Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز خراسان رضوی، سفیر ترکمنستان در ایران در دیدار با استاندار خراسان رضوی گفت: متاسفانه اکنون رقم مبادلات تجاری با ایران بسیار کم شده است، اما این امید وجود دارد که دوباره بتوانیم به این رقم دست پیدا کنیم.

احمد قربان اف افزود: بعد از فروپاشی شوروی و استقلال ترکمنستان متوجه شدیم که فقط تولید کننده بزرگ پنبه هستیم، ولی هیچ صنعتی برای بهره برداری از آن در کشورمان نداریم و به واسطه اینکه تک محصولی محسوب می‌شدیم، اقتصاد خودمان را از صفر ایجاد کردیم و ایران و به خصوص خراسان رضوی در تحول کشور ما نقش اساسی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: استان خراسان رضوی برای کشور ما جایگاه ویژه‌ای دارد و همکاری‌های خوبی در موضوعات مختلف با هم داشتیم و امکان پیشرفت بیشتر آن وجود دارد، زیرا این استان قطب بزرگ فرهنگی، صنعتی و غذایی در ایران و منطقه شناخته شده است.

سفیر ترکمنستان با اشاره به اینکه ایران مسیر دسترسی این کشور به آب‌های آزاد را فراهم آورده است، گفت: مسیر ترانزیتی شمال به جنوب ایران، به غیر از ترکمنستان برای بسیاری از کشور‌های آسیای میانه نیز دارای اهمیت بسیار است تا آن کشور‌ها بتوانند با سایر کشور‌های دیگر جهان ارتباط داشته باشند.

وی ادامه داد: کشور ما این آمادگی را دارد که از سرمایه‌گذاری در بخش معدن استقبال کند و به همین دلیل متخصصان این موضوع می‌توانند به یاری ما برای فعال کردن بخش معدن بیایند.

قربان اف افزود: در دولت‌های قبل اقداماتی برای همکاری‌های مشترک وجود داشت، ولی رویکرد دولت سیزدهم در افزایش تعاملات با کشور‌های همسایه بسیار زیاد است و به عبارتی فصل جدیدی در این خصوص باز شده است.

وی با اشاره به بازگشایی مجدد بازارچه مرزی باجگیران ادامه داد: این اتفاق بسیار خوبی بود که بازتاب خوبی نیز پیدا کرد و امیدواریم مردم این مناطق از نتایج آن بهره‌مند شوند.

سفیر ترکمنستان اظهار کرد: بین دو کشور روابط فرهنگی خوبی وجود داشت و به عبارتی تأثیر شهر‌های همسایه بر یکدیگر بیشتر است و یکی از نشانه‌های آن عشق و ارادت مردم ترکمنستان به امام هشتم (ع) است. از سوی دیگر هر دو کشور عید نوروز را جشن می‌گیرند و سنت‌های این رسم دیرینه را ارج می‌نهند که نشان از تفاهم بسیار زیاد این دو کشور است.

استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: بین دو کشور ایران و ترکمنستان به واسطه فرهنگ مشترک، دین اسلام و سابقه تمدنی خراسان بزرگ، پیوند پر رنگی وجود دارد.

یعقوبعلی نظری افزود: ایران از جمله کشور‌هایی بود که در ۳۱ سال پیش استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت.

وی ادامه داد: امیدوارم که همه جامعه جهانی و به خصوص کشور‌های اسلامی و همسایه در صلح و آرامش باشند تا امکان ارتقاء روابط کشور‌ها افزایش بیشتری پیدا کند.

استاندار خراسان رضوی با بر شمردن ویژگی‌های مختلف این استان در صنعت، معدن، کشاورزی و صنایع غذایی بیان کرد: خراسان رضوی دارای مساحت ۱۱۶ هزار کیلومتر مربع است که جمعیتی بالغ بر هفت و نیم میلیون نفر را در خود دارد.

وی ادامه داد: از نظر علمی نیز ظرفیت بسیار خوبی همچون دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان وجود دارد که میتوان از آن به خوبی بهره برد.

نظری با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های خراسان رضوی در آینده نزدیک و در ترکمنستان افزود: باید از اینگونه ظرفیت‌های اقتصادی بهره کافی را برد و یکی از موارد آن، بازارچه مرزی باجگیران-گودان بود که باید رونق بیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: کشور ترکمنستان می‌تواند یکی از اهداف گردشگران خراسان رضوی باشد، از سوی دیگر ایران می‌تواند برای رونق کشاورزی توسط شرکت‌های دانش بنیان به ترکمنستان کمک کند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تبادل کالا تراز تجاری خراسان رضوی دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۲۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منصوری: توهین به هواداران در شان فوتبال ایران نیست/ پرسپولیس می‌تواند به صدر بازگردد

پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس، گفت: متاسفانه همیشه قبل و بعد از بازی سپاهان، مشکلاتی برای پرسپولیس به وجود آمده که امیدوارم مسئولان به این موضوع رسیدگی کنند.

به گزارش مشرق، محمد منصوری پیشکسوت پرسپولیس در خصوص تساوی سرخ‌پوشان پایتخت مقابل سپاهان اصفهان، اظهار داشت: بازی با سپاهان برای ما خیلی مهم بود که متاسفانه نتوانستیم به سه امتیاز دست پیدا کنیم. این ۳ امتیاز می‌توانست ما را به صدر جدول برگرداند، اما شک ندارم در بازی‌های آینده توان صدرنشینی را داریم و باید منتظر لغزش استقلال باشیم. امیدوارم بازیکنان در هفته‌های باقی‌مانده بیشترین تلاش خود را انجام دهند.

وی در مورد توهین‌هایی که بانوان هوادار پرسپولیس شد، گفت: قطعا باید با آن فرد برخورد شود چون به بانوان تیم پرسپولیس توهین کرده است. نمی‌دانم چرا باشگاه سپاهان این فرد را جزو کانون هواداران خود قبول نمی‌کند، چراکه تصاویر زیادی از او منتشر شده و این فرد در اتوبوس هواداران سپاهان بوده است. در نهایت باید با خاطیان برخورد شود.

پیشکسوت پرسپولیس درباره اینکه آیا اوسمار ویرا برای فصل بعد در پرسپولیس می‌ماند، گفت: به عنوان هوادار و پیشکسوت پرسپولیس دوست دارم بماند، چون بازی‌های پرسپولیس در نیم فصل کاملا تغییر کرده است. امیدوارم مدیریت با اوسمار تمدید کند چون شک ندارم با حضور او می‌توانیم در آسیا بهترین نتیجه را کسب کنیم.

منصوری در خصوص بازگشت علیرضا بیرانوند به ترکیب تیم، خاطرنشان کرد: خیلی خوشحالم که او در این بازی مهم درون دروازه قرار گرفت و همه هواداران از این موضوع خیالشان راحت شد و امیدوارم دیگر شاهد مصدومیت بیرانوند نباشیم. خوشبختانه در بازی‌های بعدی هم حضور دارد و دروازه تیم را بیمه می‌کند.

وی در مورد اینکه آیا پرسپولیس در فصل بعد نیاز به جذب بازیکن دارد؟ تصریح کرد: ۱۰۰ درصد پرسپولیس نیاز به بازیکن دارد. خوشبختانه امیررضا رفیعی در این چند بازی عملکرد خوبی داشته و متاسفانه فقط در بازی آلومینیوم گل خورده است. با این حال، تیم نیاز به یک دروازه‌بان و یک دفاع وسط دارد تا برای فصل بعد به مشکل نخورد. امیدوارم مدیریت باشگاه بتواند خواسته‌های کادرفنی را برآورده کند.

پیشکسوت پرسپولیس درباره بازی آینده این تیم مقابل نساجی مازندران، گفت: درست است نساجی در این فصل نتایج ضعیفی به دست آورده، اما همیشه تیمی منسجم و دونده بوده و از زمانی که ساکت الهامی به این تیم برگشته، متحول شده است. امیدوارم پرسپولیس با تمام توان بازی کند و ۳ امتیاز را به دست آورد که بتوانیم به قهرمانی نزدیک شویم.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ترکیه تجارتش با چین، هند و آفریقا را جایگزین رژیم صهیونیستی می‌کند
  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • رشد ۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و هند
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • منصوری: توهین به هواداران در شان فوتبال ایران نیست/ پرسپولیس می‌تواند به صدر بازگردد
  • درآمد ترکمنستان از فروش گاز به چین از روسیه بیشتر شد
  • سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان
  • سالانه بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار سقط عمد در ایران انجام می‌شود
  • بهادری جهرمی: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد