Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاش خود را به کار بست تا این انقلاب مردمی و نوپا را شکست دهد اما موفق نشد و زمانی که قشرهای مختلف مردم ایران، از اقدامات جاسوسی آمریکا در سفارتخانه این کشور در تهران آگاهی یافتند، در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره)، سفارت آمریکا را در تهران اشغال کردند و اعضای آن را گروگان گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام از سوی امام خمینی (ره) مورد تأیید قرار گرفت و ایشان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را «انقلاب دوم» نامیدند.

ادامه ماجرای گروگان‌گیری و شکست طرح‌های آمریکا برای آزادسازی جاسوسان خود موجب اختلاف نظر در دستگاه دیپلماسی آمریکا و بحران در مورد چگونگی برخورد با انقلاب اسلامی شد و در این میان شورای امنیت ملی آمریکا به سرپرستی برژینسکی طرفدار اقدامات قاطع نظامی علیه انقلاب اسلامی بود.

از این رو دولت «جیمی کارتر» رئیس جمهوری وقت آمریکا همه تلاش خود را برای آزادی کارکنان سفارت خود به کار بست و سرانجام گروه ۱۳۲ نفره از نیروهای ویژه ارتش این کشور با عنوان «دلتا فورس» برای حمله به ایران و آزادی گروگان‌ها تشکیل شد تا هم عملیات آزادسازی انجام و هم به ایرانی‌ها ضربه‌ای وارد شود.

شکست آمریکا در قلب صحرای طبس

براساس اسناد موجود ۶ فروند هواپیمای نظامی سی - ۱۳۰ و هشت فروند بالگرد نظامی مجهز آمریکا در عملیات موسوم به «پنجه عقاب» شب پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ )۲۵ آوریل ۱۹۸۰ میلادی) از نقاط کور راداری وارد ایران شدند اما همان ابتدا یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری شهر راور کرمان دچار نقص فنی و مجبور به فرود شد، سرنشینان آن به بالگرد دیگری منتقل شدند و پس از طی مسافتی و با توجه به وقوع توفان شن، دستگاه هیدرولیک این بالگرد نیز از کار افتاد اما توانست خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز برساند.

شش فروند هواپیمای سی - ۱۳۰ و ۶ فروند بالگرد در محل مورد نظر واقع در صحرای طبس در تاریکی شب فرود آمدند تا از این مکان بیابانی عملیات خود را آغاز کنند اما در حال سوخت‌گیری بالگردها برای اجرای مرحله بعدی عملیات، یکی دیگر از آن‌ها دچار نقص فنی شد و با از کار افتادن آن، همه برنامه‌های آمریکایی‌ها به هم ریخت زیرا با محاسباتی که انجام داده بودند، برای انجام مرحله بعدی عملیات حداقل به شش بالگرد نیاز داشتند.

هشت تن از آمریکایی‌ها در این حادثه کشته شدند و بقیه نیروها با هواپیماهای باقیمانده در اوج پریشانی از خاک ایران فرار کردند؛ نیروهایی که طبق خلاصه طرح واحد عملیاتی سرهنگ «چارلز آلوین بکویث» قرار بود پس از طبس با تجمع در فرودگاه «پشت بادام» و با ۶ فروند بالگرد عازم نقاط کوهستانی اطراف تهران شوند.

 روز بعد با اتوبوس‌هایی که از پیش برای آنان آماده کرده بودند در ورزشگاه مجاور سفارت مستقر و سپس در یک یورش برق‌آسا وارد سفارت شوند و با رهایی جاسوسان و به گروگان گرفتن عده‌ای از دانشجویان ایرانی با همان بالگردها به محل اولیه خود بازگشته و با هواپیماها به پایگاه اصلی خود برگردند.

ساخت موزه ضدآمریکایی در ۳ بخش

«غلامرضا فلاحی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: بعد از مطالعات کارشناسی متعدد و استفاده از تجربیات مشابه در دنیا و همچنین پتانسیلی که این حادثه دارد تصمیم بر این شد که در محل وقوع حادثه یک موزه بین‌المللی احداث گردد که در ۲۳ اسفندماه ۱۳۸۸ ساخت موزه بین‌المللی استکبارستیزی در صحرای طبس به تصویب رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیده است.

وی مطرح کرد: موزه شکست استکبار در صحرای طبس پروژه‌ای است که علاوه بر مسجد شکر، موزه بسته و موزه روباز به عنوان پروژه ملی ردیف اعتباری دارد و در سال های ۹۰ و ۹۱ و قبل از الحاق به استان اعتبار به آن اختصاص یافت اما بعد از آن بودجه‌ای ملی یا استانی به آن تعلق نگرفت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه موزه بین‌المللی استکبارستیزی طبس ردیف اعتباری ملی دارد، افزود: امسال ۱۰ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق برای این طرح اختصاص یافته است.

فلاحی مراحل انجام این پروژه را در ۳ بخش عنوان کرد و گفت: مسجد شکر مربوط به مرحله اول، مرحله دوم شامل تکمیل تالارهای مد نظر است و تالارهای عبرت و مباحث مرتبط با موزه نیز مربوط به بخش سوم است.

مسجد شکر مجتمع فرهنگی رفاهی می‌شود

وی با بیان اینکه ساخت موزه استکبارستیزی در عرصه‌ای به مساحت ۱۰ هکتار و در بخش‌های خدماتی، گالری، اداری و محوطه‌سازی اجرا می‌شود، مطرح کرد: بخش خدماتی مجموعه برای اجرا و تکمیل به آستان قدس رضوی سپرده می‌شود که مسجد شکر طبس به مجتمع فرهنگی رفاهی تبدیل شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه بخش اداری نیز با زیربنای ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در بازه زمانی ۳ سال به بهره‌برداری خواهد رسید، تصریح کرد: باید ظرفیت‌های صحرای طبس برای مباحث گردشگری استفاده شود و در این راستا می‌توان هم بحث گردشگری و هم سیاحتی را شاهد بود.

فلاحی با اشاره به ساخت موزه استکبارستیزی در صحرای طبس، عنوان کرد: در این موزه تلاش شده از دستاوردهای همه نهضت‌های آزادی‌بخش و فرهنگ مقاومت و ادبیات پایداری سایر ملل برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و استقامت در برابر استکبار جهانی استفاده شود.

واقعیت‌های شکست هیمنه استکبار بازنمایی می‌شود

«علی‌اصغر جعفری» مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به ساخت موزه بین‌المللی استکبارستیزی طبس به عنوان یک موزه طبیعی در محل وقوع معجزه الهی طوفان شن و نابودی سپاه ابرهه زمان، اظهار داشت: در این موزه تلاش خواهد شد واقعیت‌های این حادثه عظیم و نصرت الهی به شکل مناسب و مستند بازنمایی و در معرض دید علاقه‌مندان، بازدیدکنندگان و دوستداران انقلاب اسلامی قرار گیرد.

وی افزود: امداد غیبی در صحرای طبس و شکست آمریکا در نفوذ و تجاوز به کشور یک بخش از ماجراست اما آنچه مهم است و تاکنون به همه جوانب و زوایای آن پرداخته نشده، اصل ماجرا و افشای جریان نفوذ در داخل کشور است که همه شرایط را برای ورود، عملیات و پشتیبانی از نظامیان متجاوز آمریکایی فراهم کرده بودند.

مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: هدف از ساخت و ایجاد موزه بین‌المللی استکبار ستیزی طبس بازنمایی ابعاد واقعه طبس، شکوه و عظمت تحقق وعده الهی در نصرت مؤمنین و ابعاد و زوایای پیدا و پنهان این ماجراست.

احداث موزه استکبارستیزی از مطالبات رهبری است

جعفری با بیان اینکه احداث و ایجاد موزه استکبارستیزی در این مکان، بخشی از مطالبه و تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی ) بوده است، تصریح کرد: این موزه از مکان‌ یادمان‌های بزگ و مهم تاریخ انقلاب اسلامی و نماد استقامت، نصرت و پیروز ملت ایران است.

وی در خصوص ظرفیت و مراحل انجام این پروژه، گفت: ایجاد گالری‌های متعدد برای جانمایی و استقرار دائمی بقایای به جا مانده از ادوات و تجهیرات متجاوزین آمریکایی، ایجاد مجتمع رفاهی برای رفاه بازدید کنندگان، توسعه مسجد شکر و مراکز خدماتی از جمله ایجاد رستوران، پمپ بنزین، پاسگاه پلیس راهور، فوریت‌های پزشکی وغیره از جمله بخش‌هایی است که در طرح جامع موزه بین‌المللی استکبارستیزی طبس پیش‌بینی شده که در نظر است فاز اول این موزه در اواخر سال ۱۴۰۲ افتتاح شود.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: خوشبختانه از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری و اعتبارات ملی برای سال جاری قریب به ۲۰۰ میلیارد ریال اختصاص و برای حل مشکل آب و برق این مجتمع نیز توافق شده مبالغی در متمم اعتبارات سفر ریاست جمهوری پیش‌بینی شود که امیدواریم با همکاری همه مردم، نهادها ودستگاه‌های اجرایی شاهد تسریع در عملیات اجرایی و اتمام این پروژه ملی باشیم.

جعفری با بیان اینکه تاکنون در سطح کشور ۲۴ موزه دفاع مقدس ایجاد شده و امسال نیز چهار موزه جدید افتتاح خواهد شد، خاطرنشان کرد: تا سال ۱۴۰۴ هر استان حداقل یک موزه دفاع مقدس خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با ساخت موزه بین‌المللی استکبارستیزی در صحرای طبس که تا سال آینده به اتمام خواهد رسید در مجموع تا سال ۱۴۰۴، تعداد ۳۷ موزه دفاع مقدس در سطح کشور خواهیم داشت و این موضوع ظرفیت ارزشمندی برای حضور نسل جوان و بهرهمندی از این ظرفیت و اینکه ارزش ها را به نحو شایسته منتقل کنیم.

گزارش از: لیلا لیمویی

انتهای پیام/۴۹۰۵

منبع: فارس

کلیدواژه: صحرای طبس موزه استکبارستیزی رستاخیز شن ها مسجد شکر مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی احداث موزه مطالبات رهبری موزه بین المللی استکبارستیزی موزه بین المللی استکبار موزه استکبارستیزی انقلاب اسلامی خراسان جنوبی صحرای طبس ساخت موزه دفاع مقدس مسجد شکر ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۲۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق ابهت آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها را شکست

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،حجت‌الاسلام والمسلمین علی رضایی امروز در مراسم گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی و معلم استان آذربایجان غربی در حسینیه ثارالله ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: عملیات وعده صادق ابهت آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها را شکست، افرادی که در این عملیات شرکت داشتند توانستند به موفقیت دست پیدا کنند، چون چون اعتقاد و ایمان محکم به راه و آرمان خود داشتند؛ اکثریت افراد شرکت کننده در این عملیات قرآن کریم را حفظ هستند

وی افزود: حمله به کنسولگری ایران اشتباه بزرگی بود که کشور‌های متخاصم مرتکب شدند که ایران اسلامی با عملیات وعده صادق پاسخ شجاعانه‌ای را داد.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: به فضل الهی با این عملیات ابهت باقی مانده آمریکا و صهیونیسم فرو ریخت، برای نخستین بار از داخل خاک مقدس نظام جمهوری اسلامی این اتفاق مبارک به نیابت از همه نیرو‌های مسلح انجام شد که این موضوع از عظمت اسلام، انقلاب، حضرت امام و رهبر معظم انقلاب سرچشمه گرفت.

وی اضافه کرد: علت ماندگاری نام و یاد و راه آیت‌الله شهید مطهری باید واکاوی و برای نسل جدید کشورمان مشخص شود که در این موضوع والدین، عنایات اهل بیت (ع) و تلاش شخص ایشان تاثیرگذار بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی تصریح کرد: تکریم والدین، دعای پدر و مادر و همچنین زحمات اساتیدی همچون علامه طباطبایی باعث شد که نام و یاد آیت‌الله مطهری به معنای واقعی کلمه در تاریخ انقلاب ماندگار شود.

وی عنوان کرد: شهید مطهری دائم الوضوء بودند و در نماز همواره خضوع و خشوع را رعایت می‌کردند، تحقیق و پژوهش پیرامون همه موضوع‌ها و مباحث در راس فعالیت‌های ایشان قرار داشت و به نیازمندی‌ها و اقتضائات روز جامعه از جمله سینما، مطبوعات و ... اشرافیت داشتند.

دیگر خبرها

  • حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد
  • معجزه لورکوزن؛ دهمین فرار از باخت بعداز دقیقه۹۰
  • سپاه نزدیکترین نهاد به مواضع رهبری است
  • عملیات وعده صادق ابهت آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها را شکست
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • وعده صادق هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست
  • عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی اسرائیل را از بین برد/ معلم تراز انقلاب اسلامی محور تحول است
  • هیمنه دشمن در عملیات وعده صادق در هم شکست
  • جنایات رژیم صهیونیستی به مساله اول رسانه‌های جهانی تبدیل شده است
  • نبوع نظامی جمهوری اسلامی ایران، هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست