Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- مقامات بیمارستان مسکو گفتند که آخرین رهبر شوروی میخائیل گورباچف که جنگ سرد را بدون خونریزی به پایان رساند اما نتوانست از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی جلوگیری کند، (سه شنبه 30-8-2022) در 91 سالگی درگذشت.

به گزارش سرویس بین المللی آریا به نقل از رویترز؛گورباچف قراردادهای کنترل تسلیحات را با ایالات متحده منعقد کرد و با قدرت های غربی مشارکت کرد تا پرده آهنینی را که اروپا را از زمان جنگ جهانی دوم تقسیم کرده بود و در اتحاد مجدد آلمان نقش داشت، بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما اصلاحات داخلی گسترده او به تضعیف اتحاد جماهیر شوروی تا نقطه شکست آن کمک کرد، لحظه ای که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین آن را "بزرگترین فاجعه ژئوپلیتیکی" قرن بیستم خواند.

بیمارستان مرکزی بالینی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: «میخائیل گورباچف پس از تحمل یک بیماری شدید و طولانی مدت امشب درگذشت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرگزاری اینترفکس گفت که پوتین "تسلیت صمیمانه" خود را در مورد مرگ گورباچف ابراز کرده است.

وی افزود: فردا پیام تسلیت خود را به خانواده و دوستانش ارسال خواهد کرد.

خبرگزاری ها در سال 2018 گزارش دادند که پوتین گفت اگر بتواند فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را معکوس خواهد کرد.

رهبران جهان به سرعت تسلیت گفتند. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت گورباچف راه را برای اروپای آزاد باز کرده است.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا با اشاره به حمله پوتین به اوکراین گفت: «تعهد خستگی ناپذیر گورباچف برای باز کردن جامعه شوروی نمونه ای برای همه ما باقی مانده است».

پس از تنش و رویارویی در طول چند دهه جنگ سرد، گورباچف اتحاد جماهیر شوروی را بیش از هر زمان دیگری از زمان جنگ جهانی دوم به غرب نزدیک کرد.

اما او در ماه‌های آخر عمرش شاهد نابودی این میراث بود، زیرا حمله پوتین به اوکراین منجر به تحریم‌های غرب علیه مسکو شد و سیاستمداران روسیه و غرب آشکارا درباره جنگ سرد جدید صحبت کردند.

آندری کولسنیکوف، یکی از اعضای بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، گفت: «گورباچف زمانی که پوتین عملاً آنچه را که در زندگی خود به دست آورده بود، یعنی آزادی، به طور نمادین از بین برد.

گورباچف در سال 1990 برنده جایزه صلح نوبل شد.

خبرگزاری تاس با استناد به بنیادی که رهبر شوروی سابق پس از ترک سمت خود تأسیس کرد، گفت که گورباچف در قبرستان نوودویچی مسکو در کنار همسرش رایسا که در سال 1999 درگذشت، به خاک سپرده خواهد شد.

هنگامی که اعتراضات طرفدار دموکراسی در سال 1989 کشورهای بلوک شوروی در اروپای شرقی کمونیستی را فرا گرفت، برخلاف رهبران قبلی کرملین که تانک ها را برای سرکوب قیام ها در مجارستان در سال 1956 و چکسلواکی در سال 1968 ارسال کردند، از توسل به زور خودداری کرد.

اما این اعتراضات به آرزوها برای خودمختاری در 15 جمهوری اتحاد جماهیر شوروی دامن زد که طی دو سال آینده به شیوه ای آشفته از هم پاشید.

گورباچف که برای مدت کوتاهی در کودتای اوت 1991 توسط تندروهای حزب کمونیست برکنار شد، سعی کرد از فروپاشی جلوگیری کند، اما تلاش های او ناموفق بود.

ولادیمیر شوچنکو که ریاست دفتر پروتکل ها را در زمان رهبر شوروی بر عهده داشت، گفت: «عصر گورباچف، عصر پرسترویکا، عصر امید، عصر ورود ما به دنیای بدون موشک است.
 اما یک اشتباه محاسباتی وجود داشت: ما کشورمان را به خوبی نمی شناختیم.

به نقل از خبرگزاری ریا، وی گفت: اتحادیه ما از هم پاشیده است. این یک تراژدی بود، یک تراژدی برای او.»

هنگامی که گورباچف در سال 1985 در 54 سالگی دبیر کل حزب کمونیست شوروی شد، با ارائه آزادی های سیاسی و اقتصادی محدود به احیای این سیستم پرداخت، اما اصلاحات او از کنترل خارج شد.

سیاست گلاسنوست یا آزادی بیان او اجازه انتقاد از حزب و دولت را به روش‌های غیرقابل تصور قبلی می‌داد، اما همچنین ناسیونالیست‌هایی را که شروع به فشار برای استقلال در جمهوری‌های بالتیک لتونی، لیتوانی، استونی و جاهای دیگر کردند، تشویق کرد.

بسیاری از روس ها گورباچف را به خاطر آشفتگی ناشی از اصلاحات او نبخشیدند، زیرا کاهش متعاقب استانداردهای زندگی را بهایی بسیار بالا برای دموکراسی می‌دانستند.

ولادیمیر روگوف، یک مقام منصوب شده توسط روسیه در بخشی که توسط نیروهای طرفدار روسیه در اوکراین اشغال شده است، گفت که گورباچف "عمداً اتحادیه (شوروی) را به سمت نابودی آن هدایت کرد" و او را خائن خواند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: روسیه شوروی گورباچف اتحاد جماهیر شوروی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۲۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری شرکت هواپیمای اتحاد امارات با کام‌ایر افغانستان

شرکت هواپیمایی اتحاد امروز در اعلامیه‌ای گفت که این شرکت با کام ایر در افغانستان، اسکای اکسپرس در یونان، رکس ایرلاینز در استرالیا، ججو ایر در کوریای جنوبی و میانمار ایرویز موافقت کرده است.

آریک دی، از مدیران شرکت هواپیمایی اتحاد گفته است این پنج قرارداد در میان خطوط هوایی، سفر را برای مهمانان تمام خطوط هوایی آسان‌تر می‌کند.

بر اساس اعلامیه شرکت هواپیمای اتحاد، مشتریان این شرکت از سراسر جهان می‌توانند در میدان هوایی ابوظبی با کام‌ایر به کابل و از آنجا به شهرهای دیگر افغانستان پرواز کنند.

شرکت هوایی اتحاد می‌گوید ۱۲۳ مشارکت میان‌خطی در سراسر جهان دارد.

اتحاد ایرویز که در سال ۲۰۰۳ تأسیس شد، هواپیمایی پرچم دار امارات متحده عربی است و دومین شرکت هواپیمایی این کشور است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • داوید سیلوا مهمان ویژه منچسترسیتی در تقابل با وولورهمپتون + عکس
  • منچسترسیتی - وولورهمپتون؛ ترکیب رسمی
  • امام جعفر صادق(ع) بر اتحاد و وحدت امت اسلامی توصیه می‌کردند
  • اخبار ورزشی چهاردهم اردیبهشت استان قزوین 
  • همکاری شرکت هواپیمای اتحاد امارات با کام‌ایر افغانستان
  • نگاهی به چند خبر ورزشی استان قزوین 
  • پایان پوتین؟!
  • پایان پوتین؟!/ او گورباچف نیست/ بعید است صاعقه دوبار به یکجا اصابت کند!
  • سرنگونی پوتین؟!/ او گورباچف نیست/ بعید است صاعقه دوبار به یکجا اصابت کند!
  • سقوط پوتین؟ شاید آرزو بر جوانان عیب نیست / گورباچف مایه عبرت ولادیمیر پوتین شده است / چرا روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط متفاوت است