Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@14:21:40 GMT

تیتراژها ماندگارترند یا سریال‌ها؟

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۱۷۱۳

تیتراژها ماندگارترند یا سریال‌ها؟

تیتراژهای سریال‌های قدیمی، گاهی آنقدر محبوب شده‌اند که اگرچه مخاطب خود سریال را فراموش کرده باشد اما تیتراژ را حفظ است و با آن همخوانی می‌کند.

به گزارش ایران اکونومیست، المیادین در گزارشی به بررسی جایگاه آهنگ‌های تیتراژ سریال‌ها در موفقیت و ماندگار شدن سریال، پرداخته است.

در این گزارش می‌خوانیم: چند سال قبل وقتی سریال‌ها پخش می‌شد، خیابان‌ها خلوت بود و تمام اعضای خانواده در آن ساعت خاص دور تلویزیون جمع می شدند تا سریال محبوبشان را تماشا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترانه‌ی تیتراژ سریال‌های موفق، ترانه‌هایی مشهور می‌شد که مردم در کوچه و خیابان می‌خواندند و سریال را هم با همان ترانه‌ به یاد می‌آوردند. به طوری که اگر الان بعد از گذشت چندین سال همان آهنگ‌های تیتراژ معروف را بشنوند نام سریال و بازیگرانش را خیلی زود به خاطر می آورند.

سریال‌های تلویزیونی از همان ابتدای ظهور، با تیتراژهایی که حاوی یک آهنگ و اسامی هنرمندان و عوامل سریال بود، همراه بودند. آنچه آهنگ و ترانه تیتراژ سریال را از یک تک آهنگ معمولی متمایز می‌ساخت، این بود که تیتراژ سریال حتما باید نمادی از خود سریال می‌بود و مخاطب  با گوش دادن به آن محتوای سریال را به یاد می‌آورد.

سوال اینجاست که آیا محدود بودن مخاطب به تلویزیون و آن هم فقط با چند سریال خاص، سبب ماندگاری آن سریال ها و تیتراژها شده یا حقیقتا چیزی در آن‌ها وجود داشته که از سریال‌ها و آهنگ‌های تیتراژ امروزی متمایزشان می‌کند؟

یک موسیقیدان عرب زبان معتقد است که آهنگسازان و خواننده‌هایی که برای سریال‌های قدیمی آهنگ تیتراژ و متن می‌ساختند، با درایت و شور و شوق خاصی این کار را انجام می‌دادند. آنان آهنگ و ترانه‌ای می‌ساختند که آنچه سریال بنا داشت در ۴۰ یا ۵۰ قسمت منتقل کند را به کلی در خود داشته باشد و حس و حال سریال را به درستی به بینننده منتقل کند.

او سپس به یک سریال موفق عربی اشاره می‌کند که تیتراژ ماندگاری داشته و تعریف می‌کند که وقتی برای شاعر ترانه تیتراژ سریال، خلاصه فیلمنامه را تعریف کرده، شاعر که نابینا هم بوده گفته این کافی نیست و از اوخواسته تمام فیلمنامه را با جزئیات برایش بخواند؛ پس از آن بوده که شاعر، ترانه آن تیتراژ ماندگار را خلق کرده است.

یک منتقد موسیقی هم معتقد است: فرق میان تیراژهای قدیمی با جدید مانند فرق میان یک محصول دست ساز با یک محصول کاملا صنعتی است.

او می‌گوید در گذشته آهنگسازان و ترانه نویسان اطلاعات کاملی از سریال و فیلمنامه داشتند و این باعث می‌شد تا آهنگ تیتراژی که می‌ساختند، با متن سریال هماهنگی زیبایی داشته باشد. اما در نهایت موفقیت سریال بود که می‌توانست آن تیتراژ زیبا را مشهور و محبوب کند.

او تصریح کرده است: آثار موفق گذشته در دوره‌ای خلق شدند که هویت فرهنگی واضح تر و پررنگ تر بود اما حالا ما با یک بی هویتی و هرج و مرج فرهنگی در تمام دنیا مواجهیم؛  در حال حاضر ما با حجم بزرگی از تماشاگران و انواع و اقسام آهنگ‌ها و خواننده‌هایی که یکی پس از دیگری به منصه ظهور می‌رسند، روبه رو شده‌ایم.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: سریال‌های عربی ، تیتراژ سریال

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سریال های عربی تیتراژ سریال تیتراژ سریال سریال ها آهنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۱۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • آهنگ جدید فرزاد فرزین برای سریالی که خودش بازیگر آن است
  • (ویدئو) آهنگ زیبای رضا یزدانی در سریال افعی تهران
  • (ویدئو) آهنگ جدید فرزاد فرزین برای سریالی که خودش بازیگر آن است
  • آهنگ جدید فرزاد فرزین برای سریالی که خودش بازیگر آن است | ویدئو
  • آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است
  • (ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای