Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-06@23:29:45 GMT

تورم در آلمان افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۱۷۵۱

تورم در آلمان افزایش یافت

خبرگزاری آلمان (dpa) گزارش داد که نرخ تورم این کشور پس از ۲ ماه کاهش، در ماه آگوست ( ۱۰ مرداد تا ۹ شهریور) دوباره افزایش یافت و به ۷.۹ درصد رسید.

به گزارش ایران اکونومیست، خبرگزاری آلمان سه‌شنبه شب افزود، بر اساس برآورد اداره آمار فدرال آلمان (دستاتیس)، نرخ تورم ماه آگوست سال گذشته ۵.۳ درصد بود که این رقم امسال در همین ماه (آگوست) به ۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ درصد رسیده است. 

دستاتیس اعلام کرد که بالا رفتن قیمت انرژی تأثیر قابل توجهی بر افزایش نرخ تورم داشته است.

این آمار نشان می‌دهد که بهای انرژی در آلمان در آگوست امسال (۲۰۲۲) ۳۵.۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. قیمت مواد غذایی نیز بالاتر از میانگین سالانه بوده و به ۱۶.۶ درصد افزایش یافته است.

اداره آمار آلمان با اشاره به سیاست‌های اخیر دولت برای کاهش اثر تورم بر مصرف‌کنندگان، خاطرنشان کرد: تأثیر افزایش قیمت حمل‌ونقل عمومی و تخفیف سوخت در نتایج حاصل شده است.

به گزارش ایران اکونومیست، شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشت، قیمت‌ برق در آلمان در سال آینده که بر اساس معیار قیمت اروپا محاسبه می‌شود، روز دوشنبه مدت کوتاهی به بالای یک‌هزار یورو در هر مگاوات ساعت رسید و در نهایت به ۸۴۰ یورو در هر مگاوات ساعت کاهش پیدا کرد.  

روبرت هابک وزیر انرژی آلمان گفته است که میزان ذخایر گاز این کشور تقریبا ۸۳ درصد است که این رقم در اوایل سپتامبر به آستانه ۸۵ درصد خواهد رسید. اما نبود قطعیت در مورد ثبات مساله انرژی در اروپا همچنان باقی است.

به گفته رونینگن تحلیلگر ریستاد انرژی، قیمت‌های بالای برق برای سال آینده نشان می‌دهد که معامله‌گران فکر می‌کنند که بحران در ماه‌های آینده مهارشدنی نیست.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: آلمان ، نرخ تورم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: آلمان نرخ تورم نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۱۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت شاخص انتظارات تورمی به پیش از آغاز تحریم/ تدوام روند نزولی نرخ تورم

به گزارش صدای ایران از ایرنا، آمار‌های بانک مرکزی از شاخص‌های پولی حاکی از آن است که رشد حجم پول در زمستان سال گذشته به کمتر از ۲۵ درصد رسید.

شاخص رشد حجم پول، یکی از معیار‌های سنجش انتظارات تورمی در جامعه به شمار می‌رود. در شرایطی که جامعه انتظار افزایش تورم را داشته باشد، افراد با هجوم به بازار دارایی‌ها و خرید کالا‌های سرمایه‌ای نظیر طلا، ارز و ...، تلاش می‌کنند سرمایه‌های خود را از تورم حفظ کنند. این اقدام با تبدیل شبه پول به پول، باعث افزایش سریع حجم پول می‌شود و سهم پول به عنوان بخش سیال نقدینگی را افزایش می‌دهد.

بالا رفتن نرخ رشد حجم پول به معنی رشد تقاضا و در نتیجه رشد تورم از ناحیه افزایش تقاضاست؛ بر همین اساس، کاهش نرخ رشد حجم پول، به معنای فروکش کردن انتظارات تورمی و حاکم شدن چشم انداز مثبت از روند نزولی تورم در ماه‌های پیش رو است.

اجرای سیاست تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی طی حدود ۱۵ ماه گذشته، باعث شده بازار ارز و دیگر بازار‌های دارایی ثبات بیشتری را نسبت به پیش از اجرای این سیاست تجربه کنند. محمدرضا فرزین از زمان ورود به بانک مرکزی، با معرفی و اجرای سیاست تثبیت، «پیش‌بینی‌پذیر کردن شاخص‌ها» را هدف خود از اجرای سیاست تثبیت اعلام کرد.

تورم نقطه به نقطه در آستانه بازگشت به کانال ۲۰ درصدی

آخرین گزارش‌های مراجع آماری هم نشان می‌دهد نرخ تورم در فروردین در ادامه روند ماه‌های اخیر نزولی بوده است.

در همین رابطه مرکز آمار از بازگشت تورم سالانه به کانال ۳۰ درصد خبر داد و اعلام کرد نرخ تورم سالانه در فروردین امسال به ۳۸.۸ درصد کاهش یافته است.

طبق اعلام مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه هم در فروردین امسال به ۳۰.۹ درصد کاهش یافت و در آستانه بازگشت به کانال ۲۰ درصدی است. بانک مرکزی هم به تازگی از کاهش تورم نقطه به نقطه مصرف کننده به کمتر از ۳۵ درصد خبر داد.

دیگر خبرها

  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید
  • افت شاخص انتظارات تورمی به پیش از آغاز تحریم/ تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • پیش‌بینی تورم جهانی بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • تورم ترکیه چقدر است؟