کاهش موثر بوده است.

دانشجو ترجیح می‌دهد رشته لوکس‌تر و با درآمد بیشتر بخواند

وی افزود: رشته‌های طب اورژانس و بیهوشی دوره رزیدنتی سنگینی دارند و درآمدشان خیلی نیست پس واضح است نسبت به بقیه رشته‌ها خواهان کمتری پیدا کرده‌اند.

نعمت‌الهی گفت: دانشجو ترجیح می‌دهد رشته لوکس‌تر و با درآمد بیشتری بخواند. البته خیلی از رشته‌ها با کاهش دستیار روبه‌رو شده‌اند و این مشکل به زودی بیشتر و بیشتر نیز خواهد شد.

عضو هیات علمی طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: دانشجویان اکنون سعی می‌کنند به خارج از کشور بروند زیرا می‌بینند چهار سال درس خواندن برای تخصص به دردسرش نمی‌ارزد. در این چهار سال وارد کارهای زیبایی و پوست می‌شوند و درآمد بیشتری هم دارند و نتیجه این است که به زودی مطمئنا کمبود متخصص را در اکثر رشته‌ها خواهیم داشت. 

دو سال است دانشگاه اهواز دستیار طب اورژانس جذب نکرده است

نعمت‌الهی افزود: دو سال است که رزیدنت طب اورژانسی وارد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نشده است و وقتی هیات علمی دیگر نباشد، رشته طب اورژانس نیز در آینده نخواهد بود؛ بر سر بقیه رشته‌ها نیز همین بلا خواهد آمد.

این متخصص طب اورژانس با اشاره به درآمد هشت برابری کار در حوزه زیبایی نسبت به دیگر رشته‌ها، ادامه داد: دانشجویان با توجه به شرایط و درآمد و پرداختی، دیگر چهار سال برای بقیه تخصص‌ها درس نمی‌خوانند و وارد کارهای زیبایی می‌شوند و درآمدشان هشت برابر خواهد بود. در مطب زیبایی هم غم و اندوه مثل بیمارستان وجود ندارد. دانشجو  با خودش فکر می‌کند که چه فرقی می‌کند؟ کار زیبایی انجام دهد و روزانه ۵۰ میلیون درآمد داشته باشد و یا اینکه چهار سال دیگر درس بخواند و بدبختی بکشد و طرح بگذراند و در ماه درآمد ۳۰ میلیون درآمد داشته باشد، مگر آدم دیوانه است؟!

وی با اشاره به راهکار این مشکل، عنوان کرد: درآمد پزشکان پلکانی است؛ اگر سقف درآمد برداشته شود و برای وضعیت معیشت و کار دانشجو فکری شود، وضعیت بهبود پیدا می‌کند. البته در دوره پزشکی عمومی باید فکری شود. در روزهای اخیر هم دانشجویان عمومی به شرایط کاری اعتراض کردند که این اعتراض به زودی به دوره رزیدنتی هم می‌رسد.  یک سری مسائل واضح هستند و نیاز به پیش‌بینی ندارند.

بیمارستان‌های شلوغ و مسئولیت سنگین رزیدنت‌های اهواز

عضو هیات علمی طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه بیمارستان‌های آموزشی اهواز بسیار شلوغ هستند، گفت: بیماران هر بیمارستان دولتی و آموزشی زیاد است. به عنوان مثال بیمارستان گلستان سانتر ترومای اهواز است و همه بیماران بدحال ترمایی خوزستان به این بیمارستان ارسال می‌شوند. وقتی یک رزیدنت سال  اول جراحی مغز و اعصاب پذیرفته می‌شود باید کل بیماران بدحال ترومایی استان خوزستان را طی یک سال اول ببیند.

وی افزود: اسم رشته نوروسرجری اهواز و شیراز و ارتوپدی اهواز بد در رفته است و اینها را در کلاس‌های آمادگی آزمون تخصص به داوطلبان می‌گویند که اگر می‌خواهید دوره رزیدنتی راحتی بگذرانید بعضی رشته‌ها و شهرها را انتخاب نکنید؛ بنابراین اینکه چطور دوره رزیدنتی بگذرد هم در انتخاب تخصص موثر است.

فارغ‌التحصیل کم و درخواست زیاد

نعمت‌الهی ادامه داد: وقتی تعداد بیمار بیشتر باشد مسئولیت هم سنگین‌تر است؛ حتما به دلیل مراجعه زیاد بیماران به بیمارستان های اهواز، درس خواندن در این دانشگاه خیلی سخت است؛ پس رزیدنت ترجیح می‌دهد در ساری درس بخواند تا اهواز،‏ هوای آنجا هم بهتر است.

وی افزود: اینکه دستیار نداریم از این جهت بد است که دیگر متخصص طب اورژانس تربیت نمی‌شود. به زودی مطمئنا بیمارستان‌ها با کمبود متخصص طب اورژانس روبه‌رو خواهند شد و وقتی فارغ‌التحصیل کم باشد و درخواست زیاد، بحران ایجاد خواهد شد.

این متخصص طب اورژانس گفت: اگر درآمدی نباشد و فکری نشود با کمبود متخصصان روبه‌رو خواهیم شد. وقتی فردی زحمت می‌کشد و درس می‌خواند و هشت‌اش گروی نه‌اش است در مقایسه با کسی که بدون زحمت، تلاش، تدوین پایان‌نامه، شب بیداری وارد کار آزاد می‌شود، تجارت می‌کند و دلالی می‌کند و درآمدش ۸۰ برابر است؛ دانشجو مگر دیوانه است؟

وی افزود: می‌توان کار دولتی و علمی کرد و درآمد نداشت و گرفتار بود و آخر ماه کارانه مربوط به چند ماه گذشته را دریافت کرد. می‌توان بین اینها انتخاب کرد.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی علمی و آموزشی خوزستان آزمون دستياري پزشک پزشک متخصص دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز متخصص طب اورژانس دوره رزیدنتی بیمارستان ها کمبود متخصص نعمت الهی هیات علمی چهار سال روبه رو رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۱۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد؛ زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی

به گزارش وزارت بهداشت، ابوالفضل باقری فرد درباره برگزاری پنجاه و یکمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی گفت: در این آزمون ۵۲ درصد شرکت کنندگان خانم هستند که در ۲۵ رشته تخصصی رقابت کردند.

وی با بیان اینکه نتایج اولیه آزمون در نیمه دوم خرداد اعلام خواهد شد، خاطر نشان کرد: کارنامه حاوی نمره و رتبه داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی تا یک ماه بعد از آزمون در اختیار داوطلبان قرار می گیرد تا بتوانند نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، تغییرات در برنامه دستیاری را موجب بهبود مشارکت خواند و تصریح کرد: امسال تغییراتی در برنامه دستیاری ایجاد کردیم تا موجب افزایش انگیزه در دستیاران شود که از مهمترین آن می‌توان به افزایش دستمزد دستیاران، کاهش شیفت های کاری اشاره کرد و اقدامات دیگری که در حال برنامه ریزی است.

باقری فرد افزود: امسال با مصوبه وزارت بهداشت، در بعضی از رشته های مورد نیاز کشور مانند جراحی قلب، جراحی قفسه صدری، جراحی کودکان افراد هم در مقطع تخصص و هم فوق تخصص می توانند وارد رشته شوند. سال گذشته تعداد زیادی از صندلی های خالی با همین شیوه تکمیل شد و امسال نیز این اقدام صورت خواهد گرفت.

پنجاه و یکمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اراک، شهرکرد، اردبیل، شیراز، ارومیه، کرمان، اصفهان، کرمانشاه، اهواز، گلستان، بندرعباس، گیلان، بوشهر، لرستان، بیرجند، مشهد، تبریز، مازندران، همدان، زاهدان، شهیدصدوقی یزد، سمنان، قزوین، کاشان، کردستان، قم و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران با بیش از ۱۲ هزار داوطلب برگزار شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد؛ زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی
  • نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می‌شود
  • نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می شود
  • ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
  • بالگرد اورژانس قم دوبار به پرواز درآمد
  • رقابت بیش از ۱۲ هزار نفر در آزمون دستیاری پزشکی/افزایش ۱۲درصدی ظرفیت برای امسال
  • افزایش ۱۲ درصدی ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری پزشکی سال ۱۴۰۳
  • رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب در آزمون دستیاری پزشکی
  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب در آزمون دستیاری پزشکی
  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین آزمون دستیاری پزشکی