Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-02@12:35:30 GMT

نوشیدنی خطرناک برای قلب

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۲۸۶۲

نوشیدنی خطرناک برای قلب

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، تنها یک وعده در روز از هر نوشیدنی شیرین شده با شکر، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد و به گفته متخصصان، نوشیدن روزانه آبمیوه با شکر اضافه شده خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۴۲ درصد افزایش می‌دهد.

نتایج تحقیق بزرگی بر روی ۱۰۶هزار ۱۷۸ معلم زن کالیفرنیایی بدون سابقه بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت از سال ۱۹۹۵ تاکنون در حال انجام است که تأثیر نوشیدنی‌های شیرین شده با قند را بر سلامت قلب بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان دریافتند، زنانی که روزانه یک یا چند وعده نوشیدنی شیرین می‌نوشند، ۲۶ درصد بیشتر در معرض خطر بیماری عروق کرونر قرار دارند.

علاوه بر این، زنانی که یک یا چند نوشیدنی شیرین در روز می‌نوشیدند نسبت به زنانی که به‌ندرت یا هرگز نوشیدنی‌های شیرین نمی‌نوشیدند، ۲۱ درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی بودند.

برای این مطالعه، از زنان خواسته شد تا وعده‌های غذایی روزانه خود را با استفاده از پرسشنامه غذایی گزارش کنند.

زنان جوان‌تر بیشترین مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند را داشتند، غذاهای سالم کمتری مصرف می‌کردند و احتمال چاقی و سیگاری بودن آنان بیشتر بود.

پروفسور شریل اندرسون، محقق ارشد این تحقیق گفت: اگرچه این مطالعه مشاهده‌ای است و علت و معلولی را اثبات نمی‌کند اما فرض می‌کنیم که شکر ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را از طرق مختلف افزایش دهد.

این نوشیدنی‌های شیرین باعث افزایش سطح گلوکز و غلظت انسولین در خون می‌شود که ممکن است اشتها را افزایش داده و منجر به چاقی شود که یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی عروقی است.

علاوه بر این، قند بیش از حد در خون با استرس اکسیداتیو و التهاب، مقاومت به انسولین، کلسترول ناسالم و دیابت نوع ۲، شرایطی که به شدت با ایجاد آترواسکلروز، باریک شدن آهسته شریان‌ها که زمینه‌ساز بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر سرشار از قند هستند، به‌عنوان مثال، ۱۲ اونس (۳۴۰ گرم) نوشابه معمولی حاوی ۱۳۰ کالری و ۳۴ گرم یا ۸ قاشق چایخوری شکر است.

طبق گفته  انجمن قلب آمریکا، کل قند دریافتی از غذاها یا نوشیدنی‌ها برای زنان باید به کمتر از ۱۰۰ کالری در روز محدود شود که معادل ۲۵ گرم یا ۶ قاشق چایخوری شکر است.

این میزان برای مردان باید کمتر از ۱۵۰ کالری در روز باشد که معادل ۳۸ گرم یا ۹ قاشق چایخوری شکر است.

بسیاری از افرادی که رژیم دارند سعی می‌کنند نوشیدنی‌های شیرین را با نوشیدنی‌های رژیمی جایگزین کنند اما نوشیدنی‌های رژیمی از جمله نوشابه رژیمی حاوی سوکرالوز، آسپارتام، ساخارین یا سایر شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند که بیشتر از قند به انسان آسیب می‌رسانند.

راه‌حل ساده و سالم این است که این نوع نوشیدنی‌ها را با آب جایگزین کنید زیرا به راحتی در دسترس است و کالری صفر دارد.

منبع: ايسنا

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بیماری قلبی اخبار سلامت بیماری های قلبی عروقی نوشیدنی های شیرین شیرین شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۲۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی

نتایج تحقیقات از دهه ۱۹۹۰ نشان داده است که یک پیوند دوطرفه وجود دارد؛ افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی هستند و افرادی که بیماری‌های قلبی‌وعروقی دارند اغلب افسردگی را تجربه می‌کنند. این رابطه متقابل نیاز حیاتی برای مداخله زودهنگام را برجسته می‌کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که نوجوانان مبتلا به افسردگی را از نظر علائم قلبی عروقی تحت نظر داشته باشید و بر مدیریت پیشگیرانه این خطرات سلامتی مرتبط تاکید دارد.

در حالی که عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن مدت‌هاست در رابطه بین افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی دخیل بوده‌اند، نتایج تحقیقات اخیر ارتباط درونی‌تری را نشان می‌دهد.

اکنون دانشمندان کشف کرده‌اند که این بیماری‌ها مسیرهای ژنتیکی مشترکی دارند و مبنای ژنتیکی مشترک را آشکار می‌کنند که بر هر دو شرایط تأثیر می‌گذارد.

یافته‌های مهم فنلاند

دکتر بینشا اچ میشرا و گروه او در دانشگاه تامپر فنلاند پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشته‌اند. آنان از طریق تجزیه‌وتحلیل نمونه‌های خون و داده‌های بیان ژن، ماژول ژنی خاص مرتبط با افسردگی و سلامت قلبی‌وعروقی را شناسایی کردند. این ماژول شامل ۲۵۶ ژن است که سطح بیان آنها با افزایش خطرات برای هر دو شرایط مرتبط است.

دکتر میشرا اظهار کرد: شناسایی این ژن‌ها نه تنها نشانگرهای زیستی جدیدی را برای افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی فراهم می‌کند، بلکه دری را به روی توسعه درمان‌هایی باز می‌کند که می‌توانند هر دو بیماری را به طور همزمان هدف قرار دهند.

محققان دریافتند که سه ژن برتر در این ماژول با چندین اختلال مغزی و سلامت ضعیف قلبی‌وعروقی مرتبط هستند و بر نقش عوامل ژنتیکی در بروز همزمان این شرایط تأکید دارند.

دکتر میشرا اظهار کرد که یافته‌ها نه تنها درک ما را از زمینه‌های بیولوژیکی این شرایط افزایش می‌دهد، بلکه به هموار کردن راه برای رویکردهای یکپارچه برای درمان کمک می‌کند.

این تحقیق نه تنها درک ما را گسترش می‌دهد، بلکه امیدی را برای راهبردهای پیشگیری و درمان مؤثرتر، با هدف قرار دادن علل ریشه‌ای و نه فقط علائم این مسائل بهداشتی فراگیر، ارائه می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پیش بینی آریتمی قلبی با هوش مصنوعی
  • فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • مو، روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • بیماری که با افسردگی مرتبط است
  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی
  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟