Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@16:54:09 GMT

برگزاری کارگاه «عکاسی اربعین» در عمارت سعدی اصفهان

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۲۰۵۸

برگزاری کارگاه «عکاسی اربعین» در عمارت سعدی اصفهان

کارگاه یک روزه «عکاسی اربعین» در عمارت سعدی اصفهان برگزار خواهد شد.

روح الله جوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۸ و در زمانی که هنوز پیاده‌روی اربعین به این شکل و در این وسعت شناخته شده نبود، عکاسی در مسیر نجف اشرف به کربلای حسینی را آغاز کردم و این کار را هر سال به غیر از دو سال ممنوعیت کرونایی، تا به امروز ادامه داده‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، در همان سال‌های اولی که پیاده‌روی شکل گرفته بود، کتابی مصور با عنوان «رحیل» را به چاپ رساندم که همان سال در لندن رونمایی و اکران شد. آن زمان تبلیغ خوبی روی این کار و آثار عکاسی صورت گرفت و شناخت عمومی از پیاده‌روی اربعین را در پی داشت.

این عکاس و مستندساز اصفهانی درباره علت برپایی کارگاه «عکاسی اربعین» در عمارت سعدی، افزود: انتقال و آشنایی با تجربیاتی که در این مسیر با نگاه عکاسی ثبت شده، یکی از اهداف برپایی این کارگاه یک روزه است.

وی با اشاره به اینکه سفرهای متعددی به عراق و نقاط مختلف این کشور داشته است، اظهار کرد: نگاه مردم عراق به عکاسی و فضای سیاسی و اجتماعی مردم این کشور به عکاس ایرانی موضوعی است که یک عکاس یا فیلمبردار باید آن را بشناسد و با این شناخت به کار هنری اقدام کند.

جوانی تصریح کرد: اینکه فردی که اولین بار است در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی حاضر می‌شود، چه با دوربین حرفه‌ای و چه با تلفن همراه چه نگاه‌هایی را می‌تواند دنبال کند یا اینکه این مسیر چه ظرفیت‌هایی از نظر بصری برای عکاسی دارد که یک عکاس می‌تواند در طول پیاده روی آنها را لحاظ کند و از این تجربه‌ها بهره ببرد در این کارگاه مطرح و بررسی می‌شود.

وی با اشاره به شناخت و آشنایی با باید و نبایدهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور عراق اضافه کرد: این موارد به نوعی یک چالش برای عکاسان محسوب می‌شوند. اینکه کجاها و در چه مناطقی می‌توانند عکاسی کرده یا از چه امکانات و در چه سطحی استفاده کنند یا اینکه چه تجهیزاتی را می‌توانند از مرز کشورمان یا از فرودگاه به کشور عراق منتقل کنند و آیا این امکانات باید در گذرنامه افراد ثبت شود موارد و مسائلی است که دانستن آنها برای عکاسی ضروری است.

نگاه حداقلی و حداکثری در عکاسی

عکاس و مستندساز اصفهانی افزود: بعد از این موارد با دو نگاه حداقلی و حداکثری در عکاسی اربعین روبه‌رو هستیم. در نگاه حداقلی یک زائر همزمان که در حال پیاده روی است، عکاسی با تلفن همراه خود را نیز دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: نگاه حداکثری به این شکل است که یک فرد از همان ابتدا با هدف عکاسی در مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا و حتی سایر نقاط کشور عراق در پیاده روی حاضر می‌شود. ممکن است این فرد با تهیه عکس روایتگر مجموعه‌ای باشد که بعدها ماندگار شده و تا مدت‌ها دیده می‌شود. در این کارگاه برای هر دو دیدگاه حداقلی و حداکثری تجربیات و آموزش‌هایی داریم که با حاضران به اشتراک خواهیم گذاشت.

جوانی ایده یابی را موضوع دیگر مورد بررسی در کارگاه عکس اربعین عننوان کردو گفت: تلاش داریم در کنار این تجربیات میدانی، عکس‌هایی را که در این چند سال گرفته شده، به نمایش بگذاریم. تصاویری که عکاسانی از کشورهای مختلف با رویکردهای مختلف گرفته‌اند و هر کدام نگاه خاص خود را دنبال می‌کنند.

به گفته وی، در کنار این موارد، چگونگی تهیه مجموعه عکس در این چنین فضاهایی توضیح داده می‌شود. اینکه در این فضا چه مجموعه عکس‌هایی می‌توان تهیه کرد و یا اینکه با چه ایده‌هایی می‌توان پیش رفت و عکاسی کرد. بحث پیرامون تجربه‌های عکاسی با تلفن همراه نیز از دیگر بخش‌های این کارگاه یک روزه است.

این مستندساز و عکاس ادامه داد: حساسیت و ریسک عکاسی در این روزها با شرایط پیش آمده در عراق و ناپایداری اوضاع در این کشور بیشتر است و به فراخور این حوادث در این کارگاه مسیرهای امن را به نیز به حاضران معرفی می‌کنیم.

جوانی با بیان اینکه در مسیر بغداد به کربلا به دفعات عکاسی کرده است، افزود: امسال به احتمال زیاد با حوادثی که این روزها در عراق شاهد هستیم حتی با فروکش کردن تنش‌های داخلی، حضو و عکاسی در این مسیر با محدودیت‌هایی همراه خواهد بود.

عراقی‌های عکس دوست

وی تصریح کرد: عراقی‌ها در مجموع عکس دوست هستند ومشکلی در خصوص عکاسی اربعین در این ایام به شرط بهبود شرایط سیاسی و امنیتی، وجود ندارد. مسیر پیاده روی به گونه‌ای است که هر فردی هم که در این راه قدم می‌گذارد به نوعی به دنبال کار رسانه‌ای است و پیام عظمت و بزرگی این راهپیمایی کم نظیر را منعکس می‌کند.

این عکاس اصفهانی تاکید کرد: ممکن است در حاشیه کار عکاسی مشکلاتی ایجاد شود. به‌عنوان نمونه در مسیر طریق العلما (کوفه به کربلا) عکاسانی وارد روستاهای اطراف می‌شوند و می‌خواهند عکاسی کنند. این ممکن است مشکل‌ساز شود. یک عکاس ابتدا باید اعتماد روستاییان را جلب کند و سپس اقدام به عکاسی کند، ضمن اینگه اگر مشکلی هم پیش آمد و عکاس زبان عربی بلد نبود، همین نیز سو تفاهم‌ها و چالش‌هایی را برای عکاس در پی دارد.

وی اضافه کرد: دوسال قبل «خانه مشروطه اصفهان» کارگاه مشابهی با محوریت عکاسی اربعین برگزار کرد که استقبال خوبی از آن شده بود.

به گزارش ایمنا، کارگاه یک روزه عکاسی اربعین پنجشنبه دهم شهریورماه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ پذیرای علاقه‌مندان در عمارت تاریخی سعدی در خیابان استانداری است.

این کارگاه به همت حوزه هنری و خانه عکاسان اصفهان اجرا خواهد شد.

کد خبر 600991

منبع: ایمنا

کلیدواژه: عکاسی خبری عکاسی اربعین پیاده روی اربعین پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا کوفه عراق بغداد حوزه هنری حوزه هنری استان اصفهان عمارت سعدی اصفهان خانه مشروطه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کارگاه یک روزه عکاسی اربعین پیاده روی برای عکاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۲۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین جلسه ستاد اربعین وزارت ارتباطات

به گزارش دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست؛ نخستین جلسه ستاد اربعین وزارت ارتباطات برگزار شد، در این جلسه گزارشی درباره اقدام‌های انجام شده و مشکلات و نقایص موجود در سال گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هریک از سازمان‌ها پیشنهاد‌های خود را برای ارائه خدمات بهتر در آیین شکوهمند اربعین امسال ارائه کردند. 

در این جلسه دبیر ستاد اربعین شرکت ملی پست، ضمن ارائه گزارش فعالیت‌های انجام شده به توزیع موفق حدود ۴ میلیون گذرنامه و ایجاد ۱۴ پایگاه پست یافته در نقاط مختلف کشور عراق در سال گذشته اشاره کرد و آن را از جمله خدمات ضروری اولیه در آیین شکوهمند اربعین برشمرد.

وی با اشاره به مشکلات ستاد اربعین شرکت ملی پست در دوسال گذشته، پیشنهاد‌هایی برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به زائرین اربعین ارائه کرد که مورد استقبال قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • افزایش ۲ برابری مسافران مترو در روزهای جمعه/ برگزاری کارگاه‌های صنایع دستی در ایستگاه‌ها
  • ۴۰هکتاربه پارکینگ شلمچه افزوده شد/پیشرفت۸۰درصدی مخزن آب شرب چذابه
  • تردد اتباع خارجی در مراسم اربعین از چذابه خواهد بود
  • برگزاری گردهمایی و پیاده‌روی با هدف افزایش آگاهی و فرهنگ‌سازی نسبت به اختلال طیف اوتیسم
  • عکاس خبرگزاری مهر آذربایجان‌شرقی برگزیده جشنواره ملی عکاسی سنندج
  • جزییاتی از آخرین اقدامات مطلوب برای پیاده‌روی اربعین در کرمانشاه
  • تقدیر از عکاس خوزستانی‌ در مسابقه عکس روز سنندج
  • برگزاری نخستین جلسه ستاد اربعین وزارت ارتباطات
  • عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست
  • ماندن در سینما اهمیت دارد/ عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد